Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, det tar ju evigheter att gå igenom alla bilder, för att inte tala om att ladda upp dem sedan :cautious:

Men smakprov sålänge:

13119121_10153594300019290_1421799277104731447_n.jpg

Styrde runt Frans på ridbanan längs spåret i trav igår. Nu ska jag låta en duktigare ryttare ta över. Hittills är han helt okomplicerad iaf.

Funderar på visningen och hittar inget svar. Får jag ha bettplattor i gummi på?

Vad snygg hon är Iska!!
Tyvärr mindre kul nyheter hos handkirurgen idag. Måste opereras imorgon. Har grinat hela morgonen för det här gick ju inte enligt planen.
Så idag sitter jag upp och styr runt pålle med en hand. Skam den som ger sig. Har en reservpilot men vill ju så gärna visa själv. Står ju ingenstans i reglerna att man inte får rida med gips och enhandsfattning eller hur? :angel::angel::(:nailbiting:
Men läkaren gav mig inte ridförbud så därmed lyssnar jag på honom. Blir dock inga uteritter nu som planerat. Bara styra runt på ridbana.

Förmodligen inte, tyvärr. Är ju bara två veckor kvar. Men det löser sig, har nog en reservpilot. Han är ju så himla okomplicerad. Satt upp idag och bara styrde runt på ridbanan, det stog en transport där och en hög med gummiflis, han viftade knappt ens på ett öra. :) Nu ska jag skrubba mig ren inför op imorgon! Håll en tumme att det går bra. :)

Gillar verkligen din röda fara, ser väldigt ridbar ut ( sen vet jag ju att du är väldigt duktig också såklart). Hur stor är hon?

Tack! Ja, än så länge är hon väldigt fin att rida! Lite orolig i munnen bara men hoppas det växer bort. Försökte mäta litegrann i förrgår och fick henne till 164 (ska skos om imorgon, så nyverkad och utan skor är hon nog 163).

Igår fick Florence nya skor och även bakskor för första gången. Tycker hon slitit ganska mycket bak så ska bli spännande att som om hon rör sig annorlunda med skor på :)

Hon sköter sig ganska bra de första 20 minutrarna men sedan tar tålamodet slut :cautious:.
Hon har för övrigt väldigt dåligt tålamod med att stå på gången och bli fixad innan jobb, skrapar och steppar omkring... Efteråt är det dock bättre, då kan hon stå lös och rör inte en fena :p

@Gabby_Ossi Iska fick nya skor + bakskor första gången idag. :D Hon hade varit lite stökig med första bakhoven så fick slicksten under den andra och då skötte hon sig bättre.

Känner att jag ser fram emot treårs nu, varit mest ångest och "Vad håller jag på med?" innan. Tror det "värsta" som kan hända är att hon är lika trött och oengagerad som på genrepet och det är ju inte hela världen om det skulle vara så. :p Jag tycker ju hon är finast av alla ändå. :love:

Nyfiken på varför ni sätter på skor även bak? För att hovarna blivit för nerslitna eller pga dålig hovkvalité? :) Jag har nämligen bara skott fram och det är enbart för att det eventuellt kan förbättra gången men egentligen behövs det inte och hovarna mår ju bättre av att vara barfota så länge som möjligt så jag rycker av dem efter treårstestet. Eller det blir nog inte jag som gör det, hahaha, det får jag inte med den här handen... :down:

!Långt inlägg!

Ja, jag kämpar vidare här med trasig hand. Operationen gick bra och jag ska nog bli helt återställd. Dock strikta regler om ingen ridning eller att utsätta mig för bakterier i stallet pga infektionsrisken. Kan ju inte hålla mig från stallet men har folk som hjälper mig och så åker jag dit med en plastpåse på handen. :p

Så idag fick reservpiloten åka hit ända från Eskilstuna och komma och prova Allan så hon åtminstonde suttit på honom en gång innan treårs. Kan ju vara bra!
Det gick strålande men det märktes att han betedde sig lite annorlunda med en annan ryttare, han är ju så himla van vid mig och litar på mig till 100 procent. Försökte direkt testa henne lite redan när vi tog in honom från hagen genom att stanna och vägra gå! :nailbiting: :o

Hon satt upp och red några varv sedan var det något som smällde till en bit bort, inte jättehögt men då tog han tillfället i akt att göra en tvärvändning. Så hon åkte i backen, fanns inte en chans att sitta kvar när han gjorde sådär. :yuck: Jag tänkte att nu är det ju kört, hon kommer inte vilja visa honom. Men det är en toppentjej som inte bangar. Hon borstade av sig och hoppade upp igen. Allan stannade när hon åkte av och han var inte ett dugg upprörd över det hela så det var skönt.
Hon red mjukt och fint vilket passade jättebra eftersom han är lite känslig. Så vi kör på det här helt enkelt.
Inget blev som jag tänkte mig men vi kommer i alla fall iväg och det är även vägen dit och allt arbete jag lagt ner som räknas. Testet är bara en liten grej i Allans och min förhoppningsvis långa karriär tillsammans. :)

Men ja, tråkigt är det att bara ha en hand som funkar. Kommer inte kunna knoppa eller rycka manen så det fixar en kompis åt mig. Tur man har så bra människor runtomkring en som ställer upp!:bump:
Men ärligt talat är jag redan rastlös, ridsugen och träningssugen. Måste vänta till den värsta smärtan försvunnit så kan jag tömköra och jobba lite med honom sen, det funkade ju bra att göra i helgen med en hand.

Filmade lite idag när min reservpilot red :)

Idag fick Ricky åka till klubben en vända. Hade sadelprovare ute till hans mamma och ville checka om någon av hennes sadlar förutom bomlösa passade. Hoppsadeln var för rak för honom, men dressyrsadeln var helt ok för att rida i, så får vi kolla om ett år på lite mer egna sadlar till honom. :banana:

@Gabby_Ossi Iska fick nya skor + bakskor första gången idag. :D Hon hade varit lite stökig med första bakhoven så fick slicksten under den andra och då skötte hon sig bättre.

Känner att jag ser fram emot treårs nu, varit mest ångest och "Vad håller jag på med?" innan. Tror det "värsta" som kan hända är att hon är lika trött och oengagerad som på genrepet och det är ju inte hela världen om det skulle vara så. :p Jag tycker ju hon är finast av alla ändå. :love:

Florence fick också slickburk efter de första 20 minuterna, men efter 20 minuter till var hon trött på den också :angel:. Så när bakskorna skulle sömmas stod hon och smådrog lite helatiden :o.

Jag är inte heller speciellt nervös, tycker hon är så fin att rida nu så skulle hon få dåliga poäng så kan jag iaf glädja mig med att jag får fortsätta rida :p (Får hon minst klass I blir det betäckning)

Men jag börjar vela lite hur jag ska lägga upp planeringen nu veckan innan, hur mycket hon ska gå, när jag jag rida sista gången, ska hon gå något dagen innan...?

@Estivuz
Jag tyckte Florence hade slitit ner ganska mycket på bakfötterna, och inte helt jämnt heller. Så jag ville ha på nu så att hon inte går och håller igen för att hon kanske är öm i fötterna. Ska hon betäckas åker nog skorna direkt igen, ska hon ridas får hon kanske ha dem kvar över sommaren också, har inte bestämt riktigt...

@Estivuz Jag frågade runt bland folk som visat på treårs förr hur de brukar göra med skor, och det var rätt enhälligt med framskor på först och sen bakskor ett par veckor innan testet för att hästen skulle vänja sig vid dem och inte röra sig försiktigt i gångarter/avstamp. Så jag gör som jag blivit tipsad om, hon går direkt på bete efter testet och skorna kommer åka av och antagligen inte åka på igen innan nästa år då jag flyttar upp henne och börjar rida mer kontinuerligt. :)

Allan ser ju väldigt enkel ut att rida på på filmen i alla fall, tråkigt på din hand... Men det blir nog bra med den nya piloten också! :)

@Gabby_Ossi Ojdå, kan tänka mig att hovis var mindre än nöjd? :D

Din är ju jättefin! Ser ut att ha en himla fin trav också på bilderna? När det värsta som kan hända är att man får fortsätta rida är det kanske ingen katastrof. :laugh:

Jaa, det är svårt... Jag kommer nog rida lite dagen innan på Iska, men det är för att jag inte har möjlighet att vara nere där mer innan testet förutom dagen innan så behöver känna av att allt sitter. Annars jobbar de på som vanligt ca 1-2 gånger/veckan. Bett dem öva på visning för hand, traven brukar hon gå fram bra i men bjudningen i skritten kan vara lite sisådär.

Utöver det ska jag hålla tummarna för att det inte kommer vara 25 grader varmt dagen i ära. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 177
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar