Jag har lyxen att bo på gård och ha alla hästarna utanför dörren, så trots att min grabb är född med ett sjujävla humör (har varit något av ett monster som liiten) efter sin far har jag kunnat hålla efter det från dag 1 och idag märks det inte av överhuvudtaget, inte för andra heller även om det är mest jag som hanterar honom.
Det enda man kan trösta med är att det blir bättre med tiden, och framförallt om du kan hitta ett stall med likvärdiga hästmänniskor
@CaisaLundblad, då lär dumt beteende försvinna ganska fort.
Även om jag förstår precis i vilken besvärlig sits du sitter i just nu.
Kan ju nämna lite vad min kille höll på med. Inom de första 24h efter födseln skulle jag ta på honom en grimma. Han slickade öronen och lade sig ner - inte för att det gjorde det svårare för mig att få på grimman, men ändå. Att lära sig gå i grimma och grimskaft var egentligen en baggis, men han har provat slänga sig på marken, stegra, försöka hoppa förbi mig som någon slags rodeotjur för att slippa göra som jag säger - utan resultat.
Han har sen första besöket HATAT hovslagaren. Varför vet vi inte, han står med slickade öron och har provat det mesta utan att våga fullfölja. Stått med öppen mun och blottade tänder och måttat, hotat att sparka, hoppat på bakbenen, gjort capriole utan den sista sparken mm..
Här var han ca 1,5mån gammal, under/efter sitt första hovslagarbesök. Och nej, han var inte bunden så tight, dom hängde ordentligt löst när han stod som han skulle, men arg som ett bi backade han bak så långt han kunde och tjurade, bara för att "make a point".
31 mars i år.
Tålamod och regler gav det här, 9 juli.
Han har hotat med att sparka mig, och när han stack upp näsan mot mitt ansikte och jag svarade med att väldigt lätt blåsa honom i näsan så slickade han öron och försökte bita mig. Detta som väldigt, väldigt ung. Han spöade skiten ur tre av mina shetlandsponnyer också, innan han var 5mån gammal.
Första gången vi skulle lastträna också så gick han på två-tre gånger först utan problem. Sen blev han skitless på mig och slängde sig på marken och vägrade resa på sig. När han väl gjorde det lastade vi igen och efter det har han varit extremt lättlastad, han lastar sig själv till och med sen innan han blev 8mån gammal.
Tålamodskrävande är det absolut, men herre vilken underbar unghäst jag har nu. Alltid glad, med på allting, vet sina regler extremt noggrant och tar väldigt, väldigt små korrigeringar direkt - istället för att vara sådär bångstyrig som han var som yngre. Så slit inte era vackra hår vänner, allting löser sig.
*peptalk från småländska skogen*