Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett både bra och dåliga resultat av att betäcka treåringar. De som växer mycket kan tycka att det är ganska påfrestande att bära ett föl samtidigt som de ska utvecklas själva. Så var i alla fall Chloettas mor, hon hade fallit ur ganska mycket tills dess att det var dags att visa på premiering.

men att det är bra mentalt det det säger jag inget emot, precis som här sägs här

Inom distansritt pratar man ibland om att "földopa" ett sto, dvs de får ett föl som fyra- eller femåring vilket gör att de naturligt stärkts i lederna av den successivt ökade tyngden från fostret samt att både hjärta och lungor får jobba extra.

Är stoet normalt utvecklad både fysiskt och psykiskt ser jag inga hinder att betäcka som treåring. Det "arbete" de gör kan de oftast göra även fast de är dräktiga och digivande. :)

Unge herrn har fått bekanta sig med en ny liten hästis sedan igår. Det kom en 7mån fölunge hit på kollo, och när dom hälsade över boxen igår såg jag att vildhästen i Jack går igenom. Han kommer bli hingst tidigt, det märktes väldigt tydligt.
Det gör ingenting, men är väldigt spännande att följa. Det är så väldigt annorlunda mot våra vanliga "tamhästar", otroligt intressant och lärorikt. :)

1506827_579172175560755_2846928183581152714_n.jpg

Bilden tagen efter att Jack började spänna av lite. Inte pratig alls, men gör sig vääääldigt stor och ger ett intryck av att ha väldigt hög rang (vilket han iof har för sin ålder). Lite annat än den där hunden som lufsar efter mig när vi är ute. ;)

Ja, det låter lite mer i linje med vad jag hört också. :) Får väl se när det är dags hur hon är i kropp och knopp och om hon över huvud taget uppvisat kvalitéer värda att avla på tills dess så får vi väl se om någon vill låna henne för att ta föl. :)

Men vem skulle kunna motstå?
10859644_10152615848358667_1665911220_n_zps896552bd.jpg

:love:

Hon fungerar för övrigt hur bra som helst i nya stallet, de har noll och nada problem med henne alls. Sköter sig förträffligt efter rapport! :D

Chloetta och hennes lekfarbroe flyttade igår till ett nytt stall. Det är så uppenbart att hon gillar större stallar där det är mycket liv och rörelse. Hon spanar och tittar vaket på allt som händer och får massor med uppmärksamhet för att hon fortfarande är fölsöt. Detta är ett kollektivstall men det har haft en del uppfödningar under åren så de flesta är vana vid unghästar. Vi får se hur länge vi stannar....

Det är vad jag förstått alltid en risk för sneda bäcken etc efter fölning, och visst kan den öka om stoet är outvecklat. Men det är också väldigt många ston som fölat som 4-åringar och sedan går helt utan problem.

Om jag är nöjd med hur Florence utvecklas och jag har råd vill jag absolut betäcka henne som 3-åring! Har redan lite tänkbara kandidater ;)

Efter en vecka med Krafft MagTarm verkar Rickys mage ha stabiliserat sig igen. Vädret har varit väldigt skiftande, från tre plus till tolv minus, så jag kan i alla fall konstatera att det inte är boven.

Däremot funderar jag lite över salt. Jag ger löst salt i en skål bredvid thermobaren och de dagar jag fyller på märker jag att det går åt mer vatten. De har ju en bäck i hagen och dricker mycket ur den. Men det skulle ju kunna vara att Ricky blaskar med vatten och salt lite för mycket, så han får i sig mer än han behöver.

Hur "mogna" är era åringar? Jag jobbade min gosse en stund idag och han känns väldigt omogen. När vi kom tillbaka till hagen försökte han tröstsnutta på mamma som han varit ifrån i 8 månader (feb-okt). Mamma var inte imponerad ;). Jag har inget minne av att min förra unge (sto) var såhär omogen och ängslig. Är det könsskillnader, dåligt minne eller kanske de olika fäderna som är orsaken. Vi kom inte ens till övningen vi skulle göra utan fastnade på start gå bredvid matte (inte bakom) och stopp :crazy:.

@Shaggy Iska är rätt tuff av sig oftast, även väldigt lättlärd tycker jag. Tar det mesta jag introducerat med ro. Men i allmänhet är hon alltid tuffare om någon från flocken är med, att göra saker utan andra hästar kan vara lite läskigt. :p

Men vad det är för skillnad på att gå ensam med matte eller 15 meter före de andra hästarna på promenaden förstår jag inte. :grin:
Inte för att det brukar vara problematiskt att ta promenader med henne ensam, men hon är lite mer fundersam på saker då och stegar inte på lika bra. :)

Min är inte omogen alls, tvärtom, otroligt vuxen mentalt redan.
Tog lite bilder på honom igår vid utsläppet, tycker han börjar se riktigt fin ut, har tagit sig kanonbra! Nya fodret har gjort underverk för hans energi också, nu börjar han ju bygga lite muskler tack vare allt lekande med kompisen Romeo. :)
147cm fram o 150cm bak, oförändrat sen senaste mätningen.

10306474_587312881413351_7277054513185760527_n.jpg

10385564_587312931413346_4530015008918998861_n.jpg

10888755_587312974746675_3108507966841235216_n.jpg

10892012_587275514750421_8555112871965504988_n.jpg
1512824_587744724703500_663958080256409924_n.jpg

10882258_587745454703427_3175612443075058114_n.jpg

Hur menar du med omogen? Mina grabbar testar då och då att dia valacken, men det ser jag mer som en rutin, kanske finns det mjölk den här gången? Då har ena ettåringen varit avvand i över ett år. ;)

Mina tycker jag känns mogna, om man med det menar att de klarar av "det de skall". Numera tar jag in alla tre hästarna samtidigt, det är alltid någon som skall busa och bitas, men olika från gång till gång. Dvs ibland min gamla valack. ;)

Var bara tvungen att göra en sån här också...

Vet att vinklarna på bilderna skiljer sig men man ser det relevanta.
Bilden från augusti var när magen precis lyckats stabilisera sig något sånär efter den havererade när han fick smärtstillande för skadan i ögat (innan det hade han dessutom matvägrat länge) och faktiskt tagit sig lite i vikt.

Idag äter han hur bra som helst, magen är förhållandevis stabil hela tiden och han har förändrats massor i sitt beteende. Mycket mer energisk och framåt än tidigare, en hel del tack vare sin nya lekkamrat Romeo. Mattehjärtat är väldigt, väldigt tillfreds nu.

1013632_587823971362242_5424825721265238372_n.jpg

Min är ganska tuff när det kommer till nya saker. Typ ryktlådan var äcklig i två sekunder, sen kunde man gå fram och döda den... :S Men om man har rymt från lösdriften och blivit "motionerad" på åkrarna i typ 3 timmar, då måste man ha sig en liten tröstsnutt när man blir insläppt igen :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3