Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roligt att läsa om hur det gått för alla på 3-års! :) Det verkar fantastiskt kul att liksom få ett "kvitto" på att man kommit såhär långt med sin häst.

Våran lilla 3-åring Erna är anmäld till sitt första riktiga travlopp nu på söndag! Det kommer bli oerhört spännande....
Vi har inga förväntningar om att vinna eller så, utan vi hoppast bara att hon inte kommer galoppera, utan hålla sig i trav, och att inte alla andra springer ifrån henne. :p

Bilden är ett par månader gammal, ska forsöka komma ihåg att ta nya på söndag.
10155487_592617677556654_754632827194326922_n.jpg

Vad roligt med alla er som visar på treårs! Jag visade min -11 på treårs med bara ca 1,5månads förberedelese även han undan en xx. Minns inte att han fick några nedskrivna kommentarer, måste kolla det =)

Nåja. Släppte ut Calle och Affe på betet men vi fortsätter med inridningen.
Än så länge har vi haft både sadel och träns och framskydd. Det har gått bra. Måste jobba lite mer med att bonda innan det blir någon tanke på uppsittning. Affe ger inte många pengar för mig, mer intresserad av hästar. Misstänker att det kommer från att han är relativt nykastrerad. Därför är det så skönt med Calle som hjälper till och hämtar Affe när jag ropar osv. <3 Btw, svårt att tro att Calle var lika liten som Affe för 2år sen ;)

IMG_4308%202_zpsfxfny8h4.jpg

IMG_4317_zpsfhctztdr.jpg
IMG_4426_zpsojflr0gb.jpg
IMG_4424_zps8mspoqeg.jpg
IMG_4374_zpsaeiqy0v5.jpg

Våran lilla 3-åring Erna är anmäld till sitt första riktiga travlopp nu på söndag! Det kommer bli oerhört spännande....
Vi har inga förväntningar om att vinna eller så, utan vi hoppast bara att hon inte kommer galoppera, utan hålla sig i trav, och att inte alla andra springer ifrån henne. :p

Bilden är ett par månader gammal, ska forsöka komma ihåg att ta nya på söndag.

Såklart glömde jag kameran hemma i går....! :banghead:

Men Erna var riktigt duktig, även om dom flesta andra 3-åringarna sprang en bra bit snabbare än vad hon gör.... Så det blev endast en 5. placering av 6 hästar, men hon höll traven hela vägen och var helt nere i 1.35-fart en liten bit, vilket är mycket fortare än vad hon sprungit på innan. Kusken, som är mycket rutinerad och duktig, tyckte även att det kändes bra och att hon "bara" behöver få upp tempot lite till. :p :D :love:

Så det lär troligen dröja lite med inridningen, vi har inte helt beslutat än vad vi kommer göra framöver men mest troligt kommer hon gå åtminstonde två lopp till i juni och juli.

Tyvärr så blir det nog inte flera lopp på ett tag ändå.... :cry:

Erna lyckades trampa sig riktigt illa i hagen i förrgår, och är nu sjukskriven med osäker prognos.:( Så förr ögonblicken så agerar hon gräsklippare i trädgårn... *suck*

Tyvärr så blir det nog inte flera lopp på ett tag ändå.... :cry:

Erna lyckades trampa sig riktigt illa i hagen i förrgår, och är nu sjukskriven med osäker prognos.:( Så förr ögonblicken så agerar hon gräsklippare i trädgårn... *suck*

Näe, fy vad tråkigt. :( Håller tummarna för ett snabbt och bra tillfrisknande! :heart

Usch då :(

Frans fick paus från betet idag och blev riden av min medhjälpare. Red fritt i trav runt på banan, bara galopp kvar så är han inriden på riktigt! Stallplats i höst bokad. Gården han föddes på är tyvärr såld men nya blir nog bra också.

Tack för tummhållning! Pratade med veterinären i dag, och han trodde att själva såret skulle läka ihop inom ca. två månader. Kruxet är att skadan går helt ner på en bit av hoven, och den kommer nog alldrig att bli helt bra, så hon kommer förlora ett trakthörna på den hoven. :(
Vi hoppast att hon kan fungera tillräckligt bra med ringskor el. dyl. för att fortsätta med trav, annars blir det ridning och avel i stället.

Har en bild på skadan, men den är lite äcklig, så ni får klicka på länken om ni vill se: sår

Igår tog vi oss en promenad, blev 45 min i lätt (enligt mig :angel: ) kuperad mark. Ricky skötte sig superbra även om han tyckte det var lite jobbigt. ;)

Ska försöka att göra något med honom tre dagar/vecka, för nu är det knappt två månader till premieringen. Han behöver få mer bukmuskulatur för att slimma till sig och även gå upp lite i vikt. Är för bukig just nu.

Har även gått flera gånger till ridbanan för att beta med honom i enbart grimma och grimskaft. En seger efter förra årets bråk, då han slet sig flera gånger. Han känns mycket mer stabil och fokuserad på mig nu, vilket förstås gör att jag litar på honom mer och slappnar av. :)

Om mindre än en månad är det dags för sadelvänjning! :D

Denna vecka börjar jag sakta och säkert sätta igång Allan igen efter 2 månaders vila och bete. Han kommer fortfarande gå på bete ett bra tag till dock. Men jag vill hinna ut och bekanta honom med terrängbanan i augusti så han behöver vara lite igång snart.
I mitten på juni lyckades han gå omkull i hagen när det regnat och var snorhalt, ramlade och slog sig rejält, kunde knappt ta sig upp och stod på två ben... Så akuttid till kliniken dagen efter men som tur var ingenting trasigt. Trodde jag skulle komma em utan någon häst i transporten om vi säger så, det såg inte kul ut alls. :( Så där fick han lite paus från betet i och en vecka i sjukhage.
Men det märks att han vill att något ska hända nu, han är ju alltid väldigt social men just nu extra mycket efter att bara ha skrotat i hagen sedan treårstestet.
Vuxit har han gjort också, snart har han växt om mig.. Gissar på 174 i dagsläget. Utan skor. :angel::crazy: Nu räcker det verkligen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 161
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?