Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla ben i marken minsann :D
haha japp men bara för det måste ju lägga upp den andra också ;)
dsc_5221_54a2a6822a6b22398bbcab8d.jpg

@Pontevecchio Vad mysigt att få rå om de lite extra. Min har också precis växt i cob grimman, de verkar växa lika sakta.. :D

jag tycker min växer för fort! han ska stanna under 165 och med cob.
hans pappa har gett en del giganter men Frans är nog bara runt 155 fortfarande.

Min lär hamna i fullgrimma också (går med cob sen några månader), om han blir som sina föräldrar huvudmässigt. ;) Och jag skulle inte misstycka det minsta om han drog iväg på höjden och blev 165, fast det känns högst osannolikt när föräldrarna är 150 resp 155... :angel:

Min har haft grimma i stl full sedan november. Mätte honom i går med vattenpass och tryckte ner mätpinnen så mycket det gick, men han var obönhörligen 165 cm, han fyller två år 10 maj. Bak var han 170,5 cm.
Känns som vi ska sätta höjdrekord. (Jag som beställde en liten tanthäst) :D
Det som känns skönt är att han är fin i benen, växer jämt och har bra hull, han rör sig också balanserat och det är tidvis väldigt tuffa tag i hagen. Tror det varit bra ör honom att inte vara på lösdrift, utan att han kunnat komma in och vila ordentligt + att jag har kunnat hålla koll på att han äter ordentligt med grovfoder. Han trycker i sig ca 15 kg/dag.

Min har haft grimma i stl full sedan november. Mätte honom i går med vattenpass och tryckte ner mätpinnen så mycket det gick, men han var obönhörligen 165 cm, han fyller två år 10 maj. Bak var han 170,5 cm.
Känns som vi ska sätta höjdrekord. (Jag som beställde en liten tanthäst) :D
Det som känns skönt är att han är fin i benen, växer jämt och har bra hull, han rör sig också balanserat och det är tidvis väldigt tuffa tag i hagen. Tror det varit bra ör honom att inte vara på lösdrift, utan att han kunnat komma in och vila ordentligt + att jag har kunnat hålla koll på att han äter ordentligt med grovfoder. Han trycker i sig ca 15 kg/dag.
Skönt att höra att inte bara vi fick en jätte häst (iofs såld) men han passerade 165 i höstas (född 8 juni 2013)
Lillasyster från 14 ser ut att följa samma mönster :/
Dea växer rätt sakta just nu, är ca 157 fram (gissar på 165 bak kanske) så jag gissar att hon blir som sin mor (165) men eftersom det inte är tänkt att jag skall rida och tävla henne så gör det absolut ingenting att hon blir "liten" Jag är nöjd jag bara får stå och beundra henne. Hon har verkligen en speciell plats i mitt hjärta.
Hon har cob och har haft det ett tag, men ser inte ut att växa ur den inom en snar framtid.

jag köpte glad i hågen en cob-grimma till Chloetta under Friends horseshowen. När jag provade den är den nästan för liten trots att hon går med en lädergrimma i strö ponny som min welsh hade på näst innersta hålet. Så det verkar skilja en del mellan grimmor och grimmor.

Grålle har full sedan länge. Men så har han ett rätt stort huvud. Ricky kommer nog ha cob hela livet, förutom på vintern när pälsen blir tjock. :p

På sommaren rakar man förresten miniatyrhästarna som ska ställas. Därför ser han ut som han gör på hals och huvud. Han rakades i september då han skulle fotograferas. Nu har allt växt ut för länge sedan, men det har antagit en lite annorlunda färg ^^

En dyngsur Jack i hemskt väder för en stund sen. Brukar normalt sett gå täckad när det är nederbörd, men när jag åkte till jobb imorse var det uppehåll och +4 med barmark, innan det vid kl 10 började vräka ner snö... suck.

10421176_597485647062741_4457942234489179990_n.jpg

15513_597485603729412_26594016249859261_n.jpg

10922842_597485597062746_2934391056760491793_n.jpg

1385055_597485677062738_3419299163954480691_n.jpg

Sen igår kväll/natt fick jag ett ryck när jag ändå var ute och kvällsfodrade. Det blev test av transportskydd på Jacken först. Fick med ett par i stl cob till en annan häst, passade runt om benen men var för korta framförallt på bakbenen. Jäkla långbent häst. :p
Tur mina andra stl full passade, både på längd och bredd, men det är cobskydden på bild.
Han sneglade på dom första steget och sen gick han med dom som ingenting.

10922434_597641697047136_3522162811705325782_n.jpg

Och sen tog min bananas-hjärna över och jag bestämde mig för att tränsa honom för första gången. Ni vet när man gått och tänkt på en sak lääänge och sen har man helt plötsligt all tid i världen och kan inte hejda sig längre.. :D
Tog ut tränset, höll upp det för honom när han stod lös, han stack huvudet i det och tog bettet själv, och ja, det var det. :love:
Stod som ett ljus när jag knäppte remmar o donade, sen fick han stå med det i några minuter och visst fipplade han med det men helt och hållet stencool. Tränset är för övrigt stl full och jag lär få spänna ut sidostyckena inom en snar framtid. :up:
Enda som är stort är käkremmen (bara att göra fler hål) och pannbandet, men det är ju befogat.

10931319_597651027046203_8625832348449736274_n.jpg

10934001_597642243713748_24253204519727758_n.jpg

Nosgrimman sitter för övrigt inte åt alls, orkade bara inte plocka av den.

Och så två bilder från utsläppet idag, några timmar får dom vara ute innan stormen ska komma in.
10897783_597845380360101_8296585587256823115_n.jpg

10931339_597845333693439_8498200060016977171_n.jpg

Idag (av alla dagar) åkte jag ner till Falkenberg och hälsade på min lilla trollunge!
Men i regn och stormblåst blir det inga vidare bilder, speciellt inte med en 6 år gammal digitalkamera. ;)

1_zps60b345a8.jpg

Hästen hon går bredvid här är en jämngammal swb. Stor brud det! :p

2_zps74743207.jpg

Värdelös kvalitet som sagt, men hon växer i alla fall jämt. :)

Sen var hon ovanligt kärvänlig (kanske saknat matte? :love:) så de flesta bilder ser ut såhär:
3_zpsca2c338a.jpg

4_zpsc8f37779.jpg

Blöt trollunge. :love:

@caisalundgren vad skönt att hon verkar trivas påbnya stället! Jag har ju varit i så val och kval om jag ska skicka iväg Chloetta på något unghästställe eller ej. Hon har ju så många speciella behov som fått mig att inte vilja. Dels så är hon skodd och i behov av både klinikhovslagaren och sen en annan som är väldigt nogrann och duktig på sjukbeslag. Så har hon ju sin opererade sena.

Nu går hon med min skadade valack i en inte allt för stor hage och de leker en del och hon far omkring en del. De är ute mellan 6.30 och 17 när hon är inne äter och sover hon. Har fått avrådan från lösdrift av veterinären som opererade henne då han sa att hon måste få chans att vila sig ordentligt. Hur skulle ni göra? Det regnar inte stall med massa unghästar där de står uppstallade i Stockholms området? Är det synd om henne

@caisalundgren vad skönt att hon verkar trivas påbnya stället! Jag har ju varit i så val och kval om jag ska skicka iväg Chloetta på något unghästställe eller ej. Hon har ju så många speciella behov som fått mig att inte vilja. Dels så är hon skodd och i behov av både klinikhovslagaren och sen en annan som är väldigt nogrann och duktig på sjukbeslag. Så har hon ju sin opererade sena.

Nu går hon med min skadade valack i en inte allt för stor hage och de leker en del och hon far omkring en del. De är ute mellan 6.30 och 17 när hon är inne äter och sover hon. Har fått avrådan från lösdrift av veterinären som opererade henne då han sa att hon måste få chans att vila sig ordentligt. Hur skulle ni göra? Det regnar inte stall med massa unghästar där de står uppstallade i Stockholms området? Är det synd om henne

Verkligen! Jag hade ju tänkt att de skulle springa och busa en del så jag fick någon fin filmsnutt men icke. Jäkla ston. :grin:

Ingen aning, Iska stod utan jämnåriga första året av sitt liv. Verkade inte gå någon nöd på henne, hon hade kul med ponnyerna ändå. :p Det finns inget ställe som har lösdrift med även uppstallning där det kanske står några unghästar hon kan vara med på dagarna? Stallet där Iska står kan jag ha henne på box om jag vill/behöver då de har stall också.

Tycker det fanns några unghästställen omkring sthlm när jag googlade senast, du skulle ju kunna ringa runt och kolla med dem angående hennes alla specialbehov i alla fall om det ändå känns som ett alternativ? :)

@Verlin Nej. Jag tycker inte synd om henne, snarare att det är en väldigt bra lösning. Min går iofs med kompis i stor hage, men sådana här dagar är han inte ute mycket längre än din. Det regnar inte unghäst lösdrifter runt Stockholm, men visst finns dom. :)

jag instämmer med Mimus. Frans bor med sin polare i stor utebox och har ungefär samma hagtider som din. Jag har kollat men inte hittat nån lösdrift/unghästhållning som jag tycker är lika bra helt enkelt.

I lördags fick Frans på sig sina nya benskydd för att åka till ridhus.
Först lekte han lite åsna vid lastningen men med lite killande med spö på bakbenen klev han på. På vägen hem gick han rakt in.

I ridhuset fick de rejsa runt, åh vad skönt för små ömma fötter.
De skuttade även över en bom, hindrena förstod de inte syftet med ;)
Sen fick de åka hem och torka i varsitt fleecetäcke. Jag är rätt kär i min lilla hingst som jag hanterar i grimma och grimskaft. Även om kulorna är nere och brudar börjar lukta gott så är han otroligt vänlig och trygg i sig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 328
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar