Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Melinda går bara i hagen och har det bra.
Men idag tog vi en promenad i det fina vädret och kollade in stora farliga monster som någon hade rullat ihop på åkern:eek:.
20140905_110001_zpsea9f2b5a.jpg

Idag var Ricky iväg till ridbana igen. Han var superduktig och lastade sig själv, stod som ett ljus och gick sedan lugnt ut när jag öppnade dörren.

Framme på ridbanan upptäckte han sin mamma som gick på andra sidan staketet! Han stirrade en stund innan han showade för henne. Osäker på om han såg en snygg fjordingbrud eller faktiskt insåg att det var hans mamma. ;)

När han sprungit en stund tyckte jag det fick räcka och så gick vi tillbaka till transporten. Han lastade sig själv igen och stod lugnt hela vägen. Men duktigast var han när vi kom hem och han inte gick ut förrän jag sade varsågod. Sedan klev han sakta ett steg i taget. Så skönt! Nu blir det ingen mer transport förrän till våren, istället fokuserar vi på att gå som handhäst och tömköra. Han kommer att få vintervila i fyra månader också.

Grålle har börjat lägga på sig igen och är nästan helt normalviktig nu. Jag vågar inte minska fodret än, utan avvaktar tills han är lite rundare. Men det är skönt att han inte ser ut som ett vanvårdsärende. :D

Mamman till mina är heeeelt hopplös med vatten, när jag bodde hemma byggde pappa en ställning till vattenbaljan för hon stod i den jämnt och när man inte är hemma hela dagarna så kunde det bli många timmar utan vatten.
Storebror till min -13 (den med bläs) :)
IMG_3659_zpsba94beef.jpg

Smart! :idea:
Nu ska hon visserligen stå med bland annat en A-ponny så vet inte hur mycket man skulle kunna höja, men det löser sig nog. :)

@JulieChexx Så fin hon är! :D

@mira2013 Man vet aldrig med dem där monstren! Farliga grejer! ;)

@MaRomer Hmm, krångligt... se det som en utmärkt anledning att visa honom på rådgivande? ;)

@Habina Vad skönt med fungerande lastningar! Måste verkligen komma igång med sånt så småningom, men nu står faktiskt Iska på transporten på väg ner hit till mig! 15 månader gammal lämnar hon nu gården hon föddes på, hon hade varit lite fundersam men det var tämligen odramatiskt och gick snabbt att få henne på lastbilen. :)

"Är det en HÄST i lådan?!"
ac072900-f228-46d5-a052-d4f0eef39cc3_zps2f04f8f7.jpg

"Inte riktigt lika säker som ni om huruvida jag ska följa med in i den där."
b954cbb7-6b8d-490c-9e8f-e79e92c6d425_zpsa82dfc8e.jpg

"Godis?"
04415627-0698-48f0-b933-2df6dbed227f_zps607d40bf.jpg

"Ja, okej då, om ni insisterar."
080a6fc9-282c-4753-8677-e8641d41abdb_zpse647f4a2.jpg

Ankomst imorgon kväll, hon övernattar en natt i sthlm.

Och det enda jag kan tänka på är hur förvirrad min stackars lilla tuffs måste vara just nu, hon som är så tarvlig utan kompisarna eller matte. Och hon får inte träffa mig förren imorgon kväll! Och främmande karlar som faktiskt kan vara lite läskiga ibland, och främmande (STORA!!) hästar, ochoch... ja, ni märker.:grin:
Det går nog utmärkt, snart inser hon att matte fortfarande finns kvar även om allt annat kommer vara nytt. :p

@CaisaLundblad Men åh vad härligt att hon är på väg! Förstår att du längtar ihjäl dig. :) Hon kommer garanterat fram lite tuffare, en erfarenhet rikare. :D

Jag har aldrig haft egen transport innan, det är verkligen lyx att kunna lastträna eller åka precis som man vill. :)

Idag var hovis här, allt bra med hovarna. Ricky var en pärla men Grålle skulle luta sig mot hovis hela tiden. :crazy: Hon tyckte han var fin i hullet och att han började få större fötter... Stor grabb snart!

@Habina Ja! Jätteskönt verkligen! Efter allt som strular med allt i mitt liv behöver jag få lite rätsida och få hänga lite i stallet och pussa Iskamule igen. (även om hon föredrar att man pussar på andra ställen om man nu måste... :p ) Hoppas hopsläppet med nya flocken och så kommer gå bra också, är skitnervös att det ska hända något. :nailbiting: Men efter en sommar med Svarta Faran är hon snabb på att flytta sig, så förhoppningsvis blir det inga konstigheter... :)

Haha, kan tänka mig det! :D Aldrig inte haft egen transport innan, det här blir första gången... men det finns både transport och bilar på gården hon ska stå på och man kan hyra dem vid behov så helt utan kommer jag inte vara såklart. :)

Skönt att hullet börjat bli bättre på Grålle med. :) Iska såg rund ut på bilderna, skönt att hon inte tappat sen jag åkte. :p Men de har fått hö också sen dess så det har nog inte gått någon nöd på dem.

Tack Ponte! :D

NU är hon äntligen på plats lilla skruttan!

Kameran blev kvarglömd i Norrland så håll tillgodo med taskiga mobilbilder:

1_zps35979845.jpg

2_zps14ff9387.jpg

3_zps4de054ae.jpg

4_zpsb9f659db.jpg

Resan hade gått bra, hon klev på transporten direkt imorse. :love:
Men det syntes att hon roat sig med att stå och gnussa svansen hela vägen ner. :meh:

Och hon fick så mycket beundran och ord som "GUUD vad snygg hon är!!"... tihi. :D

Skönt att höra @CaisaLundblad ! Jag håller tummarna att ihopsläppet går bra också. :)

Ricky fick betesreducerare på sig ikväll, då han inte kunde låta bli Hampus täcke. Det var inte populärt! ;) Men han hade den bara en timme, hade inte hjärta att låta honom äta kvällshö med den på.

Nu har Ricky blivit 15 månader och jag mätte honom till 134 cm. Vilket är exakt samma mankhöjd som hans mamma var i samma ålder. ;) Intressant är dock att hans halvbror (som jag upplever som mer långbent) bara var 132,5 cm vid samma ålder. Så kanske blir Ricky större i slutändan. :p

140910_540ffbc49606ee1ed390c1d5.jpg

Nja, så nödvändigt är det inte. Det är bara första stunden han blir övertaggad och biter i täckena, de hade täcke på sig hela natten utan några bitmärken. Så det fungerar bra med en gammal betesreducerare i någon timme och sedan är han lugn. :)

Hej igen alla :)

Cajsa går fortfarande på bete och har det bra, den andra hästen åker hem nästa helg. Och för egen del har skolan dratt igång igen (universitet). :)

Har dock lite kris, måste hitta nytt boende/rum åt mig då han jag bor med ska flytta ihop med sin tjej, så kan inte bo kvar, tänkte flytta Cajsa också, då dem i stallet är lite väl utnyttjande av min snällhet. Studerar inne i Gbg. Så om ni vet något rum och stallplats som man kan pendla in till Gbg hyfsat lätt- skicka gärna PM

Sitter med höstens foderstat...
Hur mycket kan Iska tänkas väga som vuxen om hon beräknas bli ca 165? Närmare 600 eller 700? Det är ju skitsvårt. :eek: Jag tänker att mor hennes väger runt 600 om jag minns rätt (161) så... kanske liknande? :confused:

Och hur vet man egentligen vad det är för värden i lusern? Det står ju i %. :cautious: (mattegeni :banghead: )

Mät henne @CaisaLundblad det stämmer väldigt bra.

Om du mäter bröstomfång, lansmärkesomfång, längd och mankhöjd, så kan jag räkna ut hur mycket hon väger.

Gjorde det senast igår, då jag avmaskade Grålle och behövde veta hans vikt. 330 kg väger han. :)

@Habina
Men jag ska veta hennes beräknade vuxenvikt i programmet jag använder, tror inte det hjälper att veta vad hon väger nu. :p
Har svårt att tro att hon skulle väga närmare 700 än 600 efter en del funderingar, hon tar efter sin mor rätt mycket exteriört... Men jag vet inte. :p

@Habina
Men jag ska veta hennes beräknade vuxenvikt i programmet jag använder, tror inte det hjälper att veta vad hon väger nu. :p
Har svårt att tro att hon skulle väga närmare 700 än 600 efter en del funderingar, hon tar efter sin mor rätt mycket exteriört... Men jag vet inte. :p

Jo, men vet jag hennes nuvarande vikt + ålder så har jag en tabell för vuxenvikt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 321
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar