Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Eftersom han går på lösdrift (fast jag har för mig att vi gjort så med dom andra åxå) så fick han boxvila den dagen han kasstrerades på morgonen för att han skulle bli så svullen som möjligt så att svullnaden stasar blodet.
Sen skulle han då en halv påse butta innan utsläpp morgonen efter och sen får han gå ute.
Dom ska ju röra sig så att dom inte svullnar förmycket.
Jag har aldrig hört talas om boxvila så länge som din..
Vi har tvärt om fått ordination om att dom ska röra sig! Och gör dom inte det så har vi varit ute i hagen och satt fart på dom flera gånger om dagen minst 10-15 min åt gången. (Man känner sig som en bov när dom en svullna så dom knappt kan gå ordentligt men motionen har gjort susen)
Om du menar min så gjorde han en liggande kastration under narkos. det är skillnad mot stående, öppen kastration.
Kl
Min grabb var 148 i mitten på januari, så mycket kan han inte ha växt tycker jag men ska försöka mäta igen. Men han är rätt hög bak just nu. Pga boxvila har jag bara gett hösilage och lusern, men tycker han börjar se ganska fin ut nu, han har ju varit så väldigt tunn efter allt som hänt honom.
Axel: jodu, han är mycket välhanterad, men framförallt otroligt följsam och snäll vilket underlättar enormt.
Det är märkligt för hur mycket han är busar eller röjer under promenaderna så är jag alltid lugn då han lyssnar, men stoet som nu är elva år kan vara rätt otrevlig fast hon går lugnt..
Jag har tänkt kastrera när han kommer in från lösdriften nästa höst (om han inte blir enormt odräglig innan dess).
Ang efterbehandling, storebror till min kastrerades på våren som 3-åring stående på klinik, stod inne resten av dagen men gick i hage som vanligt dagen efter, dock ensam i hagen.
då borde jag ju våga låta honom gå ut med sitt gäng tanter i morgon..eller??
Dom är rätt lugna och sansade.Äter mest hö eller betar..
I dag va han inte svullen och tyckte promenaden va toppen rolig..och liiite läskig.
Han brallade i väg ett par gånger när han fick beta och det droppade lite ljusrosa från såret..inte blod och inte var..
Han står förvisso snällt själv inne i stallet och jag kan ju tycka att det är ok att han lär sig det åxå.
Tog lite dåliga bilder på min fuling idag om 13 dagar fyller hon 1 år!! Jösses känns som igår man satt o fölvakade på hennes mamma.
De är bara tagna med mobilen så det är väldigt dålig kvalitet. Men ser så roligt ut när hon springer med sin mormor (nästan exakt samma rörelse på bilderna)
Mätte min idag, drygt 10 månader och 144 cm i mkh, ganska överbyggd (bilden är några veckor gammal) och rätt ful
Vita hår har börjat dyka upp här och var, men det går ju så låååångsaaaamt Tycker mörkbruna (svart med orange, som min. Mörkbruna som är mörkt bruna är fina!) och svarta är de tråkigaste färgerna... Önskar min hade ljusnat lika mycket som några andra här!
min lilla höna som ska bli en vacker svan
Jag får snart hem henne från uppf. och det bara kliar i fingrarna som vill borsta, gosa och vänja vid pälsglans
Passade på idag och mäta min egenuppfödda dragster, vid manken är han 151 cm. Jag tror Herr H är i en växtfas han är makalös den lille parveln, trygg i sig själv och litar på att jag har koll på läget. Jag är inte van vid lätthanterade hästar, börjar ifrågasätta min egen smak... Tänk, det skulle ta 20 år med halvgalna fuxdamer innan jag kom på tjusningen med en liten fuxhingst
Nu har Rickys mamma åkt, så nu får han klara sig med brorsan och "pappa". Han tog det med ro, men så har han varit ganska självständig senaste månaden.
Eftersom jag inte har egen transport utan lånade, så passade jag på att lastträna grabbarna. Grålle gick raka vägen in, stod lugnt och backade ut lika lugnt. Ricky är lite mer framåt i temperamentet, så han provade att gå ut innan han fått ok från mig. Så då blev det till att gå in och ut några fler gånger. Sista gången backade han ett steg i taget och väntade hela tiden på min order. Blir nog bra till sist.
Här kommer en liten uppdatering från mig, Mamma häst åkte förra fredagen till sin fodervärd och det går bra. Cajsa var en aning upprörd fre-lördag men på söndag började det vända och nu är hon sig själv igen. Busar med kompisen på 4 år nästan dagligen.
Igår var vi ute och gick i skogen och betade lite gräs tillsammans med hagkompisarna ( 4-åringen och ett 20-årigt dräktigt swb sto). Cajsa skötte sig jätte bra och började inte att springa när 4-åringen fick lite ryck. Utan hon blåste bara upp sig lite men stannade kvar hos mig.
I mitten på maj blir det 1-års sto-bete på "hemma-plan", kommer 2-3 ston utifrån.
Nu i april blir hon 10 mån. Återkommer med nya bilder på henne inom kort.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.