Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är vanligt bland dem och behöver inte påverka hållbarheten (precis som allt annat egentligen, mycket hänger ihop med skoning/verkning och träning) men jag har iaf fått förklarat för mig att det kan göra det.
Finns många fullblod som haft avvikelser i benställningen men ändå hållt för löp och sprungit in pengar.

Jag förstår vad du menar, det hade räckt med kritiken (vad den nu var), och utelämna att det skulle komma från fullblodet just.
Det hade varit intressant att se hur bedömningarna sett ut om domarna inte fick veta stam, uppfödare eller ägare och visarna var "anonyma"!

Jag tycker som @Gabby_Ossi att det är utmärkt och utbildande att domarna berättar såna saker (för dom som inte ser det själva)

Jag är säker på att det varit väldigt liten skillnad om man anonymiserat allt runt hästen förutom själva hästen. När det gäller stam så kan jag säga att de domare jag varit i närheten av inte har några fördomar alls. Och att anonymisera visaren blir svårt

Senast ändrad:
@Hunter Haha, det trodde jag såklart inte heller. Förstår det känns snöpligt när diplomet var så nära. :D
Men säger som Gabby att det var kul att få se Dorri igen, du får ju uppdatera lite oftare. Hoppar hon fortfarande glatt ur hagen? :angel: (om jag nu inte blandat ihop det med någon annan... :D )

Och betäckning alltså? Kul! Inte alls avis. ;) Vem blir lycklige fadern?

Dorri hoppar ut från allt....:banghead::rage::arghh: hagar (med "hingststaket"), boxar, transport...när hon tröttnat och vill se/uppleva något annat då gör hon det....helt obekymrad over att hon ibland klantar till det...hon fick en rejäl smäll för några veckor sen och var osäkert om vi skulle göra 3årstestet men hon repade sig kvickt som den räpa hon är, dock missade vi lite träning nu inför men vet inte om det hade spelat så stor roll I slutändan för resultatet. Att hon är I överbyggd växtfas hade inte hjälpt att träna - tvärtom...

Jag har missat men du ska alltså inte betäcka din? Varför inte I så fall?

Dorri ska betäckas med fina Heartbeat :love:

@Hunter Hahaha! :rofl::rofl: Förlåt, jag förstår att det måste vara jättefrustrerande! När Iska började hoppa lösstående hinder på eget initiativ när de skulle träna lösgalopp med henne bad jag dem sluta hoppa henne på ridbanan... kände att steget inte var långt att börja hoppa staket då också. :angel: Så hon har inte fått så mycket träning på löshoppningen, men tror hon löser det ändå. :) Vilken tur att hon inte skadade sig allvarligt och att hon blev bra till testet ändå!

Jag har inte den ekonomiska möjligheten att betäcka tyvärr, jag pluggar på heltid och gör det i ytterligare 2 år. :( Haft ett par personer som varit intresserade att betäcka henne men båda fick hästar på annat håll innan det blev aktuellt. Så kan det gå!

Kul för dig och Dorri i alla fall! :D Läre bli en riktig hoppkanon. ;)

@Hunter Hahaha! :rofl::rofl: Förlåt, jag förstår att det måste vara jättefrustrerande! När Iska började hoppa lösstående hinder på eget initiativ när de skulle träna lösgalopp med henne bad jag dem sluta hoppa henne på ridbanan... kände att steget inte var långt att börja hoppa staket då också. :angel: Så hon har inte fått så mycket träning på löshoppningen, men tror hon löser det ändå. :) Vilken tur att hon inte skadade sig allvarligt och att hon blev bra till testet ändå!

Jag har inte den ekonomiska möjligheten att betäcka tyvärr, jag pluggar på heltid och gör det i ytterligare 2 år. :( Haft ett par personer som varit intresserade att betäcka henne men båda fick hästar på annat håll innan det blev aktuellt. Så kan det gå!

Kul för dig och Dorri i alla fall! :D Läre bli en riktig hoppkanon. ;)

Vi hade nog INTE kunnat hoppa Dorri på en ridbana - frågan är om on hoppat igenom löshoppningsbanan en gang och sen hoppat ut från ridbanan eller om hon hoppat ut direct :rofl:

Kul för mig I alla fall med betäckning - osäker på om Dorri uppskattade undersökningen igår men hon hopped inte ut ur undersökningsspiltan I allafall...:angel: jag var dock beredd på att lösa ut sprintar O_o
Men Dorri gillar föl så ska väl bli väl senare...Ungen kommer förmodligen bli en hoppetossa :p

Vad ska du göra med din pålle? Hur ser planen ut för er?

@Hunter Klar thon hade hoppat löshoppingsbanan först, hinder är ju kul. Ju fler desto bättre! :D ;)

Haha! :D Kan tänka mig att undersäkningen var måttligt uppskattad.
Iska tror jag gillar föl hon med, senast jag var ute gick hon och brummade efter allt litet... kompisens lurviga hund, kompisens tvåårga dotter... O_o Nu har de fått två föl på gården, undrar vad hon säger om dem. :angel:

Hon ska få sig ett extra år som unghäst ändå, hon kommer växa en del till som det ser ut och jag tycker hon är lite liten för mig att rida kontinuerligt på än (även om hon inte alls känns liten när jag sitter där). Även ekonomiaspekten och tidsaspekten för min del spelar in, flyttar jag upp henne till gbg blir allt mycket dyrare än det är nu och jag bor mitt i smeten så det tar ett tag med kollektivtrafik till alla stall...
Därefter ska hon väl bara vara min hobbyhäst, jag hoppas och tror hon kommer passa till fälttävlan för det har jag alltid velat syssla med... :D Annars får vi rida hoppning och dressyr. Ha kul. Träna, tävla... :)

@CaisaLundblad så fin Iska var (och hemskt söt)! :love:. Kollade livestreamen... tycker det är så kul att kunna följa Bukehästar från föl till vuxen ålder :)

Tack! :D
Jag är så SJUKT stolt över henne, tyckte hon skötte det så bra (bortsett från att hon inte ville stå still när vi skulle ställa upp för hon var så uppe i varv...). Nu är vi på väg hem, såklart skulle hon prompt inte på transporten igen... :meh:
Hur som:
7,5 7,5 7,5
7 6,5 7,5
8 8

Klass 1 som hopppåni med beröm för sitt mod.:love: :D

Tack alla! :D

Bilder kommer dröja, kommer kunna få tag på de min kompis tog så småningom men inte än.
men de som filmade testen har allt ute på Youtube, sök på "3-årstest Plönninge 160525 EM" och spola till slutet (hon gick näst sist) så får ni se allt. :D

Grattis alla som genomfört treårstesten! :D

Själv får jag snällt vänta till 20 augusti, men det kanske är lika bra, så kan jag och Ricky träna mera. :p

Nu såg jag henne Caisa :) fin hon är! Lika rar som Apple ser hon ut :love:
Hade ni inga senskydd? Trodde nästan det var ett krav.

Tack! Ja, hon har många likheter med sin mor. :love: T.ex att hoppa studs där andra hästar brukar ta ett galoppsprång... :cautious:

Det är önskvärt men inget krav.
Vi hade inga senskydd, tanken var att hon skulle ha det men det föll mellan stolarna lite då jag först trodde jag hade senskydd men de verkar ha försvunnit i någon flytt. Inga problem, stallägaren hade senskydd. Jag hade uppfattat att de haft senskydd på henne när hon löshoppats också, men det var tydligen någon kommunikationsmiss där. Så visade det sig att de skydd de hade var för små eller för stora, och då var det för sent att få tag på andra. Så vi fick köra utan.

Tack alla! :D

Bilder kommer dröja, kommer kunna få tag på de min kompis tog så småningom men inte än.
men de som filmade testen har allt ute på Youtube, sök på "3-årstest Plönninge 160525 EM" och spola till slutet (hon gick näst sist) så får ni se allt. :D
Hon verkade högaktningsfullt säga "Det skiter jag i" :angel::D

:crazy:(<-dum smiley som gick inte bort)

Hon verkade högaktningsfullt säga "Det skiter jag i" :angel::D

:crazy:(<-dum smiley som gick inte bort)

Onekligen. :p

Bildbomb från innan, under och efter testet:
13275882_10154193894512442_937834004_n_zps5ykn7rif.jpg

Måttligt road av knoppandet.
13265977_10154193489867442_7700644037130310561_n_zps50htgqdh.jpg

13312717_10154193491057442_5961576265535532571_n_zpsjbq2oefa.jpg

Har bara suddiga actionbilder från testet:
Iska%20Hopp_zpsl5htvcjg.jpg

Iska%20Trav_zpsvyomeqmy.jpg

Iska%20Uppstaumllld_zps32ndnv3a.jpg

Iskierka_e40_614_web_zpscbjubp7y.jpg

:love::love:
13289059_10154193902732442_1599934131_n_zpsbc1lyfxy.jpg

Just det: Hon mättes till 163 (men jag tror hon glömde dra av för skorna), och id-kontrollanten ville hellre ha henne till svartbrun eller svart än mörkbrun.
Om 3 dagar fyller hon 3 år, tänk att hon var såhär liten en gång:

5b0ee053-8eaa-4187-bec0-b3278fdbebe5_zps81b3ce04.jpg

Det blev visst häst av långben-storöra till slut med. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 162
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?