Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nämen tack detsamma! Men din är ju inte mindre än Iska, hon är också runt 150 och dessutom 2 månader äldre.
Men nu ska jag fråga er, jag som är nybörjare på uppfödning... Hur mycket kan benstället ändras på ettåringar? Tycker hon börjat se lite kohasig ut, och det har hon inte varit innan. Är det nåt som kan "komma och gå" lite med växtperioderna?
Eller så är det bara jag som stirrar för mycket på henne och nojjar, men tänkte be hovis titta på det när han kommer ut igen iaf. Inte för att jag vet om det går att göra nåt åt.
+PonteJag har tyckt mig se genom åren att växande unghästar kan bli lite kohasiga när de har växtperiod. Inget som har synts som vuxna.
Jag anser inte att hon ens är i närheten av så ouppfostrad eller i behov av uppfostran så till den graden att hon bums ska iväg på bete. Hon är mer bundis med sin mamma nu (flyttade för två veckor sedan) än innan flytten, det är den enda skillnaden jag ser eller har märkt.
Men jag är inte där jämt och måste ta de andra på sitt ord och TÄNKA igenom noga. Och för att tänka behöver jag mer att tänka runt (annars hade jag aldrig skrivit). Jag har möjlighet att va med vid utsläppet ett antal dagar nu så det satsar jag på för att få en uppfattning av vad de andra menar.
@cahs Fördelen med bete är att hästarna kan leka och använda sin energi mot varandra, inte mot människor. Mitt sto (mamma till min ettårshingst) gick med sina jämngamla systrar till hon var åtta månader och sedan med ett sto som var ett år äldre i två års tid. De lekte mycket mer än jag trodde, även om förstås hingstar leker ännu intensivare.
Fördelen är att hon redan har "rastat av sig" när du eller någon annan skall hantera henne, hon behöver inte använda den energin och lekglädjen mot er.
En sak jag lärt mig den hårda vägen är att inte låta fölen/unghästarna bli för beroende av sin mamma. Är hon avvand så pass att hon klarar sig utan mamman i några dagar? Annars kan det bli ett stort problem när hon blir äldre. Been there, done that... Det var inte roligt!