Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast han har ätit enbart hösilage i ett par månader nu, precis som han åt enbart hösilage hela förra vintern.

Frost har vi haft i mer än en månad och de har inget gräs att tala om i vinterhagen. Den består av en bäckravin och en björkskog.

Jag tror snarare att han hittat en extra smaskig lerfyndighet, eftersom det inte har varit några problem på så länge. Han har känsligare mage, så jag får helt enkelt börja ge honom betfibermix som förebyggande.

Han verkar dock inte bekymrad, utan precis lika pigg som vanligt. :)

Din beskrivning av skov gjorde att jag trodde att han haft det tidigare.
Att byta silage mot hö ger ofta effekt om hästen har problem med lös mage.

Ja, ett par gånger förra vintern plus en gång i somras. Ingen av dem i samband med foderbyte eller väderförändring. Därav min känsla av skov.

Man bör dock ha i bakhuvudet att hans mage kraschade som föl, pga mammans medicin och det lär påverka även nu. :(

Eftersom jag försöker få Ricky såld, så har jag knåpat ihop en liten film. Ifall någon här vill se hur han rör sig + hans mamma, så kan ni kika på filmen här:

Har äntligen fått igång mitt youtube-konto igen, så förhoppningsvis blir det fler filmer i den här tråden framöver. :)

Lillkillen växer och mognar för varje dag. Han har verkligen tuffat till sig i hagen vilket känns skönt, och numera leker han varje dag, flera gånger om dagen. Precis som en normal åring ska göra! Romeo var verkligen det bästa som kunde hända honom just nu. :-)

10330343_563821810429125_513514931433612370_n.jpg

Tröttmössan, ligger alltid och nanar i boxen. :love:
1510588_569104466567526_5449756333535900434_n.jpg

10801982_570907219720584_923436379112634615_n.jpg

1517504_571806242964015_4641992304529179406_n.jpg

10322532_571918016286171_5969538653297819472_n.jpg

Kul att ni uppdaterar med filmer och bilder på era fina åringar, tänk - snart är dem redan 2 år! ( vart tar tiden vägen :) )

*kl*

Det har flyttat in en ny häst i stallet, spännande enligt fröken C. Kom på en ny fråga: har ni tips på vilken typ av leksak man kan ha i boxen för att få lite mera stimulans, annars har hon börjat dra ner sitt täcke och rycktväska om man har gallret öppet. ;) ( har en hel del hös.att pilla med)

och har ni någon idé ang.hältan? ( nu syns det knappt,och hon är jämn och fin i bena) - kan hon ha blivit ömfotad pga.att det frusit i backen?, vrickat sig pga.knögligt i backen?.

Tänkte försöka ta en ny bild im.på fröken :)

Eftersom jag försöker få Ricky såld, så har jag knåpat ihop en liten film. Ifall någon här vill se hur han rör sig + hans mamma, så kan ni kika på filmen här:

Har äntligen fått igång mitt youtube-konto igen, så förhoppningsvis blir det fler filmer i den här tråden framöver. :)

Fin film! Jag undrar om inte du och jag jobbar på samma företag, tömkörningsbilden på Ariel är misstänkt lik en som hänger på väggen över alla kollegors djur :Angel:

Fin film! Jag undrar om inte du och jag jobbar på samma företag, tömkörningsbilden på Ariel är misstänkt lik en som hänger på väggen över alla kollegors djur :Angel:

Åh! Jag lämnade den där som symbol för att jag egentligen inte slutat på det jobbet. ;)

Men numera bor jag 50 mil norrut och jobbar på "moderbolaget". :)

Snart räknas dom ju som tvååringar, det känns helt galet, lilla Blixten är fortfarande en liten baby i mina ögon! ;)
Här om dagen hade grannen släkt på besök, där det fanns mååånga små barn. Jag gick och hälsade på med Blixten och hans kompistant Florida (5 år). Florida fick agera ridponny och Blixten fick vänja sig lite vid barn. Han är ju van vid närgångna och busiga hundar, men vi har inga små barn hemma ;) Han skötte sig galant, var glad och alert, väldigt nyfiken på grannens ponny som också var med som ridponny.
Jag hade en sadel som låg och skräpade hemma som jag tog med mig upp (grannen kör bara sina hästar och har ingen sadel), passade på att vänja Blixten lite vid den. Inte för att han direkt brydde sig :P
Annars har grannen en varm dusch för hästar, så Blixten fick sin svans tvättad (jag tvättar den och flätar så att den ska bli lång och fin inför utställningarna nästa år), många barn hjälpte till. Det var mysigt tyckte han :)

Aven_blixten_hade_sadel_pa_sig_Inga_problem_dar_inte_Han_funderade_inte_ens_pa_vad_jag_gjorde_Den.jpg

Blixten_fick_massa_hjalp_att_fa_en_ren_och_fin_svans_Och_han_var_riktigt_frack_for_man_bajsar_inte.jpg

Jean_Dark_Silver_Lining_3_e_December_2014.jpg
Liten_3.jpg

Åh! Jag lämnade den där som symbol för att jag egentligen inte slutat på det jobbet. ;)

Men numera bor jag 50 mil norrut och jobbar på "moderbolaget". :)
Jag kollade efter den häromdagen men såg den inte :O Tyckte att de hade satt upp tavlan igen efter flytt mellan våningsplanen? Du tog väl inte med den när du flyttade? :) Brukar tänka på våra fölplaner som vi hade sommaren 2012 när jag ser den.

Juste, det glömde jag bort.

Jag var med Chloetta på Täby idag (hon har inte varit där på tio veckor) kärt återseende med alla i personalen tyckte Chloetta, som numera väger 420 kg och mätte i morse 157 cm i mkh. Kan det tänka sig att hon bara blir en dm till? Jag köpte senskydd till henne under Friends och glad i hågen köpte jag cob, de fick jag lämna tillbaka och även full-skydden hade kunnat vara någon cm längre... :O Vad händer? Hon har längre skenben än min färdigvuxna valack på 172 cm i mkh. Jag har tippat på att hon ska bli ca 167, pappa A-Dur är enligt SWB 168 cm (Argentinus 172 cm) och mamman (e. Partisan, 164cm ue. Jovial, 163cm) är 165cm, har med Hip Hop en avkomma som vid treårs var 168cm.

Hon låter rätt stor men självklart kan hon stanna av. Frans är nån cm lägre och jag räknar med att det blir ca 1 dm till.

De brukar säga 90% vid 1 år så de ska stanna av nu i tillväxttakten.
Brukar börja bredda sig istället.

Hur många av er har era 1 (snart 2) åringar i flock med andra hästar i samma ålder?

Jag själv har min i stor unghäst-flock (hästar 1-3år, 14st) på stora marker för att han ska bli fostrad av andra hästar, och få leka och röra sig ordentligt , så att han blir så hållbar som möjligt i framtiden. Många forskare inom häst som förespråkar den typen av hästhållning speciellt för unghästar.
Intressant att höra hur ni håller era "småttingar" :)

Min Jack går med Romeo, valack som är född -12, och en minishettishingst född -03. Fungerar hur bra som helst.

Jag valde att köpa en lekkompis till mitt föl, så Ricky och Grålle (två månaders åldersskillnad) går tillsammans med Hampus f. 97 som håller lite ordning på dem.

Det är guld värt att ha en äldre uppfostrare, de ser upp till honom och följer hans exempel. :)

Jag valde att köpa en lekkompis till mitt föl, så Ricky och Grålle (två månaders åldersskillnad) går tillsammans med Hampus f. 97 som håller lite ordning på dem.

Det är guld värt att ha en äldre uppfostrare, de ser upp till honom och följer hans exempel. :)

Kan bara hålla med, att ha en äldre häst i flocken är ett måste när man har föl och unghästar tycker jag. :) Allting blir så mycket enklare, och man slipper ha förvirrade föl, unghästar mm på rymmen när dom i olika situationer fått panik för att dom inte vetat hur dom ska hantera saker och ting..

@saraaandersson

Rebelle går själv med sin mamma nu då vår inackordering flyttat till sin ägare. I vår hoppas jag att båda mina åker på bete med ett par ston till. Helst från april till september.

KL

Jag har fått bekräftelse på att det är frostgräset som gör Rebelle dålig i magen. De nätter det är frost så är hon dålig och de varma nätterna är hon bra... Har börjat ge dem fri tillgång i hönät nu istället så de har något att äta hela tiden och slipper äta gräset.
Nu delar de på 25-30 kg hösilage, 10 kg vetehalm (+en storbal halm i ligghallen) och 5 kg hö.

travbelle_5474f3ae2a6b2285d02bce31.jpg

Chloetta gick med en jämngammal hingstunge när hon var avvand men sen har hon sedan februari gått själv pga sin skada till i juli då hon fick sällskap av en valack född 95. I och med att hon opererat en sena så rekomenderade de att hon skulle ha ett lugnt sällskap. Men de leker ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
288
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?