Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och kul att se era också! Lilla O får jag hoppas på snabb bättring, Iska stackaren vill INTE bada! och Frans är lika söt som vanligt!
Trots att Eskil går på lösdrift o inte hanteras så är han jättelätt att ta in från hagen, leda hit o dit och lyfta fötter o verka. Tycker det är helt fantastiskt att se hur lugn han är i sin flock o hur sällskapliga de är alla 6.

Frans och hans polare har en hel del brottningsmatcher men på ett vänligt, busigt sätt. Är glad att de kör det med varandra istället för med oss :)

Min stallkompis filmade sin ridning på ridbanan igår, bredvid står en liten Frans i sin hage och spanar in dem. Jag hoppas han såg och lärde ;)

Nu har min unge varit valack i 20 dagar,
Allt gick bra och han fick gå ut med sitt gäng i hagen redan dagen efter.
Han skulle enligt veterinären ha stått inne 7-10 dagar och promenerats för hand

hur lägger man in bilder med det nya systemet?????

@mimus Vad härligt att han fick busa runt lite, tror att det kan vara smart att inte bara pang släppa ut honom i en stor hage.

Chloetta fick också en ny hage, gräs!
mg_4176_53584554e087c35f1a75c51b.jpg

Hon var lugn när stallet lämnades och när jag kom på eftermiddagen så hade hon nog sprungit runt en del för hon var full i torkad svett, dock tror jag inte att hon hade panikat runt för hon var lugn som vanligt när jag kom.

mg_4209_5358455b9606ee1aea66e69d.jpg

Jag skulle sitta och plugga i hagen tänkte jag men hon stod bokstavligen på mig hela tiden :D De är som små barn, så fort man tar upp en bok så ska de ha uppmärksamhet :love::p
Och så har vi bollen, hon är kär i den. Som en kelsjuk katt
mg_4134_535845502a6b2215d1b61461.jpg

@CaisaLundblad Din är också fin och söt :o Synd bara att hon ska skimla... Det var ju onödigt!

*kl*

Pim blir 1 år på valborg och jag tycker hon växer liiite väl sakta när jag läser hur stora era är nu. Hon var 143 när jag mätte för ett par veckor sedan. Tycker dock hon är rätt fin i kroppen och tror hon växer hyfsat 'jämt'. Har ingen koll på hur rasen rent generellt beter sig under uppväxten men det sägs att de är 'sena'. (Hon är av rasen Kwnp Tuigpaard)

1458613_10152756970489554_8047543598880129260_n.jpg

10177419_10152756970464554_6617014392691525674_n.jpg

I'm Poetry in Motion e. Waldemar

@Empress Jag tycker hon är väldigt fin och skulle hellre ha en åring i moderat storlek. Mina andra har legat på 143, 145 och 146 som åringar och slutat på 166,164 och 167 cm. Jag tycker inte det är någon "merit" att min är stor, han är för stor så det är tur att han är gudomligt snäll.
@Verlin Så skönt att hon får komma ut och röra på sig på gräshage. Låter positivt meden konv på bara 2 veckor. :)

@mimus, Ja det känns bra med så kort konv. Har även utnyttjat tillgången till bra veterinärer på kontoret idag och Charlie sa att det var en busenkel operation som tog två minuter och att hästen var bra när den ställde sig igen. Sen är jag skeptisk till att hon ska ut på bete med ettåriga fullblod tre veckor efter operationen, men enligt veterinären är det bästa möjliga.

Jag tycker att min är är liten men tror att hon växer nu när gräset kommer och hon fällt klart. Jag hqr tippat henne på 167 och hon är 10 månader och 146 nu.

@mimus, Ja det känns bra med så kort konv. Har även utnyttjat tillgången till bra veterinärer på kontoret idag och Charlie sa att det var en busenkel operation som tog två minuter och att hästen var bra när den ställde sig igen. Sen är jag skeptisk till att hon ska ut på bete med ettåriga fullblod tre veckor efter operationen, men enligt veterinären är det bästa möjliga.

Jag tycker att min är är liten men tror att hon växer nu när gräset kommer och hon fällt klart. Jag hqr tippat henne på 167 och hon är 10 månader och 146 nu.

Charlie är verkligen :love: Skönt att det låter som en okomplicerad operation. :)

Mixen ska kastreras hemma imorgon. Är det något speciellt jag behöver tänka på? Förbereda? Veterinären skrev bara att hon ville ha en halmad box och det är ju lätt fixat, men är det något annat som är bra att tänka på?

Länge sedan jag skrev sist, men jag läser allt om era fina 1åringar!
Melinda har börjat träna lite inför sommarens utställningar.
Hon är otroligt cool och lätthanterlig:love:. Hon knallar raka vägen in i transporten utan träning och är hur cool som helst när hon lastas ut på ett nytt ställe!
Hon går numera på sommarbete och kommer in och äter en gång om dagen.
019_zps793c903f.jpg

017_zps96516e4e.jpg

Fin hon är mira2013!! Vilken hals :love:

Min har hunnit bli 10 månader nu, men känns som hon är mindre än många här inne, så hoppas hon växer på sig!
image.jpg

Ska få åka iväg på stobete den 18 maj och stanna där tills i höst
E. Sir oldenburg

@Pontevecchio

Det fodret jag har till våra dräktiga har jag även till min åring. Varit jätte fin i hullet hela vintern. Tappade liiite nu när hon fäller...

Men inget som någon höjer ögonbrynen för.

i89914969._szw175h900_.jpg

En dagsfärsk bild på min underbara åring, jag är galet kär i henne. Just nu så äter hon upp sig och jag blev lycklig när hon käkade upp 3 dl lusern idag <3 för nån dag sen så skulle hon aldrig få för sig att käka något så konstigt =D

@Pontevecchio Ja, det är underbart att få ha honom ute, men jag är lite försiktig med gräset i alla fall. De får gå i gräshagen ett par timmar på morgonen och en stund på kvällen och på dagen har jg dem i lilla hagen.

Han rör sig rent och enligt vetten ser allt ok ut efter operationen. De brukar kunna ha gallor hela livet efter att de haft OCD, men Lilla Os galla är nästan helt borta och på andra bakbenet hade han ju ingen galla alls. Allt är även ok efter kasrationen då vätskan och svullnaden gick långsamt tillbaka. Däremot är bråcket inte ok. Jag tycker det är fulare nu än innan operation och det stör mig jävligt mycket rent ut sagt då det inte behövdes opereras utan det skulle vara en skönhetsoperation när han ändå var sövd.

Bråcket var innan ca 1,5 cm och det syddes ihop + att påsen under snyggades till. Någon sutur i bråcket måste ha gått upp, så det är ca 0,5 cm nu och det är bra då det är mindre, men iom att påsen under också är mindre så blir den fylld av bukvätska om läcker ner och det ser inte bra ut.

Vetten tyckte jag skulle reklamera och operera om, men det innebär 6 veckor konv igen..och det gör jag bara inte nu.

Däremot är det inget farligt för hästen, även om det är kosmetiskt fult, men jag kan inte låta bli att oroa mig öve om han river upp påsen med en pinne i sommar, eller om det kan spricka upp. Alltid är det något..

Hej igen alla.

Har inte hänt så mycket här mer än vanlig hantering och hage för fröken men idag hade vi lite häst vid hand träning fröken hade lite egna åsikter om saker och ting men efter lite tillsägning så gick det bättre, ,träning om någon dag igen.

Vi ska också anmäla Cajsa till Riksutställningen i Bollerup för Sv.Ridponny som är i slutet på juli.

Någon som ska dit också? .

Bild på Cajsa ftån idag

2vtws8x.jpg

Cajsa Cavat (f.23/6 2013, Sv.Ridponny, e.Claudius RP 176 (e.Constantin-Casio) - Le Mans xx - Rockad - Toddhurst xx - Barbarossa)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 204
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA