Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min erfarenhet är att det är nu de "vaknar". och i höst när han ska ridas in hade jag inte velat ha en kastrering också, det kan ta tid att läka.
Vi skar nu i mars. innan det blev varmt.

Ang sällskap så missförstod jag nog. Tror du nån vill låna in en ponny till en stor hblhingst? prova, svårt att säga hur det ska funka.

Han kommer inte sittas in fören tidigast i November. Iom han haft så mycket problem med växten. Och är han inte ok då heller så kommer han inte ridas in alls. Så prio ett är inte att han kan ridas in utan att han får chans att växa lugnt närmsta året. Dvs bidrar en kastrering till att han lär lägga mer energi på att växa är det i nuläget inget alternativ

Min erfarenhet är att det är nu de "vaknar". och i höst när han ska ridas in hade jag inte velat ha en kastrering också, det kan ta tid att läka.
Vi skar nu i mars. innan det blev varmt.

Ang sällskap så missförstod jag nog. Tror du nån vill låna in en ponny till en stor hblhingst? prova, svårt att säga hur det ska funka.

Jag har en uppfödare av NF hästar som jag brukar låna sällskapshästar av. De har även 3-års hingstar som ev kan vara ett alternativ

Vad ger ni för mat till era nu? Min får hö och kraft + lite betfor. Men tänker om man ska ge nått special foder eller om ni ger nått speciellt till era?

Bonus bild på min myra :)
uylevxnookifdg
[/url][/IMG]
a>
http://www.ladda-upp.se/bilder/uylevxnookifdg/

Har inte varit här på ett tag. Min lillskit växer och har det bra :) @ MaRomer Min kille är troligen klapphingst, fått gått med min äldre varmblodstravare och det har funkat bra. Dom har i och för sig gått ihop sen han var liten, men dom busar och lever rullan ihop. Har inte varit några problem, valacken talar om när det är nog och ungkillen accepterar. Mamma häst går hage i hage, två trådar mellan och han har inte haft någon tendens till att försöka kliva över när hon brunstade. Så summa summarum min fullblods unge på 158 funkar bra att leka ihop med en äldre valack på 163 .

Vad ger ni för mat till era nu? Min får hö och kraft + lite betfor. Men tänker om man ska ge nått special foder eller om ni ger nått speciellt till era?

uylevxnookifdg
[/url][/IMG]
a>

Senaste halvåret har min haft lite krångel med magen. Han har dessutom tunnat ut fast han är väldigt välmusklad. Har gett honom 11 kg hösilage och 3,3 kg lusernhack. Det har dock varit svårt att få honom att orka den mängden och trots perfekt kvot är han fortfarande tunn. Jag har därför testat att sänka kvoten, eftersom han är välmusklad men tunn, ifall han helt enkelt får för mycket protein.

Han får därför på prov nu 1,5 kg lusernpellets, 1 kg havre, 0,5 kg lusernhack och 0,3 kg betfiber mix, så får vi se om det blir några förändringar.

Tror att min analys av hösilaget är missvisande och att det faktiskt innehåller mer protein än analyserat. Det skulle förklara både hans muskler och hans mammas övervikt. ;)

uylevxnookifdg
[/url][/IMG]
a>

Fri tillgång på hö, tyvärr med sämre protein. Därför får han även 400 gr krafft föl, 400 gr krafft muskel och Nypon från hippovitae. Dock ska detta bytas ut mot Pavo 18plus när det jag har hemma är slut. Ogillar nämligen pellets och vill ha musli.

Hö, havre, lucern och Hippo alfa musli + mineraler.
Nåt specialfoder behöver de inte men man behöver ha koll på kvoter, särskilt mineraler medans de växer.

Spånet får inga konstigheter. Hö, helhavre, kornkross, betfor, kalk, mineraler och soja. Slängde in en saltsten med nyligen som hon dock inte verkar jätteintresserad av. Deras morgonhö har en del salt i sig då det är småbalar.

Rebelle får hösilage, halm, betfor, hackad lucern och hippo alfa pellets. Självklart mineraler och mineralsten samt kalk.

Hon är fortfarande kass i magen och jag kan verkligen inte förstå varför!
Hon bajsar kluttar men med mycket vätska. Hela svansen är brun och tvättar man den så är den brun igen inom två dagar...
Jag TROR att det blivit bättre sedan hon fick betfor, men det är fortfarande inte bra.
Det blev ingen större skillnad när hon fick hö en period.
Någon som har något tips? Jag har aldrig haft en häst som är dålig i magen så jag är lite lost inom det här ämnet.

Det är lite roligt att läsa alla som måste ge extra kalk, här har vi tvärt om så extremt mycket kalk i jorden att jag måste ge mineraler med fosforöverskott istället :cautious:

Rebelle får hösilage, halm, betfor, hackad lucern och hippo alfa pellets. Självklart mineraler och mineralsten samt kalk.

Hon är fortfarande kass i magen och jag kan verkligen inte förstå varför!
Hon bajsar kluttar men med mycket vätska. Hela svansen är brun och tvättar man den så är den brun igen inom två dagar...
Jag TROR att det blivit bättre sedan hon fick betfor, men det är fortfarande inte bra.
Det blev ingen större skillnad när hon fick hö en period.
Någon som har något tips? Jag har aldrig haft en häst som är dålig i magen så jag är lite lost inom det här ämnet.

Jag är absolut ingen foder expert men har haft samma problem. Vår egna uppfödning (nu 10 år) har i hela sitt liv vart jätte känslig i magen. Hon tål inte ensilage. Hon kan inte ens äta lite. Hon äter därför bara hö och är så mycket bättre.. Det tar nog ett tag innan magen kommer i balans..

Betfor brukar vara lösande så är de rinniga skulle jag snarare ta bort det.
Det kan vara värt att testa andra fodermärken, vissa hästar är känsliga för melass och pellets.

*kl*

Här rullar det på, Cajsa har landat bra i nya stallet och trivs bra med sina polare i hagen. Idag har hon fått prova sitt nya träns och bett - inga problem :)

I maj beger vi oss in till kliniken igen för en kontroll av hoven, passar på att dra ev.vargtänder samt lägger vacc.tidigare :)

Bifogar bild på Cajsa från idag + en bild med mig ;) - tycks?. Älskar snabbknäpperna också.

o2w03.jpg

10n5lhu.jpg

Min Lilla Oset får fri tillgång till hösilage/hö. Gissar att det är ca 15 kg/dygn.
Han får drygt 1,5 kg müsli avel/dygn och ½ liter slobber mash varannan dag. Om en vecka är mitt hösilage slut och då börjar jag fodra med bara hö som inte har så höga värden. Lägger till 1 kg Hippo Grow Alfa under april/maj.

Det tränset är så snyggt!

Jag trodde jag gjorde värsta kapet på ett liknande på hööks i vintras. Men såg sen när jag kom hem att det är ett islandsträns.... Dvs ingen käkrem. Men de funkar faktiskt super nu vid invänjning och så. Mindre remmar att hålla på med haha

Ang.foder så får Cajsa totalt sett under dagen: ca.12-14 kg hösilage med mycket protein i, 0,75 kg müsli ( mineraler och vitaminer ingår i fodret) 1,5 dosmått med Hoof Builder (tänkte i förebyggande syfte, nu medans hoven läker) samt 1 dosmått med kalk.

- Tycker att hon ligger bra i hullet, kanske liten mage tom. ;) tycker ni andra? . borde jag slima till henne lite eller är det ok med lite mage? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 299
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar