Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla är så fina och blanka i pälsen, Florence ser ut som att någon har gått med en tändare och bränt bort topparna på hårstråna :cautious:

Här är Ricky 14 månader. Exakt lika hög som sin mamma vid samma ålder, så jag tror jag kan räkna med att han blir 144 cm som vuxen. :) Promenerade med sele och träns i tisdags, det tyckte han var roligt. Eventuellt åker vi till ridbana och lösgalopperar till helgen, men det beror lite på om jag får med mig sällskap i bilen.

140810_012_53e89405e087c32134272252.jpg

Grålle (som tunnat ut igen :banghead:) fyllde 16 månader igår, men jag har inte hunnit fota och mäta honom ännu. Får bli ikväll när han skall in och äta lusernhack. Sedan tror jag att jag får börja med olja igen också. :crazy: Honom jobbar jag inget längre, vill verkligen att han kommer upp ordentligt i hull igen först.

Frans har fått slingor i manen men de är kortare än resterande man så ser lite punkig ut. Tycker inte han är snygg nånstans nu och dessutom tunn efter trasslet med munnen.

20140814_144202_resized_1_zps5c66e8eb.jpg

Vi gick ut på vår första skogspromenad i går. Blåsigt men det brydde han sig inte värst mycket om. Han skötte sig fint. Lite fundersam emellanåt, men han klev på. Det får bli promenader ett tag istället för ridbanan. Hans mamma går på andra sidan staketet vid ridbanan och de skriker som tokiga när han kommer i närheten. Skogen är inte dumt det heller. :)

Har inte varit så aktiv med inlägg i tråden men följt med i tystnad och läst :) Tiden går så fort, det är inte klokt, kan inte fatta att min "lilla" bebis hunnit bli 1,5 år !! Jag har redan haft henne i ett år.... var tar tiden vägen!? Men nu börjar man ana en riktig häst faktiskt ;) Här är en bild på henne från idag.
.
2014-08-15_19.51.57-300x200.jpg

i94592757._szw1280h1280_.jpg

Här är min lilla Skrutta. De senaste veckorna har det varit fokus på att lyfta tassarna så att hovis kunde göra ett bra jobb och nu koncentrerar vi oss på att hon ska klara av att umgås med mig i paddock utan sin älskade hagkompis =)

Har nog inte skrivit här på mycket länge, om ens alls. Nyss hade jag ju ett litet föl, nu börjar hon växa till sig något. Tidigare i somras fick hon följa med som handhäst för att komma hem från sommarbetet. Inga problem! HOn är så härlig att hålla på med.

Av någon anledning blir det inga fina bilder på henne och just nu kommer hon alltid med tistlar i pannlugg och man...
bilddsg.jpg

DSC_0035.jpg

Idag har vi tränat på showmanshippen för typ första gången. Ledas, göra halt, uppställning osv gör vi ju med jämna mellanrum men det är ju rätt mycket mer i ett simpelt mönster. Är sjukt nöjd över denna lilla häst, ska bli jättekul att jobba vidare på detta och se hur långt vi kommer till den 30 augusti när vi ska starta en tävling. Ska däremot börja med att ändra på kedjan så hon slappnar av mer, speciellt i traven, och koncentrera oss på turnern eftersom man inte får röra hästen under klassen. Och min hållning.

Jag gillar denna bilden! :love:
Jo, där såg hon väll ok ut - fast skärpan och färgerna blev lite sämre än jag önskade ;-)

Showmanship - finns sådana klasser i Sverige? Vet att det finns för min ras i USA,
men visste inte att det fanns i Sverige (och har inte letat).

Jo, där såg hon väll ok ut - fast skärpan och färgerna blev lite sämre än jag önskade ;-)

Showmanship - finns sådana klasser i Sverige? Vet att det finns för min ras i USA,
men visste inte att det fanns i Sverige (och har inte letat).

Showmanship finns med på varje westernshow i princip. Är däremot inte så insatt i hur många som är All Breeds eftersom jag bara letar efter Quarterklasserna och NSBAklasserna. I Tenhult är det Appaloosa och allbreeds.

Roligt med dessa klasser!

Gissade att det var där de klasserna fanns. Har väll egnetligen inte tänkt delta, men vem vet, skulle kunna vara lite kul att prova på. Låter lite som om samma regler gäller, att man inte får röra hästen i alla fall.

Fick till några fler bilder på lillan idag när jag lekte med henne i hagen. Skärpan var tyvärr dålig även idag (inte lätt att springa och fota samtidigt).

DSC_0033-1.jpg

DSC_0030-3.jpg
DSC_0038-2.jpg
DSC_0031bw.jpg

Idag har vi tränat på showmanshippen för typ första gången. Ledas, göra halt, uppställning osv gör vi ju med jämna mellanrum men det är ju rätt mycket mer i ett simpelt mönster. Är sjukt nöjd över denna lilla häst, ska bli jättekul att jobba vidare på detta och se hur långt vi kommer till den 30 augusti när vi ska starta en tävling. Ska däremot börja med att ändra på kedjan så hon slappnar av mer, speciellt i traven, och koncentrera oss på turnern eftersom man inte får röra hästen under klassen. Och min hållning.

Vad kul! :) Jag ska också snart åka iväg med min 1åring på unghästbedömning, 1års klassen. Jag har islandshäst och där har man unghästen lös och låter den springa fritt under bedömningen :) är inte först den börjar bli 3år som man leder den vid visning.

Vad kul! :) Jag ska också snart åka iväg med min 1åring på unghästbedömning, 1års klassen. Jag har islandshäst och där har man unghästen lös och låter den springa fritt under bedömningen :) är inte först den börjar bli 3år som man leder den vid visning.

Tänk va olika det kan vara. Olivia ska ju ställas i Halter (exteriörbedömning), Showmanship, Trail in hand och Longe Line (gångartsbedömning) både som 1 och 2 åring. Sen startar ju ridklasserna redan vid 3år, vi får se hur hon ser ut i kroppen.

I söndags var Ricky iväg till ridbana. Lastade sig själv och stod lugnt både dit och hem. Märks att det är en berest herre.

På ridbanan fick han strosa runt och nosa, men han drog även ett par repor. Bara som miljöträning. :)

Nästa år blir det mer seriös lösgalopp, med bommar och cavaletti.

Hoppar in som ny här för att presentera min egna uppfödning. Han heter SB Thieves Special Arrow men kallas Jack till vardags, född 9maj 2013 och är av rasen azteca, en av extremt få i Sverige. Tyvärr oreggad sådan då det är alldeles för krångligt att registrera i Mexico (pappan är också azteca, men inte heller reggad där pga att det är så omständigt), men det gör inget för min del. :)

Han är gulsvart och ca 141cm i dagsläget. Dessvärre drog han på sig en skada på hornhinnan för 1,5 v sen och när finadyne sattes in som smärtlindring så blev han direkt akut dålig i magen och fullkomligt rasade i vikt under några dagar. Inget mer finadyne för honom, och magen har fortfarande inte återhämtat sig men nu ser det ut som att han börjar ta sig lite i hull i alla fall.. hoppas det fortsätter åt det hållet!

Färgen är väldigt missvisande då han fick usel päls i sommar pga att vi tvingades raka honom efter ett extremt angrepp av pälsätare i april, han är egentligen väldigt mörkt chokladbrun. :D

Det är i alla fall världens mest fantastiska lilla häst som gör precis allt med bravur. Lastar sig själv, står som ett ljus vid rakning, bada & schamponera heller inga problem. Inte trafikrädd, står lös i stallgången, står kvar i boxen med boxdörren öppen och har inte rört en min nu när han droppats tre gånger om dagen i ögat med olika droppar. Och vaccinationen var väl inget, sa han. Gnäggar alltid och kommer så fort han ser mig, mattes gullunge. :love:

Mamma hjälpte mig att ta lite helkroppsbilder igår för att dokumentera hullet, och så passade jag på att ta lite porträtt när vi ändå var igång.

1620502_513629298781710_6073519629649883530_n.jpg

10628614_513629405448366_4110052045103327194_n.jpg

10622717_513630898781550_2645192392620331433_n.jpg

10592882_513631012114872_4912411731004121997_n.jpg

10568911_513631412114832_5746699768971558743_n.jpg

Här var det länge sen jag skrev. Gör inget nämnvärt med min kille, stallat in dom sen ca 2 veckor tillbaka då betet började tryta. Leds endast mellan hage och stall, står uppbundet när hovis kommer, där står han som ett ljus. Väldigt lätt i all hantering och tar dagen som den kommer. Han är troligt vist klapphingst och kommer få vara det tills nästa höst. Han går med sin gamle valack i hagen (som tror han är unghäst) och har det bra. Kommer att börja med lite promenader och mer pyssel i höst.

Fina alla unghästar är här i tråden. Intressant att läsa hur alla gör/inte gör med sina unghästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 305
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar