Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast alltså. Olivia flyttade till mig i början på maj. Sen flyttades de halvt akut till sommarbete. Där fick hon lite sår som behövde omvårdnad och alltså fick jag leta efter ett stall där Olivia kunde stå en längre tid (med tanke på att det kanske inte funkar, för sånt vet man aldrig). På två månader har hon flyttat tre gånger. Att hon bondat mer med mamman är inte så konstigt. Om jag emot alla odds hittar ett passande sommarbete, hur stor chans är det att Olivia tål en flytt till? Efter då 4 flyttar på så kort tid?

Vi ska göra vad vi kan för att Olivia ska bonda med mammas häst. Funkar inte det, ja, då får jag hitta en annan lösning.

Jag ville bara försöka förklara varför det är bra att de går på bete, eftersom du verkade ta illa upp av det förslaget. Synd att hon inte avvandes i samband med att hon kom till dig, men det är alltid lättare att vara efterklok. :)

Hoppas hon blir kompis med din mammas häst istället.

Jag ville bara försöka förklara varför det är bra att de går på bete, eftersom du verkade ta illa upp av det förslaget. Synd att hon inte avvandes i samband med att hon kom till dig, men det är alltid lättare att vara efterklok. :)

Hoppas hon blir kompis med din mammas häst istället.

Jag vet fördelarna med att låta dem gå på bete. Det är inte där skon klämmer. Hade jag sett en bra lösning på bete så hade jag tagit det. Men livet är aldrig så lätt, det är inte svart och vitt. Det finns även goda anledningar till att mamman är med Olivia, dels för att ge Olivia en lugnare flytt så vi kunde minska ner skaderisken (då hon har extremt bra gener både för avel och tävling) samt att mamman får en sista chans att rehabiliteras innan hennes dagar börjar bli räknade så att säga.

Anledningen till att jag verkar ta illa upp av förslaget är för att det troligen innebär att jag inte kommer kunna ha kvar henne i området. Fanns det passande alternativ så hade jag inte tvekat. Det är frustrerande och det är troligen den frustrationen som ni tolkar som att jag tar illa upp :). Så jag går på hur Olivia mår och uppför sig och i mina ögon uppför hon sig bra men behöver hjälp med att vänja sig vid sitt nya liv. Så vi testar det först. Självklart vidtar jag åtgärder om/när det behövs!

Lilla fröken Dolly åkte hem i onsdags. Hon har verkligen gjort stora framsteg de nästan 10 veckorna hon varit här. Från att vara livrädd för allt vad folk heter, till att hon glatt kom travandes först fram i hagen när man visade sig, gnäggade åt bilen, gick snällt i grimskaft, lyfte fötterna osv. :) Ägarna tyckte att hon vuxit massor både fysiskt och psykiskt! :) Hon var som vanligt jättesnäll att hämta i hagen och knallade faktiskt rakt på transporten utan problem. Jag kommer antagligen inte träffa henne igen, så nu hoppas jag att jag får följa henne på V75 i framtiden! ;)

Anledningen till att hon åkte hem var att hon behövde lite mer hovvård för den där fula framfoten, samt att jag bara har tjockishäst-bete.

Lilla fröken Dolly åkte hem i onsdags. Hon har verkligen gjort stora framsteg de nästan 10 veckorna hon varit här. Från att vara livrädd för allt vad folk heter, till att hon glatt kom travandes först fram i hagen när man visade sig, gnäggade åt bilen, gick snällt i grimskaft, lyfte fötterna osv. :) Ägarna tyckte att hon vuxit massor både fysiskt och psykiskt! :) Hon var som vanligt jättesnäll att hämta i hagen och knallade faktiskt rakt på transporten utan problem. Jag kommer antagligen inte träffa henne igen, så nu hoppas jag att jag får följa henne på V75 i framtiden! ;)

Anledningen till att hon åkte hem var att hon behövde lite mer hovvård för den där fula framfoten, samt att jag bara har tjockishäst-bete.

Vad härligt att lyckas med sådana framsteg!

Mätte Lilla O igår och han ligger kvar på 158 cm. Skönt att han inte skjutit väg ännu mer. Bak är han ca 163. :)

Vad härligt att lyckas med sådana framsteg!

Ja det känns jättekul när man ser tillbaka på hur hon var när hon kom, då kändes det som mission impossible. :p Ändå har jag absolut inte hanterat henne särskilt mycket. Lite in och ut för att få ta på och av grimman, ledträna och lyfta fötter. Annars har hon bara gått i hagen och jag har kliat och myst. :) Det känns som om förtroendet för människor har byggts upp bra den här tiden! :)

@cahs Chloetta har flyttat 4 gånger och det har inte påverkat henne mer än att hon blir mindre brydd för varje gång.
de är från början djur som inte bor på ett och samma ställe så jag tror inte flyttar påverkar i den utsträckning som vi gärna vill tro.

@cahs Chloetta har flyttat 4 gånger och det har inte påverkat henne mer än att hon blir mindre brydd för varje gång.
de är från början djur som inte bor på ett och samma ställe så jag tror inte flyttar påverkar i den utsträckning som vi gärna vill tro.

En flytt är mer än bara en ny plats. Det är 15 hästar mer och därmed mer än 2 pers som är i stallet och hanterar. Det är en omställning.

Men visst, i många fall går det lugnt och fint!

Iska är nu nästan 13 månader gammal, känns som om hon växt lite senaste månaden men har inte mätt. Tycker väl kanske inte hon är den vackraste häst på denne jord just nu, men lika snäll och mysig som alltid. :love:

Här med nya bästisen "Lilla Grå" (Eller Asajj som hon egentligen heter)
1_zpsbb44697a.jpg

2_zpsed6a0834.jpg

3_zps64ccc259.jpg

Hon är i alla fall väldigt hårfager! :p

Lyckades även till slut få tag på lite info om hennes andra bror! :bump: Jag visste ju att mammahäst fått 2 hingstföl innan importen till Sverige, men kunde bara få tag på info om en av dem i vuxen ålder. Nu har däremot en lite halvkänd (?) amatörryttare i Irland köpt hästen, döpt om honom och tävlar med honom. :banana:
Önskar jag kunde fått tag i någon bild med, men jag är bara glad att se att hästen används. Iska har 2 vuxna bröder att brås på! :D

Iska är för bedårande... Nu är jag ju jätteledsen över att hon skimlar ( jag som eg. Gillar skimlar )

Iska är för bedårande... Nu är jag ju jätteledsen över att hon skimlar ( jag som eg. Gillar skimlar )

Jag veeeet, hon är en jäkla liten mumsbit. :love: ;)
Det ljusa hon hade runt mulen är borta... men hon har fått säkert minst FEM vita hårstrån i ljumskarna nu. :D *håller tummarna för att hon inte kommer se ut som en faktiskt skimmel innan hon är gammal* :p

Mätdags för mina grabbar igen! Grålle var oförändrad, men Ricky är numera C-ponny på 131 cm. Hopplöst att fotografera dem nu, de står nästan aldrig still. :crazy:

140714_53c4cfa19606ee51b21b83e4.jpg

140710_53c392949606ee34e86ec1fb.jpg

Ny gräshage har de fått, inte en dag för tidigt då Grålle återigen börjat tunna ut. :banghead: Har mött upp med kraftfoder och olja, den här gången tänker jag fortsätta proppa i honom tills han är i helt perfekt hull. Fast lite lat är jag, han får bara ett mål mat om dagen. :angel: Grålle är närmast kameran och Ricky bakom honom. Längst bort anar man lekfarbror Hampus, som verkligen är en klippa i flocken.

140713_002_53c392d79606ee6f1800150b.jpg

Planen har varit att åka och lösgaloppera Ricky, dels för miljöträning och dels för att komma vidare i lastträningen. Men förrförra helgen var det ridläger för mig och hans mamma, den här helgen var det hopptävling och nu till helgen är det ungdomsridläger. Nästa helg åker jag på Fjord-SM och inspireras. Men sedan kanske vi kommer iväg. :p

Inte varit inne och skrivit på bra länge, (men läser dagligen)enbart för att det inte finns mycket att skriva om min kille. Han växer busar och är väldigt trevlig. Tas in när hovis kommer och verkar, står i linorna som om han aldrig gjort annat :) duktig kille. Är väldigt social och trevlig, dock tror jag att ha tyvärr är klapphings :( har bara kännt en kula. Men han får ett år till på sig att vara hingst. Jag gör inte mycket med honom mer än myser ibland i hagen, klappar borstar och har på myggmedel.

Igår var vi på åb med Donnie, gick så bra!
Som jag skrev vid förra veterinärbesöken var han ju väääldigt svårlastad. Igår hade han helt annan sinnesstämning från början så vi stod med mat och väntade ut honom och lina bakom utan att trycka eller försöka få på honom utan bara som ett stopp. Blev många försök då han var halvvägs in men till slut gick han in med matmuta, tog 45 min att lasta dit och 2o hem, var helt lycklig över att han gick på transporten framlänges utan panik över att sätta hovarna på lämmen :D :D :D
Hos veterinären tog det kanske 10 min, konstatera att han va superfräsch, hovarna såg mkt bättre ut än vad veterinären trodde de skulle göra, så bara fortsätta hålla koll hemma.

Lycklig ägare, lycklig häst :p

IMG_61721.jpg

IMG_6158.jpg

IMG_6145.jpg

I söndags fick han en lillebror också, helbror efter Daquar :)

Förra helgen fick hästarna åka till bete nr. 2.
Lastningen gick väl sådär... Hon var pigg på transporten i början men gick bara in med halva kroppen. Efter ett tag tröttnade hon och började hoppa in i transportdörrarna och en ladugårdsvägg. Testade även på att stegra lite men gav upp med det efter hon slog runt.
Efter ca 2 timmar så tog vi ut all inredning och började om från början. Till sist ville hon inte gå UR transporten så då började vi plocka in inredningen igen och lastningen gick super. Stod som ett ljus den halvtimmen som var till andra betet.

Det tråkiga är att hon känns så himla liten. Hennes kompis som är några månader äldre är runt 155 och lilla Rebelle är väl strax över 145....
Här är lite bilder från nya betet.

travaa_53c521509606ee0ccac8616e.jpg

bebis_och_lady_53c52157e087c377a266f8bc.jpg

galoap_53c521702a6b222b8f72be33.jpg

bebls_53c521612a6b22099475e958.jpg

galap_53c52174e087c377a266f8c1.jpg

@Pontevecchio
Hon blir ju ett om tre veckor, men hon hinner nog inte växa så mycket innan det. 160 är helt okej för mig men hon ser nästan lika liten ut som fölen hon går med...
Överbyggd är hon fortfarande vilket får henne att se mindre ut tycker jag... Men det är nog bara synvilla :)

Jag mätte min med mätsticka för några dagar sen och hon är en liten plutt på 136 cm, typ. Såååå, då borde hon bli 151? Hon är iofs ett angloarabiskt fullblod och växer i några år så hon kanske blir lite högre? Fast jag är nöjd med typ 155 :up:

Här kommer en liten uppdatering från oss, Cajsa växer och har det bra på betet, tog det sk.tattar-måttet på henne i förrgår och enligt det skulle hon bli 144 cm i mkh. Får ta det med en nypa salt, tror snarare att 147-155 cm.i mkh.är rimligare :)

Hovslagaren kommer om 2 v.och sedan i aug.är det dags för sista sprutan på grundvaccineringen av hästinfluensa.

Funderar på om jag behöver börja stödfodra, då man kan se revbenen lite lätt. Men enligt stallägaren så anser h*n att Cajsa är ok i hull.

Bifogar med 2 bilder:

Bild för någon vecka sedan:

xakxx.jpg

I början av betet:
nvxqnp.jpg

Är lucern ett bra tillskott isåfall?.
Vad tycker ni?. Börja fodra upp så hon inte tappar mer?

Sälv tycker jag att hon verkar ha tappat en del av överlinjen och vid revbenen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 278
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering