Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan bara hålla med, att ha en äldre häst i flocken är ett måste när man har föl och unghästar tycker jag. :) Allting blir så mycket enklare, och man slipper ha förvirrade föl, unghästar mm på rymmen när dom i olika situationer fått panik för att dom inte vetat hur dom ska hantera saker och ting..

Fölen går ju med sina mammor så dem har ju alltid vuxet sällskap ;) ungstona har vi tillsammans med avelsston + föl, men hingstarna 1-3år går i "egen" flock, utan äldre häst och jag tycker inte alls att de är förvirrade. Faktiskt en väldigt harmonisk flock och ingen på rymmen på de senaste åren :) de är i dagsläget 14st och mer än hälften är fortfarande hingstar.
Har ridit in och tränat flera som är uppväxta på det sättet och ingen har varit "förvirrad" eller konstig; utan lika som stona som haft vuxet sällskap under uppväxten :)
Hingstarna går med avelsston + sina mammor och ungston till ca 8 månader, sedan in i hingstflocken där det är 3åringarna som fostrar de små, ibland har vi haft någon fyraåring också. :)

@saraaandersson Jag räknar dom som föl tills dom är åringar, och jag vänjer av fölen innan dom blir 1år i alla fall. ;)

Har haft hästar uppfödda både på "mitt" sätt och på det sättet du beskriver, men har märkt en enormt stor skillnad mentalt på hästarna. Så jag kör vidare på mitt koncept. :)

@saraaandersson Jag räknar dom som föl tills dom är åringar, och jag vänjer av fölen innan dom blir 1år i alla fall. ;)

Har haft hästar uppfödda både på "mitt" sätt och på det sättet du beskriver, men har märkt en enormt stor skillnad mentalt på hästarna. Så jag kör vidare på mitt koncept. :)
Jag menade inte att du ska ändra på något sätt, utan ville berätta att vi har båda delarna här & ingen skillnad på hästarna mentalt om de har äldre häst eller inte i flocken :) Tyckte bara inte att det stämde med mina erfarenheter ; att de skulle bli förvirrade eller rymma mer.

Jag kollade efter den häromdagen men såg den inte :O Tyckte att de hade satt upp tavlan igen efter flytt mellan våningsplanen? Du tog väl inte med den när du flyttade? :) Brukar tänka på våra fölplaner som vi hade sommaren 2012 när jag ser den.

Men då jobbar du och jag på samma företag? Eller? Ariels bild har flyttat med upp från vån 4 till vån 10 ;)

Jack har vuxit 2cm sen mitten på november, mäter numera 147cm i mankhöjd, och fortfarande 150cm i rumpan. Lika spännande varje gång.. :)
Han lär sig stå lös i gången medan jag fixar med annat, och idag har vi tvättat ur den asäckliga svansen (igen).

10847907_574584796019493_8053194540590007831_n.jpg

Står snällt kvar lös medan jag går och stänger stalldörren.

10850046_575122392632400_8625211490048119220_n.jpg

10847869_575439932600646_1538606095700606356_n.jpg

10676395_575664745911498_7088533269061043429_n.jpg

Tröttmössan imorse. Det är ett halvt dagsprojekt att få honom ren nog att sätta på täcket igen innan han ska ut i hagen varje dag. ;)

Frans går med sin jämnåriga kompis. Hblen som är ett år äldre rids in n och är därför skodda.
Sen har vi rätt dålig erfarenhet att släppa ihop 1-2åringar med 3-4åringar. De äldre är för stora och tuffa och skadar de mindre när de vill leka och busa.

Nya bilder fårn igår. Märklig vinkel på huvudet men han var så söt med luggen så den fick visas ändå :)
10441151_10152495955431631_1492462435112405642_n.jpg

1240417_10152495955991631_6658435577930419113_n.jpg

@Pontevecchio då kanske du är den jag tänker på.. Har för mig att jag sett dig på någon av @Charlottee s bilder

Vad söt Frans är! Kan han inte ge lite pannlugg till Chloetta, hon "tappade" sin i somras när det skulle vara flugluva var och varannan dag och dessutom kardborrar i hagen. :(

i98561034._szw1280h1280_.jpg

Alla sätt är bra utom de dåliga. Tog ett skrittäcke i storlek full och knäppte det runt halsen istället :up: Ska försöka att fästa det runt svansen nästa gång för det blåste fram. Hon brydde sig inte det minsta men jag störde mig på det :cautious:. Tanken som ni kanske har listat ut är att vi ska synas.

Jag är absolut med på hennes bilder :D Jobbade extra på kvällar för typ 6-7 år sedan.

Frans är riktigt hårfager! Han och hans kompis är ganska snälla och leker inte så burdust så ingen avtuggad man eller bitmärken som hingstar ibland ger varandra.

Hej Allesammans!
Oj vad länge jag har varit borta. Men det har varit mkt att stå i och att datorn sedan havererade gjorde det ju inte saken lättare att hålla koll på er alla :-)

Min älskade Dea växer och utvecklas fint.
Hon får mycket fin kritik av de som sett henne, både exteriört och gångartsmässigt. Ibland får jag hålla med dem iallafall. Men man måste ju ha rätt bra fantasi när man tittar på sina åringar ;)

Mätte henne i förra veckan och hon är nu nästan 160. Så hon blir nog högre än sin mamma.

Lovar att försöka vara lite bättre på att skriva och läsa här i tråden.

Jack rullade fast i boxen imorse vid utsläppet.
Jag stod i boxen jämte och det var minst sagt odramatiskt. Han gjorde ett halvhjärtat försök att ta sig loss själv innan han drog en djup suck, la sig på sidan och såg ut som "Matte, jag sitter fast. Fixa.".
Här är hästarna vana vid i princip allt och får inte panik för saker och ting, vilket är skönt. Man behöver inte vara rädd för att gå in och ta tag i benen och vända på dom, dom vet att man inte kan veva och hålla på utan man får vänta tills matte sagt att nu är det klart oavsett var/hur/när/i vad dom eventuellt fastnar.

Men jag kunde inte låta bli att skratta när jag skulle vända honom. Som en spagettiliknande 300kg tung säck potatis hjälpte han inte till ett smack.. :rofl: Normalt sett brukar dom åtminstone kunna spänna benen lite så jag får något motstånd att kunna vända med, men hans ben var verkligen som spagetti. Fick stå i en ridskolanhadedödatmig-position över honom för att lyckas vända "säcken" med all min kraft, innan han hamnade på rätt håll, låg kvar en stund och funderade innan han reste på sig lugnt och sansat. :D

10172658_576214665856506_5627164765106018634_n.jpg

Var bara tvungen att ta en bild medan jag avvaktade för att se om han kunde lösa det själv eller inte. :p

Jack rullade fast i boxen imorse vid utsläppet.
Jag stod i boxen jämte och det var minst sagt odramatiskt. Han gjorde ett halvhjärtat försök att ta sig loss själv innan han drog en djup suck, la sig på sidan och såg ut som "Matte, jag sitter fast. Fixa.".
Här är hästarna vana vid i princip allt och får inte panik för saker och ting, vilket är skönt. Man behöver inte vara rädd för att gå in och ta tag i benen och vända på dom, dom vet att man inte kan veva och hålla på utan man får vänta tills matte sagt att nu är det klart oavsett var/hur/när/i vad dom eventuellt fastnar.

Men jag kunde inte låta bli att skratta när jag skulle vända honom. Som en spagettiliknande 300kg tung säck potatis hjälpte han inte till ett smack.. :rofl: Normalt sett brukar dom åtminstone kunna spänna benen lite så jag får något motstånd att kunna vända med, men hans ben var verkligen som spagetti. Fick stå i en ridskolanhadedödatmig-position över honom för att lyckas vända "säcken" med all min kraft, innan han hamnade på rätt håll, låg kvar en stund och funderade innan han reste på sig lugnt och sansat. :D

10172658_576214665856506_5627164765106018634_n.jpg

Var bara tvungen att ta en bild medan jag avvaktade för att se om han kunde lösa det själv eller inte. :p

Vilken tur att det gick bra. ÄR ju lite obehagligt när de fastnar så och vilken tur att du var nära :)

Ricky rullade också fast igår. Jag begriper inte varför han alltid skall rulla när han får komma in på box (8,5 kvm), när han har en stor ligghall att rulla i. Att han inte rullar i hagen förstår jag, den är lite för kuperad.

Tur i oturen var han precis lika lugn som @Barrel så det var bara att vända honom runt så kom han upp.

De växer så fort att de inte hänger med att kroppen inte får plats tror jag. Våra rullade fast när de kom in från betet, nu har de slutat. Att de ligger som potatissäck är väl det vanliga dock, de ger upp läskigt fort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 334
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar