Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
nä men på klinik, när man då kommer hem ska de stå inne.
säkert 80-90% av de jag hört som kört ståendes har fått problem.
vettesjutton om det är värt det.

Det är nog olika i olika landsdelar då för här görs 90% av alla kastrationer hemma och stående och oftast utan bekymmer. Grannens kastrerades nån månad innan Eskil av samma vet och det gick utan komplikationer, likaså kompisens 3. Här tar man oftast bara dom till klinik om en testikel är liten så den åker tillbaka upp eller om man inte kan känna bägge två. I Eskils fall är jag ganska säker på att det var värmeböljan som kom veckan efter han togs, sen har det ju varit kallare igen så nu hoppas jag att det inte blir några fler följder på det hela. Känns iaf skönt att ha en valack nu, klart mindre bekymmer med det! :)

Min dam är idag 10 månader.
Jag tycker att hon växer lite dåligt fram, har ni några erfarenheter kring det?

Just nu får hon fri tillgång på hösilage, mineralsten och har gräs att äta. Hösilaget är analyserat med bra värden.
Jag hoppas att hon växer till sig lite när hon åker på bete.

rebs_uppstallning_536607199606ee67aca5cb2d.jpg

fina_bebs_536606b2e087c3468d69c140.jpg

Hon har en himla frän man måste jag säga. Grå, svart, beige och vit.

Jag skulle inte uttala mig om hullet utifrån en bild. Min ena ser rund ut på bild, men har blivit ett spjälstaket igen, revbenen känns så fort man nuddar hans sida. @Yukkan Hur är hon i hullet? Min andra växer ganska ojämnt, men det brukar bli bra i slutändan. Ibland är det lite mycket nedförsbacke. ;)

Liten uppdatering härifrån!

Går framåt med lilla Dolly. :) Idag är tredje dagen hon får komma in och äta gott och sen gå ut. Nu har polletten trillat ner och idag kom hon för första gången självmant fram till mig så att jag kunde knäppa fast grimskaftet direkt, både ute i hagen och sen i boxen. :) Idag har hon på nåt sätt haft sönder sin grimma så det var inte mycket till val annat än att byta den. Det gick bra. Hon är lite rädd om näsan men vi tog det lugnt.

Skönt att det går framåt iaf! Nu får man klappa i hagen, hela halsen ner till manken, stort framsteg!

var mkt länge sen jag uppdaterade här ;) men min Legolas är nu 10månader, går i stor hingst/valack flock (med två morbröder också bland annat). Fin i hullet & hänger mest med de andra åringarna eller med morbror Gandalf som är 6. Han är ledtränad en gång & har blivit uppbunden en gång. Han är lite känslig så planerar att ta in honom några dagar efter betet och träna lite mer på det :) han blir ju också "hanterad" vid verkning såklart. Rör sig super fint! Behåller honom som hingst ett tag till, har verkligen gångarter för att kunna behållas & avla vidare på, men nu är det bara lynnet vi får vänta på & se hur det blir. Är han stökig blir han valack, men är han snäll får han vara kvar som hingst :)

@Habina, varför inte hullbedöma på bild?
Yukkan visar ju både från sidan en fölis med rund rumpa, fin överlinje och inga revben. På andra bilden ser du ovanifrån att hon har äppelrumpa och en bred rygg och inga revben.

Ett staket ser man revben på. Revben ska ju kännas om man lägger handen emot.

@Habina, varför inte hullbedöma på bild?
Yukkan visar ju både från sidan en fölis med rund rumpa, fin överlinje och inga revben. På andra bilden ser du ovanifrån att hon har äppelrumpa och en bred rygg och inga revben.

Ett staket ser man revben på. Revben ska ju kännas om man lägger handen emot.

Som jag skrev innan, en bild kan luras. Speciellt med våra små som har lurvig päls. Min ena är ett utmärkt exempel på det.

@Pontevecchio Corriendo Tau är pappa och det stämmer att fuxen är mamma (förhoppningsvis kommer det en ny fuxunge där nästa år, hon är betäckt med Armani Code :) Hoppas den får hennes fina mörka färg!)

@Pontevecchio Nej jag betäckte inte förra året, jag har väl inte tänkt sälja någon av mina hästar som läget är idag och då får man begränsa lite hur många man tillverkar :p Nu är magen utlånad så Armani-ungen blir inte min (fast blir det ett sto så vete sjutton om jag kan låta bli att köpa den O_o).

Här tar vi stora framsteg! Väldigt lugn och trygg pålla igår när hon skulle komma in. Kom direkt fram både i hagen och boxen och tittade till och med ut över kanten utan att rygga undan. :) I hagen har hon lärt sig av sina kompisar att kommer nån ut ska man skynda sig fram, så nu är det nästan race om vem som kommer först. :p En gång har hon faktiskt gnäggat också. :)

Nu har det funkat jättebra att leda också, så i helgen får hon flytta med en ny kompis (min bruksnordis, - 11) till en annan hage, kanske 70 meter mellan hage och stall istället för 10 som nu. Hon kommer dock fortfarande se de andra två på håll. Det är mer skydd i den hagen samt att det har kommit upp lite gräs där. Då blir det som det var tänkt från början. :) Blir lite jobbigt med nytt hopsläpp i ny hage, men jag hoppas det går bra. Kommer fortsätta ta in ett par timmar/dag bara för tränings skull.

Min älskade lilla prinsessa står i Helsingborg sen i onsdags natt :cry: Skadad vid hasen och opererad. Hon är så liten och ynklig och jag tycker så synd om henne. Håll tummarna att hon inte får några framtida men.

Min älskade lilla prinsessa står i Helsingborg sen i onsdags natt :cry: Skadad vid hasen och opererad. Hon är så liten och ynklig och jag tycker så synd om henne. Håll tummarna att hon inte får några framtida men.

Neej! Vet ni vad som hänt? Vad har de opererat? Vad säger vet? Håller tummarna för att allt går bra!

kl.

Kass mobilbild på Iska, 11 månader:
DSC_0160_zps0d7ed6f6.jpg

Hon gick från att knappt fälla alls till att man kunde borsta av stora sjok med handen från en dag till nästa. :p
Iska är glad, vill ha uppmärksamhet och hitta på saker, men matte har noll motivation och är alldeles för upptagen just nu med skolan för att hinna aktivera henne så mycket som hon skulle vilja.

Hennes kompis ska på betäckning om ett par veckor, och Iska kommer troligen hamna på bete med kompisens kompisar. Allså en flcok b-ponnier. :D (alla unga, den yngsta som Iska.)

DSC_0165_zps4f5a2102.jpg

skimmelskrälle :cry:

Men jag funderade på en sak... hur beräknar man foderstat när de står på bete? O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 208
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar