Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, han är inte krokhasig. fick kommentaren vinklad has och ett kryss till vänster om det gråa. Absolut ingen extrem parallelförskjutning heller. Tyckte det var märkligt efter alla treårstest jag sett på film där de fått kommentarer som "hängande framknän + inåttåad" tex och ändå betyget 7. Jag är ingen exteriördomare men vågar faktiskt påstå att benställning är det område jag har bäst koll på.
Hursomhelst så är det skitsamma för mig. :) Han har en 8-mässig trav också men visade den inte riktigt igår vilket inte heller gör mig något.
Jag får inte upp några filmer, hur segt som helst..

Men det är nästan synd att göra fälttävlanshäst av en så fin hopphäst. :angel: :)

Fast min fick ett kryss åt sidan (inom det grå) på intåad och för övrigt korrekt från sidan och korrekt i rörelse och fick 7. Hamnar man utanför det gråa är det faktiskt ganska mycket. Och parallellförskjuten är ett allvarligare fel än t.ex. hänger i framknäna.

@Estivuz Grattis till så fina poäng!! :D Ser fram emot filmer, hur var övriga bedömningspunkter? :)

@Gabby_Ossi Hon förtjänade den där 8:an, hon hoppar superfint!
Det är en sak jag varit tacksam för med Iska faktiskt, hon är väldigt lätt att ha och göra med på nya platser (såhär långt...). Hennes mor var ett brötigt åbäke som man var tvungen att ha i rörelse hela tiden i princip för hon var så uppe i varv. Iska står gärna parkerad om jag ber henne, eller går snällt vartän jag vill. :love:

Vad roligt med dressyrstammade som kan hoppa så bra hörni! :D

@CaisaLundblad Tack! :)
Jag hoppas Florence inte blir lika vild som sin mamma, när vi var ute på tävlingar med henne i 4-6års åldern var orosmomentet aldrig hur det skulle gå på banan - där gjorde hon alltid sitt jobb - utan typ, få på utrustning, veterinärbesiktga, få upp ryttaren, hoppa fram... :p

@Gabby_Ossi Haha! Det där låter lite som Iskas mamma. :D Hon blev bättre med åren, men i början fick man lasta ur henne så fort man kunde efter att man kommit fram och leda runt henne ett tag innan man kunde lasta in henne igen. Då tog hon det lugnt i transporten. Annars brötade hon runt och gormade och hade sig. :cautious:

Funderar på om jag bör nämna för hoppdomaren att Iska ibland är lite nonchalant på låga hinder (antingen att hon rusar eller bara latjar) eller om han märker det själv? Domaren på genrepet muttrade rätt snabbt att "Hon tycker det är för lågt" och höjde upp. Då tog hon sig i kragen, även fast hon var trött.
Iska hoppar ju allt i alla fall, har aldrig sett henne stanna. :) Hon har inte brukat spänna till av att riva heller, men jag har nog inte sett henne slå i ordentligt någon gång heller...

Vaknade 5 imorse och kunde inte somna om för jag blev så nervös inför testet... på onsdag... :o:nailbiting: Undrar hur mycket sömn jag kommer få följande nätter. :meh:

Frasse skötte sig riktigt fint, höll rätt galopp, sprang fint osv men var lite ofokuserad på hoppningen så blandade och gav. Två riktigt fina språng på maxhöjderna men däremellan en rivning och ett stopp. Buse.

Fick de poäng jag trodde men hade hoppats att de skulle våga höja det som var bra till 8 men vi fick nöja oss med 7,5. Besviken över kommentarer om "han ser ut som ett fullblod, rör sig som ett fullblod". Som om det var negativt.

777,5
7 7,5 7
7,5 7

43 P och i botten av resultatlistorna.
Inte kul nånstans såklart.

Frasse skötte sig riktigt fint, höll rätt galopp, sprang fint osv men var lite ofokuserad på hoppningen så blandade och gav. Två riktigt fina språng på maxhöjderna men däremellan en rivning och ett stopp. Buse.

Fick de poäng jag trodde men hade hoppats att de skulle våga höja det som var bra till 8 men vi fick nöja oss med 7,5. Besviken över kommentarer om "han ser ut som ett fullblod, rör sig som ett fullblod". Som om det var negativt.

.

Det är ju trots allt bedömning av halvblodshästar och inte av fullblod. Ser en häst då ut som ett fullblod och rör sig som ett fullblod så är kommentaren relevant men man behöver inte tolka den negativt

Nja, han är inte krokhasig. fick kommentaren vinklad has och ett kryss till vänster om det gråa. Absolut ingen extrem parallelförskjutning heller. Tyckte det var märkligt efter alla treårstest jag sett på film där de fått kommentarer som "hängande framknän + inåttåad" tex och ändå betyget 7. Jag är ingen exteriördomare men vågar faktiskt påstå att benställning är det område jag har bäst koll på.
Hursomhelst så är det skitsamma för mig. :) Han har en 8-mässig trav också men visade den inte riktigt igår vilket inte heller gör mig något.
Jag får inte upp några filmer, hur segt som helst..

Men det är nästan synd att göra fälttävlanshäst av en så fin hopphäst. :angel: :)

Visst är det bra med linjär bedömning! Just för att man får de där kryssen. Om det sitter utanför det gråa så är det ganska mycket. Parallellförskjutning är en sån avvikelse som är lite värre än tex inåttåad eller fransysk. Om din bara haft den ena avvikelsen hade det nog blivit en 7.a men just för att bägge finns där så dras det en pinne till - det är inte alls märkligt.

@cirkus Nu är jag som sagt inte erfaren vad gäller 3-årstest men om jag förstår det rätt så är de 3 gråa inom det normala och då alltså E precis i mitten, han fick ett D på bakben, alltså ett snäpp mot krokhasig men fortfarande inom det grå fältet vilket bör vara inom normalavvikelserna??

@CaisaLundblad 8-7-6-7-7-8-9-9 fick han. :) Mycket beröm för den välbalanserade, bäriga galoppen och bakbensaktiviteten både på ridprovet och visad vid hand.
Vet inte vad som är galet med mitt internet men jag kan knappt posta inlägg här så i den här takten kommer väl filmerna upp om några dagar, haha!

@cirkus Nu är jag som sagt inte erfaren vad gäller 3-årstest men om jag förstår det rätt så är de 3 gråa inom det normala och då alltså E precis i mitten, han fick ett D på bakben, alltså ett snäpp mot krokhasig men fortfarande inom det grå fältet vilket bör vara inom normalavvikelserna??

Ja så kan man säga.

Det är ju så att vissa avvikelser har mer betydelse än andra - både vinklad has och parallellförskjutning är just sådana. Båda brukar ge poängavdrag var och en för sig även om de inte är extrema

Det förstår jag ju men fortfarande, om det är inom det grå fältet bör det väl inte ge poängavdrag?

Det beror på vilken sorts avvikelse det är. Vissa avvikelser ger knappt poängavdrag alls, medan andra ger det även om själva avvikelsen i sig är liten eftersom den har större betydelse.

@Estivuz aha, jag tolkade "ett snäpp till vänster om det gråa" som ett C. Det stämmer att ett D ligger inom normalvariationen, det säger dock inget om hurvida det har betydelse för hästen eller ej utan bara att tillräckligt många hästar ser ut så. Det kan fortfarande vara ej önskvärt.

Det är ju trots allt bedömning av halvblodshästar och inte av fullblod. Ser en häst då ut som ett fullblod och rör sig som ett fullblod så är kommentaren relevant men man behöver inte tolka den negativt

Tolka behövdes inte. "Den galopperar som ett fullblod, långt och flackt." Utan att ha en aning om vad för fullblod som ligger bakom. Hans mamma är medeldistansare, inga långa språng där. Inte heller nån vinthundstyp, hans pappa är ädlare.

Tolka behövdes inte. "Den galopperar som ett fullblod, långt och flackt." Utan att ha en aning om vad för fullblod som ligger bakom. Hans mamma är medeldistansare, inga långa språng där. Inte heller nån vinthundstyp, hans pappa är ädlare.

Fast det är väl ganska klart att den flacka delen galoppen kommer från fullblodet eller tror du att det är Floricello som nedärvt det? Långa galoppsprång är inget negativt alls, däremot är ju inte flackt så önskvärt

På oss strök de över tre givna omdömen och fyllde i nya, sämre.
Sånt är livet på bedömningar.

Fina poäng ändå Estivuz! Kul med hoppningen!

Ja så är det!

Domarna har så kort tid på sig att de skriver ner alla sina intryck - ibland kan ett intryck förändras till det bättre ibland till det sämre, så det är inga givna omdömen. Omdömena är det som man får när visningen är klar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 173
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar