Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@CaisaLundblad Det är det som är så läskigt med våra bebisar. De börjar ju se vuxna ut. :nailbiting: Fatta vad hysteriskt det kommer bli nästa höst när ni andra börjar rida in era halvblod. :eek:

Rida in? Min bebis? Vad pratar du om? Iska kommer väl aldrig bli så stor att hon går att RIDA på heller. :eek: Tror jag bara kommer tömköra och löshoppa henne hela hennes liv... :angel: Lilla tuffsen liksom...

Jag tog faktiskt mångas råd och började tömköra henne innan min operation, hon är jätteduktig även om vi haft våra meningsskiljaktigheter också. :D Har väl varit ute 3 gånger med henne, om man bortser från en passage som är LIVSFARLIG där jag får leda henne går det som en klocka nu. (den är helt ofarlig btw på hemvägen, rör inte en muskel då och behöver inte ledas heller... :cautious: )

Tanken var ju att vänta till hösten/vintern men eftersom jag inte vet hur min rygg kommer vara lägger jag hellre grunden nu. Blir kanske en gång till innan jag opereras nästa vecka, i övrigt hanteras hon nästan inget alls utöver att hon får komma in och käka ibland och jag ser över hovarna på henne. :)

Rida in? Min bebis? Vad pratar du om? Iska kommer väl aldrig bli så stor att hon går att RIDA på heller. :eek: Tror jag bara kommer tömköra och löshoppa henne hela hennes liv... :angel: Lilla tuffsen liksom...

Jag tog faktiskt mångas råd och började tömköra henne innan min operation, hon är jätteduktig även om vi haft våra meningsskiljaktigheter också. :D Har väl varit ute 3 gånger med henne, om man bortser från en passage som är LIVSFARLIG där jag får leda henne går det som en klocka nu. (den är helt ofarlig btw på hemvägen, rör inte en muskel då och behöver inte ledas heller... :cautious: )

Tanken var ju att vänta till hösten/vintern men eftersom jag inte vet hur min rygg kommer vara lägger jag hellre grunden nu. Blir kanske en gång till innan jag opereras nästa vecka, i övrigt hanteras hon nästan inget alls utöver att hon får komma in och käka ibland och jag ser över hovarna på henne. :)

Tja, jag skulle vänta med allt förutom promenader/gå som handhäst fram till hösten, men så var Ricky så nafsig att det blev bett + nosgrimma på promenaderna. Vilket till min förvåning resulterade i en nöjd häst. :eek: Så man vet aldrig innan vad som passar varje häst. ;)

Sedan gillar jag att man kan låta dem stå i hagen i några veckor med gott samvete. :p Jag har varit sängliggandes i två veckor och då var det mycket lättare att bara klappa om småttingarna, jämfört med de vuxna hästarna som gav mig dåligt samvete.

Men snart så blir det handhästpremiär för Ricky! Grålle får vänta med aktiviteter tills han tjockat på sig lite. :D

Tja, jag skulle vänta med allt förutom promenader/gå som handhäst fram till hösten, men så var Ricky så nafsig att det blev bett + nosgrimma på promenaderna. Vilket till min förvåning resulterade i en nöjd häst. :eek: Så man vet aldrig innan vad som passar varje häst. ;)

Sedan gillar jag att man kan låta dem stå i hagen i några veckor med gott samvete. :p Jag har varit sängliggandes i två veckor och då var det mycket lättare att bara klappa om småttingarna, jämfört med de vuxna hästarna som gav mig dåligt samvete.

Men snart så blir det handhästpremiär för Ricky! Grålle får vänta med aktiviteter tills han tjockat på sig lite. :D

Haha, knäpp häst som VILL ha bett. :D Nej eller hur, Iska tiggde uppmärksamhet och aktivering som bara den i våras, stod och ropade på mig och tryckte vid grinden så fort hon såg mig, på de fåtal promenader vi gick var hon JÄTTEGLAD och skulle gå först och jättesnabbt och gärna trava (ingen handbroms i där inte. :p ), hon lär sig snabbt och verkar tycka det är roligt att få tänka lite, men ja, det är skönt att kunna lämna dem i hagen utan dåligt samvete. :p

Åhh vad spännande! Jag har ju bara mammahäst att använda om jag skulle vilja ha Iska som handhäst (hon gick med som handhäst när hon var liten på kortare promenader) och eftersom trollet tillochmed försöker dia på den nya 5 åriga kompisen som precis kom från sin egen unge tror jag inte det hade varit en hit. :p

@cahs Fin! Men är du säker på att hon bara är 1 år, tycker hon ser ut som minst 2. :p

Bombsäker! Jag hade hennes storebror också (Lasse) men jag fick tyvärr avliva honom strax innan han blev 2. Fast jag tror att Olivia nästan är lika stor som Lasse va i slutet, jag ska testa hans täcken en dag och se.

@CaisaLundblad
Jo såklart, har höjt tråden nu. Och peppar peppar har han hållit sig på rätt sida än. Men när de drar sina busrepor är jag lite nervös för han laddar järnet mot staketet men viker av i sista stund. Han bockar ju som en äkta rodeohäst så studs finns det i honom. Jag vill bara inte ha det över staket. :p

Jag vet inte hur länge hon stannar, det är det som är ett problem. Jag känner inte att jag kan ta henne så mycket längre. Hon är enligt mig inte mogen för att ta fler steg än, men enligt travfolk är det väl bara att köra in... Men hon har ju precis lärt sig slappna av kring folk, kommer fram direkt i hagen, tillåter att man klappar osv. Så att hänga på träns och sele och börja tömköra... Nja... Inte jag iaf. Som jag fattat det är hon tydligen redan såld, när jag frågat hur länge hon blir kvar så verkar det himla omständligt att få ett svar. Så vi får väl se.

Kl
Häromdan när kompisen hade rymt så fick han gå i en annan hage och Dolly blev själv. Hon är dock otroligt känslig för bromsar och springer hela dagarna när de är framme. Hon kör riktiga galopprundor, stannar till, sparkar efter en ny insekt och sen är hon iväg igen. Så jag gick ut och hämtade henne. Första gången jag kunnat ens närma mig när hon inte haft tryggt sällskap vid sidan. Men hon följde jättesnällt med in i stallet och stod sen själv inne ett par timmar och vilade. Jättesnäll att ta ut också, kul med framsteg! :)

Här kommer ett deppinlägg men behöver skriva av mig lite, en tråkig uppdatering. Jag har de senaste månaderna funderat på vad jag gjort för att förtjäna en så fin häst som Donnie och nu är jag livrädd att han ska tas ifrån mig.
Tvärhalt på v fram, hovslagaren hittade ingen hovböld, distriktaren kommer ut tis morgon och säger, det här ser inte bra ut, är det en fraktur finns det inget att göra då får du ta bort honom direkt. Ringa flera kliniker i närheten för att se vem som kan ta emot oss för röntgen. Vi provlastade för någon månad sen, vilket Lilleman visade tydligt då att det var inget han tyckte var en bra idé så vi fick ge upp då, anledningen till att vet fick komma ut istället för att lasta och åka direkt.
Lilleman får lugnande, bremsas, bomull i öronen, tröja över ögonen, vi var fem pers och linor och fick inte upp han på transporten, envis som synden är han! Efter 40 min är vi på väg att ge upp men provar ta ut mellanväggen och backa in honom vilket funkade.
Iväg till klinik och röntga ovanför ena framknäet där de iaf inte hittar någon fraktur, lättnaden över att han inte behövde tas bort där och då!!! Ingen spricka då, jämför med röntgen från andra knäet, inflammation i sina tillväxtzoner så han skulle kunna ha växtvärk. Under tiden på kliniken flyttar hältan över till andra frambenet (!) så 4-gradigt halt på h. fram. Bedövar hoven och då försvinner en del av hältan men inte helt. Misstanke om ev spricka på hovbenet h fram, misstanke om ev spricka ovanför knäet v fram, då sprickor tydligen kan ta 10 dagar innan de syns på röntgen. Samma lasthistoria hem och så boxvila för Lilleman och nytt klinikbesök på torsdag om en vecka. Är så rädd att det ska vara nåt som tar honom ifrån mig :cry:
Donnie som inte stått på box sen han var typ 2 veckor gammal och kommit till nytt ställe då det bara finns lösdrift där vi höll till innan. Usch vad jag är nervös! Donnie vill ju gå ute och äta gräs och busa nu :(

20140610_131013.jpg

Inpaketerad innan avfärd..

20140610_143032.jpg

Trött Lilleman inne i transporten, stod som ett ljus när vi åkte iaf :)

20140611_173010.jpg

Här ska jag tydligen bo nu..

Vad jobbigt! men du, en spricka betyder absolut inte döden alltid.
Det finns många frakturer som kan vila eller opereras bort.

har ni provat att lasta honom "tobbelarssonway"?
alltså, utan tryck. Utan bara leda han fram till rampen, alltid hålla huvudet riktat in mot transporten men inte trycka på bakifrån eller från sidan. och låta det ta tid, dutta lite med spö eller lyfta fram ett ben. lugnt och metodiskt. Så att han går in på ren tristess.

Många blir oregerliga när man börjar bråka med dem.
Tänk att du ska leda in honom i boxen, det gör du utan att fundera på om det ska funka va? :)

Vaggvisa, riktigt tråkig läsning! Håller tummar och tår för att det vänder!

Igår när jag åkte ut till Helix hittade jag en väldigt glad men trebent häst på betet... Tog mig 40min att baxa in honom till stallet och invänta veterinären. Kraftig puls, feber och tvärhalt - vi tror på hovböld. Killen fick antibiotika och står på box. Lägligt nog är han så j**la hingstig att jag har lust att bjuda på grillad åring - nån som är intresserad? Vad jag är mest ledsen över är att han har tidigare stått som en ängel uppbunden i stallgången men idag skulle han testa linorna och nylon grimman gav vika i metallen och han kom loss. Jag fullkomligen såg hur polletten trillade ner att "såhär" kan man ju göra :( jag får lämna detta, fokusera på hovbölden och ta tag i uppfostran när han inte kan förknippa allt jag gör med ond hov!

@vaggvisa Håller tummarna för gossen.
+ponte och neko, tack!
Hoppas din kryar på sig också neko!

Idag tyckte nog Donnie han har stått på box tillräckligt länge :( vi har gått två korta 5min promenader om dagen, idag var det försök till bus bägge gångerna men säger man till honom håller han sig på mattan än så länge iaf, får väl se om ytterligare några dagar... Fortfarande väldigt halt h fram, ingen skillnad :( går bättre och bättre i boxen, inte lika spänd så fort nåt rör på sig och vattenkoppen listade han ut snabbt hur den funkade iaf :)

Lastningen har vi provat att gå på utan linor och så först såklart men utan resultat, då när vi provade lasta för nån månad sen hade inte polletten trillat ner att man skulle gå fram när man petade på med spöet men det fattar han nu. Nu var det ju lite "särskilda" omständigheter när han skulle lastas så därför fick han lugnade direkt när han inte gick på, när han protesterar är han ganska duktig på att stå på bakbenen och det ville vi ju inte om han hade en fraktur och så behövde vi komma iväg så vi hann till kliniken. När han är frisk och kry om han blir det så blir det lastträning, vill inte träla med det nu.

Tråkiga nyheter här med.. Athena (Zuidenwind- Walt Disney) var halt i helgen, misstänkte hovböld. När vi kommer in på klinik i måndags hittades ingen böld- in på röntgen. Som visar sig att hon har ett fel på hovbenet, vilket gjort att hon brytit det högst upp, mot kotbenet. Ganska ovanligt, fattade jag det som och har aldrig hört talas om det tidigare. Hon hade det även på det andra frambenet vilket innebär att även det kommer brytas så småningom. Förhoppningsvis kommer det gå att operera, men blir hon inte ohalt får hon somna in.. :(
Röntgade även modern för att se så det inte var något ärftligt men där fanns inget, hon var helt ren i röntgen. Veterinären tror att hon trillat som liten och slagit sig fram så det på något vis påverkat hovbenet.

Senast ändrad:
Så tråkigt med alla skadade hästar. :( Hoppas alla blir friska snabbt.

Idag blev det äntligen betessläpp för mina grabbar. De har gått i en liten hage upp till en timme per dag, men nu kan de busa runt i riktiga sommarhagen. Idag blir det två timmar och så ökar jag successivt. Lagom till midsommar får de gå där jämt. :love:

Skall bli så skönt att slippa packa hösilage och förhoppningsvis blir Grålle rundare. Tycker redan att jag ser skillnad. Om det är gräset, 1 kg kraftfoder eller 5 dl olja låter jag vara osagt. Så länge han blir rund är jag nöjd. :D

i92572356._szw1280h1280_.jpg

Nu har min lilla loppa Xante CJ semester. Hon har varit så duktig under hela skadeperioden att hon bara ska får springa, busa och äta i minst två veckor. Om hon inte skadar sig igen men det får jag la inte hoppas =)

*kl*

Fattar inte vad alla pratar om när de säger att våra små ser ut som plockepinn mellan 1 och 3 år -- eller så har jag rosa glasögon och tycker som alla 'föräldrar' att ens unge är vackrast i världen. Trots allt. ;-)

Pim 1 år
10426792_10152859557824554_7588050867665045618_n.jpg

Själv är jag hela 178 och jag tycker hon ser väldigt stor ut men har tyvärr bara har nått 147
10314760_10152777029534554_5156916164307157877_n.jpg

Idag blev det äntligen betessläpp för mina grabbar. De har gått i en liten hage upp till en timme per dag, men nu kan de busa runt i riktiga sommarhagen.

Haha, ser nu att jag skrev lite tokigt. :p De har alltså gått i en liten hage med gräs upp till en timme per dag, resten av dygnet går de förstås i sin jättelika vinterhage. Lät som de aldrig brukar få gå i hage. :o

Mätte för övrigt Grålle igår och han är nu C-ponny med sina 132,5 cm. :)

Oj så tråkig läsning det va här i dag..känns som om jag vill åka och bädda in bäbis i bomull.
Får väl vara rätt nöjd med att han är en mycke lat typ som inte rör sig mer än vad som är verkligen nödvändigt.
Hoppas era ungar snart blir krya igen och får mumsa gräs..

Uppdatering: från en trebent till en fyrbent häst på två dygn (både jag och H drog en lättnadens suck när hovbölden sprack)! Han fick återgå till sin jämnåriga kompis nu ikväll och OJ vad de saknat varandra! Tyvärr är inte jag ett fotoproffs, svårt att fota nått som rör sig överallt :)
5a4f366fd3602c913a58cf0ebcfb27ae_zps1df5619d.jpg

Men gud vad mycket skador det var här :eek: Jag hoppas verkligen att de läker ihop på bästa vis allihopa. Jag lider med er.

Jag har varit på NSBA Celebration fre-lörd (åkte tidig söndag) och igår släppte vi tjejerna på sommarbete. Härligt med gräs!

1908354_10204183117400934_3279109802399743553_n.jpg

10390445_10204183117880946_715068014273137922_n.jpg

Jag ångrar verkligen att det inte blev av att tävla i unghästkuppen i helgen men jag har beslutat att använda det till att driva mig vidare mot nästa mål :). I slutet av juli, då jäklar! Olivia är så välvuxen och hon liknade mer 2åringarna än 1åringarna på tävlingarna, något som verkligen triggar mig att visa henne i juli. Hon är född till att visas upp, haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar