Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon har skadat sig i hagen, hur är ett mysterium för det är ett väldigt märkligt sår =(.
De var inne och rensade bort benflisor (eller smuts) i hasen men jag hade sån jäkla tur att ingen led är skadad. Det var en liten blödning på en led men det var ingen fara och hon får troligtvis inga framtida men. Jag får hämta henne imorgon och sen börjar utmaningen: Boxvila + bandagebyte regelbundet. Djisus :crazy: . Vi ska bygga en utebox så att hon iallafall ser de andra hästarna. Hoppas det går bra det här :(

Hon har skadat sig i hagen, hur är ett mysterium för det är ett väldigt märkligt sår =(.
De var inne och rensade bort benflisor (eller smuts) i hasen men jag hade sån jäkla tur att ingen led är skadad. Det var en liten blödning på en led men det var ingen fara och hon får troligtvis inga framtida men. Jag får hämta henne imorgon och sen börjar utmaningen: Boxvila + bandagebyte regelbundet. Djisus :crazy: . Vi ska bygga en utebox så att hon iallafall ser de andra hästarna. Hoppas det går bra det här :(

Klart det kommer gå bra! Håller tummarna stenhårt att det blir en lätt konvalescens. :up:

@marieka Jag kan lugna dig med att min står på box sedan i onsdags när hon opererade sin sena på höger fram. Det har gått väldigt bra med boxvila, hon går sina två promenader på fem minuter runt gården. Det står hästar till och från i stallet men hon bryr sig ingenting om dem. Dock finns det ett fem dagar gammalt föl som hon ser om vi öppnar en lucka i väggen och fölungen är hon nyfiken över.

Allt som jag jobbat emot vad det gäller skrubbande av hovar och bandage på dem sedan i februari räckte tyvärr inte, det förbättrade hovkvalitén men det krävdes ändå en kapning av förstärkningsbanden för att hon inte skulle få bockhov. Nu är det värsta avklarat och det känns bra att hästen är vettig och tar det lugnt, igår mötte vi en älg när vi gick kvällsrundan, men det blev ingen reaktion på det heller. :love:

Verlin, jag tänkte faktiskt på dig och ditt föl härom dagen. Min herre hade ju bockhov bägge framfötter som rätade tillsig med täta (och otroligt dyra) hovslagarbesök! Skönt att operationen är över :)

Jag kan liksom inte begripa var tiden har tagit vägen, helt plötsligt fyller de små liven ett år! Jag har arbetat på annan ort i 1,5 månad och tyvärr har min lille hingst tappat lite hull. Ibland önskar jag att jag kunde stoppa mina hästar i fickan men de trivs bäst i sin flock! Nåja, gräset är på G och foderstaten är ändrad :)

Jag bjuder på att jag ser arg ut!
Helix, 155 cm mankhöjd

@marieka
Vad tråkigt med skadan! :( Hoppas hon läker bra och att det blir en lugn konvalescens.

@Pontevecchio
Grattis till Frans! :)

Kl
Idag fick Dolly flytta till skogshagen med Balder, min - 11a. Det gick jättebra! De kom mycket bra överens direkt, väldigt lugnt hopsläpp med glada hästar. :) Hon gick jättesnällt dit också, spännande såklart med en massa nytt över gården men inga problem. :)

IMG_20140511_191232_zpswevjljq8.jpg

Marieka: Usch så hemskt! Men klart vilan kommer gå bra, och tror vet på att hon troligen inte får några men så tror vi också på det! :)

Neko: Kul att se Helix igen! Vad stor han är. :D

Ponte: Ahaa, okej då förstår jag. Tack! GRATTIS till Frans! Tiden går verkligen sjukt snabbt!

Maja_Kandi: Vad kul att det går bra med tösen! Jag har följt dina inlägg med skräckblandad förtjusning. ;) En fin tjej!

kl.
Öppnat upp så mina töser får lite större yta att röra sig på och lite gräs, jag trodde det skulle bli leka av men de skulle bara äta... :cautious: "Tråkston" tänkte jag och gick och satte mig mitt i hagen i väntan på action. Den kom till slut!

Och ja, hon är en jäkla rävunge som måttar sparkar mot matte när hon far förbi... :mad:
(Och btw, efter 3:15 händer det inte så mycket mer. )

För er som kanske inte orkar/vill/kan se på filmen kommer här lite stillbilder:

Ett varmblod, kanske?
1_zps32e48931.jpg

HEEEEJ matte!
5_zps7e44b736.jpg

7_zps35b84d39.jpg

8_zpsf4276476.jpg

ah, just det. Hon är ca 149-150 fram (och har alltså inte vuxit speciellt mycket de senaste 2 månaderna) och ca 153 bak (så där har hon vuxit lite i alla fall)

Jag tänkte testa att lägga in bild, men man måste fortfarande ha den någon annanstans?

Ricky har fått börja med bett + nosgrimma, som ett test under promenaderna. Han blir så exalterad när han får beröm att han glömmer bort sig och nafsar. :crazy:

Grålle har gått som handhäst en gång till, det gick bättre men ibland fick han utbrott när det gick för långsamt. ;)

Mätte bägge i helgen och de är fortfarande 130 cm bägge två. Skönt, då kanske de inte blir så stora.

Ja det går inte att ladda upp här Habina.

Caisa, så fin hon är! Men di där sparkarna, stofasoner..
Era är så runda och fina, Frans ser inte alls så imponerande ut nu.
Äter dock massor så det rättar nog till sig på betet. Hoppas jag.

Då gör jag ett nytt försök. :) Ricky fyllde 11 månader i lördags och hade tack och lov inte växt någonting sedan förra mätningen. Fortfarande 130 cm i manken och 129 cm i korset. Känns skönt, då kanske han inte blir en jättehäst i alla fall. Men jag tänker inte pusta ut förrän han är slutmätt. :p

Fotade i hagen, som alltid svårt att få honom att stå bra.

140510_5370cf7d9606ee0fd405ffab.jpg

Ponte: Tack! Ja, jäkla rävunge! Nu är hon egentligen aldrig så nära att hon ens riskerar att träffa mig, men tycker hon kan sluta upp med det där ändå. :cautious: Hullet på hennes har jag aldrig behövt oroa mig för faktiskt, mammahäst däremot har varit en ständig oro på sistone. Bara tandkoll kvar sen vet jag inte vad jag ska göra för att få upp henne i hull. :(

Julie: Tack! Mja, jag är dålig på att bedöma gångarter, men hon är ju ingen dressyrhäst direkt och det är ju en jäkla tur eftersom jag ville ha en hopphäst. :D Jag är hemskt nöjd med henne än så länge, men hon ser lite rolig ut när hon är så hög bak som hon är nu. :D

Habina: Hähä, stilig grabb i alla fall! :D

Caisa: vilken liten sprallig sak du har! Min är fortfarande en stor toffel, hans jämnåriga kompis är riktigt hingstig. MEN enligt stallägaren är han en liten odåga när hon håller på. Så Helix är helt enkelt en ögontjänare (han vet nog instinktivt att det är jag som betalar...) :angel:

Habina: att fota åringar år så svårt. Och vackra är de ju inte heller :laugh: Ska bli jättekul att se hur de pållarna utvecklar sig!

Vad länge sen jag var härinne, skämmes på mig!
Vad stora alla har blivit!
Donnie känns fortfarande lika liten, haha. Strax över 1,40 och ponnygrimman fortfarande på hålet längst in.. *suck* ;) Blir ett om 3 veckor. Dock vet jag inte vad jag gjort för gott för att förtjäna en så söt lilleman :love: Men så är jag ju lite partisk också.
Här kommer lite färska bilder på Donnie:
_MG_9219.jpg

20140512_160947.jpg

IMG_20140512_165025.jpg

Var tvungen att prova göra en knopp, han har så sinnessjukt mkt man å lugg, tänk om benen kunde växa lika mkt som manen :angel:
Han kommer få gå kvar som hingst över sommaren och sedan kastreras :)

@CaisaLundblad
Hon är så jäkla fin! :love: Tråkigt med mamma häst, hoppas ni hittar vad som felar. :(

Kl
Igår var det lite lattjolajbans här på kvällen. :p Först var Dolly en riktig pärla att både fånga i hagen, klappa på över hela kroppen (utom mage och ben, dit har vi inte kommit än), leda till stallet (ca 70 m), ta av grimman för första gången, sätta på grimman igen när dom varit inne två timmar och sen leda tillbaka till hagen. Verkligen jätteduktig!

Sen sa det poff så hade hon smitit under staketet och travade med glada steg iväg. Jag tänkte mest att jaja, hon drar väl en lov och kommer tillbaka, men nix! Fröken tuff och självständig drog iväg långt och var plötsligt utom synhåll... Så sambon sprang efter med grimskaft och jag hämtade min - 10a som lockbete. Hon hade hunnit springa ända ner till grusvägen (300 m över en plöjd åker) , över den och vidare på andra sidan upp till skogen. Hon såg himla nöjd ut med sig själv, inte ett dugg brydd. Så fick hon syn på Kaptenen och kom som tur var farandes direkt. Sen tog det bara nån minut innan hon kom fram så jag fick tag i grimman. Lilla skrutthästen... Hon var sen en riktig ängel att leda hem, gick perfekt bredvid mig, först i ledet. Framåt och orädd, nån vattenpöl var visst läskig men jag behövde bara sträcka grimskaftet så följde hon med.

Hon fick sen vänta ensam i stallet medan vi satte upp en extra tråd runt grinden. Lite orolig i början men lugnade sig snabbt. Väldigt snäll att leda tillbaka och insåg ute att hon inte skulle ta sig under igen, hon står kvar i hagen nu på morgonen också, hoppas hon hann få sig en stöt men det gick så fort så jag tvivlar.

Summan av det hela är att hon nu faktiskt känns ganska ledvan, följer vad grimman betyder och är inte alls lika rädd som för en vecka sen. Nu blir nästa steg att fortsätta ta av grimman inne och börja klappa på benen, än så länge ryggar hon undan när man försöker, men det gick snabbt att lära henne att det var mysigt att bli kliad på rumpan så jag tror nog detta går till sig också! :)

Länge sen ja skrev =)
Nu har jag haft min bebis i 3 månader. O Lagom när revbenen knappt syntes så va det lagom o börja växa så där var dom igen ;) Massa mat :) Dock växer vi inget på höjden direkt! Bara 140cm. Men det säger väl pang i sommar när jag kommer gå i skolan.

Min fick en sårskada som ja fick åka akut med till Strömsholm då det låg vid kronleden. Mitt i natten dessutom. Så dom hade boxvila en vecka mina två bebisar o fick bandagera o greja. trots ohanterad när ja köpte honom har allt fungerat kanon. Hade tur iaf. Ingen ledskada men fick sy. Dock onödigt för stygnen lossna när huden dog :P Jag slapp iaf åka in o ta bort stygnen. Kunde ja ta bort själv. O nu är de läkt o fint. Dock var det så nära hoven att det är ett märke där så blir att hålla koll på det.

1484215_1398752727067822_924052694475722885_n.jpg
10259921_1398752743734487_175836431715771632_n.jpg
1544615_1401929046750190_1489641259287409816_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 211
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar