Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny här i tråden!
Stolt ägare till en arabkorsning, som även är min första egna uppfödning.
Framtagen med mål om att han ska som minst kunna hävda sig på SM i distansritt.
Chill Out, kallad Chilli, f. 13-06-18 (eller var den den 14e?), hingst.
Eftersom kamerasladden är försvunnen sen i våras så har jag inte tillgång till mina bilder tagna sen dess. Och eftersom jag hoppar in i tråden först nu skickar jag med några extra bilder från när han var yngre. Dom är i tidsordning, översta bilden är äldst (svårt att se va? ;) )
IMG_3477_zps5ed46c48.jpg
IMG_4063_zps15fd89a4.jpg
IMG_4506_zps0393571b.jpg
IMG_4838_zpsadd5f0e3.jpg
IMG_4619_zps13c29ad4.jpg
IMG_4886_zps18e41803.jpg

Sorry för bildbomb :o

(Om bilderna kom med? Har aldrig lagt upp bild här innan :) )

Senast ändrad:
@bexx Välkommen hit! :) Kul med en distanshäst, jag är lite inne i den sporten även om mina grabbar kommer bli allroundhästar.

Vad är det för stam på honom?

Mätte Frans idag, 17 mån gammal och 153. Har stannat av lite i tillväxtkurvan vilket jag förväntade mig eftersom mamma är fbl. Tippar på att han landar runt 162-165 vilket vore toppen :)

Myste och gosade, så himla lätthanterad och snäll. Och svårfångad ;)

Till helgen stallar jag in OS och hans kompis. (Jag kan inte säga Lilla O längre och provar mig fram på smeknamn) De har varit inne en del nätter de dygn det regnat mycket. Jag har dragit lite på att ta in dom då deras sommarhage är så fin, stor och med härlig skog och jag kan inte leda OS och hans kompis tillsammans när jag är själv då kompisen är lite väl hingstig och med mycket kvicksilver i. Nu har vi gjort iordning vinterhagarna och jag kommer öppna upp emellan så jag kan varva eller öppna upp båda.
På måndag kommer OS kompis åka till klinik och bli kastrerad. Han är ev klapphingst.

Jag tycker att de äter något enormt just nu. Även när de är inne. Går åt ca 25 kg hö och 2o kg hösilage. De får 1 kg avelsmüsli var.

Till helgen kommer jag mäta min "lille" gosse. Var så glad att han inte växt så mycket under sommaren, men jag gissar nog på att han är dryga 160 cm nu. Det hade jag tänkt att han skulle vara som vuxen....:D

@mira2013 Vilken fining!! Tycker inte heller att hon ser tjock ut. :)

Jag sliter som vanligt mitt hår över Jack och hans hull, tyvärr har han fått sin dåliga aptit, växtfaser och "svårfödd-het" från sin far - båda två är hästar som pendlar i vikt från dag till dag, även om pappan stabiliserat sig nu när han är 5år gammal..
Jack gick upp så himla fint och såg nästan normalviktig ut efter att han varit dålig, fram till för ca 4 dagar sedan. Då fick vinterpälsen allt raketbränsle och han tappade både lite hull (inte så fruktansvärt mycket men på en som inte är riktigt OK i hull från början är det ju givetvis allt annat än önskvärt) och sin aptit, så i förrgår ratade han kraftfodret helt.. Igår åt han det när jag tog in honom på box åtminstone men på box äter han å andra sidan alldeles för lite hösilage (visserligen näringsrikt som tusan, men en halv hösäck är inget att hänga i granen..).
Nu ska jag dock inte påstå att han äter några svindlande mängder hösilage ute heller, men lite mer än en halv hösäck iaf.

Det blev dessutom världens skyfall här igår em/kväll och han blev märkbart kall och spänd, så det fick bli filtar på och sen torka i varmt stall över natten, och hädanefter blir det täcke vid nederbörd och kyla. Torr och gladare häst nu på morgonen.
Livet som bekymrad matte..
Mobilbilder från morgonen i stallet.
10376290_546500215494618_5929652126007489605_n.jpg

Står snällt och väntar medan matte fixar o donar innan det är dags att gå ut till hagen.

1924396_546500318827941_142284212141945541_n.jpg

@Barrel Det är verkligen hopplöst när de faller ur så lätt. :( Jag har äntligen fått upp Grålle i hull så han är presentabel, men det krävdes många månaders slit. Räddningen för honom var lusernhack och havre samt att han har enorm aptit...

Nu när han är i normalhull håller jag koll hela tiden och är noga med täcke vid nederbörd. För det märks att det går åt mycket energi när de blir blöta. :(

@Habina Usch ja, det är så deprimerande!
Jag har fått i den här grabben lusernpellets, proteinmineralpellets samt havre&kornkross, och då tog det honom ex antal månader innan jag kunde få honom att äta lusern, och framförallt uppblött mat. Problemet är ju att han har lika dålig aptit till allt, det är rena hallelujah att han äter hösilaget, då han tvärvägrade hö i flera veckor (fanns inget gräs, men fick åtminstone i honom kraftfodret då) innan hösilaget blev slaget. Gråa hår är ett faktum.. Hans pappa åt alltid allt, men i väldigt liten mängd.

Ett par nya (värdelösa) exteriörbilder på grabbarna.

Ricky 16 månader och 134 cm hög.

141010_543be3909606ee751586b1c3.jpg

Grålle 18 månader och 137 cm hög.

141014_543cccb22a6b22306b76a611.jpg

Ricky tycker jag har mognat mycket senaste tiden. Han är inte alls lika nafsig och ifrågasättande. Bara när jag vill tömköra och gå åt ett annat håll. ;)

@Habina Usch ja, det är så deprimerande!
Jag har fått i den här grabben lusernpellets, proteinmineralpellets samt havre&kornkross, och då tog det honom ex antal månader innan jag kunde få honom att äta lusern, och framförallt uppblött mat. Problemet är ju att han har lika dålig aptit till allt, det är rena hallelujah att han äter hösilaget, då han tvärvägrade hö i flera veckor (fanns inget gräs, men fick åtminstone i honom kraftfodret då) innan hösilaget blev slaget. Gråa hår är ett faktum.. Hans pappa åt alltid allt, men i väldigt liten mängd.

Min Grålle var också skeptisk till blöt mat i början, då han alltid bara ätit havre. Men då lät jag min andra åring äta upp fodret Grålle ratade och efter några dagar så blev plötsligt den blöta maten god, eftersom han inte ville dela med sig. ;)

Min Grålle var också skeptisk till blöt mat i början, då han alltid bara ätit havre. Men då lät jag min andra åring äta upp fodret Grålle ratade och efter några dagar så blev plötsligt den blöta maten god, eftersom han inte ville dela med sig. ;)

Haha, jag har provat det också. Jack brydde sig inte... :banghead:

Haha, jag har provat det också. Jack brydde sig inte... :banghead:

Flera dagar/veckor? Ibland måste man vara ännu mer tjurig än hästarna. ;-) Annars tycker jag lusernhack verkar väldigt smakligt. Fast det tar tid för dem att äta förstås. :(

Olja är ju näringstätt, men jag är lite velig i om det hjälpte Grålle öht. Svårt att veta vad som gjorde vad om man säger så.

Flera dagar/veckor? Ibland måste man vara ännu mer tjurig än hästarna. ;-) Annars tycker jag lusernhack verkar väldigt smakligt. Fast det tar tid för dem att äta förstås. :(

Olja är ju näringstätt, men jag är lite velig i om det hjälpte Grålle öht. Svårt att veta vad som gjorde vad om man säger så.

Provade i en vecka, sen gav jag upp. Han är inte tillräckligt intresserad av mat för att kunna "lura" honom till att vilja äta. :(
Och minsta lilla som luktar "konstigt", har en annan konsistens i munnen eller dylikt gör att han lämnar all mat.. :banghead:
Vilken olja är bäst att ge för hull, om man nu skulle våga sig på att prova det?

Provade i en vecka, sen gav jag upp. Han är inte tillräckligt intresserad av mat för att kunna "lura" honom till att vilja äta. :(
Och minsta lilla som luktar "konstigt", har en annan konsistens i munnen eller dylikt gör att han lämnar all mat.. :banghead:
Vilken olja är bäst att ge för hull, om man nu skulle våga sig på att prova det?

Den olja som är bäst för häst är linfröolja, jag köper min från Gunnarshög. De har varit väldigt smidiga att köpa från. :)

Den olja som är bäst för häst är linfröolja, jag köper min från Gunnarshög. De har varit väldigt smidiga att köpa från. :)

Ah, det jag gett tidigare då till mina andra hästar. :) Får se om det går att få i honom!
Tycker verkligen inte om att behöva trycka i en 1åring kraftfoder, men vad gör man..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 328
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar