Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer bilden på Cajsa, mobilen krånglade, så fick logga in på min data ;)

1zyftc6.jpg

Cajsa Cavat "Cajsa", egen uppfödning, (Sv.Ridponny,f.23/6 2013 e.Claudius RP 176 ue.Le Mans xx) :love:

Igår kom veterinären och tog bort vargtänderna på Ricky. Han räknade snabbt ut att om han gick bakåt kom inte veterinären åt att greja i munnen. Fick putta fram honom otaliga gånger. Tjurigare häst har jag då aldrig träffat på.... ;)

Han såg fin ut i munnen för övrigt, så om allt fortsätter så här bra behöver han inte kollas på två år. :) Vi passade även på att vaccinera, då det bara var en månad kvar tills det skulle göras och dv inte är så bra på att komma ut i tid (tandkollen bokad i oktober...).

I övrigt får Ricky vara i fred och mogna lite mer. Jag har skadat knäet och vill inte riskera det i närkamp med busfröet. Känns väldigt skönt att vi inte har någon tidspress på oss.

Har dock anmält honom till premiering i september, då hoppas jag att han skall gå att visas för hand i alla fall...

Mina två grabbar har kul varje dag, de är helt galna. Den amerikanska miniatyrhästen Blixten, han har mer energi än shettisen Azlan, så när Blixten går in på kvällen totaldäckar Azlan i maten. Aktiverar Blixten lite extra så att han ska vara trött som Azlan, men nädå. Han har nog en bokstavskombination den där.. ;) Så är han anmäld till första utställningen för i år, Blixten, sista helgen i Maj bär det av till Falun.
Här är några bilder på busfröet från gårdagens promenad:
Bus_Blixten_igar_Foto_Felicia_Felill_Lemmeke.jpg
fs_519804887_15179_1431173269.jpg

fs_519804893_70572_1431173519.jpg

Blixten har förövrigt fått testa dra vagn, inga konstigheter alls. Han är uppväxt bredvid vagnen, hans mamma drog vagn. Azlan ska bara vänja sig vid sele och sådant, han har ju bara varit hos oss någon månad, så han har inte kommit lika långt som Blixten.
Snyggingen_Upplundas_Azlan.jpg
Upplundas_Azlan.jpg

Passade på när det var fint väder att ta lite kort på fröken, hon blev knoppad för första gången vilket var tålamodsprövande men väldigt nyttigt inför framtiden.

11165076_10152930518917283_5070625323933838156_o.jpg

11261698_10152930519272283_1104806344245758304_n.jpg

10955645_10152930519732283_6195134469590041729_n.jpg

Mysigt när matte inte höll i kameran längre.

11264887_10152930519827283_5305782849802012929_n.jpg

Skulle försöka få några bilder när hon var lös men det blev bara bus.

Här kanske jag kan få lite hjälp/tips! :D
Har nyligen skaffat mig en tvåårig hingst, första gången med hingst och tvåårig så det ska bli spännande och se vart det leder.
Men lite saker funderar man ju på som man inte hittar ett vettigt svarr på i böcker/internet. Jag följer inte något träningsschema som finns skrivet i böcker utan gör det i min egen takt.

HUr mycket kan man träna en tvååring i veckan?
HUr länge per gång kan man jobba?
Just nu är vi inne på att vänja honom med träns och att följa efter mig och hålla avstånd från människan. Har börjat introdusera longering också. Nu låter detta jättemycket men jag har utökat lite i taget.

Han älskar och jobba och jag märker att han mår bättre när han får tänka lite... så klart, vilken häst gör inte det. Men jag vill inte förstöra det samtidigt som man blir så inspirerad att göra saker.

Nu blev det mycket svammel, hoppas ni kan svara på mina frågor.

Här kanske jag kan få lite hjälp/tips! :D
Har nyligen skaffat mig en tvåårig hingst, första gången med hingst och tvåårig så det ska bli spännande och se vart det leder.
Men lite saker funderar man ju på som man inte hittar ett vettigt svarr på i böcker/internet. Jag följer inte något träningsschema som finns skrivet i böcker utan gör det i min egen takt.

HUr mycket kan man träna en tvååring i veckan?
HUr länge per gång kan man jobba?
Just nu är vi inne på att vänja honom med träns och att följa efter mig och hålla avstånd från människan. Har börjat introdusera longering också. Nu låter detta jättemycket men jag har utökat lite i taget.

Han älskar och jobba och jag märker att han mår bättre när han får tänka lite... så klart, vilken häst gör inte det. Men jag vill inte förstöra det samtidigt som man blir så inspirerad att göra saker.

Nu blev det mycket svammel, hoppas ni kan svara på mina frågor.

Jag försöker aktivera min tvååring två gånger/vecka. Men man får ha lite fingertoppskänsla. Min tvååring är väldig sent utvecklad, så vi har backat bandet och bara promenerar i kapson nu.

Här kommer rapport från oss. I början på april bestämde jag mig för att sätta på träns första gången och även prova att longera i båda varven på liten volt. Hade repgrimma över tränset. Helt okomplicerad. Gjorde det tre gånger under en vecka.
Sedan har vi åkt och löshoppat en gång. Lilla Oset var duktig. Gick rakt in i släpet och stod still medan kompisen trasslade i ca 10 min innan han gick på. Gick bra att backa ut och han stod kvar medans kompisen backade ut först. Innan vi åkte hem fick de stå i släpet och vänta medan vi plockade undan i ridhuset. Duktiga killar.:)

Själv löshoppningen var spännande. Oset var nyfiken på ridhuset och löshoppningsfållan. först ledde jag honom 2 gånger, sedan fick han trava några gånger över bommarna. Höjde upp till ett litet skutt och han galopperade över det ett par gånger. Sedan fick han skutta lite högre, inga problem. Kompisen visade att han var den stjärna vi misstänkt.
Min Lilla Oset fyllde 2 år 10 maj och mätte då 170 cm.
Jag är partisk, men han är jättesnygg.
:love:

Någon som har bra tips på att börja med tömkörning när man inte har tillgång till medhjälpare? Jag har försökt några gånger och jag kan ju säga att det inte gått speciellt bra. Mixen bryr sig inte om utrustningen, men när jag är bakom förstår han inte att det är jag som styr utan han antingen snurrar runt runt för att försöka få mig vid framänden, eller så går han bara planlöst och mina styrförsök verkar han inte en märka av. Stannar och rullar sig dessutom när han får lust och hittills har jag lyckats se till att han inte trasslat in sig i tömmarna. En gång när jag hade medhjälpare så fick hon gå framfö oss med ett slakt grimskaft (och jag ropade ut vägar bakifrån). Det gick alldeles utmärkt, men tyvärr har jag ju bara tillgång till medhjälpare någon gång i månaden.
Att ha honom på volt i skritt och trav fungerar utmärkt, men så fort jag glider bakåt så blir han förvirrad och försöker vända så jag kommer framför honom.
Hur skulle ni gjort? Jag skulle vilja tömköra längs grusvägen, men då måste styrning, start och stopp funka hjälpligt. :)

Någon som har bra tips på att börja med tömkörning när man inte har tillgång till medhjälpare? Jag har försökt några gånger och jag kan ju säga att det inte gått speciellt bra. Mixen bryr sig inte om utrustningen, men när jag är bakom förstår han inte att det är jag som styr utan han antingen snurrar runt runt för att försöka få mig vid framänden, eller så går han bara planlöst och mina styrförsök verkar han inte en märka av. Stannar och rullar sig dessutom när han får lust och hittills har jag lyckats se till att han inte trasslat in sig i tömmarna. En gång när jag hade medhjälpare så fick hon gå framfö oss med ett slakt grimskaft (och jag ropade ut vägar bakifrån). Det gick alldeles utmärkt, men tyvärr har jag ju bara tillgång till medhjälpare någon gång i månaden.
Att ha honom på volt i skritt och trav fungerar utmärkt, men så fort jag glider bakåt så blir han förvirrad och försöker vända så jag kommer framför honom.
Hur skulle ni gjort? Jag skulle vilja tömköra längs grusvägen, men då måste styrning, start och stopp funka hjälpligt. :)

Men om du börjar med att gå vid bogen och styra istället? Dvs inte bakom honom men inte framför heller? Just att tryggheten plötsligt försvinner bakom hästen brukar göra dem förvirrade i början.

Men om du börjar med att gå vid bogen och styra istället? Dvs inte bakom honom men inte framför heller? Just att tryggheten plötsligt försvinner bakom hästen brukar göra dem förvirrade i början.
Jag kan prova nästa gång så ser vi hur det går. :) När vi gör andra övningar går jag oftast snett framför för när jag kommer bredvid förstår han inte att han ska gå framåt. Då stannar han och ser frågande ut.

Jag kan prova nästa gång så ser vi hur det går. :) När vi gör andra övningar går jag oftast snett framför för när jag kommer bredvid förstår han inte att han ska gå framåt. Då stannar han och ser frågande ut.

Då behöver han lära sig vad du vill. :) Så börja med det och så går du successivt allt längre bak när det fungerar.

Mmm jag behöver och lite tips på tömkörning när man är ensam... Vi har dock inte kommit så långt än. Kanske ska försöka med att gå vid bogen och styra.... vi har dragit linor men hon är lite rädd om bakbenen. Får passa på nu att träna när hon är brunstig och allt är mysigt som rör bakbenen haha

Jag har haft så mycket i skolan med min kandidatuppsats att jag inte har haft en tanke på att skriva här. Men här är några bilder på Chloetta (A-Dur - Partisan - Jovial) som är en dryg månad gamla. Vi har börjat tömköra lite, gjorde det utifrån att jag longerade henne med kapson (spansk modell) och sen smög mig bak. Det gick bra, ingen reaktion på tömmar. Hon r även friskförklarad i sitt ben från Täby, så nu är det bara att tuta och köra. Hon har återhämtat sig väl från koliken i februari, hade nog lite magsårsaktigt i början för hon åt bajs och allt var upp och ner. Gav KRAFFT MagTarm och då slutade hon. Vet inte om det var det eller tid som läkte ut magen.

mg_8607_555fcef62a6b226c10b45df8.jpg

mg_8456_555fceec9606ee60917d103f.jpg

@Verlin Skönt att hon friskförklarats! Awesome! :D Ser fin ut också. :)

Jag var och hälsade på trollungen för typ... en månad sen. :p
Hon var precis på väg ur en hiskelig växfas och fällde fortfarande, så hon var inte så jättevacker och hade tappat lite hull. Men idag har hon körts på bete och skött sig bra med lastning så nu förväntar jag mig att jag får se en tjock blivande treåring i höst. :p

Untitled_zpsckfaqrpw.jpg

11273712_10153356551027442_901089303_n_zpsx7w5seyq.jpg

11273726_10153356546587442_1398856859_o_zpstmoiola6.jpg

Det märktes att hon var sin mors dotter den dagen iaf... ville springa FORT hela tiden! :p

Jag har haft så mycket i skolan med min kandidatuppsats att jag inte har haft en tanke på att skriva här. Men här är några bilder på Chloetta (A-Dur - Partisan - Jovial) som är en dryg månad gamla. Vi har börjat tömköra lite, gjorde det utifrån att jag longerade henne med kapson (spansk modell) och sen smög mig bak. Det gick bra, ingen reaktion på tömmar. Hon r även friskförklarad i sitt ben från Täby, så nu är det bara att tuta och köra. Hon har återhämtat sig väl från koliken i februari, hade nog lite magsårsaktigt i början för hon åt bajs och allt var upp och ner. Gav KRAFFT MagTarm och då slutade hon. Vet inte om det var det eller tid som läkte ut magen.

mg_8607_555fcef62a6b226c10b45df8.jpg

mg_8456_555fceec9606ee60917d103f.jpg

Som jag sa på jobbet, vad fin hon är! kul att se henne igen. OCH som jag lovade....lite rapport om våra gangsters.

De har börjat jobba (om än i beskedligt tempo) på banan och sköter sig överlag bra.
Har hört talas om några avsittningar, men inget jag varit med och upplevt på plats.

Båda två varierar mellan att vara på banan 1 - 2 ggr i veckan och så något pass på området/i skogen.

Bilder på "Kalsongligan", dvs. Fille (Fiddle and drum aka Filsing) och Kalle (Game changing aka Kalsing) :D

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...=f142a88216be01211a4ccdf25cdd89ac&oe=55FC9764

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...=9f68fa647b2d1e08f9ab8f7aef69e61e&oe=560C875E

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...=380b8d7c3cd2264186deded93d73233e&oe=55C5A0EB

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.ne...=7bb3a2958436c85fe0d00adf7447f64f&oe=55F6A7D7

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd...._=1442758980_0c6ee93a6311cc421288a06a0ba771f1

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 280
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar