Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

Jag planerar i höst men stalltjejen tänker nog mer idag :o
en liten Frans tycker nämligen det är sommar och vägrade gå in från hagen igår, vägrade bli fångad och ville hellre leka hingst. Hans mamma är hopplös med den biten men jag trodde inte den var så starkt nedärvningsbar :o

Till slut gick han in, lös bakom sin kompis :meh:

Här har vi en som är nykastrerad!
Efter många om och men så har han ju släppt ner kulorna och då var jag snabb att ringa till vetrinären!
Jag fick ju två föl förra året, ett sto och en hingst, dom lekerhätte mycket och har stor glädje av varandra och det är därför lilleman nu är kastrerad.

Had det varit två hingstar så hade jag låtit dom vara över sommaren så dom hade fått gå på bete i hingstflock, men eftersom jag nu har en av varje så var det lättast så här eftersom jag slipper dela på dom.

Men den lille fisen är vid gott mod!
Första natten han sover inne på box (vetrinären skulle komma kl 8.00 på morgonen) och sen fick han stå inne hela dagen igår med sällskap av min stora valack som har skadat sig.

Vad stora och fina alla "föl" börjar bli. Min växer nog en del nu, ligger ner och äter både ute och inne. Mätte lite provisoriskt igår, 150 över rumpan.

Har än så länge bara känt en boll på honom, men en antydan till den andra. Han skall få åka på hingstbete i slutet av april om vädret tillåter, skönt för honom att få busa av sig på "riktigt", sen till hösten blir det "snipp snipp". När planerar ni andra kastrering?

så fort som möjligt. han går i stoflock. men än så länge har han inte släppt ner dom.

Så nu är min en valack han med.

Han får nu fortsätta gå med sin tjejkompis och storasyster och "mamma".
Han kommer bli såå tjejig..:D
Han är 130 hög och bör inte bli häst..men man vet ju aldrig.

Hovslagaren idag. Inyala skötte sig ok förutom att hon bet mig i jackan några gånger då hon var på dåligt humör! Mätte en gång till för skojs skull och 148cm fram och 150,5 bak 10,5 månader gammal! Försökte få hennes trav på film men icke! Dock vart det ett kort istället!

f7c890bc-04cf-4942-9f5b-66a4489a2e2e.jpg

Vilken söting!!

Känns lite vanskligt ni som har era hingståringar tillsammans med ston fortfarande. En betäckning sker på 30 sekunder....

Min går ju bara med dräktiga ston och han är ju född sent så han är ju bara drygt 8 månader.

Men eftersom bebisarna ska börja komma nu i veckorna så kommer ju stona gå i brunst och då kändes det lägligt att kastrera när kulorna kom ner :)

Men han har tagit innevustelsen jätte bra, nu hoppas jag bara att läkningen fortlöper utan komplikationer :) (och att han fattar att han valack och slutar gå med munnen öppen konstant.. :cautious: )

Jag trodde inte heller att min märrs skulle prägla min lille hingst men det är så galet lika! Översocial och mammakär :o Han är inte speciellt hingstig, kanske blivit lite trögare men han ser ju ut som jag vet inte vad just nu (vill inte ens fota parveln för jag tycker han är så ful :D)

Om en månad ska vi släppa våra åringar på bete här på gården. Tänk vad tiden går fort, snart är det 1års dag! Kul att se foton på era små underverk!

Vilken liten raring. :)

KL
Jag kastrerade ju liggandes under narkos för tre veckor sedan, och det var nog tur för han är rejält hingstig.

Tyvärr har vi ju kolossal otur och har fått komplikationer, vetten som opererade ville ha in honom igen och söva för ny operation, men jag fick tokspel och sa att jag orkar inte med mer. Vi kom överens om att jag var tvungen att göra UL för att utesluta att det inte var tarm utan vätska i svullnaden, så jag åkte till Evidensia idag och fick honom undersökt både rektalt och via UL.
Det är vätska tack och lov, och vi öppnade inte upp utan avvaktar och ser om det vänder.
Annars blir det som en öppen kastrering och det är ju jättekul att göra om allt, både ekonomiskt och allt lidande för hästen...:(
Och ännu mer konvalescens.

Han följde med rätt på in i släpet både dit och hem och backade även ut fint och lugnt. Fick många fina kommentarer om honom under fm.:)

Min kille har flyttar ut i vuxenvärlden... Han går nu med två valacker 3 och 11 år men kommer inom någon månad gå med en unghingstflock under sommaren/Sensommaren och kastreras innan han kommer hem.
Världsvan kille som klev på och åkte transport och var lugnet själv på ny plats, verkar lovande inför framtiden! =)

dsc_0184_5338498f9606ee1da3804377.jpg

dsc_0208_53384995e087c37c9aee5da6.jpg

dsc_0462_533849a2ddf2b31e61992ac3.jpg

Har en undran..
Vad fick du för efterskötsel råd vid kastrering av din filur??
Och har ni andra några tips.
Min veterinär sa att ungen ska stå på box en vecka och ledas 2 X 20 minuter :nailbiting: han lär bli galen..
Har alltid haft dom inne 1-2 dagar och sedan ut i egen hage några dagar och där efter ut till flocken.
Hur gör ni??

Min hade boxvila i 14 dagar. Ledas först 2*2 min/dag för att utöka tiden långsamt.
Efter det är det sjukhage i 4 veckor och där har han stått 1 vecka nu.
Är uppe i att leda 7*7 min per dag.

Han är väldigt lättsam och duktig även om det blir en del grodhopp och bockningar ibland. Jag är förvånad att det går så bra. I sjukhagen har han sin shettiskompis bredvid sig och där är han som lugnast.:)
Men han är ju op i bakhasorna också så det spelar säkert in i eftervården.

Visst är det härligt när dom är på det humöret :p
Här går dom lösa in varje kväll, han är duktig och går direkt in i sin box :)

Ja det är ju helt klart bättre att dom kan gå ihop och leka nu i sommar :)

Min går ju med valacken som tror han är hingst ibland, så det blir mycket bus, men lillen skall få "bättre" lekkompisar i sommar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 182
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar