Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket "tränar" ni med era ettåringar? och varför gör ni det ni gör med dem? :)

lite intressant då jag själv har lite mer "islänskt-tänk" och hanterar oftast inte mer än vad som är nödvändigt.

Vad är poängen för dig att ha unghästen vild och ohanterad? Jag förstår faktiskt inte poängen med det. Visst om man håller på med nh att man kan rida in på "hästars vis" och att hästen kanske har en annan respekt för människan, lättare mottaglig för signaler etc. Jag har vänner som varit med och hanterat/ ridit in vilda hästar på Island. Nu finns det säkert olika metoder, men de jag fått höra om, så knäcker man ju hästarna totalt! Du bryter ned dem psykiskt.

Hur har du gjort vid vaccinering, verkning? Jag tänker även om din häst skulle skada sig och du måste akut hantera honom? Jag skulle tro att det skulle innebära en väldig stress för din häst i ett sånt läge, kanske tom att du ej får tag på han i hagen om han skadat sig?

Jag har jobbat med min unghäst från när hon var föl att bli ledd, lyfta hovar och klappad över hela kroppen. Ingen stress utan trygghet och tillit och respekt för varann. Hon går i en flock med fem andra jämngamla ston där hon får vara häst men med daglig kontakt från människor. Målet för i höst/ vinter är tömkörning och till våren ev sättas för vagn. Målet med min hantering är att i lugn och ro skapa ett band med min häst, så hon litar på mig och jag kan visa henne vägen genom att successivt introducera nya ting och sakta och säkert köra och rida in henne. Det är mitt mål ;)

Jag tycker att de får en annan respekt om de får vara lite "vilda" och i det långa loppet oftast trevligare att hantera.
Vid verkning och vaccinering tar vi in hela flocken samtidigt, leder de som går och vallar resten sen verkar vi inne i boxen. Har dem 2-3st i varje box. Flocken gör dem tryggare.

KL
Dagens Inyala e BH ZACK!

Inyalaaug-14.jpg

Vad rund och fin hon är! :love:

@saraaandersson Min har bara gått i hagen sen i Juni när jag opererades, tror hon fått gå på 2 korta promenader samt kommit in för verkning. Innan operation tömkörde jag henne ca 4 gånger totalt under loppet av 2 månader, annars tog vi lite promenader ibland.
Enligt min hovslagare borde hon redan vara inkörd. :angel:
Jag vill lära henne lite i taget, skapa ett band och ha henne trygg och positiv med vad jag begär av henne. Till hösten har jag tänkt fortsätta med lite tömkörning varvat med promenader, men mestadels kommer hon bara gå i hage och vara häst.
För mig finns det inte på världskartan att jag skulle vilja ha en halvvild koloss på 165 cm att rida in, jag kan få så mycket gratis genom att lära henne saker på vägen. :)
Bland annat blir hon trafiksäker på våra promenader, under kontrollerade former, och jag kommer inte behöva oroa mig för att möta trafik på en grön unghäst när jag sitter på henne sen.

Jag har fått hem min lilla om gått på bete i stor flock i två månader. Svårare lastning har jag inte varit med om så lastningsträning står absolut på schemat. Lite trixigt då jag inte har egen tranport, men det ska gå att lösa. Jag har tänkt mera promenader i skogen, lite kliva bommar/cavaletti, gå över presseningar på ridbanan och börja med lite tömkörning under hösten.

20140809_173136_resized_zpse7c35fa9.jpg

Vi gör det som behövs, tränade på att lyfta ben för att kunna verka vilket nu går utan problem, band upp för att kunna ställa upp de i gången för skötsel.

Nu får de mat 1ggr om dagen, samtdigt så gosar vi lite och skrapar bort flugägg från benen. De leds in och ut från boxen när de står uppstallade (inte under sommaren alltså) och igår lasttränade vi. Frans var tveksam men hans kompis klev rakt på när han såg havrehinken och då gjorde Frans detsamma. De fick stå och äta ett tag med bommen stängd bakom, sen backade vi ur och var klara.

Små, små saker utan stress eller press så de hinner vänja sig och smälta saker. Vilket underlättar enormt om de behöver extra vård pga sår/insekter/väder. Jag är dock rätt pipig med mina hästar och låter de inte stå ute och "klara av" saker bara för att. Kan jag göra det bättre för dem gör jag gärna det.

Jag tycker att de får en annan respekt om de får vara lite "vilda" och i det långa loppet oftast trevligare att hantera.
Vid verkning och vaccinering tar vi in hela flocken samtidigt, leder de som går och vallar resten sen verkar vi inne i boxen. Har dem 2-3st i varje box. Flocken gör dem tryggare.
Självklart gör flocken dem tryggare. Mitt mål är att mitt sto ska vara trygg med mig dom ledare och kunna lämna flocken utan problem. Jag har träffat både islandsfödda och Sverigefödda isisar och är benägen att hålla med att det är skillnad i respekt jmf med de båda. Dock tror jag mkt beror på hur de har hanterats som små. Många gånger gullas det extra med isisföl och de lär sig en del hyss av de som är födda här i Sverige. Många gånger tar man ett föl på det där stoet som blev halt och fölet växer upp utan jämnåriga unghästar. Har även hört folk som tagit föl just för att det är gulligt med ett föl. Islandshästar har ju ett väldigt hårt psyke och de är inga lätta hästar, enl min erfarenhet. Men jag tror att är man medveten om det så tror jag man kan fostra även islandshästar till att bli respektfulla och trevligs individer precis som vilken annan hästras.

Jag har tagit ett tattarmått på min idag och samtidigt mätte jag även på ett annat sätt som jag läst skulle fungera. Det gick helt enkelt ut på att mäta skenbenet fram och var åringens skenben längre än mammans skulle man förvänta sig att avkomman blev högre och tvärtom. Är det någon som har erfarenhet av det sättet att mäta?
Jag fick rätt olika resultat. Hans skenben är kortare så enligt det mätsättet ska han bli mindre än sin mamma på 163 cm. Enligt tattarmåttet landar han på 168 cm, vilket låter alldeles lagom. Jag håller tummarna för att tattarmåttet stämmer. :)

Självklart gör flocken dem tryggare. Mitt mål är att mitt sto ska vara trygg med mig dom ledare och kunna lämna flocken utan problem. Jag har träffat både islandsfödda och Sverigefödda isisar och är benägen att hålla med att det är skillnad i respekt jmf med de båda. Dock tror jag mkt beror på hur de har hanterats som små. Många gånger gullas det extra med isisföl och de lär sig en del hyss av de som är födda här i Sverige. Många gånger tar man ett föl på det där stoet som blev halt och fölet växer upp utan jämnåriga unghästar. Har även hört folk som tagit föl just för att det är gulligt med ett föl. Islandshästar har ju ett väldigt hårt psyke och de är inga lätta hästar, enl min erfarenhet. Men jag tror att är man medveten om det så tror jag man kan fostra även islandshästar till att bli respektfulla och trevligs individer precis som vilken annan hästras.

Jag tror inte att det "gullas" med islandsföl varken mer eller mindre jämfört med andra raser. Finns folk som har klara avelsmål och är seriösa och de ägare som bara vill för att det är "mysigt" inom alla raser och discipliner.

Tror inte att islandshästar skiljer sig så mycket från andra hästraser. Det är nog snarare hanteringen och uppväxten (kulturen runt hästarna) som kan skilja. Finns genomsnälla och "milda" islandshästar lika mycket som det finns "vassa" och tuffare hästar. Jag har stött på alla möjliga typer av islandshästar och med olika uppväxt. :)

Hur mycket "tränar" ni med era ettåringar? och varför gör ni det ni gör med dem? :)

lite intressant då jag själv har lite mer "islänskt-tänk" och hanterar oftast inte mer än vad som är nödvändigt.

Jag försöker träna en gång i veckan, men mina vuxna hästar går förstås före, så det kan bli paus ibland. Fokus just nu har varit lastträning, men eftersom de går in bra nu så kommer jag börja tömköra och ha med som handhäst. Jag har nyligen läst en vetenskaplig artikel om hur hästens skelett utvecklas, så jag kommer att köra dem men inte börja med insittningen förrän på hösten då de är 4 år. Skall bli spännande att se vad det blir för skillnad. :)

Jag försöker träna en gång i veckan, men mina vuxna hästar går förstås före, så det kan bli paus ibland. Fokus just nu har varit lastträning, men eftersom de går in bra nu så kommer jag börja tömköra och ha med som handhäst. Jag har nyligen läst en vetenskaplig artikel om hur hästens skelett utvecklas, så jag kommer att köra dem men inte börja med insittningen förrän på hösten då de är 4 år. Skall bli spännande att se vad det blir för skillnad. :)
okej, :) vad stod i den artikeln? eller vad kom dem fram till ? :)

okej, :) vad stod i den artikeln? eller vad kom dem fram till ? :)

Att hästens skelett utvecklas precis lika fort/långsamt oavsett ras och att ryggen är färdig för full belastning (även om den egentligen inte är gjord för belastning öht) runt 6 års ålder. Så artikelförfattaren rekommenderade insittning vid 4 1/2 år, grundutbildning vid 5 år och första tävlingsstart vid 6 års ålder. Oavsett ras.

Olivia tränas på att vara vuxen. Hon går med flugtäcke mot flugorna, är numera rundskodd med flytsula fram pga stenhård mark och påföljande hälta. Allt som saknas är att hon ska ha åldern inne! Men jag hoppas kunna dra av skorna i slutet av september när marken börjar mjukna igen. Hon har iaf återgått till ett bra genomtramp och rörelser igen och det är ju det som är det viktiga.

Vi har minskat ner tävlingstränandet men promenerar/haltertränar mm i ridhuset. Nu har hon en tappsko (!?) så hon fick röra sig lite på lina i helgen eftersom hon får stå på boxvila tills på torsdag. Vi har även blivit fotade :love: 30 augusti är det tävlingar, jag hoppas vi kommer iväg. Hon är ju så jäkla snygg och måste ses ;) Poäng och rosetter som åring är bra för avelsvärdet ;)

14913_10204629930850991_8775445179360892108_n.jpg

10613083_10204629932251026_5040599999386758334_n.jpg

10534540_10204629933171049_1033655535965417030_n.jpg

10538628_10204629933451056_8355415707631542349_n.jpg

10565143_10204629933851066_441375188693153133_n.jpg

@Pontevecchio Ja, det är därför man börjar med insittning vid 4 1/2 års ålder och inte 6 år. Det som behöver stärkas innan är benens skelett och det kan man lika gärna göra från marken eller med hjälp av körning.

Att årgångstävlingar tvingar många att börja tidigt är inget jag behöver ta hänsyn till. Därav mitt beslut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 298
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar