Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att se alla era fina åringar! Dom har blivit så himla stora nu :)

Kl

Rebelle kom hem från betet i söndags och det är så himla skönt att ha henne hemma igen!
Hon gick tyvärr ner ganska mycket de sista veckorna så nu får hon hö och lucern. I helgen hämtar jag hösilage med bättre värden så hon slipper äta både hö och lucern.

Lite bilder från igår.

ihopslapp_7_5422d67de087c375f00a7331.jpg

ihopslapp_5422d6762a6b222a52ee6a05.jpg

ihopslapp_3_5422d6679606ee23e5a81248.jpg

ihopslapp_2_5422d673e087c3772aa80124.jpg

ihopslapp_5_5422d66f9606ee2357a73267.jpg

@Nougat Japp! Svullnaden gick stadigt ner för varje dag och snorandet blev mindre och mindre. Hon fick sista kuren antibiotika igår och har varit jätteduktig att spruta osv (det här med att spola vatten på bakbenen var en helt annan femma dock :grin: ). Stelheten är vad jag kunnat se borta också och såret verkar läka rätt bra. Så hoppas det fortsätter gå åt rätt håll. :)

Jobbigt med ögoninflammation, hoppas ni får ordning på det snabbt. :)

@Flavor Ja! På nåt sätt kom jag till slut fram till att det inte var svårare än fri tillgång, 1 dl kalk och tillsättning av selen... :p Hon är rätt rejäl min brud, så tror hon hamnar runt 650+, men om nåt så närmare 700 än 600 iaf. Men ska mäta någon dag så jag har mer att gå på. :)

@Yukkan Skönt att ha henne hemma igen! Vet hur jag längtade ihjäl mig efter min de 2 (!!! :eek: ) veckor jag var utan henne innan hon flyttade efter... :angel:

@CaisaLundblad Va skönt att det var så lite som behöver tillsättas! Hoppas hon håller sig bra i hull och växer som hon ska. Jo nu när jag tänker efter så var väl mamman till din ganska rejäl med, om jag inte minns fel? Har hon skimlat mer nu förresten? :)

@CaisaLundblad Vad skönt att det är bättre! :)

*kl*

Resultat från vet.undersökningen: Måttlig ögoninflammation, inget sår i ögat. Ska ha ögondroppar 2 ggr/dag i 7-10 dagar, fick iaf.beröm för att hon var så lätt att undersöka :) Flytt till nytt stall på lördag och flytt till ny bostad till mig samma dag, så händer en del grejor ;)

_Peplis_: Vem var din efter? Hur stor tror du han blir? Donnie är född början juni så då är din ca 2 veckor äldre bara :)

Är det nån som har täcke på sin? Tänkte införskaffa mig ett imorrn när jag ska åka på rea ;) Men glömde ju mäte lilleman idag, vad ska jag köpa? 125 var för stort i somras och tror inte han växt så mkt :/ Ska jag ta 115 och hoppas? Tänker att 125 gör inte så mkt om det är för långt men frågan är ju om det hamnar nedanför bogarna, han är ju inte så biffig.. :p

_Peplis_: Vem var din efter? Hur stor tror du han blir? Donnie är född början juni så då är din ca 2 veckor äldre bara :)

Är det nån som har täcke på sin? Tänkte införskaffa mig ett imorrn när jag ska åka på rea ;) Men glömde ju mäte lilleman idag, vad ska jag köpa? 125 var för stort i somras och tror inte han växt så mkt :/ Ska jag ta 115 och hoppas? Tänker att 125 gör inte så mkt om det är för långt men frågan är ju om det hamnar nedanför bogarna, han är ju inte så biffig.. :p

Jag har täcke på min ena (den tunnare) om det är nederbörd eller kraftig blåst. Han behöver dock 125 cm, tror han är mer maffig än han ser ut. ;)

De leker väldigt mycket, men täcket är slitstarkt och har klarat sig bra. Köper bara budgettäcken, onödigt med dyra täcken när de kan leka sönder dem. :)

Jag syftar på skador på hästen alltså, täcket skiter jag i :)

När vi fick skitväder här i veckan fick killarna komma in och torka och vila i boxen.
Sen har de skydd i hagen och bli lite kall är inget farligt för en häst anser jag.

Jag föredrar att hästen har täcke på sig framför att han står och skakar av kyla. Speciellt som han haft sådana bekymmer med hullet.

Snart kommer jag kunna plocka hem min lille skrutt från lösdriften. Han är valack sen ungefär 1 vecka nu. Sist jag såg honom var den 31 maj då jag svängde förbi där när jag passerade. Det ska bli spännande att se hur han utvecklats och växt sen dess.
Jag hoppas han inte är mer frusen är (halv)syrran som sen 2,5 års ålder behövt täcke när det blivit kallt och som fryser så hon skakar när mamma häst står och myser i sin tjocka varma päls. Han är betydligt mycket mer ligist än syrran så ett täcke känns som en lite onödig risk.

@Flavor Ja, absolut! Haha, "ganska rejäl" tror jag är lite av en överdrift, har iaf aldrig sett henne så själv. :D Hon är inte så bred över bogen men rumpan är desto bredare istället. Men hon är ju inte av den nyare sportigare modellen, och Iska tar efter sin mor rätt mycket men beräknas bli lite större. :)
Bild på mammahäst tagen förra hösten (fortfarande tjockis efter dräktigheten. ;) )
27_zps182a31ec.jpg

Och nja, inget mer skimlande, ser fortfarande mörkbrun ut... Hon har ju sina beigea fläckar på bogen och letar man kan man hitta något enstaka vitt hårstrå här och där i hårremmen men inget mer än... Blir intressant att se om hon är grå under vinterpälsen till våren. :D

halvt kl.

Jag har en ettåring som finner det passande att testa folk... Inte mig, men de nya som hanterar henne. Hon beter sig som en skurk mot dem i vissa situationer. :(
Iska verkar ha fått allt humör hennes mor aldrig haft... :banghead:

*kl*

Idag flyttade jag till mitt nya boende,blir säkert bra, imorgon flyttar man fröken Cajsa :) flyttar henne runt 18-tiden, hade lastträning förra lördagen och hon gick in i transporten efter ca.10 min.max, inget tvingande från oss utan hon ville utforska själv och klev in efter att hon hade undersökt rampen noga, sedan fick hon också syn på höet som låg där inne,så hon traskade in och mumsade lite och sedan backade hon ut lugnt och fint :) Så har förhoppningar om att det går bra im.

P.s. Någon som vet något bra kraftfoder med mycket protein och mineraler/vitaminer i? (müsli/pellets), hon orkar inte äta upp hela lusern-hack-givan. :)

Idag har vi varit iväg med Canthara, nu 16månader gammal (e. Corlensky G) och löshoppat för andra gången :) Mest för att träna på allt socialt, åka lastbil, se ett ridhus, lära sig att förstå bommar osv :) Hon sköter det galant. Lite spänd i ridhuset men hoppar hyfsat avspänt och rör sig jättetrevligt :) Hon har på ett par veckor dragit iväg bak och är nu rejält överbyggd. Tjock om magen är hon också, men hellre det än ranglig :)
Stor guldstjärna kring alla hanterings- och lastningsmoment fick hon idag med, hon är så mkt mer okomplicerad än sin helsyster var vid samma ålder även om Canthara också är rätt skarp i grunden. Tror det kan ha att göra med att hon går på lösdrift, känns väldigt harmonisk i hanteringen :)

Senast ändrad:
@maria_b Men så fin hon är! :D
Och kommit myyyyckte längre än Iska, som igår gick över en riktig bom för första gången i sitt liv. (lite skeptisk till en början men sen så ;) ). :D

Tanken är väl att hon ska få prova på löshoppning framåt hösten eller våren också, så får vi se vad hon tycker om det. :)

@maria_b Men så fin hon är! :D
Och kommit myyyyckte längre än Iska, som igår gick över en riktig bom för första gången i sitt liv. (lite skeptisk till en början men sen så ;) ). :D

Tanken är väl att hon ska få prova på löshoppning framåt hösten eller våren också, så får vi se vad hon tycker om det. :)

Tack :)
Hon har nog inte kommit så mkt längre egentligen. Första gången, dvs förra gången, som vi löshoppade var både första gången som hon åkte lastbil, var i ett ridhus samt gick över en bom ;) Men hon har tagit det med ro. Nu blir det "löshoppning" två gånger till sen så lägger vi ner det ett tag framöver :) Men de två kommande gångerna ska hon få åka hästtransport istället för lastbil så attt även det momentet funkar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 325
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar