Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
skulle tippa på Iska landar på en 650. Hon är ändå rätt stor och rejäl.

Jo, det är ju sant. Jag tänkte också att någonstans över 600 men inte så mycket som 700... Nu kan jag inte välja 650, utan det är hela hundratal som gäller. Men ska mäta henne när jag skaffat måttband och se vad de säger.

Hur mycket sätter en ettåring i sig av grovfoder om de har fri tillgång dygnet runt? Är det lite att räkna på 10 kg?

Nya bilder på Frans, igår fick han ha på sig tömkörningsgjord för första gången och så testade vi longering i syftet att lära stopp och gas. Gick kalasbra när min proffsiga stallkompis gjorde. Själv tappade jag honom efter en diskussion i början där jag klantade mig.

Roligt att se att han visar mer schvung än mamman och också en vilja att samla sig när han tvekar. Han sätter sig verkligen på baken.

Sen har han rätt lustig färg nu också :)
10350507_10152370721691344_3676044596390478872_n.jpg

10665767_10152370732176344_2632602582036711814_n.jpg

Det går framåt på min front - har hittat ett nytt boende åt mig (ska hyra in mig i ett hus) och ska kolla på stallplats till Cajsa nu på lördag,och om allt verkar bra så flyttar jag och fröken C om 2 v. (helgen 27-28: e) :) det som är extra kul är att stallet har ett ridhus också.

Har ni några tips på vad som kan vara bra att tänka på nu när hon byter stall och hästkompisar?, hon har aldrig heller åkt transport, bör man plocka ur mellanväggen?. (transporten är en boogie)
Totalt tar det högst 30 min att köra med transporten till det nya stallet.

:)

nej jag hade inte tagit ut mellanväggen. Bättre att ge henne stöd av väggen och se till att hon inte kan klättra över bommar och liknande.

Grattis tull nytt boende!

Min grisunge lägger äntligen på sig som han ska och ögat läkte ihop finfint. Han slutade äta hö helt och hållet ett tag, inte så roligt när allt gräs är slut och han verkligen behövde alla strån för att kunna gå upp i vikt.
Tack och lov började han äta nu när vi fick in hösilage och nu lägger han på sig precis i lagom takt. Känns skönt!

10644904_530833853727921_2576459251517768761_n.jpg

Jag blir vansinnig på foder och analyser och halter av si eller så som blir för högt!! :rage:

Först såg det enkelt ut, lite krafft, miner Blå och kalk.
... fast då blir det för mycket fosfor.
Det enda mineralfodret som inte innehåller så pass mycket fosfor att det inte blir för mycket i förhållande till vad som finns i höet är miner Röd... för högpresterande hästar... och då blir det för mycket vitaminer istället. :banghead:

Då det var lite stressat att bestämma vad hon skulle ha då det skulle inhandlas omgående (jag har inte själv tillgång till bil etc) så står jag nu här med en säck miner Röd som jag inte vet om jag kan använda till henne alls efter att ha tittat närmare på innehållet. :meh:

Behöver jag nämna att jag har lite väl mycket med flytt och skola etc just nu? :cautious: :wtf:
Jag är så osmidig. :banghead:

Hur mycket fosfor är skadligt? :confused: Hur mycket vitaminer är skadligt? :arghh:

dessutom börjar jag på fullaste allvar tro att foderstatsprogrammet ändrar sig varje gång jag ber den beräkna... Även om jag har samma uppgifter som innan...
Just nu t.ex ska jag inte behöva tillsätta något annat än selen och kalk med det hösilage vi har. :confused: Men då snackar vi en dl kalk... O_o

Är det inte fettlösliga vitaminer såsom e är det inte farligt alls, de kissar ut det. jag skulle inte tro att det är nån fara :)

ca/p är kvoten det viktiga.

Är det inte fettlösliga vitaminer såsom e är det inte farligt alls, de kissar ut det. jag skulle inte tro att det är nån fara :)

ca/p är kvoten det viktiga.

Ahh tack! Vet trodde väl inte heller det var någon större fara, vitamin E är det visserligen i och i högre mängder än i miner blå... men med senaste beräkningen ska hon ju inte behöva några mineraler alls... ca/p kvoten fixas med 1 dl kalk och selen kan jag tillsätta... får väl köpa en säck betfor så jag har nåt smakligt att blanda allt pulver i. :p

Kanske bäst att ge henne lite pelletsmineraler ändå för vitaminernas skull, eller? Har ju noll koll på vitaminvärdet i höet.

Blir avis, lille Donnie är ca 150 om man mäter till hans fördel :angel:
Vad jag hoppas han börjar växa så det knakar snart..

I onsdags bytte vi stall, fortfarande lösdrift. Det gick bra, i början var de andra lite för snälla men sen blev de lite dumma och skulle jaga honom men nu börjar det lugna ner sig :) Han får gå som hingst till nån gång i september.
"Nya" stallet är samma som jag flyttade Donnies mamma till i vintras efter avvänjning. Hon och nya bebisen går i hage vid stallplan så de ser allt som händer, alla hästar och människor som kommer och går. När jag lastat ut Donnie och hon såg honom slutade hon äta, ställde sig vid grinden och gnäggade, så gör hon aldrig så hon måste ju känt igen honom. :love:

På vägen till stallet stannade vi hos veterinären och vaccinerade, när veterinären kommer in i transporten och ska vaccinera säger hon: Gud vad söt, är det welsh mountain i den här? :p Hon svarade att hon inte kollat så nog i passet när jag sa att det var ett halvblod men att han bara var ett :p

Bilder från nya lösdriften, söt är han ju iaf min goding :love:

0349af6f-6797-48d7-bf8d-55662f9c125d.jpg

203e614d-5186-4c94-84b3-9fc9655c6b1d.jpg

e495cc05-8446-4b7b-8dc8-fd22f35b3e39.jpg
e58e5058-812c-4704-9a9a-76499941e81b.jpg

Han är redigt söt! Delvis KL Min är heller inte så stor, 149 cm född mitten på maj 2013. Men nog har de blivit stora!

10684293_756991574339150_1415320313_n.jpg
10632663_10152598554266329_2285399187294840013_n_541d83f92a6b228afb660fd7.jpg
10617128_687304334697306_1717966802_n.jpg

@_Peplis_ och @Malin_89 Så fina och vuxna de ser ut! :D Lite avundsjuk på eras fina långa halsar. :D

kl.
Iska står nu på antibiotika... Hon hade fått ett litet sår långt upp på kotan typ som gjordes rent när det var nytt, men dagen därpå var hon svullen från hoven upp till hasen runt hela benet. :( Dessutom hade hon blivit ordentligt snorig (började dock dagen innan skadan) så hon snorar stora gulgröna blobbar typ. De hade vet ute för att fixa tänderna på 2 hästar och han slängde ett öga på Iska och sa "infektion" och skrev ut antibiotika. Men hon är pigg och äter och inte direkt halt utan mer stel. Så promenader och antibiotika och spola benet är ordinerat. :(

Caisa: Stackare, mår hon bättre?.

Själv väntar jag på att vet.ska komma ut till min Cajsa, då hon med stor sannolikhet har fått en ögon inflammation på vä.öga, hon var gojsig i båda ögonen för ett par dagar sedan, tvättade runt ögonen dagligen och hö.öga blev bra, dock så blev det värre på vänster, nu får vi se vad vet.säger, kan ju vara något sår i ögat som vi inte har sett, hon kniper inte med ögat utan är gojsig och det kommer nytt gojs hela tiden även efter att man precis har tvättat.

Så får återkomma. ;)

Herregud vad stora alla här inne har blivit, var det inte typ igår dom var mini? :angel:

Jätte fina är dom alla! :D

@CaisaLundblad Har du fått ordning på foderstaten? Vet vilket projekt det är att räkna ut, hade som uppgift i skolan att räkna åt 20 olika hästar i varierande ålder, raser, utbildning osv. Jag tror hon kommer hamna runt 600-650 som vuxen, min förra var 172 och låg runt 650kg i vikt om jag inte minns fel, han var det ganska mkt fullblod i och var relativt ädel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 321
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar