Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en till som är inne i en rejäl växt period!:angel:
Hoppas framdelen växer ikapp bak!
a3a78e88-e87f-44f3-bc41-714019ab18ee_zpseb5151f7.jpg

Melinda går på lösdrift och verkar stormtrivas.
Hon kommer in och får lite mat, blir lite pysslad med och ibland tar vi en promenad.

Mina grabbar växer rätt jämnt, just nu är Ricky 134 cm fram och 135 cm bak, medan Grålle är 137 cm både fram och bak. Däremot har min mobilkamera fått fnatt, så de ser avlånga ut på alla kort jag tar. :crazy:

Annars händer inte så mycket, de har ju vintervila nu. Hoppas att veterinären kan komma ut någon dag för att kolla munstatus och ta bort eventuella vargtänder. Lika bra att få det gjort innan de skall börja jobba igen.

Är de redan klara hos dina? Vi brukar plocka de om ca ett år när de växt klart.

Tja, Rickys mamma blev av med sina vargtänder när hon var två månader yngre än honom. Jag har hört om (ffa hingstar) som fått för välväxta vargtänder, så man varit tvungen att operera. Det undviker jag gärna. Men det är i slutändan veterinären som bedömer om de går att ta bort. Själv har jag inte ens kollat ifall de har några. ;)

Det enda jag hört om ämnet (och som då inte har någon aning om hur det "brukar" göras) är typ "ju tidigare desto bättre". Just för att de ska vara lättare att dra när de är små.
Har väl tänkt försöka sammanfalla med vet i nya stallet som kan kolla henne och göra ett utlåtande så följer jag dennes plan.

Eftersom alla andra skrivit så flitigt nu så får väl jag slänga in en liten uppdatering. :)

Rebelle har börjat bredda sig men växer ojämnt på höjden och är inte så stor som jag sagt tidigare. Vet inte hur jag mätt, men hon är 135 fram och 143 bak. Gjorde tattarmått och hon ska bli ca 156. Mamma 142 och pappa 166.

Hon blev väldigt smal på betet men har nu, med beräknad foderstat, blivit i bra hull.

Vi har haft ut veterinär då hon blev halt och fick gå på metacam. Felet hittades tillslut och det var bara en öm muskel som nu är bättre.

"Träningsmässigt" så leker vi i hagen, går på promenader, står på gången och blir borstad och fixar hovar. Tänkte inte göra mer förens till sommaren/hösten.

alla_tre_5474f38cddf2b3068148db94.jpg

rebelles_svartvit_5474f39b9606ee7d0f5178b7.jpg

bebss_5474f3a3ddf2b3273df7efee.jpg

bellebus_5474f39e2a6b228385ca954f.jpg

cp2_5452950ee087c32403b8a8fe.jpg

(lite äldre bild men den visar Rebelles personlighet ganska bra)

Hon är verkligen allt jag hoppats på, personlighetsmässigt, och gnäggar till mig så fort jag går utanför dörren.
Helt underbar!

Tack alla som tycker att det är Chloetta blivit fin :) Alla andras små bebisar har också blivit så stora, jag som trodde att det bara var min?! ;)

Chloetta hade bett för första gången i går, hon tuggade frenetiskt som de brukar göra och hon hade det någon minut och fick sen ta ut det igen. Då tittade hon frågande på mig och fick lite godis. Vad har ni för bett storlek till era? Jag glömde kolla vad det var för längd på det. Jag ska till Sweden Horse Show i morgon och hade tänkt shoppa till lilla kråkan. Ska man köpa ett 11,5, hon ser ju ut som en liten arab/sjöhäst.

@Verlin Ricky som har ett väldigt nätt huvud har 95 mm och Grålle som är grövre har 105 mm.

Rickys mamma har 115 mm, så det låter lite stort till Chloetta. Men det är så individuellt! Ett halvblod i mitt förra stall, med mycket fullblod i sig, hade 105 mm på alla bett...

@Habina, det är svårt med bett. Men jag har haft en Welsh som var 1,36 i mkh som hade 125 och mitt halvblod hade samma bett som var 168. Mitt nuvarande halvblod (helbror till den andra) har 135, så det är minst sagt individuellt. Nu har jag i alla fall ett som jag ska prova i morgonbitti som är 115.

Hej på er :)

Här kommer en liten uppdatering från mig och Cajsa.

Hon har vuxit en hel del och är fortfarande högre bak, pigg och glad annars. Hon har fått jodopax-omslag förra veckan då hon blev svullen hö.bak efter 2 små sår, nu idag så var hon halt på vä.fram i morse enligt stallägaren men när mamma var där och kollade, så såg man knappt något.(inget sår eller svullen,kalla fina ben)

Nu till frågan kan dem bli ömfotade av att dem växer?. Kan hon ha vrickat sig, eller om hon har blivit ömfotad , ska vi dra på skor då?. ( hon går i en mera grusad hage nu, men verkar inte spec.bekymrad,springer runt och galnar sig, kanske lite öm hon råkar trampa på en vass sten)

Ikväll hade Ricky diarré, så tröttsamt. :( Det går som i skov och jag har inte lyckats komma på vad som triggar igång det. Han äter samma foder nu som för en vecka sedan. Dvs 10 kg hösilage.

Tänkte prova att ge betfibermix, annars får det bli magtarm...

Lätthanterlig är han i alla fall, fick följa med till mitt hus och stå uppbunden vid farstun medan jag tvättade och torkade. ;)

@Habina

Rebelle har också blivit lös i magen. Äter samma mängd hö och lucern som tidigare. Börjar fundera på om det är frostgräset? Hösilaget blir det ju också lite frost på så det kan störa magen lite om de är känsliga.

Tänkte avvakta ett tag då det fortfarande är fasta korvar, alltså inte diarré egentligen.

Men svansen.... Helt bajsbrun.
Vi får se hur det går att tvätta den... :(

@Habina

Rebelle har också blivit lös i magen. Äter samma mängd hö och lucern som tidigare. Börjar fundera på om det är frostgräset? Hösilaget blir det ju också lite frost på så det kan störa magen lite om de är känsliga.

Tänkte avvakta ett tag då det fortfarande är fasta korvar, alltså inte diarré egentligen.

Men svansen.... Helt bajsbrun.
Vi får se hur det går att tvätta den... :(

Hm... Skulle kunna vara det, har i och för sig varit frost här i snart en vecka, men han kanske inte har petat i sig det förrän nu.

Svansen tvättade jag inte, bara lår och rumpa. :-S Sådana här gånger längtar jag efter spolspilta och varmstall...

Har du provat vanligt hö? En del hästar funkar inte så bra på endast silage och nu när de inte kan blanda ut med haggräs märks det ofta tydligare. Plus att frostgräset inte är nån hejdare för känsliga magar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
288
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?