@Miaa
Lilla bruden som är här hemma är gissningsvis runt 135, har inte mätt henne.
KL
Dolly går nu tillsammans med både nordisen och mitt ponnysto, har funkat jättebra faktiskt. Lillan är bara så dum ibland och beter sig fortfarande väldigt mycket som ett föl. Springer ikapp och förbi och stoppar de andra två, viftar en jäkla massa på rumpan och gör försök att dia. Så några sparkar har hon fått av ponnyn som är ganska mån om sin integritet.
Hon har ju en framhov som inte är så vacker. Den ser normal ut längst ner mot marken, men det som kommer ut nytt är liksom vridet och växer bara rätt ner, ser lite ut som ett det kommer ut en bockhov, ser helmysko ut. Hade hemma klinikhovis förra veckan till andra hästen och bad honom bara titta på den foten och han sa att det kommer krävas täta verkningar och eventuellt nån skoning för att få rätt på det. Han tyckte att hon var väldigt fin i benen och tyckte att det var konstigt att hon inte visat nån hälta när foten ser ut som den gör. Ringde därför ägaren för att informera. Han skulle då ta hem henne för att lättare kunna hålla efter verkningen själv. Igår såg jag att hon var halt, på det benet. Inte mycket men iaf så att man ser det. Vet inte vad eller varför. Kan mycket väl vara av en spark, att hon halkat, sträckt sig eller nåt annat. För hon och nordisen flyger runt i hagen som nå riktiga idioter emellanåt. Men klart att jag blir lite orolig att det pga foten.
På ett sätt lite skönt att hon åker, på ett annat lite tråkigt. Hon har utvecklats massor sen hon kom hit, men jag känner att det blir lite för mycket jobb för mig att hålla efter med hovslagare och grejer när det inte är min häst. Klart att jag KAN göra det, men helst inte faktiskt...
Idag fick hon komma in själv och stå på gången för första gången. Nemas problemas, jätteduktig liten tjej! Konstigt tyckte hon såklart, och att lyfta fötterna var lite svårt. Att gå ifrån kompisarna och följa med mig i rep var lite halvknepigt men hon gjorde det iaf! Fick träffa borsten och hovkratsen. Försökte känna efter på benet vad det kan vara som gör ont men det är svårt att säga. Tycker hon är lite tjock i hela skenan, kan inte säga om hon har nån direkt förhöjd puls heller, så länge fick jag inte känna. Båda framhovarna är lika varma så det är svårt att avgöra... Hittar inga sår iaf. Ska informera ägaren om detta också, suck och pust.