Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min får fri tillgång på hösilage :) växer och är i fint hull. Har varit bra värden iår. Även manen och pannluggen har vuxit massor! varken mamma eller pappa har speciellt mycket

Jag har fått backa bandet fullständigt med RIcky. Efter vintervilan verkade han först helt med på noterna när jag tömkörde, men i torsdags hade han plötsligt "glömt" allt han lärt sig. Dvs start, stopp och svänga...

Så idag tog vi en promenad i kapson istället och det var en rejält frustrerad kille i början. Framförallt för att jag envisades med att bestämma tempo och när vi skulle stå stilla, det gillade han inte. Skönt att jag inte har någon brådska med honom, jag märker att han är mycket mer omogen än sin mamma vid samma ålder, så vi får ta det lugnt framöver. :)

Mixen äter 10 kg hö, 0,5 kg lusern hack, 0,5 kg krafft pluss protein och 150 g betfor. plus avelsmineral (granngårdens)
Har för dåligt med protein i höet. Han är i alldeles lagom hull. :)

Igår gjorde jag något jag velat göra väldigt länge, men inte vågat så länge Ricky varit hingst. Jag tog med honom som handhäst när jag red Ariel och släppte honom lös när vi kommit över den trafikerade vägen och in i skogen.

En så lycklig häst! :D Han rejsade runt, studsade på stället och gjorde diverse konster från högre skolan. ;) Eftersom det var första gången tog vi det lugnt, så Ariel och jag skrittade bara. Ricky tyckte dock det var lite väl mycket vatten på vissa ställen av stigen vi följde, så ibland fick vi invänta honom när han försökte ta alternativa vägar...

Börjar mer och mer misstänka att han tänker bli dressyrhäst. Han hoppar helst inte, vill inte gå i vatten eller på lerigt underlag. Så det känns som jag kan stryka hopphäst, fälttävlanshäst och distansrittshäst. ;)

Nästa gång han får vara lös kommer vi hålla oss på en grusväg istället och höja tempot lite, så får vi se om han busar av sig ännu mer då. :)

Igår fick Cajsa prova att få sadel på sig för första gången - inga problem alls!. Den största reakttionen man fick,var att hon vickade liiite med ena örat när hon kände gjorden runt magen, annars inget alls :)

Känns som hon har börjat biffat till sig lite nu också. Hon har också bytt till nya polare i hagen, en 1-åring och en lekfull 5-åring och det uppskattades enligt Cajsa.

Igår bytte vi också gipspluggen i hoven, det börjar verkligen läka ihop bra nu,betydligt bättre sedan feb.men tar nog ett par månader till innan hela hålet har vuxit igen. I maj är det dags för en check med röntgen, hon är fortfarande ohalt - så känns inte så oroande inför själva röntgen :)

Bildbevis från igår :)

vwvmuw.jpg

2h6aypg.jpg

Två pass har jag hunnit med sedan sist. Först en promenad, där Ricky var mer i luften än på marken. ;) När han blir rädd så kastar han sig i sidled/bakåt och studsar runt. När han blir exalterad, så kastar han sig i sidled/bakåt och studsar runt. :p Så det krävs en hel del timing av mig och snabba beslut kring varför han studsar. :angel: Men överlag är han positiv att promenera med nu, inte alls lika frustrerad som han var tidigare.

Sedan fick han följa med lös när jag red hans mamma igår. Eftersom snön tinat bort nästan överallt, så kunde vi ha ett högre tempo. En timme var vi ute och Ricky var rätt trött efteråt. ;) Han galopperade mer när mamma också galopperade, men då det inte är konditionsträning vi är ute efter ännu, utan hållbarhetsträning, så kommer mamma snällt få skritta i fortsättningen. Ricky galopperar ändå tillräckligt mycket bara han är lös.

Aversionen mot vattensamlingar verkar ha släppt en del, måste han gå igenom vattnet så gör han det. Men går det att gå runt, så försöker han gå runt. ;) Det är så roligt att se honom röra sig fritt, på bra underlag. Tror faktiskt det finns lite gångarter i honom ändå. :)

Min räka räkar bara runt just nu. Vi promenerar med henne och hennes morsa, går finemang. Grimman är inte så otäck som den en gång var vilket är skönt. Snart åker de på bete förhoppningsvis så hon kan bredda sig lite, just nu är hon bara ranglig. Efter betet så börjar allvaret med sadel och träns :)

rkzf53.jpg

j9vfas.jpg

Tredje turen för Ricky lös och nu är han helt med på rutinerna. Han strosar gärna omkring en bit bakom oss, för att sedan få ett ryck, rejsa förbi och försvinna i fjärran. ;)

För övrigt har jag gett upp tankarna på inkörning. Får jag honom att uppföra sig så pass att vi kan visa på sommarpremiering i september får jag vara nöjd. :angel:

otroligt balla färger på dem.

De tillhör inte de vanligaste nej ;) svartskimmel och silversvart för att var mer exakt.

Och just nu ser ju svartskimmeln (2 åringen) som häftigast ut med så stora kontraster. Även om hon precis har börjat bli mer grå igen, det här är från gårdagen.
DSC_0029_resize_1.jpg

Lillasyster däremot kommer att bli ännu häftigare snart trort jag när sommarpälsen är helt på palts och hon troligen blir mer apelkastad. :d
DSC_0002_resize.jpg

Longerade Tea för första gången på länge, dvs flera månader. Kanske hon är longerad 5 gånger totalt och max 30 minuter sammanlagt? VI tested även bommar för första gången. Dagen därpå tog vi med båda syskonen och gjorde om samma sak. Då lyckades jag filma, men det blev en kort film eftersom jag råkade stå i mitten och ha lillasyster i handen.

*kl*

Häromdagen så kapade djag av Cajsas man ;) vissa i stallet tycker att hon inte är lika unik längre pga. detta - haha! :)

Tycker själv hon blev mer vuxen på något sätt. Hon har fått nya benskydd och övade på longering i förrgår,duktig :)

Bild på fröken i fråga,med kapad man o sina nya benskydd - tycker hon blir mer o mer lik sin pappa :D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 280
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar