Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här fick vi bakslag deluxe igår. :down:

Jag gjorde en liten hage med mycket gräs i bredvid vinterhagarna vid stallet. Och istället för att ta in Dolly ett par timmar för att äta en klick betfor och hö så tänkte jag att hon får gå och äta gräs istället. Sagt och gjort. Hon skötte sig så himla bra precis som vanligt. Men sen hann hon få flera stötar under tiden hon gick där, och på nåt sätt måste hon ha kopplat ihop det med människor, för sen när jag skulle hämta henne ur hagen var hon plötsligt tillbaka på 0 igen och ville INTE komma. Sprang så stora omvägar det gick och sprängde till sist tråden och drog. Precis som sist så drog hon järnet iväg, bryr sig inte ett dugg om att de andra hästarna vrålar sig hesa efter henne. Helt obrydd drog hon ut mitt i den stora plöjda åkern intill, sen tillbaka och ner på ett hygge och in i snårskogen. Jag gick med ena hästen och lockade fram henne, hon beter sig EXAKT som ett osäkert föl gör. Kom fram, hummade och var underlägsen, försökte dia och gick efter oss som en skugga. När hon råkade komma nära mig hoppade hon raskt undan och gömde sig på andra sidan Kaptenen. Vi var nästan inne i vinterhagen när hon blev rädd då jag öppnade grinden också stack hon iväg och det var samma visa igen... På andra försöket fick vi in henne, jag bara ledde pålle rätt in i hagen och hon följde efter.
Sen dess har hon gått ute i vinterhagen med både 10an och 11an. Jag tänkte att de ju är kompisar sen innan allihop men det blev triangeldrama och alla sparkade på alla... :meh: Jag tänkte att det lugnar sig väl men nu idag har det varit vrickad rangordning så jag särar på dom ikväll.

Ikväll skulle hon få gå in precis som vanligt, vi tog in de andra men hon sprang runt runt som en tok och vägrade komma i närheten av oss. Så tillslut vallade vi in henne (hon panikspringer om man gör nåt hastigt så det var helt enkelt bara att öppna grind och dörrar och sen flytta på sig lite lugnt och vänta ut henne). Väl inne i boxen var hon först livrädd och verkligen tillbaka på ruta ett. Men så taggade hon ner och verkade komma till sans om vart hon var nånstans, och kom fram och hälsade vid dörren flera gånger när vi var kvar där.

Nu har de stått inne ett par timmar och ska strax få gå ut igen. Suck och pust... Kommer inte tordas släppa henne i nån annan hage igen iaf, hon har verkligen ingen som helst respekt för tråden...

Här fick vi bakslag deluxe igår. :down:

Jag gjorde en liten hage med mycket gräs i bredvid vinterhagarna vid stallet. Och istället för att ta in Dolly ett par timmar för att äta en klick betfor och hö så tänkte jag att hon får gå och äta gräs istället. Sagt och gjort. Hon skötte sig så himla bra precis som vanligt. Men sen hann hon få flera stötar under tiden hon gick där, och på nåt sätt måste hon ha kopplat ihop det med människor, för sen när jag skulle hämta henne ur hagen var hon plötsligt tillbaka på 0 igen och ville INTE komma. Sprang så stora omvägar det gick och sprängde till sist tråden och drog. Precis som sist så drog hon järnet iväg, bryr sig inte ett dugg om att de andra hästarna vrålar sig hesa efter henne. Helt obrydd drog hon ut mitt i den stora plöjda åkern intill, sen tillbaka och ner på ett hygge och in i snårskogen. Jag gick med ena hästen och lockade fram henne, hon beter sig EXAKT som ett osäkert föl gör. Kom fram, hummade och var underlägsen, försökte dia och gick efter oss som en skugga. När hon råkade komma nära mig hoppade hon raskt undan och gömde sig på andra sidan Kaptenen. Vi var nästan inne i vinterhagen när hon blev rädd då jag öppnade grinden också stack hon iväg och det var samma visa igen... På andra försöket fick vi in henne, jag bara ledde pålle rätt in i hagen och hon följde efter.
Sen dess har hon gått ute i vinterhagen med både 10an och 11an. Jag tänkte att de ju är kompisar sen innan allihop men det blev triangeldrama och alla sparkade på alla... :meh: Jag tänkte att det lugnar sig väl men nu idag har det varit vrickad rangordning så jag särar på dom ikväll.

Ikväll skulle hon få gå in precis som vanligt, vi tog in de andra men hon sprang runt runt som en tok och vägrade komma i närheten av oss. Så tillslut vallade vi in henne (hon panikspringer om man gör nåt hastigt så det var helt enkelt bara att öppna grind och dörrar och sen flytta på sig lite lugnt och vänta ut henne). Väl inne i boxen var hon först livrädd och verkligen tillbaka på ruta ett. Men så taggade hon ner och verkade komma till sans om vart hon var nånstans, och kom fram och hälsade vid dörren flera gånger när vi var kvar där.

Nu har de stått inne ett par timmar och ska strax få gå ut igen. Suck och pust... Kommer inte tordas släppa henne i nån annan hage igen iaf, hon har verkligen ingen som helst respekt för tråden...

Vad tråkigt! Min har blivit kaxig o fått ta över lite i hagen då den stora än e nykastrerad o inte vill busa längre så låter lillen hålla på. + sommarbete ;) Vilket resulterat i att de inte går fånga. De går när de passar. Vill han inte gå in när ja ber får han vara ensam ute. Tror dom har en liten period med unghästtrots så. Min är inte rädd egentligen. Bara riktigt fräck.

Idag var Melinda på sin första utställning!
Hon skötte sig jättebra:love:.
Hon har blivit trimmad, schamponerad och dushad med slang, åkt transport och blivit visad på bortaplan.
Det var otroligt varmt 29grader!! Så det var en ganska trött och loj liten häst idag.
Vi är nöjda med ett silver och en supertrevlig häst!
melindautanmaria_zpsb36196ef.jpg

Idag blev det lastträning med grabbarna. Jag har äntligen köpt en transport, så nu kan jag träna när jag vill. :D

Bägge gick direkt in och stod stilla där inne. Måste sänka bommen så det passar dem bättre.

Sedan kunde de rygga ut ett steg i taget och även vänta på rampen om jag bad dem. :love: Bara guldstjärnor idag.

Om vi bortser från att Ricky skyggade för en del farligheter både före och efter lastning. :angel:

Då transporten har dörrar bak skulle jag gärna vilja skicka in hästarna vid lastning, är ju smidigt i och med att jag alltid åker själv. Men hur lär man dem det? :o

Börja med att gå in före, och ut genom andra sidan så de vänjer sig vid att stå själva där i. Sen är det bara att gå med fram till transporten men stanna utanför, ofta kliver de på av rena farten och vanan.

Nu har min tjej åkt på bete!

Jag var såklart väldigt nervös men hon skötte sig helt okej förutom att hon verkligen inte ville in i transporten, ingen rädsla direkt utan hon ville bara inte in.

Väl framme så fick hon lite tillsägelser av två ston med föl. Några timmar senare så fick hon närma sig.
Dagen efter hade hon blivit kompis med den andra åringen och nu är de "bästa kompisar" :)

Här är några bilder från betessläppet.

rebeblis_537e6c462a6b223b9aa55583.jpg

betet_537e6c522a6b22177581f242.jpg

flock_537e6c59ddf2b328eb25bf2b.jpg

@Yukkan
Så fin hon är! :love: Och vilket underbart bete!

KL
Här har Dolly återgått till samma stadie som innan bakslaget. Det gick över helt efter att hon stått inne i fredags eftermiddag. När hon smet i torsdags brände hon ju utan hejd rätt genom snårskogen och allt och lyckades slita upp ett gammalt sår hon haft framför/under ögat sen hon kom hit. Direkt då blödde det ganska mycket men stannade av och såg ändå okej ut. Men i lördags förmiddag började det komma gul vätska som såg ut som "ögonklegg" och det har inte blivit bättre. Så idag kom veterinären på besök, pålle fick lugnande och sen rengjordes såret ordentligt. Det hade blivit en djup sårficka under och vet klämde ut säkert två-tre matskedar med varigt klägg. :yuck: Det var som sagt rätt djupt och lite irriterat mot benhinnan så nu är det penicillinkur på schemat. Hmm... Det kommer bli ytterst intressant. Nånting säger mig att pålle inte kommer gilla människor så väldigt mycket efter sprutan imorgon... :crazy: Idag fick hon ju första när hon fortfarande nästan sov. Med tanke på att hon precis accepterat beröring över hela kroppen och att lyfta fötterna så är det ju inte direkt optimalt läge med sprutor varje dag... :wtf:

Passade på att borsta henne över hela kroppen när hon fortfarande var lite groggy. I början snubblade hon runt i boxen lite för att komma undan, men sen upptäckte hon nog att det var rätt skönt så då stod hon still. :) Tog både in och ut henne själv idag, jättesnäll! Fick gå och hämta henne i hagen och hon stod kvar och följde snällt med. :)

@Pontevecchio
Jodu, det är lite utmaning i det hela...

Kl
Dolly fick andra sprutan igår. Hade en kompis hemma som hjälpte mig och höll i. Lilla fröken var INTE glad i mig. Jättesnäll att hämta in, men när jag hade stuckit henne var hon arg. Det gick ändå bättre än jag trodde det skulle göra, hon backade mest och skakade på huvudet. När jag var klar stod jag kvar och klappade och kliade men då var hon så sur att hon försökte knuffa iväg mig och vända rumpan mot... Sen fick de stå inne ett par timmar och jag gick flera gånger och mutade med gräs så när det var dags att gå ut var hon glad igen. :)

Frans hade en JÄTTEjobbig matte igår! Dt började bra med borstning och mys, men sen! sen ville hon känna på hans kulor!!
Hans högt värderade juveler! Stod krummad i ryggen med en min som om han var utsatt för ett övergrepp :cool:

Flugsprayen var inga problem men sen skulle matte ledträna lite också. Frans har nämligen blivit en trött tonåring som gärna dras framåt, det är roligare att gå bakom kompisen och bita han i rumpan :d Så matte tränade start och stopp, upp i trav och ned i skritt. Upp i trav ville han icke utan blev en liten åsna. Nu har ju matte 12års erfarenhet av storåsnan hans mamma så han kom inte så långt med sina protester. Och protesterna var verkligen mjäkiga, jag är så glad att han fått sin mammas kloka huvud. Aldrig att han trängs, springer på en eller blir aggressiv.
Efter några gånger släppte det och med sin mammas förorättade min sa han " jaja vi gör väl det då matte! (dumma dig)"

Sen busade han och kompisen runt lite lösa innan de gick in och somnade i en hög :love:

När jag hörde med erfaret folk vad jag skulle tänka på inför hingspremiering (och hade väntat mig diverse träningstips) svarade alla samstämmigt "träna att känna på kulorna". :p

Så både Grålle och Ricky är vana att jag känner där minst en gång i veckan. De reagerar inte öht, men jag förstår att det kan bli reaktion när man inte varit där innan @Pontevecchio :D Så fort hovslagare eller veterinär är på besök, så får de också känna. Stackarna. :angel:

Jag har känt tidigare men Frans verkligen haaaatar det, det finns inget som är SÅ hemskt! Så jag gör det när jag har hjälp att hålla i honom. Sen är hans kulor så yttepytte att de inte är så lätt att känna. Hans kompis breddar sig och vill bli kliad i skapet :P

Idag blev Dolly verkad för troligen första gången i sitt liv. Gick väldigt över förväntan! Hon var faktiskt jätteduktig! Jag hade förberett och plockat en full IKEA-kasse med gräs som jag mutade med under tiden. :p Visst försökte hon rycka åt sig tassarna nån gång men inte alls farligt! Också fick hovis ett nyp i rumpan när jag tillfälligt tittade bort och inte hann parera. Innan verkningen fick jag hjälp av hovis att spruta penicillin också, gick bättre idag än igår. Gräsmutor var verkligen en bra grej tyckte Dolly. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar