Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bildbomba lite, när jag för en gångs skull lyckats fånga busungarna på bild. :D

140703_002_53b64b61ddf2b37c96acafa1.jpg

140703_003_53b64b63ddf2b33b42cf2d17.jpg

140703_004_53b64b639606ee5c4dc539dc.jpg

140703_005_53b64b65ddf2b352c4857499.jpg

Det kan hända men det är inte bra om benställningen ändras, då har de töjt ut ligament eller liknande. Benet i sig är redan klart. Hade klart bett hovis kolla.

bigganl, han är jättefin! men absolut stor. blir ca 165 då om man räknar 90% vid 1 års ålder.

Nämen tack detsamma! :D Men din är ju inte mindre än Iska, hon är också runt 150 och dessutom 2 månader äldre. ;)

Men nu ska jag fråga er, jag som är nybörjare på uppfödning... Hur mycket kan benstället ändras på ettåringar? Tycker hon börjat se lite kohasig ut, och det har hon inte varit innan. Är det nåt som kan "komma och gå" lite med växtperioderna? :nailbiting:

Eller så är det bara jag som stirrar för mycket på henne och nojjar, men tänkte be hovis titta på det när han kommer ut igen iaf. Inte för att jag vet om det går att göra nåt åt. O_o

Jag har tyckt mig se genom åren att växande unghästar kan bli lite kohasiga när de har växtperiod. Inget som har synts som vuxna.

bigganl, han är jättefin! men absolut stor. blir ca 165 då om man räknar 90% vid 1 års ålder.[/QUOTE]

Tack! Jag tycker han ser så valpig ut jämfört med era, men det är ju hälften kallblod i honom också, så han växer nog i kroppen lite långsammare. :)

Här har Olivia backat lite i utvecklingen så återigen får hennes mamma agera stöttepelare. Jag vill ju gärna komma ut och promenera med henne ett par dagar i veckan med tanke på all tid på box osv men hon har varit lite "nervig". Med all rätt såklart! Annars verkar hon trivas väl i stallet.
Igår va vid i ridhuset och jag kunde äntligen fortsätta halter- och showmanshipträningen. Lite svårt med uppställningen men mycket bra med övergångarna skritt-trav och tillbaka... Det är visst väldigt spännande med flis/sand-underlag haha!

Olivia hade visst varit på kasst humör idag på morgonen och stallchefen som hade henne vid utsläppet pratade med mig om att skicka iväg på bete, så hon vänjer sig av vid sin mamma. Jo, det är nått jag funderar på, absolut. Men jag förstår inte riktigt hur Olivia ena dagen kan gå som ett lamm för att andra dagen va "ouppfostrad". Jag gissar på att det dels har med alla flyttar och miljöbyten att göra, sin mamma och kanske att hon skulle vänjas av. Min upplevelse av Olivia är att hon är nervig just nu och inte hittat sin plats = ifrågasätter oss lite. Hon är ju inte heller van vid att 4-5 pers hjälper till vid in- och utsläpp.

Men jag ska ringa runt till mina uppfödarvänner och rådfråga lite samt fortsätta lätta på hennes energi med lite aktivering.

(jag vill ju gärna ha henne på ett ställe där jag kan träna inför Nationals samt skaderisken vid bete. Det bör ju finnas fler vägar att gå)

Fast åringar är ju inte uppfostrade än, de är nu barn som är snälla men trilskas ibland. Jag anser inte att man kan kräva att de ska bete sig som en vuxen utan se till att de stimuleras så de inte behöver trilskas.

Fast om man släpper på bete med andra unghästar så slipper man dessa problem så fostrar de och stimulerar varandra .
Dessutom har 1 års stona en del hormoner i spel som en tonåring .
Separera henne från mamma och släpp henne på bete med andra så slipper du en bortskämd otrevlig slyngel till unghäst , vi kan inte träna bort detta som i en flock .

Jag anser inte att hon ens är i närheten av så ouppfostrad eller i behov av uppfostran så till den graden att hon bums ska iväg på bete. Hon är mer bundis med sin mamma nu (flyttade för två veckor sedan) än innan flytten, det är den enda skillnaden jag ser eller har märkt.

Men jag är inte där jämt och måste ta de andra på sitt ord och TÄNKA igenom noga. Och för att tänka behöver jag mer att tänka runt (annars hade jag aldrig skrivit). Jag har möjlighet att va med vid utsläppet ett antal dagar nu så det satsar jag på för att få en uppfattning av vad de andra menar.

Jag anser inte att hon ens är i närheten av så ouppfostrad eller i behov av uppfostran så till den graden att hon bums ska iväg på bete. Hon är mer bundis med sin mamma nu (flyttade för två veckor sedan) än innan flytten, det är den enda skillnaden jag ser eller har märkt.

Men jag är inte där jämt och måste ta de andra på sitt ord och TÄNKA igenom noga. Och för att tänka behöver jag mer att tänka runt (annars hade jag aldrig skrivit). Jag har möjlighet att va med vid utsläppet ett antal dagar nu så det satsar jag på för att få en uppfattning av vad de andra menar.

Det är heller inte så lätt att hitta passande eller ens opassande bete i detta området.

Jag blir faktiskt lite ledsen när jag får höra att jag ska skicka Olivia på bete. Faktiskt. Jag har nu i flera dagar gått till botten med vad det va som uppstod och det var ett kommunikationsfel. Det går faktiskt inte skylla på enbart Olivia utan man får faktiskt säga att hon uppför sig exemplariskt utifrån förutsättningarna. Det är inte lätt att gå från att bli hanterad av max två pers till att hanteras av 4-5 st. Ska hon skiljas av från mamman bara för att hon inte är van vid sitt nya liv? För att de andra inte leder henne som mig? Planen är att på hemmaplan jobba mot att hon ska bonda med mammas häst. Vi ska ställa de två bredvid varandra, ta de två ihop i ridhuset (allt eftersom ska Olivia klara det själv) mm. Det är planen. Funkar inte det, ja, då får vi ta mer drastiska åtgärder.

Men ouppfostrad, slyngel mm är hon inte i närheten av. Och självklart ska jag va i stallet vid så många insläpp jag kan för att ha lite koll på läget. Det är mitt ansvar - gentemot Olivia OCH alla andra i stallet.

@cahs Fördelen med bete är att hästarna kan leka och använda sin energi mot varandra, inte mot människor. Mitt sto (mamma till min ettårshingst) gick med sina jämngamla systrar till hon var åtta månader och sedan med ett sto som var ett år äldre i två års tid. De lekte mycket mer än jag trodde, även om förstås hingstar leker ännu intensivare.

Fördelen är att hon redan har "rastat av sig" när du eller någon annan skall hantera henne, hon behöver inte använda den energin och lekglädjen mot er.

En sak jag lärt mig den hårda vägen är att inte låta fölen/unghästarna bli för beroende av sin mamma. Är hon avvand så pass att hon klarar sig utan mamman i några dagar? Annars kan det bli ett stort problem när hon blir äldre. Been there, done that... Det var inte roligt!

@cahs Fördelen med bete är att hästarna kan leka och använda sin energi mot varandra, inte mot människor. Mitt sto (mamma till min ettårshingst) gick med sina jämngamla systrar till hon var åtta månader och sedan med ett sto som var ett år äldre i två års tid. De lekte mycket mer än jag trodde, även om förstås hingstar leker ännu intensivare.

Fördelen är att hon redan har "rastat av sig" när du eller någon annan skall hantera henne, hon behöver inte använda den energin och lekglädjen mot er.

En sak jag lärt mig den hårda vägen är att inte låta fölen/unghästarna bli för beroende av sin mamma. Är hon avvand så pass att hon klarar sig utan mamman i några dagar? Annars kan det bli ett stort problem när hon blir äldre. Been there, done that... Det var inte roligt!

Fast alltså. Olivia flyttade till mig i början på maj. Sen flyttades de halvt akut till sommarbete. Där fick hon lite sår som behövde omvårdnad och alltså fick jag leta efter ett stall där Olivia kunde stå en längre tid (med tanke på att det kanske inte funkar, för sånt vet man aldrig). På två månader har hon flyttat tre gånger. Att hon bondat mer med mamman är inte så konstigt. Om jag emot alla odds hittar ett passande sommarbete, hur stor chans är det att Olivia tål en flytt till? Efter då 4 flyttar på så kort tid?

Vi ska göra vad vi kan för att Olivia ska bonda med mammas häst. Funkar inte det, ja, då får jag hitta en annan lösning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 263
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar