Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är både och, slipper banta dem och vara orolig för fång. Mamman har jag inga problem med hullet på, med Frans är jag rädd att påverka tillväxten.

Har hon höns som sällskap? Det var udda :)

Min har ju också gått själv de senaste 6 veckorna. Men ag hoppas på att få släppa ihop med shettisen om 1 vecka.

Jag har fått börja fodra på Grålle igen @Pontevecchio Han äter nu ca 8 kg hösilage, 9 hg Krafft pluss protein och 2 dl linfröolja.

Hoppas att gräset hjälper en del snart.

@Pontevecchio Ja, det är frigående höns på gården och de går in i hennes hage och sprätter, något hon uppskattar. Det här stallet har varit Brå ur miljötränibgssyfte, sist vi lastade henne fick vi ta ut en höna ur transporten innan vi åkte :) Sen är det gott om hundar, får och barn med ;)

@mimus, varför går din själv nudå?

Du tycker alltså inte han är tunn? Det är så svårt när jag inte har något att relatera till och jag kan inte ge honom mer mat tycker jag. Nästa vecka hoppas jag han får gå ut i gräshagen som växer så det knakar.

Visst är han fin? :)

Jo, de är ju lite tunna och fula som åringar och ska väl så vara. Skönt att läsa att du inte tycker han är för tunn. :)

Tycker hon ser jättefin ut!
Frans har tunnat ur så jag får fundera på foder igen. Vill inte göda honom på kraftfoder men han måste få i sig det han behöver. Han är rätt långhårig än men det lär rasa av nu med värmen :)
Föl klarar sig sällan på bara grovfoder- läs Masses inlägg i annan tråd.
Har du dessutom fullblod i så ärvs det även därifrån.
nästa år är annat.
min fick 2 kg krosshavre, betfor, kli o soja blandat i en masch. Det fanns inga färdigfoder då.
Det var rådet från Solvallas R.
När den var 2 o hingst ( sprang hela dagarna) fick den 3 kg o var snyggast i stan.
När får han bete?

Det växer gräs som ogräs hos oss så han går redan på bete kan man säga, de äter i en hage som vilat i ett år.

Nja, grovfoder räcker för rätt många och 1,5kg kraft är inte lite. Han är inte föl längre och efter 8 månader ska tarmen vara fullt utvecklad. Jag ska byta sort och se om det hjälper.

Världens sämsta matte (om man frågade Iska just då) ledsnade på att få astmarelaterade sjukdomar när hon borstade åringen inomhus, så åringen fick ett snabb-bad. Inte alls speciellt uppskattat av åringen, men hon skötte sig bra med tanke på att det är andra gången i livet hon badas.
Sen blev jag världens bästa matte igen när vi gick på promenad tills hon var torr igen.

Nu är det svårt att hålla reda på åring, longerlina och kamera samtidigt, och hon var inte speciellt medgörlig, men några kort blev det:

Måste kolla in grannens hästar, surt nog...
1_zps64f73832.jpg

Fortfarande inte helt säker på om hon förlåtit mig än:
2_zps57dc2e61.jpg

Fast det är ju ändå ganska roligt att vara ute lite...
5_zps450d483b.jpg

4v1_zps626e9384.jpg

6v1_zps0418a1a2.jpg

Matte, de där lakanen på sidan av vägen känner jag mig mycket skeptisk till!
7_zpsca324f2c.jpg

Är min åring något av en... tjockis? :o

Mimus: Snygg han är! Kul för honom att få lite större sjukhage nu. :)

Verlin: Åhh, fina söta! Hoppas det går bra med operationen, allt hon läker väl och att ni fått eran beskärda del otur för resten av hennes liv sen. :)

Hoppar tillbaka in i tråden efter en tids frånvaro...:)

Eskil har vuxit så det knakade i vinter, går på lösdrift med 2 åringar och 2 två-åringar. Leker i sin jättehage och har haft det jättebra hela vintern. Han kastrerades för 1 vecka sedan och allt har gått kanon hittills så jag hoppas inget tillstöter, var ju som tur var kallt och inga flugor när det gjordes. Snart kommer han hem på bete över sommaren som han än en gång ska tillbringa ihop med sin kompis Sten.:bump:

Lite bilder:

1017008_10152462092373313_560993008563534456_n.jpg

10269649_10152462096558313_8561892406574420881_n.jpg

1661715_10152462480063313_5998254406077969407_n.jpg

Det växer gräs som ogräs hos oss så han går redan på bete kan man säga, de äter i en hage som vilat i ett år.

Nja, grovfoder räcker för rätt många och 1,5kg kraft är inte lite. Han är inte föl längre och efter 8 månader ska tarmen vara fullt utvecklad. Jag ska byta sort och se om det hjälper.
Gräs:ddå kan det vara därför den går ner. Om höt är grovt vill de inte äta lika mkt på vårkanten
kort o finstråigt silage är bra för alla typer av svårfödda hästar. Jag hade min på bädd av hö:p
får man upp hull o muskulatur på de små blir de ofta mindre svårfödda som äldre.

Novali.
Vilka fina ungar:love:

Ja alltså.. Jag vet varför han går ned, jag vet hur jag får upp honom men jag funderar mest på bästa sättet/ fodret.

Iska är inte tjock! Jättefin, hon är ju en rejälare dam och nu börjar hon se vuxen ut!

Kul att se Eskil igen, ser ut att ha utvecklats fint :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 198
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?