Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj det var stort och en Rubinare dessutom som jag fått för mig inte ger så stora ?
Jag vet. Mamman är 160 så jag tänkte att jag äntligen skulle få min lilla, snälla ridbara tanthäst. Hade väl en förhoppning att han skulle bli 162-163 cm. Nu har han hittills visat ett väldigt fint psyke, så även om han blir stor, kanske han kan bli en tanthäst i alla fall. :idea:

Nu har damen varit på bete i en månad och hon verkar trivas bra!

Jag har inte mätt henne något sedan hon åkte men tippar på att hon är runt 145 och högre bak...

rebelle_och_lady_53a2f480e087c3374645bbe0.jpg

Rebelle och hennes kompis!

lady_och_bebbs_53a2f474e087c330733e45cc.jpg

rebebis_53a2f47b2a6b2279c8daaa6f.jpg

fina_rebebbs_53a2f4912a6b22bcbc83bb3e.jpg

@Miaa
Lilla bruden som är här hemma är gissningsvis runt 135, har inte mätt henne.

KL
Dolly går nu tillsammans med både nordisen och mitt ponnysto, har funkat jättebra faktiskt. Lillan är bara så dum ibland och beter sig fortfarande väldigt mycket som ett föl. Springer ikapp och förbi och stoppar de andra två, viftar en jäkla massa på rumpan och gör försök att dia. Så några sparkar har hon fått av ponnyn som är ganska mån om sin integritet.

Hon har ju en framhov som inte är så vacker. Den ser normal ut längst ner mot marken, men det som kommer ut nytt är liksom vridet och växer bara rätt ner, ser lite ut som ett det kommer ut en bockhov, ser helmysko ut. Hade hemma klinikhovis förra veckan till andra hästen och bad honom bara titta på den foten och han sa att det kommer krävas täta verkningar och eventuellt nån skoning för att få rätt på det. Han tyckte att hon var väldigt fin i benen och tyckte att det var konstigt att hon inte visat nån hälta när foten ser ut som den gör. Ringde därför ägaren för att informera. Han skulle då ta hem henne för att lättare kunna hålla efter verkningen själv. Igår såg jag att hon var halt, på det benet. Inte mycket men iaf så att man ser det. Vet inte vad eller varför. Kan mycket väl vara av en spark, att hon halkat, sträckt sig eller nåt annat. För hon och nordisen flyger runt i hagen som nå riktiga idioter emellanåt. Men klart att jag blir lite orolig att det pga foten.

På ett sätt lite skönt att hon åker, på ett annat lite tråkigt. Hon har utvecklats massor sen hon kom hit, men jag känner att det blir lite för mycket jobb för mig att hålla efter med hovslagare och grejer när det inte är min häst. Klart att jag KAN göra det, men helst inte faktiskt...

Idag fick hon komma in själv och stå på gången för första gången. Nemas problemas, jätteduktig liten tjej! Konstigt tyckte hon såklart, och att lyfta fötterna var lite svårt. Att gå ifrån kompisarna och följa med mig i rep var lite halvknepigt men hon gjorde det iaf! Fick träffa borsten och hovkratsen. Försökte känna efter på benet vad det kan vara som gör ont men det är svårt att säga. Tycker hon är lite tjock i hela skenan, kan inte säga om hon har nån direkt förhöjd puls heller, så länge fick jag inte känna. Båda framhovarna är lika varma så det är svårt att avgöra... Hittar inga sår iaf. Ska informera ägaren om detta också, suck och pust.

@Tscabo
Hovis trodde på att hon haft för långa fötter så att dom till slut slutade växa framåt och började växa neråt. När hon kom hit tror jag knappast att hon blivit verkad innan. Det knepiga är ju att hon är så rak och fin i benen, rent logiskt känns det som att det skulle ge problem i benstället, men hon är rättställd och fin. Har heller inte visat några problem av det utan har ju sprungit runt som en stolla i hagen. Men nu är hon halt på det benet, har dock ingen aning om orsak... Kan lika gärna vara en sträckning eller spark som att hon börjar känna av hoven... Det kom smygandes i söndags när de hade sovit inne. Helt lugnt i stallet när jag kom dit på morgonen, men det vette fan vad hon gjort på natten för dörren hade hoppat ur läge och fästena i skenan (skjutdörr) är helt kröka så det går knappt att rubba dörren. Mycket möjligt att det är nånting efter det som gör henne halt nu också. Mycket svårt att säga.

*kl*

Min fröken fyllde 1 år i måndags (23/6) - stoora tjejen! ♥ hon har gått på bete i lite mer än en månad nu också. Växer som bara den nu, tippar på att hon är ca.140-142 cm i mkh. Hoppas att hon kan stanna på ponny-mått.

Vad tror ni om hennes chanser att stanna på D-ponny-mått?. Pappa är 146 cm i mkh och hade i stort sätt vuxit klart som 2 åring (var 145 cm som 2 år och nu i år när han är 5, så är han 146). Mamma är 160 cm i mkh.

Hon kan ju säkert bli 155-häst med ;-) inte för att det spelar någon större roll om hon växer över då vi ska ha kvar henne, men tänker på 3-års test/championat.

Återkommer med bilder inom en snar framtid :-)

Och för er som har glömt vad hon är för ras och stam, då jag har inte skrivit på ett tag så är det följande:

Cajsa Cavat "Cajsa"
f.23/6 2013
Sv.Ridponny
e. Claudius RP 176 (Constantin-Casio)
u. Benedictin (33)
Ue. Le Mans xx 824

:-)

Jag mätte min häromdagen igen, dock helt ovetenskapligt med endast måttband och då fick jag det till 140 cm. Röven är fortfarande bra mycket högre.. Hoppas hon landar på 154-57 cm.

@Maja_Kandi Min ettåring är opererad i ett framben just för att hoven gick från att vara helt normal till att börja utveckla "bockhov". Först verkades hon varannan vecka från att hon var 5.5 månader och två månader frammåt. När jag inte såg någon skillnad så tog jag henne till Täby, där en av landets främsta fölbenskorrigerare har mottagning. Hoven röntgades och mellan hovväggen och själva hoven hade det letat sig upp små gruskorn, vilket tydligen inte var jätteovanligt.

När det kommer upp grus där, kan bero på hålrum och liknande så gör det ont, inte så att de visar någon smärta utan de kan visa sig lite stelare. I och med smärtan så spänner de muskulaturen i det benet vilket är samma kopplat med djupa böjsenan, som i sin tur "drar" hovbenet till en onaturlig vinkel. Av den anledningen börjar hoven plötsligt växa annorlunda.

Den åtgärden som skedde för Chloetta var att ha bandage på hovarna, liggunderlag som lindades på med vetrap för att det inte skulle smärta, dock hade det inte haft tillräcklig effekt efter 2.5 månader med specialverkning var tredje månad. Åtgärden blev operation där förstärkningbanden till djupa böjsenan kapades och med en gång kom hovbenet i rätt vinkel och det märks inte att det någonsin varit ett problem. Till en början efter operationen limmades en specialsko på med näbb fram i tån fast för att inte den riktiga hoven skullegå sönder eller att hon skulle ha möjlighet att stå felaktigt.

@Verlin
Det låter ganska likt det här. Jag har pratat med hennes ägare om både hoven och hältan men hen är tyvärr inte riktigt lika bekymrad som jag. Jag är inte rik så kan inte bekosta klinikbesök och röntgen för en häst som inte är min, tyvärr. Hon kommer åka hem så snart ägaren får möjlighet att hämta henne, och då hoppas jag att de inser allvaret... Men finns inte jättemycket jag kan göra i dagsläget.

Kl. Pluttan är mer halt idag, jag vet fortfarande inte vart det sitter... Svårt att säga om det är högt eller lågt eller nånting alls. Börjar mer och mer tro att det är sen hon sov inne i helgen. Vi har precis lyckats bända tillbaka dörren i rätt läge, och det krävdes både kofot och slägga. Så det vette tusan vad i hela friden hon gjort där inne... Hela fästena som löper i skenan var krökta så dörren gick knappt att rubba. Ändå var hon helt lugn och jättesnäll att leda ut på morgonen och just då såg jag ingenting konstigt på henne.

Och jag går helt emot min egna hästhållning i år. Olivia (med sin mamma som jag har som sällskap) har fått flytta ifrån sitt sommarbete och in på ett träningstall. De står på box från 16 på eftermiddagen till 7-8 på morgonen och därimellan går de i en halvstor/halvliten hage. Jag fick helt enkelt panik när Olivia fick lite skrapsår och som ni vet är det svårt att hålla stenkoll och hålla rent på ett sommarbete. Så det fick bli såhär, jag vill liksom inte behöva avliva lillasystern med (även om saker kan ske på nya stället med)

Jag kom hem från ett tvådagars läger och hittade fröken Dolly väldigt halt i hagen... Sambon hade också sett det innan och iaf delat av hagen så att hon gick själv, annars blir det lätt lite jagat av de andra två. Hon hade tydligen legat ner väldigt mycket och står och lyfter foten och haltar väldigt mycket. Vi tog in henne när jag kom hem. Hon var så söt, gnäggade åt mig när jag ropade och kom och haltade mot mig, följde snällt med in. Sen blev hon lite ledsen när jag skulle försöka känna på henne, det är så himla svårt att lista ut vart det sitter, för hon flyttar sig och rycker undan benet så fort jag tar nånstans. Hon är lite svullen och tjock över senorna men det är svårt att veta om det är pga att hon inte gått på det på länge eller om det är där hon har ont. Jag tycker inte att hon är mer varm nånstans än i det andra benet heller. Får inte känna på pulsen i kotan riktigt för hon rycker som sagt undan. Kan inte utesluta att det skulle kunna vara nånting i hoven, men jag vet verkligen inte. Har varit i kontakt med ägaren som tyckte vi skulle avvakta tills imorrn. Så nu står lillstackarn inne. Hon såg ganska nöjd ut över att få komma in, nyspånat, full vattenhink och hö. Lilla tussen! Hoppas hon har ro att lägga sig och vila. Inatt får nog de andra två också gå in bara så att hon kan slappna av ordentligt.

Ja helst skulle ju man ju vilja linda in dem i bubbbelplast och aldrig mer släppa ut dem. Men jag vill att min ska vara häst, och få busa med sina kompisar, och händer det att hon skadar sig så är det helt enkelt så.... Det är nu som åringar de stärker hela kroppen, senor och ligament. Men jag förstår rädslan...

Idag kom jag äntligen igång med lite träning igen. Grålle fick lasta sig själv, vilket han tyckte var lite konstigt. Men han är så skön den grabben, säger matte gå in, så går jag väl in. Dessutom fanns det morotsbitar i krubban där inne. ;)

Ricky gick jag på promenad med, första gången på fem veckor, men han tyckte bara det var roligt att få vara med matte. Härliga unghästar!

Imorgon blir det ombytta roller och sedan skall jag även prova bröstselen på bägge. :)

Såg nu att svanskappan gick att ta loss, hur gör ni andra, börjar ni utan svanskappa först eller tar ni alla remmar på samma gång?

Maja,hoppas hon blir bättre. Hade varit rädd för en hovbensfraktur eller liknande.

Frans har pepppar peppar varit kärnfrisk sen dag ett. Hans mamma har fått mig att inse att skadade blir de alla, det gillar bara att hitta en häst med nio liv och lite flax. Hon åkte in från betet pga en tappsko en sommar, nästa dag hade hon kloat sönder en vattenhink, rullat och lyckats skära sönder benet på den trasiga hinken.
De lyckas alltid liksom.. Men med hennes tur läkte det utan bestående skador.

@Pontevecchio
Jo jag är faktiskt rädd att nånting är av. Det knepiga är ju att det kommit smygande, jag trodde faktiskt att det var e hälta dom skulle gå över, men den har alltså blivit mycket sämre. Hon hoppar och vill inte alls stödja på foten. Fortfarande svårt att veta vart det sitter, men jag skulle ändå chansa på hoven eller lågt i benet. Klart man kan hoppas på en hovböld men jag tvivlar, hoven är inte varm och jag har inte känt nån överdriven puls i kotan, men å andra sidan vill hon inte att man känner heller så det är ganska svårt. Tyvärr är inte hennes ägare överdrivet orolig så det finns inte jättemycket jag kan göra. Hon var inne några timmar igår men var så orolig när jag kom ut och sprang bara runt så det gav inte den vilan jag hade tänkt. Ute ligger hon ändå mycket. Idag ska de få komma in igen. Hoppas att hon kan vila nånting alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar