Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du varit med i Ponnyakuten?

:rofl: Nä, det var en ulvlek vi hade på senior, där mitt "problem" var att jag bara ville hoppa 60 cm med mitt sto medan hon ville hoppa 110 cm. :angel: Fast jag åkte ut direkt, så vi fick aldrig hjälp. :laugh:

Men i verkligheten så har jag kommit över höjdtänket rätt så bra, jag styr och håller i mig. :bump:

Idag red jag ut en liten sväng på Florence för första gången, vi har en liten sandslinga i kanten på ett fält som man kan rida fram och tillbaka på. Tyckte det var rätt lagom, man riskerar inte att stöta på någon trafik :). Gick jättebra, hon tyckte det var lite läskigt först men sedan blev hon modigare och började trava själv :rofl:. Sedan fick hon bada, imorgon är det "genrep" inför treårstestet så tänkte jag skulle prova knoppa henne då också :banana:.

Nej inget strul alls. Han rev lätt en gång men det var liksom inget mer med det.
Ngt rak hals, brant bog, omusklat kors.

Ja, jag tycker absolut att han skulle kunna hoppa till sig mer än 76, även om han inte visade sitt allra bästa där.

Jag ska lägga upp bilder, film och kritik vid tillfälle.

Det hade varit intressant o se! O se vad andra (ryttare här inne de flesta gissar jag?) tycker också. Jag är ju partisk men tror han är en av få jag faktiskt hade velat rida på. Såg hästen innan och den gillade jag inte alls och den vägrade o vände o hade sig medan C sansat o fint om än kanske lite spänt (?) gjorde alla sina uppgifter på ett underbart trevligt sätt och bara såg jäkligt trevlig och rörlig (jag får spunk på de flashiga/spända/överdrivna) ut vad jag såg genom kameran. Alltså :love: till honom

:rofl: Nä, det var en ulvlek vi hade på senior, där mitt "problem" var att jag bara ville hoppa 60 cm med mitt sto medan hon ville hoppa 110 cm. :angel: Fast jag åkte ut direkt, så vi fick aldrig hjälp. :laugh:

Men i verkligheten så har jag kommit över höjdtänket rätt så bra, jag styr och håller i mig. :bump:
Jaha :D

Typ 8. Högställd, normalgrov.
Huvud, hals, bål: 7. Ngt rak hals, brant bog, omusklad kors.
Extremiteter: 7. Knätrång, briljarderar, vinklad has.
Skritt: 7. Ren, ganska avspänd, normal steglängd.
Trav: 7. Lätt, ganska energisk, något kort.
Galopp: 7. Energisk, balanserad, något markbunden.
Teknik och förmåga: 7. Ganska god benteknik, svag rygg, hög nacke.
Temperament: 6. Samarbetsvillig, spänd.
Totalt 43p som gångartstalang och 42p som hopptalang.

IMG_2491_zpsxx19bq31.jpg

IMG_2356_zpsrytbxine.jpg

IMG_2397_zpskm38f7ws.jpg

IMG_2421_zps6qq5mdss.jpg

Lite bilder från ridprovet, Gud vad stolt och glad jag var över honom där! Han är inte riden så pass att han kan vara helt stadig i formen och ålade sig lite, vill inte gå ända ute vid väggen, men så har jag bara ridit honom inne en enda gång. Men han är ju bara så samarbetsvillig och cool :love:
IMG_2560_zpshq7vnblq.jpg

IMG_2524_zpsxk6nmodr.jpg

IMG_2609_zpsojuudtko.jpg

IMG_2641_zpsvbxyjz0n.jpg

Det syns verkligen att du var nöjd efter ridprovet! :) Har du någon film från testet? Jag missade livesändningen tyvärr :(

En sak som vi blev lite förvånade över var att domaren aldrig gick runt hästen under exteriörbedömningen utan tittade bara från vänster sida.

En sak som vi blev lite förvånade över var att domaren aldrig gick runt hästen under exteriörbedömningen utan tittade bara från vänster sida.

Jag har lärt mig att de ska göra det, men noterade att de inte gjorde det på testen i Plönninge förra året heller (hela det treårstestet finns på youtube).

Edit: Kul att ridningen kändes bra i alla fall! Vad fick ni för omdöme där? :)

Jag har lärt mig att de ska göra det, men noterade att de inte gjorde det på testen i Plönninge förra året heller (hela det treårstestet finns på youtube).

Edit: Kul att ridningen kändes bra i alla fall! Vad fick ni för omdöme där? :)

Framåtbjudning, harmoni och samarbetsvilja: 7. God framåtbjudning och samarbetsvilja.
Naturlig lösgjordhet, balans och bärighet under ryttare: 7. Ganska avspänd med god bärighet.
Kommentar: Rid mkt rakt fram för att göra den stadigare.

Film:

@Equilina Jag är ju ingen att bedöma någonting, och ofta ser jag inte vad domaren vare sig ser eller inte ser i vissa individer... Men förstår inte riktigt 6:an han fick. Dock hör jag inte vad domaren säger heller.

Jag tycker iaf han är fin, skötte sig bra och ser riktigt trevlig ut! Du lär ju få hur mycket kul ihop med honom som helst! :love:

Bedömningen börjar egentligen så fort hästen kommer in. Domaren studerar hästen under rörelse och ser om och hur avvikelser i exteriören påverkar hästen. Höger sida syns ju under hela löshoppningsmomentet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 182
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar