Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fin hon är @CaisaLundblad . Börjar se vuxen ut i kroppen.

Tack! Ja, visst gör hon? :p Hände en hel del på kort tid :eek:...
2 månader sen:
4_zps864defd1.jpg

En vecka sen:
Iska4_zpsdba0p9td.jpg

(Hon står ju lite roligt på den här bilden, men den var mer lik den innan än de tidigare jag postade så... :p)

...Och nej, jag äger inga snygga stallkläder. :cautious: Jag är snål. Vansinnigt snål. Snygga grejer går till hästarna. :cautious: :p

Haha! :D Nä... :cry: Hon har ju alltid (nästan) varit så väldigt fin i pälsen, inte nu längre när hon inte borstas lika mycket. :p Fast rent färgmässigt är det annorlunda ljus och annan kamera som gör sitt. ;)

Men jag saknar henne så sjuuuukt mycket, vill ha henne närmare. Så vet inte hur jag kommer göra. Tvivlar på att jag hittar någon som vill ta föl på henne som 3-åring, kanske om jag visar henne och hon får dubbeldiplom (as if :p ), jag själv har inte råd. Skulle kunna ta henne närmare efter nästa sommarbete kanske... Åh andra sidan märkte jag hur svårt det var med tid när man ska åka kollektivtrafik till stallet var och varannan dag, och jag kommer vara helt nergrottad i studier ett par år framöver. Så leker med tanken om man kan hitta någon ung ryttare som vill ta en unghäst på foder för träning och tävling, typ för breeders? Tror jag sett sådana annonser förr iaf... Men åh tredje sidan...: MIN trollunge! :mad: :cautious: Men åh fjärde sidan kommer jag inte direkt att ha tid och råd att tävla henne själv. :p
Skaffa bil och jobb är såklart ett alternativ, och kanske medryttare för tidens skull.

ELLER! Så struntar jag i studierna och tar ett kundtjänstjobb istället. :angel: :laugh: :idea:

Men du, under studierna har du ju guldläge att lägga tid på hästen! Nu kan du styra dina tider hyfsat och du går väl inte i skolan direkt 40 timmar i veckan?

Hinner jag 2 fast jag jobbar över 40 timmar och har restider så hinner du ;) Kostnaden kan vara svårare dock.

Haha nä, men jag pluggar mycket (höga krav på mig själv) och ska hon stå här måste jag nog ha bil, jag bor mitt i centrala gbg i princip och när hon stod "nära" innan var det ändå 2 timmar enkel resa på helgerna pga dåliga byten mellan bussarna... (ca 40 min max med bil tror jag)
Och ska jag ha råd med bil måste jag ha jobb, plötsligt blev det både mindre tid och mer utgifter! ;)

Dock går det ju såklart att lösa alla punkter, håller ett öga på annonser för stall häromkring redan eftersom den preliminära planen är att flytta upp henne hösten som treåring. Tror jag. Kanske. :p

Känns ändå bättre att ha en bil själv, utifall att det skulle hända nåt eller jag måste flytta häst etc. :p

Oj det var rätt långt avstånd i götet. Vad söker du? jag har en del kontakter där nere.
Ja, men har haft svårt att hitta nåt som har kortare restid, även det "mitt i stan" tog iaf 40 min med buss och det var för långa gångsträckor för min trasiga rygg (som för övrigt tydligen måste opereras igen :down: )

PM:ar dig! :up:

Är så glad för min lille stjärna :love: Hovslagarbesök i söndags morse, han och en hingst till tas in från lösdriften, förutom de står det två ston och en valack inne som också ska verkas. För att slippa stå mellan stona får vi stå i gången, under tiden han verkas kommer 5 inackorderade som ska köra förbi med skottkärror, mat, halm, lansar (:laugh: tornerspelsträning), välter saker, slamrar och stökar i största allmänhet. Lillkillen tog det hela med den största portion ro :love:
F6C67B07-8C52-4301-B18D-F61838D232EC_zpscsglxavr.jpg

Han är förresten inte så liten längre, mätte honom till 159 cm nyverkad.

862926EF-94AF-443E-B75C-F805700F115A_zpsrywwlhjh.jpg

495AF114-A860-4724-9D27-5532E8DBCFFD_zpsuhmoredj.jpg

@Equilina Härligt, kul när de är coola. :laugh: Växer din lika jämnt som min? :D

Ja han har faktiskt hållit sig hyfsat jämn hela tiden! Jag tycker dock att Iska ser finare ut, min har inte blivit riktigt lika fyllig än. Å andra sidan är han platt över rygg och rumpa precis som övriga familjen samt identisk rygglinje, jag har gott hopp om att mina sadlar ska passa :D

Ja han har faktiskt hållit sig hyfsat jämn hela tiden! Jag tycker dock att Iska ser finare ut, min har inte blivit riktigt lika fyllig än. Å andra sidan är han platt över rygg och rumpa precis som övriga familjen samt identisk rygglinje, jag har gott hopp om att mina sadlar ska passa :D

Haha, din kanske fokuserat på att växa uppåt istället än så länge? :D Tror din är lite större än min. ^^
Iska är ju väldigt lik sin mor över rygg och rumpa också, men jag har bara en sadel från mammahäst och den är från när hon var i tävlingskondis = klotrund över ryggen... Tar nog ett tag för Iska att komma dit. :angel:
Får se om jag behåller den så länge eller säljer den och köper en ny. :p
Det bästa är att de har perfekta barbacka-ryggar. :love:

Nu har Grålle flyttat. Kändes så tråkigt, men jag vet att det blir bäst i längden. Han tittade nyfiket på den mullrande jättelastbilen och klev sedan rakt in. :love:

Ricky har fått tillbaka sin mamma och är mycket nöjd över det. Däremot är hon inte lika nöjd med att bara ha sin son att hänga med. :p Bild på första pussen:

150315_550749532a6b223129eca0d8.jpg

Bara isen försvinner lite mer så skall jag ta tag i tömkörningen igen. Dessutom skall jag testa att ha honom lös när jag rider mamman, känns lite säkrare att göra det nu när han är valack. :D

Idag blev det tömkörning för Ricky. Första gången på fem månader... Men det var inga bekymmer, han fortsätter att tycka att han bör bestämma riktning... ;) När jag berömmer honom när han gör rätt, så brallar han. Precis som sin mamma. :p

Däremot har han vuxit ur sitt ponnyträns, så jag måste bestämma mig för vilket av alla cobträns som skall bli hans. Har massor med grejer nu när hästbeståndet plötsligt halverats...

Min lilla donna har nu fått växa upp! Igår så togs hon ner från mamma och in på box, hon ska få en crash course i att bli hanterad en vecka eller två nu. Nemas problemas, sköter sig exemplariskt! Mer än man kan säga om morsan, hon hade visst kraschat hagen ett par gånger i jakt på sin bebis.... :P
Blir till att klippa manen lite tror jag, hon ser ut som en vildhäst. Luggen sparar jag nog lite på, både hon och mamman får behålla sina luggar till betet, inbyggd flugmössa ju :)

2yx2iq8.jpg

Fundering över sommarbete. I år kommer min 2-åring vara hemma. Förra året stod han 3 mil bort och vi har tampats med difus hälta som just nu klassas som växtvärk. Idag är han helt symptomfri, men jag vill ha honom hemma för att kunna se honom varje dag. Men nu får jag oxå ett dilemma.

Hingsten han gick med på bete förra året finns till mitt förfogande (valack nu). Även han är 2 år och de "känner" varandra sedan innan. Men samtidigt känns det som att det kommer bli väldigt mycket mer bus, stånk och spring än nu. Just nu går min med vår äldre hingst, men då han är ponny kan de ej dela sommarbete. Dessutom ska denne herre få besök av damer i sommar;-)

Så alternativ två känns mest lockande för mig. Är att försöka låna hem en något äldre valack som funkar för både lek och uppfostran. Vad tror ni om det?

Alternativet att skicka honom på bete finns inte.

Jag har lite dåliga erfarenheter av äldre valacker. Är den unga för på kan den äldre tukta honom för hårt, vi hade tex en unghingst som fick bakbenet avsparkat när han klättrade på valacker. Frans går med jämnårig, de är polare sen länge och de leker visserligen hårt ibland men däremellan växer de och käkar och softar. Det är inte samma tyngd i en jämnårig känner jag.

Jag har lite dåliga erfarenheter av äldre valacker. Är den unga för på kan den äldre tukta honom för hårt, vi hade tex en unghingst som fick bakbenet avsparkat när han klättrade på valacker. Frans går med jämnårig, de är polare sen länge och de leker visserligen hårt ibland men däremellan växer de och käkar och softar. Det är inte samma tyngd i en jämnårig känner jag.

Det som gör mig tveksam till detta är att ponnyn inte fixar att uppfostra honom tillräckligt. Han är bara en miniatyr på 74 cm i mkh och har alltså ingen vikt att sätta bakom när den store kör sin repetoar:/ Min tanke är inte att låna hem ett halvblod eller en större häst. Utan isf en smäckrare ponny som kräver lite mer bete. Dvs den lär väga lika "lite" som ett 2 årigt halvblod.

Ny fråga. Min herre är ju ännu hingst (Jag har inga problem att ha honom som det heller.) Men han ska inte gå kvar som hingst sen.

Frågan är då, kastrera nu innan sommaren eller efter? Han har ju haft en hel del problem med växtvärk då han vuxit enormt runt 10-16 månaders ålder. Jag har medvetet valt att inte kastrera då han kommer få möjlighet att lägga ännu mer krut på att växa om han kastreras. Eller har jag fel?

Min erfarenhet är att det är nu de "vaknar". och i höst när han ska ridas in hade jag inte velat ha en kastrering också, det kan ta tid att läka.
Vi skar nu i mars. innan det blev varmt.

Ang sällskap så missförstod jag nog. Tror du nån vill låna in en ponny till en stor hblhingst? prova, svårt att säga hur det ska funka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 299
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar