Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Equilina Nämen, vilken tjusig kille! :D

@Pontevecchio Awwh, stackars Frans! Vilken tur att det verkade lösa sig utan vets hjälp, har han blivit fortsatt bättre sen dess? :)

Jag förstår inte hur era åringar kan ha så lagom mycket man? Iskas är både lång och JÄTTETJOCK. Räcker till en hyfsad uppsättning man på båda sidor av halsen i princip. :eek: :confused: Mammahäst har jättetunn man och svans... obefintlig lugg... :cautious:

@Equilina Nämen, vilken tjusig kille! :D

Jo han är fin men lite tunn tycker jag :( Det är väl iofs inget komstigt med tanke på hur mycket han har växt sista tiden och de går på insådd vall så det rättar väl till sig såsmåningom.
Jag är så glad för hans man :love: Mamman har halva halsen supertjock och halva supertunn samt hatar att bli ryckt (hon är supersnäll med allt i vanliga fall, så vill hon inte bli ryckt så slipper hon!) och storebror har megatjock hela vägen och uppskattar inte heller att bli ryckt. Men hans blir iaf jämnstora megaknoppar hela vägen :rofl:

Lilla O hr blivit gulare i färgen. :angel: Han fäller av lite nu och ser jättelustig ut. Jag har haft killarna i en hage uppe vid stallet nu under värmen pga av megainvasion av broms och mygg. Enklare för mig att ta in på dagarna och fodra så de äter sina mineraler. Har lagt ut en rund mineralbalja, men de rör den inte. Jag har också provat att spola av L-O med slangen, han var superduktig. Var rädd för slangen och vattnet, men stod som ett ljus. Ville inte binda fast utan han hade grimskaftet över halsen. Nackdelen med att han honom i stallet är att han blivit lika tjatig som mitt sto. De gnäggar i kapp oavsett de är ute eller inne när jag kommer. Blir rätt stressande när jag är inne i stallet och fixar när det är värsta kakafonin där ute. Getterna och grisarna stämmer in i kören när det är matdags...:laugh:

Imorse kom hovis och verkade Cajsa, hon skötte sig väldigt bra och hovis tyckte att hon hade bra hovar. Hon fick också en liten ryckt och fick lucernhack och en skvätt rapsolja att mumsa på innan verkningen, så Cajsa tyckte säkert att vändan ner till stallet var trevlig ;)

Imorgon ska jag ringa och boka tid med distriktet för vac. (sista sprutan av hästinfluensa och tar botulismen då med så att alla vac.kommer på samma månad,stelkrampen är redan grundad - så den tidigarelägger jag med 1 år så allt blir i aug/juli :) )

Har också införskaffat en ny grimma (större ponny-grimma) till hösten, röd och blå med lite ludd på, hon har vuxit med huvudet också då jag har fått spänna ut nack-remmen med 2 hål nu, så har bara 1 hål kvar på den nuvarande grimman.

Frans har nästan vuxit ur sin ponnygrimma och är på väg till Cob som sin mor!
Jag köper bara Bucas nu, de enda som kan sitt dygnet runt utan minsta lilla skavtendens. Mamman fick en zebrarandig och Frans ska få en i fräck färg när han växt i cob :)

Jo han är fin men lite tunn tycker jag :( Det är väl iofs inget komstigt med tanke på hur mycket han har växt sista tiden och de går på insådd vall så det rättar väl till sig såsmåningom.
Jag är så glad för hans man :love: Mamman har halva halsen supertjock och halva supertunn samt hatar att bli ryckt (hon är supersnäll med allt i vanliga fall, så vill hon inte bli ryckt så slipper hon!) och storebror har megatjock hela vägen och uppskattar inte heller att bli ryckt. Men hans blir iaf jämnstora megaknoppar hela vägen :rofl:

Tycker inte heller han ser så tunn ut, Iska verkar ha varit i en växtfas ett tag och är inte riktigt lika rund och fin som hon var i våras men fortfarande helt ok i hullet. :)
Haha! Min mammahäst hatar att bli ryckt med, hon står och skakar på huvudet konstant så fort man tar i manen efter första rycket (mycket svårt att rycka då. :p ), Iska har jag aldrig provat rycka men såg idag att hon fått ägg från styngflugor i topparna på manen så tänkte helt sonika klippa bort dem när jag ska försöka skrapa bort de hon fått på benen. :/ Ingen massiv invasion tack och lov, men tråkigt då vi slapp skiten helt förra året. Blir väl så när man måste ta in nya hästar då och då.

Iska har haft grimma strl Cob ganska länge, men växte inte speciellt mycket på ett tag men nu börjar den faktiskt bli lite liten (men den är på innersta hålet så bara att spänna ut. :D )

10325682_10152185480132773_1464247166634797994_n.jpg

Cillary hälsar från sommarbetet

Canthara e. Corlensky G u. Lasandra (som Grandezza här nu lånar) är nu 13 månader och mäter 153 cm i mankhöjd, något högre bak. Hon är mer lik sin mamma än vad helsyskonet Calistra är :) Jag har varit rätt dålig på att fota på sistone, främst kanske för att hela mulen är full med fula unghästvårtor sen ett halvår tillbaka vilket inte gör sig speciellt smickrande på bild, eller inte i verkligheten heller för den delen :meh: Hon går just nu under smeknamnen Vårtan och Vårtfia :pHon är iallafall en tjockis men jag tror att hon kommer bli en riktigt fin typ :) Här kommer en huvudbild från häromdagen, alltid nått!

ps. Någon mer som haft unghästvårtor på sina? Jag läser bara att man ska låta det vara, men finns det verkligen inget som går att påskynda för att bli av med dem? De är ju så fula!! :wtf:

Canthara e. Corlensky G u. Lasandra (som Grandezza här nu lånar) är nu 13 månader och mäter 153 cm i mankhöjd, något högre bak. Hon är mer lik sin mamma än vad helsyskonet Calistra är :) Jag har varit rätt dålig på att fota på sistone, främst kanske för att hela mulen är full med fula unghästvårtor sen ett halvår tillbaka vilket inte gör sig speciellt smickrande på bild, eller inte i verkligheten heller för den delen :meh: Hon går just nu under smeknamnen Vårtan och Vårtfia :pHon är iallafall en tjockis men jag tror att hon kommer bli en riktigt fin typ :) Här kommer en huvudbild från häromdagen, alltid nått!

ps. Någon mer som haft unghästvårtor på sina? Jag läser bara att man ska låta det vara, men finns det verkligen inget som går att påskynda för att bli av med dem? De är ju så fula!! :wtf:

En till bild, av ganska kass kvalitet, men där man ser tjockismagen :D Någon förresten som kan uttala sig om ifall hon ser ut att skimla av snabbt" eller "långsamt"? Har ju sett några föl som är i princip ljusgrå direkt när de släpper fölpälsen, men det är väl extremt snabbt kan jag tänka mig. Canthara har börjat bli gräspräcklig främst över ryggen. Inga gråa partier runt ögon och öron osv. Just denna bild är ju allmänt grådassig i och för sig, bilden över gör mer rättvisa, dvs svart i huvudet o så ser man hur hon är lite ljusare på ryggen..

Mitt sto hade unghästvårtor som ettåring, det var ganska fult men de lossnade efter några månader. Bara att ignorera. ;)

Dålig på skimmelfärg men ser ganska ljus ut redan?
vårtorna är nog tyvärr bara att vänta ut, brukar lossna mot vintern tror jag.

Iska har vuxit lite, som jag misstänkte. Ungefär 2-3 cm om jag såg rätt, så ligger runt 153 cm, 14 månader gammal.

Sitter och funderar lite, om det nu blir gbg-flytt för mig så ska Iska transporteras ner. Hon har bara åkt transport (liten hästbuss) med sin mamma som föl och möjligheterna för mig att lastträna och åka med henne ser inte jätteljusa ut.
Vi kan definitivt inte köra ner henne ensam rakt upp och ner, lilla tjejen blir upprörd när hon lämnas ensam i stallet om hon inte hör min röst (även om det finns mat i krubban :p ).
Så tänkte lastbil ner, någon som vet hur de transporterar åringar som inte är vana att åka transport? Uppbundna eller i "box"? (minns inte riktigt alla regler som finns vid transportering av unga hästar)
Och jag funderar lite på hur jag både ska kunna vara där när hon ska lastas på och när hon ska lastas av... Hon är ju inte jättevan vid att andra hanterar henne och kan tänka mig att det blir protester om en främling kommer och ska ha henne på en stooor lastbil. Så hade behövt vara här när hon ska lastas på iaf, men jag vill ju vara där när hon kommer fram också... :cautious:

@CaisaLundblad När mina åkt lastbil har de stått uppbundna, förutom Ricky som var föl då. Han och Ariel fick dubbel plats så han kunde vara lös och dia. Jag är med vid lastningen och sedan åkte jag bil till nya stället och var med vid avlastningen också. :) Jag har skickat hästar med lastbil många gånger, det är dyrt men väl värt pengarna.

@CaisaLundblad När mina åkt lastbil har de stått uppbundna, förutom Ricky som var föl då. Han och Ariel fick dubbel plats så han kunde vara lös och dia. Jag är med vid lastningen och sedan åkte jag bil till nya stället och var med vid avlastningen också. :) Jag har skickat hästar med lastbil många gånger, det är dyrt men väl värt pengarna.

Ja, jag har funderat på om det "går", det är ju... en bit. (ca 7-8 timmar med bil tror jag? Hudiksvall - Göteborg) :p Flyttar jag så flyttar jag i förväg, Iska får komma efter. (måste ju hitta stallplats åt henne osv) Kommer inte ha någon bil när jag flyttat heller och skulle inte kunna köra/åka bil så långt med min rygg, så det är tåg som gäller för mig isåfall. Kan bli lite bökigt. :p
Funderar på om granntjejen kan hjälpa till vid lastning på, samt farsan, så tar jag emot henne... De som kör ska ju vara hästvana, så de har säkert transporterat mindre hanterade åringar än min, tänker jag. :p Om hon övernattar i sthlm hinner jag ju emellan dock. Vet inte hur de gör, faktiskt.

Vad ligger det på prismässigt ungefär? Senast vi skickade häst till gbg kostade det 3500:-, men det är ganska många år sen, kan tänka mig det är dyrare nu. :p (Och inser det varierar beroende på hur långt det är osv. ;) )

Min häst som verkar ha varit den ena "vilda" hästen i den här tråden?och inte blivit så mycket hanterad ... är nu tam ;) Under 2 månader har jag varit ute i hagen, klappat och försökt komma nära honom. Nu i veckan har jag äntligen fått på honom grimma och ledtränat ute i hagen, samt lyft frambenen (har haft honom i hagen och ej haft medhjälpare så har inte kunnat ta bakbenen).. så nu antar jag att han inte räknas som vild längre :)

Började med att försöka komma nära honom. Han ville inte ta kontakt och vägrade komma fram, även om jag satt ned och väntade ut honom.. så jag har helt enkelt fått försöka komma till honom. Han är dock fortfarande så att han inte kommer fram (men för mamma häst tog det 4år innan hon tog kontakt) så jag får gå till honom. När han försökte gå iväg så följde jag hela tiden lugnt efter honom tills han stannade och "tröttnade". Till sist fick jag börja klappa honom lite på rumpan om jag höll mig lite på avstånd. Veckorna gick och jag har hela tiden jobbat på att komma närmare och närmare huvudet. Länge fick jag bara klappa bara på magen och halsen. Men för ca 3 veckor sedan fick jag börja ta lite på huvudet och under ganacherna, absolut inte klia i pannan!! det tog ända tills förra veckan innan jag fick göra. När jag kände att han var trygg och avslappnad med att bli klappad i pannan och runt huvudet var det dags att testa grimman. Det gick på första försöket men lite spänd var han. Nöjde mig med att ta av och på den två gånger. Andra gången med grimma testade jag leda honom och det gick bra, lite seg bara ;) Nu har jag ledtränat tre gånger i hagen. Vi har hingstarna ganska långt bort från stallet, ca 300-400meter gissningsvis och det är lång bit med en ettårig hingst som aldrig varit ifrån flocken. Nästa projekt är dock att försöka få med honom till stallet, men får nog låna en annan tam unghäst från flocken att ha som sällskap ;) Tanken är att vi sen ska lastträna lite och sista helgen i september åker vi iväg på unghästbedömning! :) Ska bli väldigt spännande och roligt! Efter bedömningen (om vi inte kommer till final) kommer han att bara få vara med flocken igen och sen återtar vi "träningen" om 2år när det börjar bli dags att ridas in.

Hur mycket "tränar" ni med era ettåringar? och varför gör ni det ni gör med dem? :)

lite intressant då jag själv har lite mer "islänskt-tänk" och hanterar oftast inte mer än vad som är nödvändigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 298
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar