Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

Ojdå, hoppas han kryar på sig och att konvalescensen går bra! :)

Nougat: Haha, jag har kollat på hingstar åt Iska sen några månader tillbaka. :angel: Canterbury och Connor står högt på önskelistan, men får ju såklart se vad Iska växer upp till först. ;) Just nu är hon inne i någon slags delad-personlighets-fas, där hon är sitt vanliga gulliga jag ena sekunden för att i nästa lägga öronen bak och se elak ut, ca 3 sek innan hon blir glad igen... O_o
Hade kunnat visa henne på 1-års preimiering men jag ska opereras i sommar och kommer vara invalid, plus att det kändes väl inte jätteviktigt. :p
Sen är väl planen att visa på 3-års om hon är i fas, sen troligen betäcka henne som 4-åring eftersom jag inte är färdigpluggad när hon är 3... :p

kl.
Dagens sötnos:
3_zpsc32892d4.jpg

Vi var ute på promenad, pigg som vanligt:
1_zps14122b92.jpg

Stanna och hälsa på mattes farsgubbe:
0ab97425-94f2-4c25-a32b-f96d11a7e7c6_zpsbb945505.jpg

Blev en Connorson godkänd nu, jättefin.
Tänkte på dig när jag såg Al Cendo, skulle passa Apple bra.
Snygg typ, bra gång och verkade hoppa fint.

Blev en Connorson godkänd nu, jättefin.
Tänkte på dig när jag såg Al Cendo, skulle passa Apple bra.
Snygg typ, bra gång och verkade hoppa fint.

Ja, Coventry har jag tittat på, han är helt klart fin, men tittar jag på Iska kanske man borde titta på hingstar med lite längre rygg till Apple? Al Cendo har aldrig riktigt fallit mig i smaken, men det kanske skulle ändras om jag såg honom live. :) Nu spelar det ju ingen roll, jag ska inte betäcka om henne. Förhoppningsvis får jag iväg henne till någon som vill avla på henne, haft några kontaktar och ett par som visat intresse men inget är klart än. Inte bara att hitta någon som vill avla på henne ett par år, utan även någon man är bekväm med att lämna iväg henne till. :p

Hon kommer ju hem om ett par veckor igen, men hon har ju inte sinat helt, jag har inte alls svårt att tro att hon skulle låta Iska dia eftersom hon inte är dräktig (även om hon ser dräktig ut... tjocksmock. :cautious: ), hur lång tid tar det innan all mjölk försvinner? Hon är inte spänd och hård eller så, men mjölk finns det... Blir det att satsa på att ha dem i separata hagar om hon inte schasar bort Iska när hon vill dia? :meh:

Z har fortfarande mjölk,det tar lång tid innan det försvinner.
De kan börja dia igen men testa kan du, Apple kanske inte släpper fram henne.

Jag fortsätter på mitt tema med trötta hästar. ;) Här är det Ricky som insett hur himla bra det är med en storebror att ha som huvudkudde. :p

140316_5326ca1c9606ee6519420944.jpg

Dagen efter kom snön tillbaka, jag som äntligen trodde jag skulle kunna promenera med grabbarna igen. Men snart hoppas jag på vår...

Ahh, okej, då förstår jag, trodde de skulle sina helt ganska omgående. :p

Får se om det går att pussla lite också, så jag kanske kan få iväg Iska på bete på nåt trevligt ställe med unghästar innan mammahäst får komma hem.

Habina: Haha, vilka sötnosar! :love: Iska sover väldigt mycket nu också, hon är nog i en växtfas. :D

Kul att du gillar Cerwin! Jag har jobbat hos hans ägare (eller egentligen systern) så jag har ridit honom en hel del! Jättefin ponny :love:

Jag har också börjat titta på hingst till Florence, just nu med bruksprovet i färskt minne så står Van Vivaldi högt på önskelistan, men jag har också tänkt på Benetton Dream, Dalwhinnie, Ampere. Men mycket kan ju hända innan det är dags!

Caisa: Kul att du också kollar på hingstar! :)

Gabby_Osis: Det var roligt att höra att du också gillar Cerwin ;) hoppas att han är i avel 2016 O_o

*kl*

Funderar lite, vad är "smartast" att göra - visa på 3-års test (Om hon är i fas för det) och betäcka, eller tävla henne när hon är 4 år och sedan ta föl som 4-5 åring?. Har nämligen hört att det är bra att ta föl på dem som unga för att kunna gå ut i sporten och sedan gå in i avels-boxen utan att vara maiden-sto.

Funderar på att isåfall betäcka som 3-åring,behålla avkomman och låna ut Cajsa till satsande tävlingsryttare efter mamma-ledigheten, vad tror ni? :d
*Redan börjat klura ut namn på fölis och hingstar* då hoppas jag att Cajsa ger mig ett hingst-föl ;)

Jag tycker att visa på 3års betäcka och sedan låta dem gå som 1 år yngre i eventuella unghästklasser.
Självklart skall man ju i te bara visa för visandets skull. Utan de skall ju vara i fas såklart :)

Då får stona vila ett år och växa till sig/mogna lite och ta in det de lärt sig de sista året.

Så är planen för vår Dea iallafall.

Idag fyller vår uppfödning Blizzard (minns ni honom?) 1 år :) så hans ägare har lovat honom äpple/betfor tårta med krafft strössel :D

Ok, låter som en bra idé ;)

Är det sant att dem har ändrat reglerna ang.ponny - dvs.att ssmma ponny både kan gå som ponny och häst under samma tävlings-år?. Hade varit såå bra isåfall, ,hade kunnat tävla henne isåfall själv :)

Sedan vet jag inte om jag skulle vilja få ett sto eller hingstföl från henne som första föl - hade varit kul om det blev en hingst,som kanske är så pass fin att han kanske kan bli godkänd hingst * stora drömmar *. Ett sto vill jag också gääärna ha för att fortsätta avla vidare på * om nu hingst fölet blir en valack istället*. Återstår att se vad det blir :D *båda scenarior tack*

Nä, åter till nutid, jag ha lyckats få en liten film snutt på Cajsa från häromdagen då det blåste så mycket. Bifogar den imorgon.

Kl
Min unge skulle ha fyllt 1 år i dag om han inte valt att stanna i magen på sin mamma i 397 dygn.
Så vi mätte honom..och han va hela 130 i manken..lite högre bak.

Å helt plötsligt har han börjat äta hö ute..fast mest gillar han att äta bark och rötter.
Det växer även massor med gräs som dom har att plocka med.
Inne äter han mellan 4-6 kg hösilage.
1 kg lusern och 1 kg krafft fölpellets 0.5 l torr betfor och mineraler uppblött.
Dricker 20 liter vatten och kissar enorma mängder..

Men gulli e han

397 dygn???????? :eek: himla söt ;)

KL

DAgens Inyala e BH Zack. 10månader för några dagar sedan. 147 över manken. Har ärvt sin mors kärlek för lerbad..... men även många andra fina egenskaper verkar det som.

Inyalamars.jpg

Hahaa jag som trodde det va en sån där curly;)
Stor och fin trots lera:D

Misen..jo det blev lite tokigt förra året..vi vakade i 3 månader:crazy:

;Hahah Ponniplutt! Ja faktiskt så har jag noterat att hon var krullig på låren som bebis och under vintern hur mkt jag än borstade så var hon lockig! Kanske fick fel behållare från Danmark?? Blue hors har ju gjort sånna tabbar tidigare ;):D

Tur vi dna testar i sverige :) jättefin, bra bog/ hals på henne.
Frans har inte ärvt mammas lerbadsgen, sååå glad för det!
Nu har han iofs en snustorr gräshage men han har aldrig varit smutsig över has/ knä typ. Jag köpte visst hela dressyrpaketet :D

Haha var glad för det! Borstar och gör henne fin på kvällen. Det första hon gör i hagen på morgonen är att bada i lera.... Jag fick väl nån urskoghästgen hahaha

Vad söta de är :)

Nu börjar det trilla in föl i 2014-tråden - man blir ju inte lite fölsjuk :d Som väl är ska jag förhoppningsvis inte behöva vänta allt för länge innan årets första anländer här hos mig!

Oj vilken liten smutsgris :D Ser härligt ut ;)

Dorri är renlig av sig och vill inte gå i lera och smutsa ner sig - hon är lite prinsessan på ärten :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 177
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar