Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

Nu är det ju låååååååångt kvar och mycket kan hända innan dess men visst vill jag visa min på 3årstest och sen betäcka. Det är den långsiktiga planen men som sagt det är långt kvar.

Japp, är som sagt x antal år till 3 års test m.m. ;)

*kl*

Här har vi inför betet tagit in 3 st 1-års ston som ska gå på bete med Cajsa, så kommer förhoppningsvis bli en härlig ungsto flock på 4 individer. Hoppas att vi kan släppa på bete i maj. :)

Har hittat en vettig fodervärd som tar mamma häst på livstidsfoder som sällskspshäst och ev.vissa skogsturer. Åker premiliärt om en vecka.

Hur är lättast att göra med Cajsa? (Blir 9 mån.exakt imorgon). Kvar inne i stallet med sina hagkompisar eller ute i hagen ihop kompisarna ( 20-årigt dräktigt sto och ett 4-års sto). Cajsa och mamma häst går ihop på dagen och sover var för sig.

Tack för input! :bow:

Senast ändrad:

Va skönt att du hittat någon som villle ta hand om lilla mammsen:)

När hon ska åka hade jag velat att dom kom och hämtade på em.
Då hade jag tagit in hästarna för kvälen..även om det blivit llite tidigt.
Låtit dom stå inne över natten och sedan släppt ut alla som vanligt dagen efter.
Ungarna brukar ropa efter mamma en stund men när dom inte får något svar så brukar dom ge upp fort.

Jag hade inte vågat ha mina ungar kvar i hagen precis när mamma åker.
Risk att hon ropar från transporten och ungen lyder och följer efter..HUA

Knapplån

mätte min idag som är tio månader. Fick det till 132 ena gången och 135 ena gången...men jag tror det mer är 132. Hur stor kan han bli? Han är ganska valpig i kroppen än. Tror ni han blir runt 153-155? *hoppas* vill inte ha ponny.

kl.

Idag var vi ute på promenad igen! Gick förbi en stooor läskig traktor med SLÄP som stod och brummade och bara gav oss halva vägen att gå förbi på. Det gick det med, även om det var spännande! :D

Hon har även monsterhålväggen från helvetet på en hov, de andra tre är fina i alla fall. (Hovis var inte bekymrad så länge jag höll rent det, så jag överdriver nog... :cautious: )

Får nog ge upp och ge henne tillkänna som skimmel också, även om det är en mystisk skimmel som börjar skimla på bogen:
DSC_0148_zpsfb4827b7.jpg

Dessa ljusa fläckar har hon haft sen hon var liten, jag trodde hon gjort sig illa på nåt, men de har vuxit i takt med henne så jag antar de fortsätter växa.
Sen är hon ganska ljus runt ena mungipan också (inte den andra alltså, hälften så ljus där kanske):
DSC_0149_zpse6253b8e.jpg

:p

Bonusbild på finaste mammahästen som mest står och myser och halvsover sen värmen kom:
ea35e620-b895-4eeb-a7e5-ddcb996b7534_zps2859ae94.jpg

...tips på övningar som övar bort bäbismagen mottages tacksamt... :mad: ;)

Fina tjejer! Men attans, Iska är verkligen den jag hållit tummarna hårdast för att hon inte ska skimla ( då gillar jag ändå skimlar) fin blir hon såklart ändå, men det känns som lite av ett slöseri med hennes coola tecken ;)

Fina tjejer! Men attans, Iska är verkligen den jag hållit tummarna hårdast för att hon inte ska skimla ( då gillar jag ändå skimlar) fin blir hon såklart ändå, men det känns som lite av ett slöseri med hennes coola tecken ;)

Haha, ingen höll tummarna hårdare än mig! :D Hon kunde väl gått efter boken iaf, det här var bara taskigt liksom! Föddes inte med svarta ben (eller svart någonting alls egentligen), var ljusare runt mulen än resten av kroppen, ljusare i ljumsken och insidan ben, inga stickelhår så långt ögat kunde nå vare sig vid födseln eller inom 2 månader... :mad:
Nåja, det kanske var taktik, nu älskar jag henne för mycket för att sälja henne och köpa en icke-skimmel. ;)

Cantra och backar får bort mamma magen;)

Åh, tack! Då ska jag satsa på det, känns sådär när hon ser nästan lika dräktig ut som när hon faktiskt VAR dräktig. :p

kl

Tog lite bilder på inte längre så liten F i hagen idag... Nu börjar hon se mer ut som en skranglig 1-årig än en liten fölbulle ;) Blir 10 mån till helgen

KL

Här växer det så det knakar! Nu är hon ifatt fullbloden som är två månader äldre i mankhöjd. Hon blir stor hua!
IMG_0646.jpg

IMG_0647.jpg

IMG_0648.jpg

Vacker huvud har hon också för att vara en BH ZACK....

KL

Bild från i Måndags på min fullblodskille, som för övrigt har sin "riktiga" födelsedag idag!:D

10151985_10202866739124805_2012926932_n.jpg

Numera valack, vilket visade sig vara ett klokt beslut.
Den okända och jobbiga sprattelmannen han utvecklades till är som bortblåst!
Mycket skönt tycker matte.

Ja det får man ju hoppas! Vill inte ha lösa unghingstar ihop med andra hästar.

Gabbi, så vuxen hon ser ut! Här kommer några nya bilder på Frans. Får se om nån ser dem, tråden och avelsforumet kommer nog tyvärr dränkas i en massa Gnäggtrådar nu när Gunnar gjort om. :(

Min modiga häst ;)
1922314_10152025245291631_642185491_n.jpg

Den där manen alltså... 80tals rockarna skulle bli avis på volymen
1922314_10152025245286631_1802667667_n.jpg

Matte har varit bortrest så man blir lite okammad
1922314_10152025245281631_763688949_n.jpg

Fast jag kan inte förstå varför en ettåring hingst skulle.vara värre än ett sto eller nykastrerad valack?!

Att sätta bett i en ettåring mun tar verkligen emot för min del. Får man ha ledtygel i nosgrimman eller måste.den.sitta i bettet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 177
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar