Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer en liten uppdatering från oss, Cajsa växer och har det bra på betet, tog det sk.tattar-måttet på henne i förrgår och enligt det skulle hon bli 144 cm i mkh. Får ta det med en nypa salt, tror snarare att 147-155 cm.i mkh.är rimligare :)

Hovslagaren kommer om 2 v.och sedan i aug.är det dags för sista sprutan på grundvaccineringen av hästinfluensa.

Funderar på om jag behöver börja stödfodra, då man kan se revbenen lite lätt. Men enligt stallägaren så anser h*n att Cajsa är ok i hull.

Bifogar med 2 bilder:

Bild för någon vecka sedan:

xakxx.jpg

I början av betet:
nvxqnp.jpg

Är lucern ett bra tillskott isåfall?.
Vad tycker ni?. Börja fodra upp så hon inte tappar mer?

Sälv tycker jag att hon verkar ha tappat en del av överlinjen och vid revbenen.

Börjar hon tappa så börja fodra upp henne nu, innan hon tappar mer och blir bukig. Lusern är bra.

Har varit iväg och införskaffat lucernhack nu och var uppe och gav henne en del, verkade som det föll damen i smaken, förutom lucern, som jag börjar from.idag så får hon även mineral och vitamin-"kex", saltsten finns i hagen. :)

Återkommer med uppdatering om någon vecka :) går dock in och läser varje dag.

@Nougat Jag har fått börja stödfodra Grålle igen. Han klarar sig uppenbart inte på bete, så jag får vänja mig vid lite extra pyssel med honom. ;) Han får dock sojamjöl och olja, för att det skall bli så liten mängd som möjligt. Fodrar honom samtidigt som de andra hästarna och de får bara en näve lusern var + mineraler. Äter han för länge så kanske han blir stressad av att de andra står och trånar, så jag försöker hålla nere portionerna. Han får även betfor och krafft sport just nu, det förra för lite mer energi och den senare för att säcken inte var slut. :angel:

Iska lever livet, var ett riktigt A-barn när hovis var här och går gärna på en kort promenad med matte när mattes rygg orkar med. :)
Även Iska har börjat falla ur lite, så hon har stödutfodrats några veckor. Får se om det hjälper nu när jag öppnat upp till den delen av betet som fått växa på sig en månad... usch vad dåligt det växer. :crazy:

1_zps849fd888.jpg

2_zps7c1d11e8.jpg

3v2_zps6837ae15.jpg

4v2_zps8557932e.jpg

Svarta Faran är duktig på att uppfostra ungdomarna minsann. :D

I lördags blev det lastträning med bägge grabbarna. Bildbevis på Grålle, det åskade lite för mycket när jag lastade Ricky, så jag hade ingen tid till att fota utan ville bara ha ut honom igen. :p

140719_53cd1471ddf2b33b78020067.jpg

De lastar sig själva utan några bekymmer nu, men jag får inte till det med grimskaften. :banghead: Oftast ramlar det ned framför dem eller hamnar för långt fram så jag inte kommer åt det. Jag vill att de backar ut igen på en lätt signal via grimskaftet, inte genom att jag tar på bakdelen. För, vilket jag märkte med Ricky, tar jag på bakdelen och de börjar backa ur kan jag ju inte stänga dörren bakom dem. :crazy:

Hur gör ni kunniga? Longerlina? :confused: Tanken är alltså att jag, vid riktig körning, kommer att haka loss grimskaftet när hästen väl är lastad och sedan vid urlastning knäppa fast det igen och slänga :angel: över hästryggen och dörren.

Hänger nog inte riktigt med hur du menar..
Jag lägger grimakaftet runt Frans mammas hals och skickar in henne.
När hon ska ut så lägger jag grimskaftet runt halsen igen ochså öppnar
Jag bommenoch flyttar mig undan. Då kliver hon ur, tvekarhon smackar jag bara.
Sen går jag fram och tar grimskaftet när hon kommer ut.

Iska, hon ser fin ut! Frans får lite mat baraför att få i sig mineralerna.
De käkar klöver tills de kräks och är fina i hullet ( slimmade) .

@Pontevecchio Jag har dörrar bak, inte bommar. Jag vill inte ha en häst som går ut när jag tar bort dörren, utan när jag säger att det är ok. Dessutom vill jag hålla i hästen ifall den blir för ivrig och skyndar sig ut. Känns osäkert att försöka hinna ta tag i grimskaftet om hästen är stressad/skärrad.

Hon går ut när jag visar att kusten är klar. Låter knöligt att få bak grimskaftet och risk att det fastnar om man inte fäster upp det. Även om de backar ut fort står man precis vid sidan och nappar tag i grimskaftet utan problem.

@Pontevecchio Jag har dörrar bak, inte bommar. Jag vill inte ha en häst som går ut när jag tar bort dörren, utan när jag säger att det är ok. Dessutom vill jag hålla i hästen ifall den blir för ivrig och skyndar sig ut. Känns osäkert att försöka hinna ta tag i grimskaftet om hästen är stressad/skärrad.

Kan du inte använda ett långt ledrep då och lägga på den andra dörren innan du öppnar bak?

Olivia mår förresten toppen. Hon busar med mammas nordsvensk, går med flugtäcke, gnäggar knappt efter mamma. Jag gjorde helt enkelt rätt. I hanteringen är hon cool - som hon ska.

Imorrn kommer hovslagaren och fixar lite, jag kommer inte kunna va med men min mamma kommer. Och det är dags att vaccinera, vi får se om de kommer ut eller om vi lastar henne och kör dit.

Min häst är nu anmäld till unghästmönstring i september :) ska bli super spännande!
Jag har haft honom vild och endast hanterat vid verkning och vaccinering. Hittills är han ledtränad en gång.
Men eftersom vi ska åka iväg så har jag börjat hantera honom mer och målet är att han ska kunna fångas i grimma, ledas och kunna lastas ok.
Idag får jag klappa honom nästan överallt, ännu inte i ansiktet, men får hålla handen "runt"-under ganascherna.
Han har varit väldigt försiktig och ganska spänd och känslig, men nu börjar han bli lite mer avslappnad iaf :)

KL

Inyala e. BH zack var in igår från betet och fick hovarna verkade. Passade även på att mäta henne. 153cm fram och 156cm bak. Hon är född 17 Maj! Av 16 åringar så var hon tredje största varav de två större åringarna båda är tre månade äldre!! Jag kommer få en älg!

KL

Inyala e. BH zack var in igår från betet och fick hovarna verkade. Passade även på att mäta henne. 153cm fram och 156cm bak. Hon är född 17 Maj! Av 16 åringar så var hon tredje största varav de två större åringarna båda är tre månade äldre!! Jag kommer få en älg!
Fast det är inte speciellt stort för ett halvblod som är över året .

Fast det är inte speciellt stort för ett halvblod som är över året .
Fast jag är ganska säker på att hon kommer hamna upp mot 170... och för mig är det stort. Hon har betydligt längre ben än alla de andra fullbloden.... Men de har inte vuxit så mkt nu under sommaren...

nja, räkna att hon nådde 90% vid ettårsdagen så stannar hon runt 165.
tror att hon och Frans är rätt jämnstora, din xxmamma är också runt 160?

nja, räkna att hon nådde 90% vid ettårsdagen så stannar hon runt 165.
tror att hon och Frans är rätt jämnstora, din xxmamma är också runt 160?
Ja hon är 163 och pappa 172. Jag tror nog ändå hon blir stor men hoppas självklart på en 165cm häst då det vore det perfekta för mig. Saken är dock de hästar vi fött upp har varit i denna storlek och ändå slutat över 170 så man vet aldrig. Och hon är ju nästan yngst och ändå nästan störst så risken är att hon drar iväg... Den som lever får se ;)

Igår fick Frans svårt att äta och började dreggla. Efter konsultation med veterinär rådde hon oss att rota runt i munnen, annars skulle hon komma idag.
Så jag höll i honom och höll i en brems för att han inte skulle ruska på huvudet. Samtidigt tog @Charlottee tag i hans tunga och drog ut den och t så lyste jag med ficklampa. Kan säga att en ettårings mun inte är så stor! Frans var jätteduktig, förutom huvudskakningar så stod han stilla.
Vi såg ingenting uppenbart och efter gav jag honom lucern att äta och även lite uppblött musli. Sen fick de stå inne i nån timme medans jag red. När jag kom tillbaka låg det plötsligt en dryg dm lång, vass stjälk i hans krubba! Troligen hade den suttit på tvären i hans mun och vårt rotande + hans ätande fick den att lossna.
Väl ute i hagen igen åt han gräs för glatta livet så efter samtal med veterinären avbokade vi hennes besök. Lite dreggel kommer fortfarande, troligen har han fått lite sår i munnen.
Dessa hästar! Vilka grejer de hittar på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 278
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar