Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har arbetat i 7 år i ett stall med islandshästar, där fölen gick med mammorna i ca 1 år, och de första månaderna hanterades de inte alls. De stod nära huset nån vecka och sedan fick de gå ner till sommarhagen. Ägaren tyckte att hästarna mest skulle få gå, vara hästar och vara föl.
Tyckte det var vettigt. Tills någon av dom skadade sig. Vi hade ett helvete, och den som hade det värst var den lilla hingsten (han var med sin mamma hela tiden), som fick stå på box. Ändå var det inget "konstigt". Vi lyfter hovar och sådär i hagarna, men när vi gjorde det inne blev det jobbigt, och han fick gå ute i en liten rasthage fick vi kämpa länge för att få tag i honom. Han fick alltid massor av beröm när vi fick tag i honom.

Sedan fick vi ett eget föl här hemma. Han var 5 veckor för tidigt född och ingen trodde att han skulle klara sig. Så han blev jättemycket hanterad, pga det. Och han fixade inte att gå ute om natten på flera veckor.
När han väl kunde det slapp han de dagliga promenaderna till och från hagen (vi hade dock ingen grimma som passade förrän nån månad senare, han var så grymt liten!), men vi ersatte dom ibland med mysiga skogspromenader. Något han verkligen uppskattade! Det var inget vi gjorde speciellt ofta, men nån gång ibland, annars fick han vara mycket ifred med sin mamma.
När det blev dags att träffa veterinär och hovslagare fick vi verkligen jättemycket beröm för att han var så himla duktig.
Så jag tror att man inte bör hantera fölen jättemycket, men iaf lite grann, så de förstår grunderna, för OM något händer. Då ska fölet hantera all denna nya "konstiga" hantering och att dessutom vara sjuk.

@Devinshed Jag har ju lite samma erfarenhet.
Jobbade på stuteri tidigare där man födde upp SWB och New Forest, dom hanterades inte förrän tidigast vid 1års ålder när dom helt plötsligt skulle få grimma på sig, ledas i grimskaft, lastas, åka släp och komma ut på nytt ställe - allt på samma dag. Vissa var inte hanterade ens när dom var 3 år, när man kom på att det skulle komma en spekulant tre dagar senare och jag fick i uppgift att försöka få hästen till att fångas i hage, ledas, ryktas, lyfta hovarna, stå uppbunden i gången, sadel o tränsvan, löshoppad och gärna lastad också, innan spekulanten kom.
Kan säga att det var allt annat än en trevlig upplevelse, för både häst och människa. Ett h-e, och rent av riktigt farligt.
Lovade mig själv att jag aldrig någonsin skulle följa det spåret (egna föl och unghästar har varit hur enkla som helst), och jag jobbar inte kvar där heller. Tycker det är vansinnigt på mer än ett sätt, och fruktansvärt orättvist mot hästarna.

Det är tur att vi alla är olika, och känner våra egna hästar bäst. :)
Jag har aldrig tvingat mig på mina föl heller (Jack är inte mitt första föl) eller varit ute efter att tukta dom, jag kräver att dom ska fungera i vardagen - något jag anser att alla borde kräva av sina hästar överlag. Att ha grimma, gå att leda, hantera i normal utsträckning så som stå i gången för hovslagare och lite borstande, lyfta ben o klara av att bli spolad med slangen och lasta är saker som faktiskt är enormt viktiga den dagen hästen kanske blir skadad. Tycker inte det är schysst att slänga allt det över dom en dag när det plötsligt behövde kunnas.

Man kan inte ha olika regler för hästen som föl och sen som vuxen, för hur ska den då veta vad som är rätt den dagen man plötsligt ändrar reglerna? Jag har träffat många sådana hästar och dom blir aldrig riktigt rediga, det finns alltid små saker kvar från föltiden som inte släpper, för hästen kan omöjligt skilja på saker och veta att 'Jaha, det gällde när jag var föl och det här gäller nu när jag är vuxen.'.
Barn måste också ha regler.

Kan också meddela att Jack aldrig någonsin slängt sig ned av uppgivenhet, men det kan du omöjligt veta eftersom du aldrig träffat honom. :)
Han har vildhäst i andra led och det skiner igenom ibland, och det är något helt annat än "vanliga" tamhästar. Hans pappa, med vildhäst i första led, var likadan fast ungefär hundra gånger hårdare mentalt, och det är inget att leka med eller på något sätt förmildra och vifta bort som "unghästfasoner" eller tro att det blir bättre bara för att dom blir äldre.

Min "uppgivna och tuktade" 1,5åring kommer skyndandes med spetsade öron och oftast gnäggande varje gång jag visar mig ute, oavsett om jag är ute en gång eller femton gånger samma dag. Han får beröm av hovslagare och veterinärer för sitt fantastiska temperament och jag får beröm för att han är så välhanterad (vilket dom också påtalar är mycket ovanligt), för det gör deras jobb mycket enklare - och hans upplevelser mycket trevligare. Det var därför jag helt själv kunde ge honom medicin, och dropp i ögonen när han fick en skada på hornhinnan. :)

Jag har säkert missat det - men vad är han för ras som har vildhäst i andra led?

@cirkus Pappan var undan ett criollosto som föddes och växte upp på den argentinska stäppen.

Korsningen andalusier/criollo/quarter bildar en azteca, Mexicos nationalras. :)

@cirkus Pappan var undan ett criollosto som föddes och växte upp på den argentinska stäppen.

Korsningen andalusier/criollo/quarter bildar en azteca, Mexicos nationalras. :)

Shit vad coolt!

Apropå detta med hantering. Eftersom mitt sto skulle betäckas om så fick årets föl snällt finna sig i att bli lastad redan som 1 veckas (ja vi försökte på fölbrunsten men ägget hade redan släppt). Hon var väldigt blyg då men det gick att lyfta in henne i släpet, sen när hon var tillbaka på koll som 3 veckors upprepades samma procedur och som 6 veckors gick hon frivilligt in i släpet. Hon visades på fölvisning och lärde sig innan det att gå i snöre..även om det var så lattjolajban att hon bara skuttade runt. Hon sköter sig utmärkt när hovis kommer och ändå har hon inte hanterats mer än nödvändigt. Sen beror det ju som sagt på individen och omständigheter om de behöver mer pyssel

@cirkus Supercoolt, men helt annorlunda än våra "tamavlade" hästar. Mycket mer vilja och huvud, och criollon är känd för att vara hård och väldigt speciell och det nedärvs otroligt starkt!
Jack var hemsk mot sin stackars änglasnälla mamma, om hon sa till lite fint för att han bet henne i juvret så både sparkade han (måttade efter hennes huvud) och bet henne med slickade öron. Mindre trevligt, rena monsterfölet som liten. :grin:
Då är man glad att man hanterat och fått ordning på honom tidigt, hade inte velat ta allt det humöret i en stor och stark 4årings kropp kan jag säga. :crazy:

Låter som att du gjort lite som jag, fast jag visade inte min. Man hanterar mycket i början, sen när det sitter behöver man inte "påminna" mer än någon gång då och då. Min gjorde i princip ingenting på hela vintern. :)

Usch, det kan inte vara roligt att vara unghäst som gått på bete hela livet och sedan helt plötsligt på bara några dagar vara med om att allt slår om helt. Så var det med islänningarna också. Dom gick på bete tills dom skulle ridas in vid 3½-4 års ålder. Nästintill helt ohanterade, enda gångerna dom gick i grimma var fram och tillbaka mellan vinterhage-sommarhage. Hovslagaren verkade i hagen.
Så dom hade ju inte bondat till någon människa när de skulle in i transport - vilket de självklart inte ville. Och skickas iväg på inridning.
Några var så spända att vi fick åka upp med transporten till hagen och få in hästen där.

Är så glad att jag nu får möjlighet att arbeta lite på egen hand, som jag tycker är bäst, med de föl som föds här. Bara ett än så länge, men han har blivit så himla trevlig lilla Blixten. Han gör allt med oss, för att han vet att han kan lita på oss och vi gör roliga saker :)

Min tjej går i hage med flera andra ston bl.a mamman. Nu har jag ju börjat promenera lite med Sirena, hur och när kan man börja träna henne att lämna flocken i hagen? Först måste jag ju kunna sätta på grimma utan problem, men sen?

@MissFideli Kul att du ska skaffa en lite åring du med! :D
Men du får allt berätta mer, ras, stam, bild? ;)

Har nog inget svar på din fråga, Iska tiggde om att få komma ut på promenader och struntade helt i flocken vid det laget (8-9-10 mån?), HON fick ju ha kul... :p (ve och fasa om någon annan ur flocken togs ur hagen när hon var kvar dock...) Det var vanligen samma promenadrunda som hon gått med sin mor någon enstaka gång som handhäst (ca 5 min lång runda).

@MissFideli Kul att du ska skaffa en lite åring du med! :D
Men du får allt berätta mer, ras, stam, bild? ;)

Har nog inget svar på din fråga, Iska tiggde om att få komma ut på promenader och struntade helt i flocken vid det laget (8-9-10 mån?), HON fick ju ha kul... :p (ve och fasa om någon annan ur flocken togs ur hagen när hon var kvar dock...) Det var vanligen samma promenadrunda som hon gått med sin mor någon enstaka gång som handhäst (ca 5 min lång runda).

Mamman till min ger väldigt självständiga avkommor (en fick vi hämta in från flocken i grannhagen då och då) men ändå.

Min blivande (om vi kommer överens om pris) är då en liten PRE-tjej. Brun utan tecken. Ska försöka fixa bild i helgen, har bara dåliga.

Hon heter Sirena XXXV och är e: Ingrato FS, u: Reina XXXIV, ue: Legionario XXI. Jäkla PRE:er med deras siffror efter *pustar*

Hon ska bli min allroundhäst med inriktning dressyr.

Nä, vi ligger uppenbarligen för långt ifrån varandra när det gäller priset, så det blir inget köp. Så jag drar mig ur igen och torkar tårarna, jag är verkligen jätteledsen :cry:

Jag vet inte. Jag var villig att ge 40 för henne, hon rör sig förvisso bra, men hade eksem i år. Jaja, hoppas nån bra köper henne sen bara :cry:

Om andra köpare ser exsemet lär de väl knappast ge mer för henne ändå? Jag vet inte så mkt om PRE, men islänningarna med exsem blir ju nedsatta i pris väldigt fort, trots att de rör sig trevligt. Jag hoppas att de ändrar sig och du får henne ändå, eller att du hittar en annan liten guldklimp som ska vara din framtida partner!

Var och pussade på min pussgurka igår, han gnäggade högt när han såg mig :love: Han är en kopia av sin storebror, både till utseende (exteriört, inte färg/tecken) och sinne.
D0D6C820-1225-4A8C-96C6-C6973B2E8909_zpskeh17kej.jpg

Har numera strl full i grimman, inte ens på innersta hålet O_o
E76F58A3-B3E6-415A-B69E-A49387AB421E_zpstcc0gtan.jpg

Han fick en hovböld förra veckan av modell större och fick stå på box ett par dagar med foten i gips, sedan fick han "tyvärr" skos med sula för att inte riskera att hoven liksom undermineras.
F25D1909-627E-4D8B-A878-0F30FF790B94_zpskk8dwaiq.jpg

Dags att uppdatera lite igen. :)

Ricky tömkördes för sista gången i år förra söndagen, han tycker fortfarande att han skall bestämma färdriktning. ;) Sedan gick han som handhäst igår och traskade genom två större vattensamlingar som blivit efter allt regnande.

Nu kommer han få vila till mars, så hoppas jag att han mognar lite mentalt under vilan.

Grålle har jag valt att sätta igång lite, han vilade ju från maj pga hullet. Vi har gått ett par promenader och han är väldigt lättsam att ha med. Testade sele och bett igår, inga större bekymmer, så kanske hinner vi med lite tömkörning innan han får vila under december och januari.

Längtar så efter att få sätta dem i vagn! :)

Jack fick idag en halvspansk kompis och dom hittade varandra direkt. Kanske var det generna som talade om att dom är "bröder". ;)
Romeo heter den ljuse herren, han är ett år äldre än Jack och lär stanna på runt 165 så han blir störst på gården sen bland alla shettisar o 155 hästar.. :D

10365798_553608314783808_3023277955732137998_n.jpg

10731160_553608281450478_4632426897764507314_n.jpg

10393844_553608298117143_2011703506319759669_n.jpg

1743479_553608321450474_2766551246039735925_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar