Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev att det långa inte kom från henne. Jag tycker inte poängen är fel som jag skrev om du läser. Jag är däremot irriterad över att moderns härstamning kritiserades så utifrån pappret.

Jag skrev att det långa inte kom från henne. Jag tycker inte poängen är fel som jag skrev om du läser. Jag är däremot irriterad över att moderns härstamning kritiserades så utifrån pappret.

Ingen har väl kritiserat härstamningen på modern? Det enda som konstaterats är att den visade hästen har många egenskaper från fullblodet.

Hur visste domaren det? Att det var från fullblodet? Ser alla fullblod likadana ut? Floricello är felfri? Han omnämndes nämligen inte som orsak till andra svagheter.

Försökte radera föregående inlägg men Lyckas inte. Jag skriver om min upplevelse och har noll intresse av att höra att den är fel av funktionärer som är här endast i syfte att försvara sin organisation.

Lycka till ni andra som ska visa!

Kul att se Dorri igen @Hunter ! Klass I är inte dåligt det heller!
Klart att det inte är dåligt med klass 1 men det var ju så nära till diplom :p
Sen att hon skrittar som en tax och travar som en symaskin är ju en sak men hoppa kan hon :D

Idag på seminstation så visade det sig att vi precis missat "nålsögat" så hem igen med en spruta och så pået igen nästa vecka :banana:

Frasse skötte sig riktigt fint, höll rätt galopp, sprang fint osv men var lite ofokuserad på hoppningen så blandade och gav. Två riktigt fina språng på maxhöjderna men däremellan en rivning och ett stopp. Buse.

Fick de poäng jag trodde men hade hoppats att de skulle våga höja det som var bra till 8 men vi fick nöja oss med 7,5. Besviken över kommentarer om "han ser ut som ett fullblod, rör sig som ett fullblod". Som om det var negativt.

777,5
7 7,5 7
7,5 7

43 P och i botten av resultatlistorna.
Inte kul nånstans såklart.

Väldigt jämna siffor :) en bra häst rakt igenom helt enkelt :up:

Ang mankhöjd så blev det för mig dagens positiva min mättes till 165 cm och med överbyggnad bak så växer hon nog lite till! Mamma mättes till 166 på sitt test och hon blev 172 :angel: (eg alldeles för stort för mig). Har hört av många att "Diarado ger smått" så har varit lite orolig för att få en ponny. Har en helsyster som är ett år yngre som är lika hög som sin storasyster så hon blir nog modell större :nailbiting:

@Hunter Haha, det trodde jag såklart inte heller. Förstår det känns snöpligt när diplomet var så nära. :D
Men säger som Gabby att det var kul att få se Dorri igen, du får ju uppdatera lite oftare. Hoppar hon fortfarande glatt ur hagen? :angel: (om jag nu inte blandat ihop det med någon annan... :D )

Och betäckning alltså? Kul! Inte alls avis. ;) Vem blir lycklige fadern?

@Gabby_Ossi missade det du skrev om att parallellförskjutning är värre än knipt under knäna.
Kanske i den här bedömningssportens värld ;-) men ur hållbarhetsynpunkt är det värre med det sistnämnda som ger ökad risk för senskador. Tyvärr.

Nej, inget annat var utanför, endast ett snäpp till vänster om det grå på parallellförskjutnin.. även för oss var det tipexat där, stod ett D innan. Men poängen är satta och det är som det är. :-)

@Gabby_Ossi missade det du skrev om att parallellförskjutning är värre än knipt under knäna.
Kanske i den här bedömningssportens värld ;-) men ur hållbarhetsynpunkt är det värre med det sistnämnda som ger ökad risk för senskador. Tyvärr.

Nej, inget annat var utanför, endast ett snäpp till vänster om det grå på parallellförskjutnin.. även för oss var det tipexat där, stod ett D innan. Men poängen är satta och det är som det är. :-)

Skrev inget om knipt, det var hänger i framknäna du hade tagit upp som exempel.

Fast parallellförskjuten har ingen skala. Det är en separat kryssruta längst ut till höger.

Fast jag tycker det är intressant när domaren kopplar ihop egenskaper med härstamningen på hästen. Utbildande för publiken! En lång flack galopp kommer troligen från fullblodssidan, även om en "medeldistans" inte har lika långa språng som andra fullblodstyper är det väl ändå längre språng än vad som normalt rids i ett dressyrprogram.

Domarens muntliga kommentar om vår 50% xx som visades 2011, hon kommenterade även då tydligt vilka drag som kopplade ihop med fullblodet, kul! :)

"Ädel häst, ganska välutvecklad och ganska välproportionerlig. Har fått ganska mycket fullblod i sig vilket är naturligt med en fullblodsmamma. Det var väl syftet med att använda ett fullblod, att det skulle följa med, och det har det gjort här. Uttrycksfullt vackert huvud, lite lågt ansatt hals, lite präglad av fullblodet i sin halsansättning. Hög manke och sluttande kors, något brant i sin bog, också det från fullblodssidan. Även de här hovarna ser man oftare på fullblod än vad man gör på varmblod, den har stora, platta, runda framhovar, och det kommer från fullblodet. Det är inget som har betydelse funktionellt men det är en beskrivning av hästen. Energisk skritt som kunde vara större, en energisk trav som kunde vara mer aktiv bak. Den har en vägvinnande galopp om är präglad av fullblodet även där, den är lite strömlinjeformad när den galopperar, vägvinnande, kunde även där vara mer aktiv bak." (878767)

Är rätt trött och skyller på det. Sorry! Var en helt annan punkt som var tipexad, den hade inte ens med extremiteterna att göra. Undrar dock hur till exempel hingsten Tailormade Tempation kan ha en sjua på extremiteterna med så många avvikelser? 3 stycken. http://www.blup.se/horses/219074 Borde inte en hingst på avelsvärdering bedömas ännu hårdare? De ska ändå i avel och man kanske inte får skriva något negativt om hingstar i den här tråden (då ber jag om ursäkt) men jag har även sett en avkomma från den som hänger rejält i framknäna, för övrigt en jättesnygg häst.

Är rätt trött och skyller på det. Sorry. Var en helt annan punkt som var tipexad, den hade inte ens med extremiteterna att göra. Undrar dock hur till exempel hingsten Tailormade Tempation kan ha en sjua på extremiteterna med så många avvikelser? 3 stycken. http://www.blup.se/horses/219074 Borde inte en hingst på avelsvärdering bedömas ännu hårdare? De ska ändå i avel och man kanske inte får skriva något negativt om hingstar i den här tråden (då ber jag om ursäkt) men jag har även sett en avkomma från den som hänger rejält i framknäna, för övrigt en jättesnygg häst. :)

Som sagt, hänger i framknäna anses inte ha någon betydelse, mer än att det ser lite fult ut. (Frågade exteriördomare specifikt om detta då fullblodsstoet som är mamma till hästen jag skev om ovan hängde ganska rejält i framknäna) Trakttrånga hovar har du nog mer koll på, är ingen kommentar man ser speciellt ofta så vet inte hur det brukar bedömas, men tåvid brukar inte heller dra ner under 7 även om det finns andra mindre saker också.

Det är både och för hingstarna skulle jag vilja säga, jag upplever det som att poängsättningen är på samma nivå som andra bedömningar men att man är mer nitisk med de skrivna kommentarerna, att man nämner små detaljer som kanske inte hade tagits upp i andra fall.

Hur visste domaren det? Att det var från fullblodet? Ser alla fullblod likadana ut? Floricello är felfri? Han omnämndes nämligen inte som orsak till andra svagheter.

Jag förstår vad du menar, det hade räckt med kritiken (vad den nu var), och utelämna att det skulle komma från fullblodet just.
Det hade varit intressant att se hur bedömningarna sett ut om domarna inte fick veta stam, uppfödare eller ägare och visarna var "anonyma"!

Tack för att du redde ut det hela lite åt mig. :) (Även om jag personligen anser att hängande framknän visst kan ha betydelse för hållbarheten ;) ) På en trakttrång hov är det större risk för röta. Det är oftast också genetiskt betingat men kan utvecklas vid dålig hovvård, för lite utevistelse och uttorkning av hoven. Stötdämpning och blodcirkulationen kan bli sämre av olika orsaker som jag skulle kunna babbla om hela natten. :angel:

@Equlina Ja, det hade varit väldigt intressant och förmodligen bra! Jag tror självklart att det påverkar om det är en känd hästprofil som visar eller någon okänd från landsbygden, precis som inom dressyren där domarna ibland inte "vågar" sätta låga poäng på de som har ett namn inom ridsporten. Återigen, detta är mitt första treårstest men jag har sett det flera gånger på dressyrtävlingar.

Ja, det finns en anledning till att jag inte är dressyryttare. :D:cool::p

Film på min hästs test finns nu i tråden om treårstesten då jag tyckte den passade bättre där. :)

Ang knipt under knäna eller gracil är det vanligt bland fullblod och ädla hästar och jag tycker inte de verkar ha sämre hållbarhet?

Nu ligger bilder från Strömsholm ute på equipe.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 173
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar