Två pass har jag hunnit med sedan sist. Först en promenad, där Ricky var mer i luften än på marken.
När han blir rädd så kastar han sig i sidled/bakåt och studsar runt. När han blir exalterad, så kastar han sig i sidled/bakåt och studsar runt.
Så det krävs en hel del timing av mig och snabba beslut kring varför han studsar.
Men överlag är han positiv att promenera med nu, inte alls lika frustrerad som han var tidigare.
Sedan fick han följa med lös när jag red hans mamma igår. Eftersom snön tinat bort nästan överallt, så kunde vi ha ett högre tempo. En timme var vi ute och Ricky var rätt trött efteråt.
Han galopperade mer när mamma också galopperade, men då det inte är konditionsträning vi är ute efter ännu, utan hållbarhetsträning, så kommer mamma snällt få skritta i fortsättningen. Ricky galopperar ändå tillräckligt mycket bara han är lös.
Aversionen mot vattensamlingar verkar ha släppt en del, måste han gå igenom vattnet så gör han det. Men går det att gå runt, så försöker han gå runt.
Det är så roligt att se honom röra sig fritt, på bra underlag. Tror faktiskt det finns lite gångarter i honom ändå.