Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_2507_zps5f6c2732.jpg

Provade att lägga på Lilla O täcke inne första gången, ifall det skulle behövas utetäcke längre fram i vinter. Han tyckte det var väldigt märkligt.
Har mätt honom också, han är 161,5 cm och ca 167 bak som 1½ åring. Men han är inte stor, bara låångbent. :love:

Idag var hovis på besök och verkade hovarna. Bägge grabbarna har blivit mycket stadigare och behöver inte påminnas lika mycket om att hålla balansen själva. ;) Så skönt! Ricky var ett riktigt A-barn, sade till hovis att det var skönt att få berömma för en gångs skull. :angel:

I övrigt planerar jag inför nästa år. Plötsligt är det ju två grabbar som skall förberedas för premiering. Frågan är om jag måste åka skytteltrafik till klubbens ridbana eller om jag är lat och lösgalopperar på min "ridbana" hemma. Inte det bästa staketet men bara fem minuters promenad på grusväg. Å andra sidan blir de väldigt lasttränade av att åka iväg varannan helg. :p

oj vilken nedförsbacke! Frans börjar också se ut som en skidbacke, det verkar mest växa bak.

Jag funderade på att ställa mig på en pall när jag skulle borsta över korset. Han rullade sig i går och med all nederbörd så låg det stora lerkakor över hela ryggen så jag fick gno en hel del. Han är gräsligt bakhög....:D

På tal om överbyggda åringar. så här ser Mixen ut nu. Som en skidbacke. Han har växt mycket senaste månaden baktill.
20141107_085114_zps08d44ea1.jpg

Jag måste nog ge mig ut med den riktiga kameran någon dag. Dåliga mobilbilder är inget vidare. ;)

Puh, nu har Iska flyttat till sitt nya stall i Falkenberg. Matte slipper numera döda sin rygg som inte läkt efter operationen än (bärrandsrötan kom tillbaka med 3 veckors konstant regnande och krävde daglig skrubbande av hovar), hon får bo med ett par andra unghästar på lösdrift i stora kuperade hagar. Jag kan dock bara träffa henne någon enstaka gång i månaden. :cry:

Min lilla tjej som aldrig lasttränats utan åkt ett par gånger i buss med mamma när hon var liten, sen bara åkt lastbil ner till gbg utöver det stegade rakt på trailern och stod som ett ljus hela resan på 2 timmar. Hon tyckte det varit läskigt dock, var lite svettig när vi kom fram och hade stress-skitit lite, men backade lugnt ut ur trailern som om hon aldrig gjort annat. :love:

Hon växer för övrigt väldigt jämt och fint. :o

Tillägg: Hon kommer periodvis vara uppstallad med tanke på hovrötan. Så det inte blir några missförstånd. ;)

@CaisaLundblad Det är något med din häst som gör mig alldeles varm. Hon är så jäkla fin. Hon berör mig på något speciellt sätt. Det är väl hennes utstrålning. Hon är underbar din Iska. :)

@bigganl Oj, vad fint sagt. :o Kul att du gillar henne, jag tycker också hon är underbar. :love:

Det hade börjat fungera väldigt bra med henne i gamla stallet också, men eftersom hon inte riktigt respekterade barnen var det bäst att flytta henne ändå.
Ha häst man måste åka till varje dag med buss som tar 3 timmar fram och tillbaka i resväg var inte jätteoptimalt heller... :wtf: Tacka vet jag att ha hästar på gården eller max 5 min med bil hemifrån. :p

Min lilla fröken har fått följa med till ridklubben när vi har löshoppning, mest som miljöträning så hon har fått skutta över några låga hinder och idag fick hon testa att ha tre små hinder som det är på treårstestet och hon tog det hela med ro. Tanken är nu att hon ska få följa med ett par gånger till innan jul och sen lägger vi ner löshoppningen på is ett bra tag.
Hon är väldigt duktig att lasta, traskar in utan problem, Duktiga tjejen. :)
Har börjat introducera träns så hon får ha det under grimman när vi har gått på promenad och nu när hon har varit med på löshoppning.

Idag så följde en kompis med som var snäll och fotade lilla fröken.
10644951_10152395015767283_4936204455535901946_n.jpg

10665110_10152395015762283_6899798933085996487_n.jpg

Mätte ynglingarna häromdagen i brist på att få göra annat. Jack mäter 145cm i manken och ca 150cm över rumpan, 1år och 5mån gammal. Vad tror ni, stannar han på 155cm? Veterinären var tveksam till att han stannar där och jag håller väl med. :p
Han känns väldigt stor redan för att inte bli högre än så, har ju både snabbväxande och långsamtväxande raser i sig.
Pappa 150cm och mamma knappt 155cm. Vildhäst i tredje led, så det kan bli vad som helst höjdmässigt.. spännande som attan. :)

11397_562490033895636_5400608971397166435_n.jpg

10363524_562312277246745_2175860067585194862_n.jpg

Jag såg att vår tråd hamnat på andra sidan :O Så kan vi ju inte ha det. Jag bidrar med en uppdatering.

Chloetta (A-Dur - Partisan - Jovial) har det bra, hon opererade förstärkningbandet på djupa böjsenan i somras och har sedan dess successivt utökat utevistelsen och jag skulle nog vilja säga att hon sedan september är helt "friskförklarad". Det enda som finns kvar från operationen är skorna som hon har fram, som flyger av ett par gånger i veckan trots att hovslagaren kapat av dem och slipat till dem så att inget ska sticka ut. Jag köpte tillbaka vårat första föl, född -95 i slutet på juli som nu håller henne sällskap. Tre-fyra dagar så skrittar vi ut en timme i skogen, på stigar, fält och skogsvägar där Chloetta går med som handhäst. Hon är van vid det mesta, hästar som galopperar i hagarna bredvid oss, bilar, fyrhjulingar, hundar och vilt, även jägare.

Hon växer väldigt jämt, inte så fort. Mätte för en månad sedan 154 cm, jag har tippat henne på 167 cm som fullvuxen, vad tror ni om det? Mamma 165 cm och pappa 168 cm.

Jag har alltid varit lite missnöjd med hennes trav, den har varit lite kort och oengagerad. Tills nu :love: Det kanske bara är tillfälligt.

Dock är hon verkligen ett sto, satan vad sur och tvär hon kan vara. Men hon är högst älskad i alla fall!

Varning för bildbomb.

wp_20141023_001_54625fd72a6b2231ef2707bd.jpg

Bild på "bockhoven", är så nöjd att jag valde att operera henne.

dsc_0037_5462648e9606ee42019700db.jpg

Chloetta med som handhäst i skogen, brevid kompisen på 172 cm.

mg_5299_545f43c02a6b2254b1a02706.jpg

mg_5963_5470b0822a6b22809f0f3e92.jpg

mg_5981_5470b08ce087c33463c48673.jpg

Araben :o

mg_5955_5470b06e2a6b22809f0f3e91.jpg

mg_5893_5470b0579606ee7a2f4281bf.jpg

Verlin, riktigt rolig läsning!! Hon ser ju helt annorlunda ut! Riktigt bra jobbat med bockhoven, min föddes som en ballerina men besök hos klinikhovslagare varannan v för verkning gjorde susen (men helt sjukt dyrt!)

Jag borde verkligen snajsa til Helix och fota. Men det är sååå jobbigt för han vill vara träskmonster hela tiden (igår hade han, utan att överdriva, 1.5cm tjockt lerlager överallt). Han är gigantisk med :) förhoppningsvis får jag till kastreringen om ett par veckor. Det är svårt att få veterinärens och mitt schema att klaffa samtidigt som vädret ska vara på vår sida... Nåja!

@Neko Chloetta föddes ju korrekt men fick ett hålrum när hon var ca 5 månader som hon blev om och på så vis inte stödde på benet som hon skulle och senan blev för kort. Täby var tredje vecka sen i februari plus operation. Inte heller gratis, försäkringen har tagit allt utom självrisken men jag är inne i min tredje självriskperiod på raken...

jag är förvånad, enda gången Chloetta är ledig är om hon sladdat omkull och då sräer primadonnan ut som att hon håller på att kräkas ;)

hur hög är Helix?

Fin hon ser ut! vad kul att kunna rida med henne som handhäst. Hade det som dröm innan Frans kom men nu bor de på varsin sida av stan så det går inte riktigt ihop.

Frans var 153 för en dryg månad sen, jag tror han landar runt 165 så vi verkar eniga i beräkningen där :)

@Verlin Vad fin hon är! Vad bra att allt löst sig för det bästa med hoven, funderat på hur det gått för er. :laugh:

Iska däremot är riktigt ful just nu faktiskt. :o
Var och hälsade på i nya stallet, hon föll ur lite i hull i samband med flytten och har dessutom universums tråkigaste hals. :grin:

1_zpsa7ac268f.jpg

4_zps864defd1.jpg

3_zps066a4d81.jpg

(jag tror vi diskuterade huruvida man skulle följa med matte eller inte när hon försökte backa ur bild, ignorera handlern, mössan är verkligen hemskt märkte jag när jag såg bilderna. :p Hon är inte mätt på länge men jag är ca 171 så tänkte ni kunde få se ungefär hur stor hon är. :grin: )
2_zpsca562421.jpg

Hoppas hon växer i sitt gigantiska huvud någon dag. :o
5_zps123569c6.jpg

Sen måste man givetvis pussas massa när man inte setts på två veckor!
6_zps878aa245.jpg

Tycker matte borstat tillräckligt. :p
Hon fick testa benskydd för första gången när vi gick på promenad, bekom henne inte alls. Skötte sig ypperligt fint på promenaden och stegade på först och tyckte det var kul. :love:

Lite uppdatering från oss :)
Jag har ju haft min ganska "vild" och ohanterad förutom vid verkning, vaccinering och hagbyte. Har sedan i somras till och från satt på grimma och klappat honom i hagen, så han går att fånga iallafall :) har dock bara varit jag som fått kommit tillräckligt nära. Igår och idag hade jag honom i stallet ensam för första gången, hade hjälp vid grinden men annars hanterar jag honom själv. Borstad och ätit lite i boxen. Han är verkligen jätte duktig och har det lynnet jag söker hos en häst :) Mycket respekt för människan men ändå trygg. Påminner mycket om sin mor och har hennes uttryck :) filmade honom idag lite i paddocken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat