Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pontevecchio
Jo jag är faktiskt rädd att nånting är av. Det knepiga är ju att det kommit smygande, jag trodde faktiskt att det var e hälta dom skulle gå över, men den har alltså blivit mycket sämre. Hon hoppar och vill inte alls stödja på foten. Fortfarande svårt att veta vart det sitter, men jag skulle ändå chansa på hoven eller lågt i benet. Klart man kan hoppas på en hovböld men jag tvivlar, hoven är inte varm och jag har inte känt nån överdriven puls i kotan, men å andra sidan vill hon inte att man känner heller så det är ganska svårt. Tyvärr är inte hennes ägare överdrivet orolig så det finns inte jättemycket jag kan göra. Hon var inne några timmar igår men var så orolig när jag kom ut och sprang bara runt så det gav inte den vilan jag hade tänkt. Ute ligger hon ändå mycket. Idag ska de få komma in igen. Hoppas att hon kan vila nånting alls.
Men tex en griffel faktur kan väll ta ett tag innan den visar sig , om jag inte minns fel .

Idag fick grabbarna gå till min "ridbana" och äta gräs. Den behöver slås/betas, så då kan de lika gärna få den miljöträningen.

Sedan lasttränade jag Ricky, han gick in själv utan problem, så då stängde jag även dörren bakom honom. Han äter lusernhack medan han står där, verkade mycket nöjd med sig själv. Nästa helg (om jag hinner) tänkte jag sätta fast honom och ta bort maten en stund. Helgen därpå hoppas jag komma iväg till en riktig ridbana för lite miljöträning.

Dagen avslutades med att bägge fick prova sele (utan svanskappa), det var inga bekymmer, så nu får de ha den på sig på kommande promenader. :-)

@Miaa
Jag har hittills varit förskonad mot såna värre grejer så jag har dålig koll, men det låter väl som ett alternativ.

@Pontevecchio
Tro mig, det har slagit mig också. Hade det varit min häst hade jag åkt till kliniken i torsdags. Men eftersom det inte är det måste jag ändå låta ägaren bestämma, hon är inte försäkrad heller. Jag har haft dialog med ägaren hela tiden, vilken har velat avvakta. Men nu är det så illa så att jag inte känner att det är hållbart att avvakta längre. Har idag pratat med ägare, klinikhovslagare och min "hemma"veterinär flera gånger om och det blir färd till kliniken för ordentlig undersökning antingen måndag, tisdag eller torsdag (stängt ons och fre), ägaren skulle ringa imorgon och bestämma tid. Ja, självklart hoppas jag att det blir imorgon, men det beror på när ägarna har möjlighet att komma hit i förhållande till när det finns tid på kliniken. De undrade om jag kunde köra dit henne, men jag kan inte knuffa in henne i en transport själv. Jag kommer dock följa med till kliniken så jag kan redogöra för allt.

Idag har jag fått känna lite mer, och jag tror inte det sitter i hoven. Den är kallare än motsatt hov och hon har ingen direkt högre puls i kotan. Däremot är hon mer svullen över senorna nu och vill inte att man klämmer. Jag är rädd att det är nåt värre, antingen som Miaa skriver, nån fraktur, eller nån sena eller nåt. Min vet tyckte det lät mer som en hovböld eftersom det kommit så gradvis, men jag är som sagt osäker på det. Hon hoppar riktigt nu, tycker så jäkla synd om henne... De får komma in alla tre inatt så hoppas jag hon får ro att sova. Ute ligger hon ändå mycket och vilar, men känns bättre att ta in henne med sällskap.

Dagen avslutades med att bägge fick prova sele (utan svanskappa), det var inga bekymmer, så nu får de ha den på sig på kommande promenader. :-)

Vad köper man för storlek på sele till dessa små? Jag har ju nån slags idé om att köra in min, men vet inte riktigt hur jag ska tänka kring storlek osv. Hur ställbara är de?

Vad köper man för storlek på sele till dessa små? Jag har ju nån slags idé om att köra in min, men vet inte riktigt hur jag ska tänka kring storlek osv. Hur ställbara är de?

Tja... Jag har två cob-selar som är rätt ställbara. Men jag börjar med en gammal bröstsele som är typ stor ponny i storleken. Det är ingen sele för körning, då bröstan är fast, men perfekt i början när jag promenerar eller tömkör.

Hoppas det löser sig Maja!
Vi hade småkillarna på ridbanan idag, Frans var först lite tveksam till vatten/ lerpölen (som blivit i ett hörn efter senaste dygnets skyfall) först men när hans vän obekymrat knatade igenom ville Frans också.

Sen tog kompisen det ett steg längre och tog ett ordentligt lerbad i pölen :D, gnodde in båda sidor ordentligt men där gick gränsen för Frans. Tackolov sa matte! :laugh:

Nya bilder från proffsfotografen @Charlottee som alltid ställer upp och fotar!

10489739_10152216788076344_8455835378582592941_n.jpg

@Pontevecchio
Så fin han är! :love:

Kl
Inatt har hästarna sovit inne, och tro på tusan att en böld har letat sig upp och spruckit i kronranden! :banana: Tjoho! Jag är så jäkla lättad att det inte var nåt värre! Hon går redan mycket bättre så förhoppningsvis vänder det nu och är bra igen om några dagar! Fortfarande svullen över senorna på båda benen, överansträngning på det andra gissar jag. Så jag håller koll, men såååååå skönt att det bara var en böld! :bow:

@Pontevecchio
Så fin han är! :love:

Kl
Inatt har hästarna sovit inne, och tro på tusan att en böld har letat sig upp och spruckit i kronranden! :banana: Tjoho! Jag är så jäkla lättad att det inte var nåt värre! Hon går redan mycket bättre så förhoppningsvis vänder det nu och är bra igen om några dagar! Fortfarande svullen över senorna på båda benen, överansträngning på det andra gissar jag. Så jag håller koll, men såååååå skönt att det bara var en böld! :bow:

Skönt!! :)

Utan att måla fan på väggen så ha noga koll bara (vilket jag förstår att du/ni har!), för bölderna som kommer upp i kronranden kan ju vara väldigt förrädiska och svåra att få bukt med om det vill sig illa. Jag hade en åring med en sådan för ett par år sedan (dock inte alls lika halt som denna verkar ha varit) och det blev boxvila hela sommaren sen pga att halva hoven behövde verkas upp på klinik för att få rent... ett riktigt elände :-( Jag har verkligen stor respekt för hovbölder, särskilt de som spricker upp i kronranden för de är så svåra att dränera ur.

@mira2013
Vad roligt! Grattis! :)

@belize
Jodå, vi kommer ja fortsatt koll. Jag har haft alldeles för många hovbölder på mina hästar senaste åren så jag tycker det räcker för resten av livet... :cautious: Så det känns som om jag börjar kunna detta nu... :meh: Usch! Men det är så bra med detta forum att det ges tips och tricks hela tiden, det gillas! :up:

Iska är nu nästan 13 månader gammal, känns som om hon växt lite senaste månaden men har inte mätt. Tycker väl kanske inte hon är den vackraste häst på denne jord just nu, men lika snäll och mysig som alltid. :love:

Här med nya bästisen "Lilla Grå" (Eller Asajj som hon egentligen heter)
1_zpsbb44697a.jpg

2_zpsed6a0834.jpg

3_zps64ccc259.jpg

Hon är i alla fall väldigt hårfager! :p

Lyckades även till slut få tag på lite info om hennes andra bror! :bump: Jag visste ju att mammahäst fått 2 hingstföl innan importen till Sverige, men kunde bara få tag på info om en av dem i vuxen ålder. Nu har däremot en lite halvkänd (?) amatörryttare i Irland köpt hästen, döpt om honom och tävlar med honom. :banana:
Önskar jag kunde fått tag i någon bild med, men jag är bara glad att se att hästen används. Iska har 2 vuxna bröder att brås på! :D

Helsike Caisa vilken vacker häst du har! :)

(Jag får hela tiden höra att Mixen är så stor, men när jag ser era andra åringar känns han tvärtom rätt liten. Han är ca 150 cm nu.)

Helsike Caisa vilken vacker häst du har! :)

(Jag får hela tiden höra att Mixen är så stor, men när jag ser era andra åringar känns han tvärtom rätt liten. Han är ca 150 cm nu.)

Nämen tack detsamma! :D Men din är ju inte mindre än Iska, hon är också runt 150 och dessutom 2 månader äldre. ;)

Men nu ska jag fråga er, jag som är nybörjare på uppfödning... Hur mycket kan benstället ändras på ettåringar? Tycker hon börjat se lite kohasig ut, och det har hon inte varit innan. Är det nåt som kan "komma och gå" lite med växtperioderna? :nailbiting:

Eller så är det bara jag som stirrar för mycket på henne och nojjar, men tänkte be hovis titta på det när han kommer ut igen iaf. Inte för att jag vet om det går att göra nåt åt. O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 267
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar