Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har era 1 åringar några planer för sommaren förutom bete, leka och vila?

Mina kommer inte vila, jag föredrar att ge dem långledigt på vintern istället. Planen är att fortsätta promenera och gå som handhäst, om jag får tid blir det kanske en sväng till ridbana och löshoppning.

KL.

i morgon är det dags för återbesök efter operationen, tiden går snabbt, det har redan gått 11 dagar. Chloetta fördriver tident på box i det nya stallet med ro, hon äter och sover. Tror att hon börjar på att bli tjock! :o

Promenaderna på 5 min 2ggr om dagen har flutit på smärtfritt, några små stegringsförsök men annars väldigt snäll!

Håll tummarna för att vinkeln påhovbenet ser bra ut och senan är okej nu :)

@JulieChexx

Min leker, äter & vilar jämt. Är det bara jag som låter min åring vara "vild"?
Efter betet planerar jag att träna honom 1-2 veckor , låter han då stå på box och liten hage, ska se om nån annan vill ha sin åring tränad också, annars blir det nog bara 2-3dagar. Då tränar vi in lite ledträning, sätta på grimma & stå uppbunden + bli borstad.
Min är hanterad endast vid verkning. Är lite känslig och därför vill jag hantera honom lite extra.
Men i jämförelse med andra buke hästar i den här tråden är den hanteringen ingenting :p

Min leker, äter & vilar jämt. Är det bara jag som låter min åring vara "vild"?
Efter betet planerar jag att träna honom 1-2 veckor , låter han då stå på box och liten hage, ska se om nån annan vill ha sin åring tränad också, annars blir det nog bara 2-3dagar. Då tränar vi in lite ledträning, sätta på grimma & stå uppbunden + bli borstad.
Min är hanterad endast vid verkning. Är lite känslig och därför vill jag hantera honom lite extra.
Men i jämförelse med andra buke hästar i den här tråden är den hanteringen ingenting :p

Mina går bara i hage. Klart dom verkas och klappas på, men inget mer. Kommer gå ute dygnet runt from 1 juni, just nu leds dom in och ut i stallet. Ställs upp nån gång i stallgången och blir borstade om jag hinner, men inte för att det är nått dom behöver tränas på. Kommer inte göra så mkt mer med dom förrän nästa höst när det är dags för inridning, men de står ju på stall under vintern så får ju den vardagliga träningen ändå :)

Mina går bara i hage. Klart dom verkas och klappas på, men inget mer. Kommer gå ute dygnet runt from 1 juni, just nu leds dom in och ut i stallet. Ställs upp nån gång i stallgången och blir borstade om jag hinner, men inte för att det är nått dom behöver tränas på. Kommer inte göra så mkt mer med dom förrän nästa höst när det är dags för inridning, men de står ju på stall under vintern så får ju den vardagliga träningen ändå :)
Okej :) min står ute dygnet runt. Jag kan klappa honom lite så sidan av magen. Går man "rakt fram" så sticker han iväg ;) har lett honom en gång från stallet & lite ledträning i stallet (gick lös med flocken till stallet).
Intressant då alla verkar göra olika :)

Mina aktiveras en gång per vecka, sedan får man förstås vara flexibel om någon ser ut att behöva vila någon vecka.

De går alltid ute dygnet runt, vilar en hel del nu när det är fint väder, men leker väldigt mycket med varandra. :D

Min går redan ute hela dygnet. Kommer endast komma in under sommaren för verkning. Hanteringen har jag tränat på under vinter och vår, så som att borsta, leda och lyfta hovar. Givetvis kommer jag klappa och gosa med henne varje dag vid inspektion. JAg skulle inte låta min vara "vild" medvetet, för personligen tror jag inte att man tjänar så mkt på det i längden. Det finns säkert olika teorier om detta men jag föredrar en unghäst som blivit hanterad.

I höst blir planen att börja tömköra och beroende på hur allt går så ev köra in henne under våren.

Frans leds in och ut, binds upp vid kraftfodergivan. Sen står han på gången kanske varannan vecka när jag kollar igenom, borstar av och lyfter ben. I typ en kvart max.

Sen träffar han hovis och vet för vaccinering. Kommer troligen lägga lite mer krut på ledträningen under sommaren då han gärna blir dragen framåt. Eftersom han ska kastreras i höst behöver det sitta bättre då. Annars är det bara årstidsrelaterade saker som tillkommer, typ flugspray.

Jag gör det som behövs och som har ett syfte. Men 99,9% av tiden leker han och är vildponny. Det kommer han vara i vinter också.

*kl*

Nu går Cajsa på sommar-bete, släpptes igår em.med ett till 1 års sto i en stor härlig hage, blev bundisar rätt så snabbt och det var bra att bryta Cajsas kontakt med sin kompis på 4 år så att hon blir ännu mera självsäker och cool :-)

Dem ( åringarna) var lugna och stod i mitten av hagen och käka när jag kollade till dem nyss ;-)

Bifogar med en bild från igår :

2md3yjc.jpg

Min går på lösdrift, givetvis blir de kollade varje dag men hanteras, leds osv hörs i stort sett bara när hovslagaren kommer. Nu får de vara barn, hantera hinner vi göra sen...

Lilla O är alldeles för mycket hanterad pga av sin skada och operationer. Så jag ska försöka göra så lite som möjligt med honom. Han går fint att leda utan att hänga i grimskaftet, han lyfter hovarna och låter sig verkas som en vuxen häst, han står still i gången och att är lättlastad och åker bra. I går provade vi något nytt, och det var att bli sprayad med insektsmedel.
Han tyckte det var läskigt med stod still och drog upp magen.:D

I onsdags fick han en jämnårig kompis, Careful-Feliciano. De går in på nätterna fortfarande. Lilla O har växt lite till så jag vill att han vilar ordentligt och med tanke på att han stått still i nästan 3 månader så behöver han lite tid at komma igen.

Han fyllde 1 år den 10 maj och om jag tryckte ner mätstickan fick jag honom till 156 cm, men 157 är mer rimligt.:crazy:

Ska ladda ner lite kort och visa.

Min kommer också bara äta, vila och leka.
Han har gått på lösdrift hela året, idag fick de byta hage till en med mer gräs.
Borstar lite på honom, men för det mesta ute i hagen, ibland tar jag in och binder upp och borstar. Går små promenader då och då för ledträningen då han alltid gått på lösdrift och inte fått det "naturligt" vid ut- och insläpp men nu är han riktigt duktig på att följa med i grimskaft *peppar peppar*.

Lite bilder från idag när de fick ny hage, lyckliga (hungriga) hästar :) Jag hoppas han lägger på sig lite mer nu då han är lite tunn.

IMG_4416.jpg

IMG_4384.jpg

IMG_4371.jpg
IMG_4366.jpg

IMG_4342.jpg

IMG_4336.jpg

IMG_4333.jpg

IMG_4292.jpg

IMG_4297.jpg

@vaggvisa
Oj vad mycket gräs ni har! Härliga bilder! :)

Ang hanteringsfrågan som dök upp så är ju syftet med att jag har Dolly här just hantering. ;) Jag vet inte hur länge hon kommer vara kvar här eftersom att hon är till salu, så vi tar några dagar i taget. Jag stressar inte fram nånting utan tar allt i hennes takt. Nu har vi kommit så långt att idag lyfte jag alla fyra fötterna efter att de varit inne! Det är en riktig milstolpe som kändes låååångt bort när hon kom hit för 2,5 vecka sen. :) Idag var första gången jag provade lyfta bak, förväntade mig lite sparkar men det var inga konstigheter alls. :) Hon har blivit trygg med människor, kommer direkt fram i hagen, går väldigt snällt i grimma, numera kan jag ta på grimman "normalt" och inte ala föl-modellen och hon står stilla medan jag rättar till den och fixar till man och pannlugg. Jag tycker att hon kommit väldigt långt på bara ett par veckor och tycker gott att det här räcker för henne nu ett tag så jag kommer bara fortsätta precis som vi gjort hittills. Kanske lägga till att stå uppbunden en liten stund och träffa en borste, annars ska hon bara få vara. :)

Nu har vi varit tillbaka på återbesök på Täby och jag var så glad att jag höll på att spricka.

Både veterinären och hovslagaren tyckte att resultatet från operationen var bättre än förväntat. Tanken var egentligen att hon skulle fortsätta ha sjukbeslag i 14 dagar till, men det såg så bra ut att hon inte behövde det.

Chloetta är precis som lilla O väldigt mycket hanterad, inget negativt i sig men när hon är helt bra i sitt ben önskar jag att det blir bete för hennes del.

Hon går in i transporten utan att tveka, står bra när vi åker och stannar gärna kvar och äter hösilage när man kommit fram.

Idag berömde både veterinären och övrig personal henne för att vara en så trygg liten häst, som jag skulle ha stor glädje av i livet!

kl
Vad stora och fina allas åringar har blivit! Jag har inte skrivit här på ett tag, mina har sett ut som rävar ändå, så det har inte varit något att visa upp :angel:
De blev dock släppta på betet för 2 veckor sedan och jag undrar vad som hände med min fula åring. Kanske finns det hopp för henne ännu?

imo6ja.jpg

14cwv9l.jpg

2qa0ax2.jpg

Angående det här med hantering så hanterar jag min sparsamt. Hon är apsvår att få tag på på lösdriften, så jag skiter i det och gör bara det som måste göras, typ verkningar och vaccineringar. Det har hon gjort några gånger och hon går att leda i grimma och sådär. Det löser sig när hon ska köras in sen.

@JulieChexx Den ska vara tunnare och kortare för att vara rastypisk, tyvärr. Jag hade gärna behållit manen, men eftersom jag satsar på dessa utställningar i sommar så får den kortas ned.

Mina planer vet jag inte riktigt. Jag börjar studera o flyttar om 4 veckor över sommaren. TTroligen åker hästarna med, har bara 4mil dit men endå ;) Fram till dess är det lite ensam träning av bebisarna och försöka lastträna nån gång. Målet är självlastande hästar. Så kallad normal lastning e inga problem. Kanske prova ett schabrak med gjord o testa longering. Tolka det rätt. Se om vi kan förstå att man springer runt mig nån minut :P Annars är det inte mkt som görs.
Han är van o stå uppbunden. spola ben, kratsa hovar, flygspray, borsta, täcke m.m. trots jag bara ägt honom 3mån o innan det ohanterad. Men de mesta fixa han inom en vecka. Idag påväg till hagen träffa vi barnvagn o cykel som gick bättre än va ja vänta mig :P

Vad härligt att se alla åringar på gröna beten nu :)
Jag tänkte först inte visa nya bilder på Frans efter en tidigare tråkig kommentar för mycket.

men bestämt mig för att skita i det så här får ni se Frans ute i sin hage :)
10325409_10152133341396344_6990913383728211381_n.jpg

10339714_10152133336246344_6370759445918998404_n.jpg

Igår köpte jag flugspray och ny grimma. Fast det blev två .. och en till mamman. Och när Frans fick flugspray så behövde ju mamman ett nytt schabrak. Sen blev helt plötsligt kvittot jättelångt.. :P

Jag längtar också tills jag kan släppa på gräs... Men först måste jag få odlingssvaret så Grålle inte har stora blodmasken. Tror inte det, men vill inte riskera någonting. Han hade 100 epg medan Ricky hade noll. :D

Har glömt att visa när de provade "pappas" sele i hagen. :angel:

140507_53777a6addf2b35bda8dcfd4.jpg

140507_53777a929606ee5e652d337f.jpg

Tömkörning tänkte jag vänta med tills hösten, det räcker gott med promenader och handhästturer just nu. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V