Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag ut en liten sväng på Florence för första gången, vi har en liten sandslinga i kanten på ett fält som man kan rida fram och tillbaka på. Tyckte det var rätt lagom, man riskerar inte att stöta på någon trafik :). Gick jättebra, hon tyckte det var lite läskigt först men sedan blev hon modigare och började trava själv :rofl:. Sedan fick hon bada, imorgon är det "genrep" inför treårstestet så tänkte jag skulle prova knoppa henne då också :banana:.

Hur gick det på genrepet? :D
(lite avis, vill också rida ut... Men Iska är vääääääääldigt pigg när man går på promenader så ska nog ha henne lite mer styrbar först. :p )

Hur gick det på genrepet? :D
(lite avis, vill också rida ut... Men Iska är vääääääääldigt pigg när man går på promenader så ska nog ha henne lite mer styrbar först. :p )

Det gick bra (hann inte med någon knoppning dock)! Var ju inte fullt genrep men iaf löshoppning på samma uppställning som det blir på testet. Men plötsligt har Florence kommit på hur man kommer UPP i luften och vänder ut bakbenen :rofl:. Hon var minst en halvmeter över med kroppen och bakbenen på alla hinder, men hon hoppade så mycket bak att hon hade svårt att hinna med med frambenen... Så vi hoppade bara 1m med ganska mycket stigsprångskaraktär för att hon skulle känna att det var lätt. Men hon varken rev eller stannade något i alla fall!

Innan har hon alltid hoppat ganska mjukt men inte riktigt kommit upp i luften och nästan rivit med magen när det börjat komma upp över en meter, men förra gången vi löshoppade hemma hade vi upp bakbommen på drygt 120. Efter att ha rivit två gånger gjorde hon ett jättefint hopp, sedan fick hon hoppa lite lägre igen. Men det verkar som att en lite pollett trillat ner i alla fall, nu blir det två löshoppningar till hemma så får vi hålla tummarna att hon hittar ett lagom läge tills testet. :nailbiting:

Jag var iväg med Ricky på löshoppning idag. Tar en dryg timme att åka till ridhus, så jag ska försöka åka dit iaf några gånger till innan treårstestet. Han var helt klockren att ha med sig, fick stå och äta i transporten medan vi byggde bana. Hoppade klart godkänt med tanke på att det var första gången någonsin, han förstod vad han skulle göra och stod och sov medan vi byggde om. :heart Slutade när hjälphindret var 55 cm och oxern 70 cm, men jag tror inte höjden är något problem utan bara att han behöver få mer rutin.

Sedan fick han sova i lånebox ett par timmar innan vi åkte hem igen. Väl hemma hann jag släppa honom i hagen och han gick tre meter till ligghallen. Sedan dog han. :rofl: Tydligen var det mycket jobbigare än han gjorde sken av.

160504_001_572a3f76e087c3187997de9f.jpg

Löshoppade Frans idag, testade 130 utan problem. Önskvärt att han tryckte ifrån mer dock.

Sen krånglade han med lastningen, han som alltid gått rakt på! Odåga, tog fram repgrimman och så var problemet löst.

@Gabby_Ossi Haha, det låter som att det kan ha varit roligt att se. :D Det där löser hon nog, hon verkar ju rätt smart. :D

@Habina Det där är en trött liten häst! :laugh: Kul när de sköter sig!

@Pontevecchio Nämen titta, Frans kan ju också! :up:

Våra odågor börjar bli stora. :love:
Jag är så förväntansfull inför vårat genrep, jag har ju aldrig varit med när Iska hoppats innan, bara fått se filmsnuttar. :o

Jag började fundera på vad jag ska ha för träns på Florence på visningen, klickade in på Hööks och såg att de hade ett brunt träns på rea... Har ju bara svarta annars men hade kanske varit snyggt med brunt till Florence?

Vad tror ni blir snyggast, brunt eller svart träns? :)

brDSC08046_zps0srmlyc0.jpg

Jag började fundera på vad jag ska ha för träns på Florence på visningen, klickade in på Hööks och såg att de hade ett brunt träns på rea... Har ju bara svarta annars men hade kanske varit snyggt med brunt till Florence?

Vad tror ni blir snyggast, brunt eller svart träns? :)

brDSC08046_zps0srmlyc0.jpg
Jag tycker brunt på fux :-) Och är det fint huvud som din har så behöver du inget vitt. Vitt tar bort lite av det vackra tycker jag. På svart häst är det ok men på fux isåfall nåt creamfärgat på stoppningen. Annars tycker jag man snor lite av helhetsuttrycket. Men det är min mening, delas med största säkerhet inte med domare. :-/

Jag tycker brunt på fux :-) Och är det fint huvud som din har så behöver du inget vitt. Vitt tar bort lite av det vackra tycker jag. På svart häst är det ok men på fux isåfall nåt creamfärgat på stoppningen. Annars tycker jag man snor lite av helhetsuttrycket. Men det är min mening, delas med största säkerhet inte med domare. :-/

Såg nu att det tränset jag såg som var rea (för 165 kr typ!) bara fanns kvar i två butiker i Norge :cautious:

Frågan är om det är värt att lägga mera pengar på ett träns som ev bara kommer användas en gång :p

Jag är egentligen inte så mycket för vit fodring heller men tänkte att eftersom hon inte har ett enda vitt tecken så kanske det hade varit snyggt att bryta av?

Nu vet jag inte var du bor men vill du låna ett har jag ett Schockemöhle rundsytt, rödbrunt med likadan fodring. :-) Vart ska du visa? Jag ska visa i Bollerup. Tror det är ett cob men ganska väl tillaget sånt.

Kör också brunt på fuxarna, tycker det är snyggast.
Här går inget enligt planerna. Skadade mig i torsdags kväll när jag skulle slå på en sko på en odräglig häst. Slutade med akuten och trasig hand som nu är sydd och oanvändba.
Jag som skulle rida denna vecka. Nu kan jag inte ens mocka.
Ska till handkirurgen på måndag så får vi se vad dom säger. Har dålig känsel i tumme och pekfinger också. Yes!! Men jag får helt enkelt lära min treåring lite Westernridning.
Blä. :(

@ViktoriaCM Kul! :D Jag visar min 25:e Maj, men jag har inte hunnit bli nervös än... Intalar mig själv att någon måste ju komma sist också. :angel:

@Asko Haha, visst gör hon! Hon är i en väldigt trevlig växtfas just nu, och jag är ju kanske lite partisk men jag tycker också hon är hemskt vacker. :love:

@Gabby_Ossi Eller hur, så sorgligt om hon hade skimlat av. ;)
Ser fram emot ridbilder från er, jag gillar stillbilder just nu för då syns det inte att hon parkerar i 2 hörn i varje varv och vägrar gå fram mer innan någon från marken tagit tag i tygeln och lett henne 2-3 steg fram... :angel:
Men hon är hemskt snäll i övrigt, min lilla åsna. Och känns inte alls som en treåring att rida när vi är överens om riktning - väldigt stadig och balanserad då! Och galoppen. :love:

Idag var vi på genrep, hon fick åka transport själv för första gången och var inte förtjust (trampade inte runt speciellt mycket men gnäggade en himla massa stora delar av vägen). Varmt som satan var det också. Väl i ridhuset var hon inte alls som hon brukar, energilös och oengagerad, hoppade inte alls så runt och lätt som hon vanligen gör. :(
Men skötte sig och gjorde snällt allt vi bad om ändå, och hon skärpte sig väl lite när hindret blev högre också:

Men ändå tung och oengagerad mot hur jag är van att se henne.
Nu är det såklart bra att hon inte rusar som hon brukar, och kan hon hålla den lugna farten med samma energi hon har hemma hade det nog blivit väldigt bra. Så får hoppas det var lite mycket idag för henne och att hon är i bättre form till testet. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 177
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar