Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födda 2013 del III

Kl

Länge sedan jag skrev något, men finns inte mycket att skriva om ;)
Min lill kille går och skrotar i hagen, sover inne om nätterna, ser mest ut som en skabb räv :p Har äntligen hittat ett kraft foder som han äter med go aptit så hoppas han "hullar" på sig nu.

Har inte mätt honom på länge, men skall göra en mätning på tisdag då han blir 10 mån.
Har hittat ett bete i närheten, än så länge vet jag att det blir han och en till, förhopningsvist blir det någon mer, men det funkar ju även om dom bara är två.

Är inne här och läser lite nu och då, men är dålig på att skriva, mest pga att det inte finns mycket att berätta om oss :)

Underskattar absolut inte biltema :-D

Jag hade en i strl full därifrån förra våren... Mkt skön o behaglig för hästen i fråga...

Grimmor måste ma ha i massor ;) ... Förra året när jag skulle ha grimmor till fölisarna hittade jag inte en enda fölgrimma... Visste att jag hade lagt dem i en låda någonstans. Men självklart var detta HELT försvunnet när fölen äntligen titta ut... så vi köpte nya (igen- jag gör samma sak varje år) ... När de väl växt ur sina fölgrimmor ja DÅ hittar jag dem allihopa... Så nu har jag väl en 10-12 fölgrimmor liggande... Ponny grimmor köpte jag in en hel hög också förra året... Men Ampère hingsten hade det som diet ett tag... Så nu finns bara en ponnygrimma kvar och den har ponnyn... Dea fick på sig Cob grimma även att den är liite stor...

Är inne här och läser lite nu och då, men är dålig på att skriva, mest pga att det inte finns mycket att berätta om oss

Nä, här händer det inte heller så mycket. Hade några helger då jag kom iväg på promenad med grabbarna och funderade nästan på att ta med Grålle som handhäst till valacken, men så kom "våren" och det blev blankis överallt. :(

Så nu får de bara gå i hagen och klia av sig vinterpälsen. Jag har inte haft häst i trädhage på många år, så jag har glömt hur mycket de kan klia sig på träden. :p Både Ricky och Grålle är alldeles kala på bringan. :D

Några bilder kan jag i alla fall bomba tråden med. ;)

Ricky fick prova sina nya senskydd. För stora nu, men säkert perfekta om några år. :)

140215andra_5302098488e59d37d7538be0.jpg

Sedan provade han mammas täcke, som hon vuxit ur. Och han inte riktigt vuxit i än...

140215_530209e188e59d37a590d733.jpg

I slutet av februari hade vi fortfarande snö att sova i.

140222_5319bbe3ddf2b358a08519d5.jpg

Här har Grålle precis rejsat runt som en tok i hagen, men när jag skulle fota kom han förstås direkt fram till mig. :p

140301_andra_5319bb882a6b2240b6e615d3.jpg

Så här reagerar grabbarna när de smågnabbas, jag tar upp kameran och försöker fota. Kamera? Woho! Matte har kamera! Vem av oss kan se töntigast ut?

140301_5319bbbce087c373e3edde6e.jpg

Jag har några filmer där de rejsar runt ligghallen också, men youtube vill inte fungera för mig. :(

Fina bilder på fina fjordingar :love:
Haha sista bilden, dom "tävlar" om uppmärksamhet :D

Näe det är just det, finns inte mycket att göra tycker jag, borsta lyfta hovar stå fast i gången = inga problem, han är så himla cool, inget bekommer honom. Han får massa beröm av hovslagaren när Marre står i linor och han verkar, nästan som om han aldrig gjort annat.

Avvänjningen var inga problem, han gick i hage bredvid sin mamma utan att göra någon insats till att kliva över.

Väntar bara på ett bakslag :p

Nu ikväll har vi mätt lill fisen, 148 bak 145 fram. 10 månader på tisdag. Hur stor kan man tänka sig att han blir?

Vad söta de är :love:

kl
Brukar mäta min en gång i månaden på hennes månadsfödelsedag :o sist var hon ca 150. Skulle mätt henne igår men jag ligger däckad med jäkla virus och orkar inte vara uppe så det blev ingen mätning igår - får ta det nån dag i veckan i stället. Hon fyllde 10 månader igår. Ska bli spännande att mäta på ettårsdagen, då ska de vara 90% av sin sluthöjd (vet dock inte hur mycket sanning det finns i detta :p)

Hittade bilder på min svärfars kamera. Här är hon inte många timmar

1896913_767232209955922_1319204733_n.jpg

Så här såg hon ut förra helgen, jämte mamma..

IMAG0403_11_zps042b2b9e.jpg

Jag tror jag lätt blir hemmablind.

Men jag tycker ju Dea är så liten. Men idag tog jag denna bilden på henne pch provinz. (Apdålig bild jag vet- men tänkte ändå dela med mig av den)

Vad säger ni? ÄR hon liten eller det är ens "åhhh lilla fölet" känslor som gör att jag tycker hon är liten?

Provinz är 164 cm hög. De står tätt ihop så det är liksom inget "glapp" mellan dem.

CB795DA8-0D85-4315-8D20-85AEF65AB1A2_zpsl2lih97k.jpg

Tycker inte hon ser liten ut :) Hur hög var hon när du mätte sist?

Min ser inte jättelik ut jämte sin mamma men hon är ju också en bit över 170 och stor, lång åt alla håll :p

Sist jag mätte var hon ca 148... Kan varit något lägre också. Mäter ju bara mot mig själv då jag inte har någon måttstock.

Fina bilder ni lägger ut :)

*kl*

Här kommer jag med på Cajsa från idag:

2598gsy.jpg

Växtfas?! :o :D

2mpl6id.jpg

Undrar om vi har en sol-dyrkare här? ;)

2iu5d04.jpg

Hon blir 9 månader den 23:e, senaste mätningen som var i slutet på feb.så var hon 130 cm fram och 135 cm bak ;)

*knapp*

Jag tycker han är så ful och hårig men blicken säger att det nog ska bli häst av den här också. Får han bara hälften av mammas och storebrors förstånd ska det säkert gå vägen :love:
IMG_7677_zps384d982c.jpg

Väntar bara på ett bakslag :p

Haha, det gör jag fortfarande med Rickys mamma. :p Har haft henne i sex år nu och det där bakslaget verkar dröja... Eller så tar hon ut det på andra personer, för hon är mycket lättare för mig att rida än för andra. ;)

Härligt uttryck!

kl
Idag var det dags att träffa hovis. Asssssstrååååååååkigt tyckte Dorri. Fan vad jobbiga ni är - ska behöva stå här med foten så länge :yuck: Tog av den skon som hon haft pga hovbölden men nu gick det att ta av så pass att "hålet" försvann och behövdes inte verkas upp något ytterligare :)

Passade på att mäta henne; ca 152 cm fram och 155 cm bak - 10 månader

Dom stod väl inne några timmar. Inte mycket kan man tycka men det var skööönt att få komma ut i hagen igen - blev jäkla rejs :crazy:

Färdigsprungen
side_zpse98e80e2.jpg

Fick inte någon riktigt bra galoppbild - de flesta blev i nedförsbacke
canter_zps550ecf33.jpg

Vem vill rida in :p
bolting_zpsfa2da999.jpg

kicking_zpsb49c0a14.jpg

Hello
withfriend_zpsba831023.jpg

Hjälp vilken stor unge du har

Fast det går ju inte att jämföra hästar med ponnys..
Å hans mamma va 139.
Måste mäta min igen någon dag.
Tror dock inte att det kommer hjälpa;) han är liiten.
Hoppas så att han får förbli en ponny.

Haha ja det är väl väl att min unge blir en stor häst och din en ponny (som avsett) tänk om det blivit tvärtom :p
Fast en svart flashig D-ponny e Diarado hade kanske tingat ett högt pris :sneaky:

Haha ja det är väl väl att min unge blir en stor häst och din en ponny (som avsett) tänk om det blivit tvärtom :p
Fast en svart flashig D-ponny e Diarado hade kanske tingat ett högt pris :sneaky:

Fast din har ju redan växt över ponnymåttet ju ;)

Hon ser ut att ha mkt energi iallafall :)

Kul när de uppför sig bra... Men är man lugn som människa och har inställningen att detta är det mest naturliga i världen så har man mycket vunnet... :D

Visst var detta en Zaladin unge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 176
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2