Hur mycket "tränar" ni med era ettåringar? och varför gör ni det ni gör med dem?
lite intressant då jag själv har lite mer "islänskt-tänk" och hanterar oftast inte mer än vad som är nödvändigt.
Vad är poängen för dig att ha unghästen vild och ohanterad? Jag förstår faktiskt inte poängen med det. Visst om man håller på med nh att man kan rida in på "hästars vis" och att hästen kanske har en annan respekt för människan, lättare mottaglig för signaler etc. Jag har vänner som varit med och hanterat/ ridit in vilda hästar på Island. Nu finns det säkert olika metoder, men de jag fått höra om, så knäcker man ju hästarna totalt! Du bryter ned dem psykiskt.
Hur har du gjort vid vaccinering, verkning? Jag tänker även om din häst skulle skada sig och du måste akut hantera honom? Jag skulle tro att det skulle innebära en väldig stress för din häst i ett sånt läge, kanske tom att du ej får tag på han i hagen om han skadat sig?
Jag har jobbat med min unghäst från när hon var föl att bli ledd, lyfta hovar och klappad över hela kroppen. Ingen stress utan trygghet och tillit och respekt för varann. Hon går i en flock med fem andra jämngamla ston där hon får vara häst men med daglig kontakt från människor. Målet för i höst/ vinter är tömkörning och till våren ev sättas för vagn. Målet med min hantering är att i lugn och ro skapa ett band med min häst, så hon litar på mig och jag kan visa henne vägen genom att successivt introducera nya ting och sakta och säkert köra och rida in henne. Det är mitt mål