Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här kanske jag kan få lite hjälp/tips!
Har nyligen skaffat mig en tvåårig hingst, första gången med hingst och tvåårig så det ska bli spännande och se vart det leder.
Men lite saker funderar man ju på som man inte hittar ett vettigt svarr på i böcker/internet. Jag följer inte något träningsschema som finns skrivet i böcker utan gör det i min egen takt.
HUr mycket kan man träna en tvååring i veckan?
HUr länge per gång kan man jobba?
Just nu är vi inne på att vänja honom med träns och att följa efter mig och hålla avstånd från människan. Har börjat introdusera longering också. Nu låter detta jättemycket men jag har utökat lite i taget.
Han älskar och jobba och jag märker att han mår bättre när han får tänka lite... så klart, vilken häst gör inte det. Men jag vill inte förstöra det samtidigt som man blir så inspirerad att göra saker.
Nu blev det mycket svammel, hoppas ni kan svara på mina frågor.
Någon som har bra tips på att börja med tömkörning när man inte har tillgång till medhjälpare? Jag har försökt några gånger och jag kan ju säga att det inte gått speciellt bra. Mixen bryr sig inte om utrustningen, men när jag är bakom förstår han inte att det är jag som styr utan han antingen snurrar runt runt för att försöka få mig vid framänden, eller så går han bara planlöst och mina styrförsök verkar han inte en märka av. Stannar och rullar sig dessutom när han får lust och hittills har jag lyckats se till att han inte trasslat in sig i tömmarna. En gång när jag hade medhjälpare så fick hon gå framfö oss med ett slakt grimskaft (och jag ropade ut vägar bakifrån). Det gick alldeles utmärkt, men tyvärr har jag ju bara tillgång till medhjälpare någon gång i månaden.
Att ha honom på volt i skritt och trav fungerar utmärkt, men så fort jag glider bakåt så blir han förvirrad och försöker vända så jag kommer framför honom.
Hur skulle ni gjort? Jag skulle vilja tömköra längs grusvägen, men då måste styrning, start och stopp funka hjälpligt.
Jag kan prova nästa gång så ser vi hur det går. När vi gör andra övningar går jag oftast snett framför för när jag kommer bredvid förstår han inte att han ska gå framåt. Då stannar han och ser frågande ut.Men om du börjar med att gå vid bogen och styra istället? Dvs inte bakom honom men inte framför heller? Just att tryggheten plötsligt försvinner bakom hästen brukar göra dem förvirrade i början.
Jag kan prova nästa gång så ser vi hur det går. När vi gör andra övningar går jag oftast snett framför för när jag kommer bredvid förstår han inte att han ska gå framåt. Då stannar han och ser frågande ut.
Ja det är precis det jag inte lyckas med riktigt och behöver tips på hur jag kan tänka här för att förtydliga. Han förstår helt enkelt inte.Då behöver han lära sig vad du vill. Så börja med det och så går du successivt allt längre bak när det fungerar.
Jag har haft så mycket i skolan med min kandidatuppsats att jag inte har haft en tanke på att skriva här. Men här är några bilder på Chloetta (A-Dur - Partisan - Jovial) som är en dryg månad gamla. Vi har börjat tömköra lite, gjorde det utifrån att jag longerade henne med kapson (spansk modell) och sen smög mig bak. Det gick bra, ingen reaktion på tömmar. Hon r även friskförklarad i sitt ben från Täby, så nu är det bara att tuta och köra. Hon har återhämtat sig väl från koliken i februari, hade nog lite magsårsaktigt i början för hon åt bajs och allt var upp och ner. Gav KRAFFT MagTarm och då slutade hon. Vet inte om det var det eller tid som läkte ut magen.