Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det några här som kollar omfånget på era små? (tja små och små, åringar kanske låter bättre?) ;)
Jag får mycket kommentarer om att Mixen är så kraftig så det skulle vara intressant att jämföra hans omfång med andra i samma ålder.
(Hans omfång var 178 cm för några veckor sedan). Jag brukar mäta med någon månads mellanrum.

Är det några här som kollar omfånget på era små? (tja små och små, åringar kanske låter bättre?) ;)
Jag får mycket kommentarer om att Mixen är så kraftig så det skulle vara intressant att jämföra hans omfång med andra i samma ålder.
(Hans omfång var 178 cm för några veckor sedan). Jag brukar mäta med någon månads mellanrum.

Jag kollar vikten var tredje månad, så jag har lite uppgifter på bröstomfång.

Grålle var 166 cm vid 18 månader och Ricky (som jag skall mäta imorgon igen) var 152 cm vid 12 månader.

Min kille tänkte sig nog bara inte för. Han låg redan väldigt nära väggen men så rullar han alltid innan han ska resa på sig på morgnarna, så det gick väl på rutin och vips så insåg han nog att han kanske borde tänkt till före... :)

Jackeman åkte släp för första gången i sitt liv i tisdags kväll. Jag gjorde min debut med hästtransport bakom bilen, bara kört gallersläp innan så det passade bra att åka lugnt och stilla ner till byn och tillbaka. :-)

Jack var fantastisk, som vanligt. Lastade sig själv, lastade även minihingsten som fick åka med som mental support. Stängde igen och åkte. Gungade lite i början när han försökte hitta balansen men sen gick det finfint.
Lika lugn och go när vi var hemma igen, lastade av sig själv precis lika lugnt och stabilt som vi lasttränat tidigare.
Han förtjänar varenda liten guldstjärna som finns. :-)

10850124_576472252497414_7644950791929229402_n.jpg

En sån där fantastisk mobilbild..

Mätte min lilla smalbening idag, 157cm i bröstomfång.

Har precis stallat in hästarna för den kommande stormen ikväll. Det har vräkt ner snöblandat regn i två timmar, läckt igenom täckena och såhär såg Jack och hans kompis Mulle ut vid intaget..

10407724_577804312364208_3378842496689644062_n.jpg

Dränkta katter. ;)

ops. Ja det var ju lite skillnad. :)

Ja, Jackeman är allt annat än grov. ;-) Bringa som en tändsticka, men pappan var också väldigt sen att bredda sig, började inte se ut som en "häst" förrän nu vid 5års ålder.
Sen är han ju inte så hög heller, 147cm i dagsläget.

@Neko Oj, jag hade gissat på större, han ser stor ut. :D

Shit, de är verkligen inga föl längre... :eek: :cry: :love: :D

Hur många som har/har haft ungston betäcker dem vid tre år? Jag har för första gången hört att vissa avstår det (tidigast betäcker vid 4 år) pga att stona tydligen löper större risk att få bäckenskador av dräktighet/förlossning vid den åldern, någon annan som hört liknande? :o

Min kompis ska betäcka sin 3åring till våren, hon har fött upp i många år. Det kan ju liksom gå åt helvete oavsett ålder känner jag. Verkar som man får bedöma utifrån hästen, hur den ser ut i kroppen osv.

@Tscabo Jo, var det jag tänkte med. Givetvis kan de råka ut för diverse skador men det borde ju gälla oavsett ålder, och att man får se till individen.

Hade väl lösa planer på att låna ut Iska till någon som vill ta föl på henne när hon är 3, om jag hittar någon sån. :p Det passar rätt bra med tanke på att jag själv fortfarande kommer studera då, så kan jag flytta henne närmare mig och fortsätta utbildningen när fölet avvants... Eller låna ut henne till någon som vill tävla unghäst tills jag är helt klar med studierna.

Helix tar efter sin mor, han är väldigt reslig (och ser mer magnifik ut än vad han är). Tycker det är otroligt ballt att han kan vara så lugn och harmonisk och "up for anything" när hans föräldrar är elektriska ut i hovspetsarna och kända för lite så och så temperament! Förhoppningsvis kommer det lite bus när han växer till sig, jag är inte van vid att ha en okomplicerad häst :rofl:

Caisa: jag hade en häst genom hela min studietid (5,5år) och det handlade alltid om prioriteringar. Ville jag göra nått speciellt fick jag jobba extra, skulle jag vara i stallet en hel helg fick jag göra allt skolarbete veckan innan. Klart jag inte la pengar på vanliga kläder och fina restaurangbesök men om du vill kommer du kunna rida och tävla Iska själv! Men livet är ändå roligare med lön :D

@Neko Jo jag vet, men jag gillar inte att ha för många bollar i luften och just unghästtid upp till 5 år är min least favourite och den jag känner minst begär av att ha för mig själv. Jag jobbar inte extra just nu men har ändå råd med min tuffs, så jag känner till det där med prioriteringar. :D
Tar jag henne närmare efter inridningen och gör allt själv kommer jag nog inte tävla innan studierna är klara ändå, hur kul det än är har jag prio på att göra bra ifrån mig i skolan. :)

... sen att jag saknar ihjäl mig efter både Iska och hennes mor varje dag är en annan femma. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar