Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter som om era är betydligt säkrare i sig själva än min lille Skrutt. Idag testade jag med att träna med höpåsen i hagen istället eftersom han är så extremt ängslig. Jag nådde faktist fram till honom och efter endel panikartat springande kunde jag gå runt honom på 2 m avstånd och prassla med påsen. Vi avslutade med att äta lite på påsen men jag var noga med att inte försöka klappa honom med den. Så långt kom vi definitivt inte.
Tänk att två syskon kan vara så olika. Alliaria tuff, trygg i sig själv, possitiv och älskar alla människor och ser allt nytt som något spännande och så Aconitum som är vänlig men osäker i sig själv och söker trygghet i omgivningen men inte litar på att densamma inte kommer äta upp honom.

Jag tycker Florence varken är extremt omogen eller mogen. Hennes mamma har varit sjuk nu några dagar och stått inne, då gnäggar hon ganska mycket (samma när valacken är ute på ridtur) men är lugn för övrigt. Har inte försökt dia något sedan hon blev avvand. Har börjat ha täcke på henne nu, hon tycker det är lite äckligt precis när man slänger på det men har man grimman på så står hon stilla medans man fixar. Hon är lite bitig just nu, vill gärna tugga på allt hon får tag i - en trälist vid dörröppningen, grimskaft, kläder... Lite bufflig är hon också, blit lite otålig när man håller på med henne och hon måste stå still "för länge".

God jul från Chloetta och hennes kompis Trottz som fick julklappar serverade på matbordet! :)

10525498_1535391066747536_622893424_n.jpg

10864894_686836781431246_1692387013_n.jpg

Chloetta är väl lite brådmogen i och med sina veterinärbesök var tredje vecka sedan i februari förra året. Hon står i kollektivstall och blir mycket hanterad av alla möjliga människor, står uppställd på stallgången ett par dagar i veckan och blir borstad, får hovarna kratsade. Utöver det går hon med som handhäst över stock och sten ute i skogen, nu för tiden har hon boots och benskydd på sig. Jag har även börjat ha träns under grimman när vi är ute, bettet är inte längre äckligt. När jag promenerar med henne har jag bara bett och tyglar. Jag har mer problem med första fölet (läs nu nitton), han hoppar och far och drar i väg emellan åt, då tittar bara Chloetta lite förvånad och väntar på att färden kan fortsätta. Jag är tacksam över hennes temperament, väldigt känslig och lättlärd men otroligt stabil.

Jaha, då hade man två tvååringar helt plötsligt...

Grabbarna fick komma in några timmar igår och äta hösilage. Vid tolvslaget fick de även kraftfoder, så de var lugna hela tiden trots att det smällde en del .

Om en månad är det dags att börja köra in Grålle och om två månader är det Rickys tur.

Han är för övrigt dålig i magen igen. :( Vet inte om blidvädret gjort att han hittat något äckligt i hagen eller om det är för att jag slutade ge Betfiber Mix, men jag får börja med det igen + MagTarm så hoppas jag att han stabiliseras igen.

@Habina Usch vad tråkigt med magen. :(

Skrattade gott åt Jack igår. Pappa och lillebror provsköt några miniraketer efter att jag tagit in hästarna, så jag kunde studera reaktionen på de nya som tillkommit. Jack tittade upp spänt vid ljudet, efter två sekunder vände han tillbaka huvudet mot mig o såg ut som "Mat?!". Så rädd var han.. ;)

Helix kastrerades ikväll, självaste nyårsdagen :D Behöver man kontakta ASVH och säga det eller räcker det med att det står i passet? :confused:

Helt galet att dom nu egentligen är två år, det känns som igår som lilla Blixten föddes. Men han har för länge sedan växt om sin tantkompis..
Våra hästar togs som vanligt in på natten, fick lite extra nära tolvslaget. Som tur är smäller det nästan ingenting här ute och det har aldrig varit några problem tidigare år. Vi har stallet vid huset, och i huset finnshundverksamhet, så det är alltid skall och ljud därifrån. Lilla Blixten har blivit utskälld många gånger av hundarna sen han var liten, så höga plötsliga ljud bryr han sig inte ett dugg om. Jätteskönt att ha det så tryggt med hästarna :)

Jag & Cajsa önskar er också en god fortsättning :)

Har blivit erbjuden ett helt okej stalljobb runt Stockholm-området, ska upp och provjobba efter nyår och om allt fungerar så är tanken att jag och Cajsa flyttar upp dit innan feb.månad, har tänkt att skicka upp henne isåfall med lastbil iom.att det är så långt - har ni något förslag på firma och om man ska tänka på något spec.? (Skicka PM om man inte får lägga ut firmans namn) :)

Cajsa var på bus-humör idag, ser spännande ut inför inridningen nästa höst ;)

34e1y.jpg

nx17gx.jpg

2z8q5qa.jpg

Knapplånar*

Vissa känner kanske igen mig från andra trådar, men jag håller på med galopphästar iaf. Vi har 2 f. 13 två hingstar, två fuxar... Fille ( Fiddle and drum ) och Kalle ( game changing )

Jag är husvakt så bor granne med Frans nu i några veckor. Supermysigt att få rå om honom lite :) han växer och är ömfotad nu när det är hårt i marken men annars är han en gullskrutt som växt i en riktig cobgrimma nu.

i99338301._szw1280h1280_.jpg
En dagsfärsk bild på min lilla skrutta som nu då är 2-åring, känns konstigt att säga :cautious: men jag har ju ett helt år på mig att vänja mig.

@marieka Jag höll precis på att säga ettåring till en kompis, men hann hejda mig och ändra till tvååring. Så konstigt! Mina tvååringar går under begreppet "småttingarna" i de flesta sammanhang, undrar om de kommer göra det som vuxna också. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Burkmat
  • Vegansk efterrätt?