Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovisarna (de är två som jobbar ihop) fick skifta så den kraftiga karlen fick ta bakfötterna istället för spinkiga tjejen :angel:.

Hon rör sig bättre under ryttare eller tömkörning, vid hand blir hon tyvärr lite kort och springing i traven, och i lösgaloppen kommer hon inte riktigt upp med framdelen. Skritten kan hon gå jättefint men ganska ofta har hon lite bråttom där också och då blir den lite kort. Så det kan bli lite vilket som!

Florence har gått 5 dagar i veckan nu sedan jag satte igång henne. 1 dag löshoppning, 1-2 dagar ridning, 1-2 dagar tömkörning och 1 dag lösgalopp och häst vid hand. Jag tror jag satsar på tömkörning 3 dagar innan(torsdag), ridning 2 dagar innan(fredag), promenad dagen innan(lördag). Sista (förmodligen) löshoppningen blir hos löshoppningstränaren imorgon. Skulle något gå helfel kan jag kanske klämma in en löshoppning till tisdag eller onsdag, annars får det bli lösgalopp och för hand som vanligt.

Iska tycker jag också kan bli låg fram i lösgalopp, speciellt på böjt spår och när hon är lite matt... När jag red kändes hon inte alls låg dock, men det var mest galopp på rakt spår då. :angel:

Iska lufsar ju mest runt på lösdrift, tigger aktivering och vill vara den som ska hämtas i hagen hela tiden. Men hon ska nog få sova inne på box nån natt innan så hon är utvilad. Löshoppningen har aldrig varit några besvär, mer än att det har gått för fort på låga hinder (och på genrepet när hon var trött var hon också rätt nonchalant när hindren var låga), så det är fokus på ridning och visning för hand för Iskas del.

@CaisaLundblad Då är jag med angående skoningen.:)

Ja, han är väldigt okomplicerad, så jag tror det kommer gå vägen med allt. Dock blir traven betydligt sämre under ryttare men det har nog med styrkan och balansen att göra än så länge. Vi tog det ganska lugnt, huvudsaken var att det skulle kännas mjukt och fint för både ryttare och häst. På testet så kan hon säkert korta tyglarna en aning och rida lite mer framåt så rör han sig bättre också.

Jag hoppas också att det kommer vara lite svalare väder när dagen D kommer. :p

Jag kör på ungefär som enligt planen från början, 1-3 dagars jobb i veckan fram till testet. Han kommer bli riden en gång nästa vecka och nu på lördag men utöver det tänkte jag tömköra en kortare stund dagen innan bara för att checka av honom lite. De andra dagarna blir tömkörning/promenad och eventuellt löshoppar vi en gång till om jag får ihop det rent praktiskt.

Nej som sagt, jag är mest glad att vi kommer iväg! Det blir kul, jag orkar inte vara nervös, inser ju att jag får släppa kontrollen rätt mycket nu när jag knappt kommer medverka själv på testet förutom att släppa iväg honom på hindren.

Jag kommer inte sko Ricky. Han ska få en sommar till barfota och testet (om vi ens får vara med) är inte ens officiellt, så då spelar resultatet mindre roll. :) Planen är att jag skor honom fram lagom till vintervilan och sedan bak när det är dags att sätta igång igen. På så vis hinner han vänja sig vid sina nya fötter. Ska bli så skönt att kunna hålla igång under vintern utan att bry sig i underlag.

Frans hade slitit lite hårt på bakfötterna men främst för att ge optimala förutsättningar för treårs. Efter åker skorna.
Frans ska ridas på lördag och genrepa på onsdag. Sen är visningen nästa lördag.

Av händelse av att min grabb som var född -06 fick vandra till det evigt gröna efter sin bäckenfraktur så har jag råkat köpa en ny häst.
Aifon heter han och är korsning Hbl/frieser. Efter mycket letande så insåg jag att jag inte hittade någon knabbe eller swb men trillade över det här lilla knyttet och hoppas han ska trivas hos mig. På bild min andra häst en swb -11 som haft det lite jobbigt sen Hidde for till himlen. Nu hoppas jag att jag får många fina år med dessa två grabbar.
Affe som han kallas är kastrerad för 2v sen och nu har han flyttade han hem till mig direkt från uppfödaren så han behöver lite extra kärlek nu för att landa.
IMG_4293_zps60voj7cs.jpg

IMG_4295_zpsfdwnfngz.jpg

IMG_4290_zpsitvk8amc.jpg
IMG_4131_zpsm6yzfiky.jpg

Jag försökte mig på att longera Ricky idag (igår), men nu har han räknat ut vad det går ut på, tycker det ä tråkigt och försöker sig på att slita sig och sticka. :arghh: Blir så less att han fortsätter med de dumheterna. Han lyckades tom dra omkull mig en gång. :rage:

Även om jag vann striden och fick honom att göra fina övergångar skritt-halt efteråt, så känns det bara så trist att hela tiden behöva slåss med honom. Så nu får han vila en månad (minst) och så får vi se om han mognar eller inte. :crazy:

Nu har preliminära startlistorna kommit för hegen och vi går ut näst sist av alla. Nu börjar jag bli nervös, är ju egentligen aldrig nervös innan en tävling men eftersom jag nu har så lite kontroll över allt så blir det så. :nailbiting: :D Allan är enda hästen efter Zaladin som startar, såg två efter Blue Hors Zack men det var det närmsta med samma blod jag kunde hitta.:) Många efter Bravour och Contant Q var det i startlistorna.

Nu har preliminära startlistorna kommit för hegen och vi går ut näst sist av alla. Nu börjar jag bli nervös, är ju egentligen aldrig nervös innan en tävling men eftersom jag nu har så lite kontroll över allt så blir det så. :nailbiting: :D Allan är enda hästen efter Zaladin som startar, såg två efter Blue Hors Zack men det var det närmsta med samma blod jag kunde hitta.:) Många efter Bravour och Contant Q var det i startlistorna.

Haha, vi går också ut näst sist av alla! Vi får hoppas det är en bra startplacering. :angel:

Finns ju bara 2 reggade avkommor efter Balougraph födda -13, men jag såg att syrran visas i Timrå - där Iska visades som föl. :love:

en fundering...
Jag har just suttit upp på min häst och börjat skritta några steg men nu blev jag å fundera på hur långt kan man skritta. Igår skritta jag ca 10 meter men hästen ville mer. och jag blev å fundera hur mycket man ska gå framåt. vill inte gå för snabbt fram. Till sommaren ska han få vila.

En sak till. Han ska få vila sommartid men nog måste jag få gå ut på en promenad med honom. De gör väl inget med tanke på att han växer och behöver vila. eller?

Jag försökte mig på att longera Ricky idag (igår), men nu har han räknat ut vad det går ut på, tycker det ä tråkigt och försöker sig på att slita sig och sticka. :arghh: Blir så less att han fortsätter med de dumheterna. Han lyckades tom dra omkull mig en gång. :rage:

Även om jag vann striden och fick honom att göra fina övergångar skritt-halt efteråt, så känns det bara så trist att hela tiden behöva slåss med honom. Så nu får han vila en månad (minst) och så får vi se om han mognar eller inte. :crazy:

@Habina Har du prövat att "spärra av" ridbanan så du bara får en volt ca 20 x 20 att longera på? Det funkade super på min, då gjorde han allting snällt när han insåg att han inte kom undan och efter 2 pass inramat kunde jag longera som vanligt.

@Habina Har du prövat att "spärra av" ridbanan så du bara får en volt ca 20 x 20 att longera på? Det funkade super på min, då gjorde han allting snällt när han insåg att han inte kom undan och efter 2 pass inramat kunde jag longera som vanligt.

Det gör nog ingen skillnad. Vi är på en volt på ca 7 meter just nu, dvs väldigt litet utrymme. Han skulle slita sig även om utrymmet var mindre. Då kör han sin gamla klassiker och springer rakt genom tråden. Det här är en stenhård kille som inte har respekt för fjantiga trådar eller tex grimma och grimskaft när han är uppbunden. :(

Hade en veterinär på besök som utbildat massor med fjordhästar (mer än 50 st) och hen hade aldrig träffat en så hård häst tidigare... :banghead:

@lovehorses Klart du kan gå på promenad med din treåring i sommar. Det skadar inte. Har du just börjat skritta själv utan medhjälpare/lina? Ta några steg i taget/några varv på ridbanan. När det känns bra så börja trava. Att sitta och skritta runt på en unghäst gör ingen nytta, kan snarare vara tvärtom men du ska såklart inte trava förrän den känns redo.

Allans sista genrep inför söndag. Han har bara hoppat på maxhöjd en gång tidigare och det var på Strömsholm så jag ville att han skulle få prova på lite mer höjd en gång till. Det gick strålande tycker jag, även om han ibland kom lite nära och något språng fick han ta av alldeles för tidigt. Teknikmässigt har jag ingen aning, tycker att jag är extremt dålig på att bedöma sådant men jag tycker ändå det ser rätt bra ut även om det kanske inte är en 10-mässig hoppning. Han är med både fram och bak och jag tycker han hoppar med sänkt hals och helt ok rygg. Men jag är som sagt dålig på det där. Jag ser ju att han hoppar bättre än fullblodet jag hade innan i alla fall :angel::D

Senast ändrad:
13267343_911825368928587_520817874_n.jpg

Nu har jag gjort allt jag kan för att förbereda inför helgens 3årstest, nu återstår bara att andas ;)
Red ett sista pass inför testet igår och han har en superfin bjudning!

Genrep i löshoppning gjorde vi för 2,5 vecka sedan, klippte 130 utan problem sen dess har han inte hoppat, så han kommer säkert vara lite laddad, men förhoppningsvis på ett bra sätt. Vi gjorde även det andra utan problem. Så nu återstår bara att se vad domarna säger!

Detta har vi väntat på i 4år! ;)

@_Peplis_ Ska man andas också?! :eek::nailbiting:

Kollade YR, har sett bra ut (då är alltså regn hela dagen inom spannet "bra" i mina ögon) fram tills nu, när det står att det ska vara 20 grader varmt och sol när vi ska visa. :mad: :down: Hoppas det hinner ändra sig igen... :cautious:

Ska hålla tummarna för alla i helgen! Är det någon som vet om dennes test visas online så jag kan stalka lite? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 176
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2