Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

*kl'
På måndag kommer mitt lilla hjärta hem :love:
i89000279._szt5_.jpg

Min lilla giraff :D

Kl
Måste bara säga att jag är så nöjd med A****.
De har täckt allt runt både skadan på frambenet och båda operationerna + allt som hörde därtill, röntgen mm. Även klinikbesöket pga komplikationer efter liggande kastrering. Har räknat ut att det är ca 35 000 som de ersatt.

Här har jag lagt ner promenaderna, det blev för vilt, men han är lugn i sin sjukhage. Funderar på om jag vågar dubbla storleken på sjukhagen nu när det bara är drygt 1½ vecka kvar av konv,tiden.

Den 28 april kommer vetten ut som gjorde röntgen och rörelsebedömningen innan operation för efterkontroll. Därefter hoppas jag på att han får börja gå ut med sin shettiskompis i stor hage ett par veckor innan jag vågar låta unghingsten han ska gå med i sommar komma.

Utöver de inhiberade promenaderna så är han fortfarande ett A-barn och förmodligen Sveriges mest välborstade unghäst. :)

Alltså vad är det för fel på folk?? :( hur kan det vara svårt att veta att man avslutar med en innan man börjar med någon annan. Du gör helt rätt som som lämnar honom. Rätt människa väntar på dig.

Förstår att du står inför ett svårt val nu...
Hade jag varit du hade jag haft kvar Iska.

Ja, det undrar jag med. Nåja, den delen hör inte till denna tråd, men tack. :)

Jo, det verkar som att finaste mammahäst får en sista sommar på bete och att Iska får följa med mig vart det nu än bär hän... "Sälja en ettåring för att behålla hennes pensionerade mamma som du ändå vet inte trivs som pensionär när hon går utan föl?"...
:cry:
Jag födde ju upp Iska för att ha en avkomma kvar när Spöket skulle vandra vidare, hade dock inte tänkt mig att det skulle bli så snart.

Harmonie: Shit vilken stilig grabb! Ser ju nästan vuxen ut redan! :D

Cucoomber: Min gick över på cob när hon var ca 9,5 månad gammal. :)

Tack! Ja, tycker också han ser ganska vuxen ut... Har hänt en hel del den sista månaden! Är iofs min första cob så jag har inte så mkt att jämföra med men jag är väldigt glad i honom... :love:

Tycker du gör rätt som behåller Iska. Hade gjort detsamma om jag var i din sits och ibland händer det saker i livet som gör att planerna får ändras men som sagt tycker du resonerar helt rätt. Hon är förresten väldigt fin tycker jag...

Festina_Lente: Tack! :)

marieka: Härligt att få hem sin unghäst. Längtar tills jag kan ta hem min!

Hejsan!

Vad har era åringar för storlek på grimma? :)

Hejsan!

Vad har era åringar för storlek på grimma? :)

Min har shettis grimma :) eller ja, vild-grimman har han mestadels fått använda, kan knappt fånga honom i boxen än. Planerar att ta in honom några dagar efter sommarbetet & hantera honom mera så att jag får på grimma i boxen & kunna leda lite iallafall :)

KL

Inyala elva månader idag. Vi har nått målet innan sommarbetet, dvs stå uppbunden och lyfta alla fyra hovar. Snart kommer hon vara ute dygnet runt innan det blir installning i höst igen! Borstar henne varje kväll innan "läggdax" och hon är inte nöjd innan hon blivit det.

Jag har varit väldigt dålig på att ta med systemkameran till stallet och ofta varit där när det är mörkt så det har inte känts som någon mening att dela med mig av boxbilder på lilla C. ;)

Vi har varit två besök på Täby och ska dit om en vecka igen, operationstid är bokad 7/5 :meh: Så hur noggrann man än varit med bandage och egen hage så slipper vi inte undan. Det är en relativt enkel operation enligt veterinären som utfört dem i 30 år. Man kapar förstärkningsbanden till djupa böjsenan.

Chloetta har hunnit bli 10 månader, mäter 146 cm, så hon har "slutat" växa med sån fart. Hon står uppbunden med kedjor från båda håll i både stallgången och spolspiltan, hon har sprungit över bommar på ridbanan och man kan släppa ut linan och hon förstår att man ska springa runt personen i mitten. Känns som att hon kan det som en ettåring behöver kunna innan betet.

mg_3814_5354ef23e087c37b73084eff.jpg

Jag tycker att hon har väldigt rak rygg, ser era också ut så? Måste kolla på henne lite noggrannare i dag när jag åker ut till stallet. :D

mg_3825_5354ef28ddf2b316183a8f7c.jpg

mg_3894_5354ef2d9606ee356949dda1.jpg

mg_4006_5354ef2f9606ee47ae1cafe8.jpg

Tycker hon ser jättefin ut!
Frans har tunnat ur så jag får fundera på foder igen. Vill inte göda honom på kraftfoder men han måste få i sig det han behöver. Han är rätt långhårig än men det lär rasa av nu med värmen :)

@Pontevecchio Tack så mycket, Chloetta fäller med, här var hon inte borstad, däremot blev hennes man väldigt medgörlig efter att den blev schamponerad härom dagen. Hon började klia man och svans och den var hiskligt smutsig så det kan jag förstå, så jag tvättade den. Det var inga större konstigheter hon stod snällt men gav mig onda ögat när jag började med manen.

Angående foder så trycker Chloetta i sig 12 kg hösilage, 1 kh StHippolyt FohlenGold, ca 200g Irish Mash. Jag har percis slutat ge henne Luzern Mix eftersom att det tittar upp mer och mer gräs ur marken. Vad äter Frans?

@Verlin
Så fin hon ser ut.:) Trist att ni trots allt kämpande måste operera. Även om det är en enkel operation så är det trist med konv i alla fall.

@Pontevecchio Tack så mycket, Chloetta fäller med, här var hon inte borstad, däremot blev hennes man väldigt medgörlig efter att den blev schamponerad härom dagen. Hon började klia man och svans och den var hiskligt smutsig så det kan jag förstå, så jag tvättade den. Det var inga större konstigheter hon stod snällt men gav mig onda ögat när jag började med manen.

Angående foder så trycker Chloetta i sig 12 kg hösilage, 1 kh StHippolyt FohlenGold, ca 200g Irish Mash. Jag har percis slutat ge henne Luzern Mix eftersom att det tittar upp mer och mer gräs ur marken. Vad äter Frans?

Vet inte hur många kg hö han äter, har fri tillgång plus att de äter gräs ute. Sen äter han 1kg granngården Avel och 0,5 havre. Ska nog byta ut avel mot nåt kraftigare. Han äter bra men verkar lika svårfödd som mamma.

@mimus Tack så mycket, jag är nöjd med henne. Ledsen bara att vi är otursförföljda så att hon inte får gå med andra hästar. Tur att hon har hönsen.

Det är bara två veckors konvalescens, så det är ju skönt. Hon är ju i princip det nu också :(

@Pontevecchio Vad jobbigt att han ärvt det från sin mor, jag hoppas att Chloetta går i mammas spår, 21 år och bantar... Hon betäcks om nu denna säsong, hoppas att det går bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 198
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar