Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick ändra planerna lite hastigt i går när grannen fick ta bort sin ena häst. För att Sawanna inte skulle bli ensam släpptes åringen och grannens andra hästin till henne. Jag var ju orolig att han skulle försöka dia igen, (mor och son har inte gått tillsammans på 2,5 månad nu), men det visade sig att jag var orolig helt i onödan. Inte en chans att han får försöka. Hon är riktigt tuff mot honom och styr och ställer. Det var inte minsta likhet med hur hon lät honom göra nästan vad som helst för bara några månader sedan. Skönt. Då får hon behålla sitt hull nu. Om några dagar kommen en ny inackordering så då får de gå på varsitt håll ett tag igen. :)

I lördags debuterade Ricky som handhäst. Han var ganska jobbig på bortaväg, men så insåg han vad det var han skulle göra (dvs hålla sig vid min stigbygel) och på hemväg var han riktigt duktig. :) Det kommer förstås att krävas mer träning innan han är självgående, men vi har ju gott om tid på oss.

140823_53fafaf99606ee05b281059c.jpg

Grålle fokuserar endast på att äta, jag håller på och ökar på havren, men just nu äter han 1 hg betfor och 8 hg havre på morgonen och 2 kg lusernhack på eftermiddagarna. Det tar sin lilla tid, men som tur är så är han helt cool med att stå själv i stallet. :love:

Min lilla kille har vuxit till sig lite över sommaren.
Har inte mätt honom men han kanske kan vara 135.
2014-08-25-170.JPG

2014-08-25-202.JPG

2014-08-25-222.JPG

Han går nu med både sin storasyster och farmor och bästis..alla ston
Hoppas han inte blir för tjejig..fniss..
Hans farmor är den stora bruna..
2014-08-25-058.JPG

Oh länge sedan jag skrev nått om min "skabbis. Som numera går under namnet strutsen;) Överbyggd som tusan och ca 160 cm fram!
Fortfarande hingst och guda snäll. Han kommer få gå som hingst så länge ha sköter sig. Jag har bara hingst och valack på gården så har ingen brådska att kastrera om det inte behövs;)

Han är E: Dalwhinnie Ue: Cortez

7 April

1458460_10151921372301353_562733088_n.jpg

Och någon gång i början på Augusti :)

imag1272.jpg

Om 3 veckor kommer han hem <3 Men först ska hagkompisen kastreras hehe.

Blir avis, lille Donnie är ca 150 om man mäter till hans fördel :angel:
Vad jag hoppas han börjar växa så det knakar snart..

I onsdags bytte vi stall, fortfarande lösdrift. Det gick bra, i början var de andra lite för snälla men sen blev de lite dumma och skulle jaga honom men nu börjar det lugna ner sig :) Han får gå som hingst till nån gång i september.
"Nya" stallet är samma som jag flyttade Donnies mamma till i vintras efter avvänjning. Hon och nya bebisen går i hage vid stallplan så de ser allt som händer, alla hästar och människor som kommer och går. När jag lastat ut Donnie och hon såg honom slutade hon äta, ställde sig vid grinden och gnäggade, så gör hon aldrig så hon måste ju känt igen honom. :love:

På vägen till stallet stannade vi hos veterinären och vaccinerade, när veterinären kommer in i transporten och ska vaccinera säger hon: Gud vad söt, är det welsh mountain i den här? :p Hon svarade att hon inte kollat så nog i passet när jag sa att det var ett halvblod men att han bara var ett :p

Bilder från nya lösdriften, söt är han ju iaf min goding :love:

0349af6f-6797-48d7-bf8d-55662f9c125d.jpg

203e614d-5186-4c94-84b3-9fc9655c6b1d.jpg

e495cc05-8446-4b7b-8dc8-fd22f35b3e39.jpg
e58e5058-812c-4704-9a9a-76499941e81b.jpg

Blir avis, lille Donnie är ca 150 om man mäter till hans fördel :angel:
Vad jag hoppas han börjar växa så det knakar snart..

I onsdags bytte vi stall, fortfarande lösdrift. Det gick bra, i början var de andra lite för snälla men sen blev de lite dumma och skulle jaga honom men nu börjar det lugna ner sig :) Han får gå som hingst till nån gång i september.
"Nya" stallet är samma som jag flyttade Donnies mamma till i vintras efter avvänjning. Hon och nya bebisen går i hage vid stallplan så de ser allt som händer, alla hästar och människor som kommer och går. När jag lastat ut Donnie och hon såg honom slutade hon äta, ställde sig vid grinden och gnäggade, så gör hon aldrig så hon måste ju känt igen honom. :love:

På vägen till stallet stannade vi hos veterinären och vaccinerade, när veterinären kommer in i transporten och ska vaccinera säger hon: Gud vad söt, är det welsh mountain i den här? :p Hon svarade att hon inte kollat så nog i passet när jag sa att det var ett halvblod men att han bara var ett :p

Bilder från nya lösdriften, söt är han ju iaf min goding :love:

0349af6f-6797-48d7-bf8d-55662f9c125d.jpg

203e614d-5186-4c94-84b3-9fc9655c6b1d.jpg

e495cc05-8446-4b7b-8dc8-fd22f35b3e39.jpg
e58e5058-812c-4704-9a9a-76499941e81b.jpg

Han kanske inte är störst men det är nog den sötaste ungen i tråden iaf! :love:

Lyckades för en gångs skull få någon som kunde filma lillan lite medan jag testade ett par ny och en äldre sak med henne. Inte dagens bästa kamera (=mobilen), men man kan ju inte få allt...

Supersöt Donni!
Frans och kompis lastades igår, en havrehink framför så knatade de på utan problem. Lastade och åkte en färd på ca fem min, typ runt gården :). Sen äta upp i transporten och sen lastade vi ur och så blev det lite borstning och gos.

Nu är Rickys mamma stamboksförd, så nu är det fritt fram att anmäla honom till hingstpremieringen nästa år. Spännande!

Vi hade sele med svanskappa på oss igår och strax innan den här bilden försökte Ricky lägga sig för att rulla av sig selen... :angel:

140831_54046bb5e087c36819933405.jpg

@ponniplutt Vad fin och grå han är. :D

@MaRomer 160 fram?! Redan?! :eek: Du... kommer få en stor (men snygg!) kille tror jag. :D Senast jag mätte Iksa var hon ca 152 fram.

@vaggvisa Men herregud så sockersöt! :love:

@Niki Haha, Iska hade aaaaaldrig trampat på en presenning. :D Men bollen kan jag rulla runt på hennes rygg utan att hon blinkar, kanske dags att introducera presenningar nästa. Hemskt cool och trygg verkar hon vara din lilla! Skönt. :)

@Pontevecchio Åhh, så avis på lastträning! Hade velat få igång det jag med. Men det får vänta, jag har flyttat och Iska får åka lastbil ner förhoppningsvis nästa vecka. Mammahäst hittade jag i grevens tid en fodervärd åt som ska ha henne till lättare ridning och träning.

@Habina Spännande med hingstpremiering! :D Och vilken buse som försöker lägga sig ner när han har sele på sig. :D

Ja, jag har som sagt flyttat så har inte direkt några uppdateringar på g på ett tag.
Fick dock precis veta att Iskas pappa kastrerats och rids numer av en Ehning. Det blev inte många årgångar där. Hemskt tråkigt tycker jag! :cry:

@CaisaLundblad Jo, Ricky är en sådan där som tänker. Precis som sin mamma... ;-)

Så roligt med Iskas mamma! Värmer lite i hjärtat fast jag inte känner henne. :-)

Däremot är jag lite dement, vem var Iskas pappa?

Haha! :D Iska fungerar typ: Är det farligt - kan jag slippa - okejdå. :D Men den lilla ohyran har lagt till sig en olat med att bada fötterna i vattenhinkarna. :meh: Vi gav henne en balja att bada fötterna i istället (och välta, och flytta runt på...) och då fick vattenhinkarna oftast vara ifred iaf. Hoppas hon lägger av med det snart, annars blir hon inte poppis på nya stället. :cautious:
Ja det var så skönt att slippa ta bort henne! Även om det skar i hjärtat att lämna henne ifrån mig också.

Haha, Balougraph, det syns väl? :D

Haha! :D Iska fungerar typ: Är det farligt - kan jag slippa - okejdå. :D Men den lilla ohyran har lagt till sig en olat med att bada fötterna i vattenhinkarna. :meh: Vi gav henne en balja att bada fötterna i istället (och välta, och flytta runt på...) och då fick vattenhinkarna oftast vara ifred iaf. Hoppas hon lägger av med det snart, annars blir hon inte poppis på nya stället. :cautious:
Ja det var så skönt att slippa ta bort henne! Även om det skar i hjärtat att lämna henne ifrån mig också.

Ricky badar också fötterna ibland, så jag har lagt en stor sten i baljan...

Just ja, Balougraph var det. Visste att det var en fux som lämnar roliga tecken. :-)

För övrigt är jag överlycklig då Grålle börjat lägga på sig. Tror faktiskt det är näringen i lusernhacket som han tar upp bättre än sojamjöl och olja. :-)

Ricky badar också fötterna ibland, så jag har lagt en stor sten i baljan...

Just ja, Balougraph var det. Visste att det var en fux som lämnar roliga tecken. :-)

För övrigt är jag överlycklig då Grålle börjat lägga på sig. Tror faktiskt det är näringen i lusernhacket som han tar upp bättre än sojamjöl och olja. :-)

Iska ställer sig ju sällan rakt i det, men står och gräver och skitar ner och välter/drar i/etc så tror inte en sten skulle hjälpa oss tyvärr. :( Kanske just med vältandet men det är mest att hon skitar ner det så ingen av dem vill dricka det mer som är besväret. :p

Haha, just så! :D

Åhh, men gud vad skönt. :) Jag har Iskaabstinens, inte träffat henne på över en vecka nu. :(

Oj håller mamman för det?
Iska måste ha växt över 152 nu? Frasse är ca 155.
Du får tänka att det är bra att pappan syns i sporten :)

Asvh vill ha avkommor till Floricello på rådgivande.
Jag ser inte Frans som ett ämne men eftersom hans vän troligen åker tränar vi mot det.

Jadå, bör inte vara några problem. Hon har hållt utmärkt för hobbyridning, och tjejen vet att hon är gammal och ur form och kommer sätta igång henne långsamt. :) Skulle det visa sig att hon inte håller så tar vi bort henne då, just nu är hon mest jätteglad över att ha något mer än att skritta runt byn att göra. Så länge hon är pigg och fräsch får hon vara med!
Jo, insåg att senast jag mätte var hon 153, minnet är inte det bästa... :angel: Och det är över en månad sen så troligen är hon lite större. :)
Japp! Hoppas han blir mästerskapshäst nu istället. ;)

Rådgivande som tvååringar alltså? Är det inte svindyrt hade det kanske kunnat vara en kul grej annars. :D

Mamman till mina är heeeelt hopplös med vatten, när jag bodde hemma byggde pappa en ställning till vattenbaljan för hon stod i den jämnt och när man inte är hemma hela dagarna så kunde det bli många timmar utan vatten.
Storebror till min -13 (den med bläs) :)
IMG_3659_zpsba94beef.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 312
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar