Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
KL
Hoppar in i tråden lite på en höft. Idag flyttade en liten rädd kallblodstravar-fröken hit. Hon har tidigare bara gått i hagen hos sin uppfödare och inte gjort ett dugg what so ever. Men hon har gått med hans fölmärrar som alla ska föla när som helst så nu var det dags att skicka iväg henne, och då hamnade hon här. Målet här är att hon ska bli grundhanterad (i princip tämjd). Hon har nog knappt haft grimma på sig ens...

Alldeles vild är hon lilla fröken. När jag kom hem idag hade de precis kommit och lastat ur och min sambo sa att det hade varit dragkamp från transporten och in i stallet, hon hade stått på bakbenen och hoppat runt som en tok. När uppfödaren åkt fick hon stå inne i stallet och bonda med min ponny en timme och bara ta det lugnt. När jag sen tänkte släppa ut dem kom problemet upp väldigt tydligt. Hon kan verkligen knappt vara hanterad alls... Hon kom smygande fram till boxväggen och nosade, men när jag klev in i boxen höll hon på att rymma ut genom golvet eller väggen eller taket, vilket som först skulle ge vika typ. Hon är väldigt kvick och lätt både fram och bak och hotade vackert och gav mig en härlig spark på låret det första som hände. Jag hämtade hjälm och handskar... Hehe...

Det slutade med att vi fick locka ut henne med ponnyn, ställde Q framför boxen och då kom hon fram så jag fick på grimskaftet. Stod och kliade och pratade en stund tills hon lugnade sig. Sen gick vi två meter i taget ut till hagen, två meter - stanna och klia och prata. Hon vet inte alls vad man menar med nånting, höll på att ramma mig och dra iväg hela tiden, höll jag emot vevade hon högt med frambenen och stampade. Hon har egentligen en alldeles för stor grimma, hade velat bytt ut den men det får vi ta nån dag när hon taggat ner.

Ute i hagen hade jag tänkt låta henne gå lite utan ponnyn i vägen, men den surtanten slet sig från sambon och var helt jävla rabiat och sparkade och jagade... Så efter ett tag fick jag in ponnyn igen och släppte ner stackars lillan till min 10a istället. Nu har allt lugnat sig och de verkar vara hyfsat kompisar. 10an är betydligt snällare. Visst har han visat att han bestämmer men han sparkas inte iaf. Hade egentligen tänkt att lillan skulle få gå med min nordis, 11a, men han har så lägligt en hovböld och ska ta det lugnt. Bara han är bra ska hon dock få gå med honom istället. Blir mycket flyttning från början som inte riktigt var menat...

Söt som socker är hon iaf och heter väldigt lägligt Dolly. Har visst inte fått den bästa uppladdningen för flytten heller, fick stå inne i stall sen i måndags som jag förstått det. Tanken var att hon skulle kommit i tisdags men det blev framflyttat. Så hon hade nog massor med uppdämd energi idag, tippar på att hon är betydligt lugnare redan imorgon.

Jag har visst fått hem ett riktigt projekt... ;)

Kort från innan hon fick gå ner till 10an, som springer på andra sidan tråden här.
dolly_zpse226593a.jpg

Välkommen in i tråden och ser fram emot en uppdatering imorgon :-)

Bifogar med en till bild på Cajsa från 1/5, hon har dock en del vinterpäls kvar, skulle tippa på att den släpper inom kort.

ngedc4.jpg

Var längesen jag postade ngt i tråden. Min lilla häst går fortfarande på lösdrift med sina jämåriga kompisar, han är minst eller näst minst i flocken (De turas om att växa) men jag tror inte har blir pytte, han når mig till axlarna så runt 140+ nu, lite svårt att mäta ;).
Han har haft en lite hovböld, som gick över lika snabbt som den kom. Annars verkar han tycka livet är lajbans.

pict1511_5355780c2a6b22b9de2e536d.jpg

pict1539_535579e5ddf2b35403ffda88.jpg

pict1548_535579e9ddf2b34357a8c1ff.jpg

Vilket projekt Maja, akta så du inte skadar dig bara.
Hr du köpt henne?
Kul att se dig Peplis, jag tror att våra killarkommer bli fina 163 herrar :)

Härligt att se all grönska nu!
Frans blev verkad igår, nu hovis och första gången jag var med.
Han stod som ett ljus medans jag kliade.

@Pontevecchio
Jo det är en riktigt vass dam med snabba fötter och ingen som helst koll på människor. Det är väldigt tydligt redan... Jag har dock inte köpt henne, hon står bara hos mig för grundhantering. Hennes uppfödare är min höleverantör, därigenom har vi kontakt. Han ville gärna att jag skulle påbörja tömkörning, hehe jo just... Det känns ljusår bort just nu!

Idag har hästarna bara fått vara ifred. Jag har skött utfodring och vattning som vanligt och Dolly är väldigt nyfiken och tuff, springer rakt fram till en när man kommer och bär på IKEA-kassar och drack vatten samtidigt som jag rengjorde badkaret. Men när man vill klappa på henne gör hon som en typisk fölunge och går iväg eller gömmer sig bakom kompisen. Det svåra blir att eftersom att hon gärna springer med rumpan snett emot en så känns det osäkert att stå kvar, man får verkligen läsa henne hela tiden och vara på sin vakt. Ett litet föl kan man väl hellre ta en eventuell spark ifrån och sen uppfostra därefter. Den här damen är lite för stor och kvick för att jag ska känna mig bekväm i det. Det har ändå gått väldigt framåt idag jämfört med igår! Hon kommer som sagt gärna fram och är nyfiken, men vill inte ha fysisk kontakt. Lyckades få klia henne lite på halsen när hon drack vatten. Det är typisk flyktställning och hon ryggar undan när man lyfter handen, men jag fick klia en liten stund utan att hon drog sig undan vilket kändes som en smärre seger.

Är lite kluven i den fortsatta planen. Antingen får de gå såhär och bara vara några dagar till så får man se om hon mognar och kommer på att folk inte är så farliga. När man går in och gosar med kompisen (som är översocial och helst vill sitta i knä) går hon ju efter och kikar och nosar, men är väldigt osäker. Med lite mer tid kanske hon släpper till så man får komma fram och klia och klappa lite mer. Eller så kanske jag hellre ska börja ge kompisen kraftfoder inne varje dag så att hon får följa med på det, stå inne nån timme och ledas till och från... Men jag har ingen lust att gå in till henne i en box igen i första taget, där blev man alldeles för utsatt. Men kanske om man band upp henne så att man kan klappa lite mer kontrollerat?

Hur skulle ni ha gjort?

@Pontevecchio
Jo det är en riktigt vass dam med snabba fötter och ingen som helst koll på människor. Det är väldigt tydligt redan... Jag har dock inte köpt henne, hon står bara hos mig för grundhantering. Hennes uppfödare är min höleverantör, därigenom har vi kontakt. Han ville gärna att jag skulle påbörja tömkörning, hehe jo just... Det känns ljusår bort just nu!

Idag har hästarna bara fått vara ifred. Jag har skött utfodring och vattning som vanligt och Dolly är väldigt nyfiken och tuff, springer rakt fram till en när man kommer och bär på IKEA-kassar och drack vatten samtidigt som jag rengjorde badkaret. Men när man vill klappa på henne gör hon som en typisk fölunge och går iväg eller gömmer sig bakom kompisen. Det svåra blir att eftersom att hon gärna springer med rumpan snett emot en så känns det osäkert att stå kvar, man får verkligen läsa henne hela tiden och vara på sin vakt. Ett litet föl kan man väl hellre ta en eventuell spark ifrån och sen uppfostra därefter. Den här damen är lite för stor och kvick för att jag ska känna mig bekväm i det. Det har ändå gått väldigt framåt idag jämfört med igår! Hon kommer som sagt gärna fram och är nyfiken, men vill inte ha fysisk kontakt. Lyckades få klia henne lite på halsen när hon drack vatten. Det är typisk flyktställning och hon ryggar undan när man lyfter handen, men jag fick klia en liten stund utan att hon drog sig undan vilket kändes som en smärre seger.

Är lite kluven i den fortsatta planen. Antingen får de gå såhär och bara vara några dagar till så får man se om hon mognar och kommer på att folk inte är så farliga. När man går in och gosar med kompisen (som är översocial och helst vill sitta i knä) går hon ju efter och kikar och nosar, men är väldigt osäker. Med lite mer tid kanske hon släpper till så man får komma fram och klia och klappa lite mer. Eller så kanske jag hellre ska börja ge kompisen kraftfoder inne varje dag så att hon får följa med på det, stå inne nån timme och ledas till och från... Men jag har ingen lust att gå in till henne i en box igen i första taget, där blev man alldeles för utsatt. Men kanske om man band upp henne så att man kan klappa lite mer kontrollerat?

Hur skulle ni ha gjort?

Träna på du!
Jag köpte min för 2,5 månad sedan helt ohanterad. Gick fort att lära sig stå uppbunden, lyfta hovar, gå promenad, klappa, borsta m.m. Men mina står inne på nätterna så är hantering minst 2 ggr per dag. I början fick ingen komma inärheten utan ren panik bakåt. Mig gick det lättare med då ;)
Det släpper nog vartefter! Så kämpa vidare

Ja jag har funderat på att låta henne och kompisen gå in på nätterna bara för ren träning. Annars går de ute dygnet runt nu. Det är nog en ganska bra grej faktiskt när jag tänker efter... Grejen med henne är att hon inte är direkt rädd, hon är jävligt tuff och stöddig. Kommer fram i hagen men mopsar upp sig och vrider rumpan till om man ska försöka klappa. Det blir ju väldigt utsatt inne i boxen, första dagen sparkade hon mig ju det första hon gjorde... :meh: Vore hon mindre och inte fullt lika kvick och stöddig hade jag helt enkelt bara klivit fram till bogen och stått emot, men hon är så satans snabb i fötterna!

Alla bra egenskaper för att springa bra på banan, men det vore ju fint om man fick pyssla med henne också. ;)

Eskil fick infektion dag 5 efter kastrationen. Har nu fått penicillin i 5 dgr o svullnaden har gått ned nästan helt och varet har slutat droppa från såren som också dragit ihop sig. Blev väl för varmt förra veckan o då kom flugorna fram tyvärr, nu är det ju kallare igen o för hans skull hoppas jag det vädret håller i sig en vecka till. Han kastrerades på dagen o gick ut på lösdriften på kvällen, har faktiskt aldrig haft några nykastrerade på stall som någon skrev att nån veterinär sagt? Har nästan alltid kastrerat på hösten innan betet varit slut så de kan gå kvar ute o läka ihop.
Inget ont som inte har nåt gott med sig, Eskil är nu van att gå själv ur flocken, är jättesnäll att spruta, tvätta med slang i vattenspilta och tempa mm. Han är världens goaste lilla 1-åring tycker jag!:love:

Nu har vi satt in boxväggen igen så nu står Florence i egen box på natten! Först var väggen lite läskig men att hon inte har mamma inne hos sig bryr hon sig inte alls om.

Har diskuterat med sambon, de får komma in på nätterna ett tag tills hon är mer van att bli fångad. Tänker göra som så att hon får ha grimma på sig första dagarna tills det funkar bättre, jag kommer fixa så jag kan binda upp henne vid krubban direkt man lett in henne, där får hon stå några minuter medan jag ger de andra hästarna ute, sen vara lös under natten. Ledas ut på morgonen osv. Jag är egentligen allergisk mot att ha grimma på... Men det känns inte som nåt alternativ att ta av den än, då får jag aldrig fast henne igen...

Hon blev för övrigt så extremt superbrunstig i fredags kväll! Har aldrig sett en så villig häst nån gång! Hon ställde upp sig så fint för min 10a som inte fattade ett dugg. Hon backade bredbent emot honom med svansen på sidan, han fattade inte och backade han också, så där gick de bakåt på rad genom halva hagen. :D Till sist blev hon förbannad på honom för att han inte fattade och då kickar hon snabbt och högt. Han ser mest ut att tänka "dumma brud..." :p

Har diskuterat med sambon, de får komma in på nätterna ett tag tills hon är mer van att bli fångad. Tänker göra som så att hon får ha grimma på sig första dagarna tills det funkar bättre, jag kommer fixa så jag kan binda upp henne vid krubban direkt man lett in henne, där får hon stå några minuter medan jag ger de andra hästarna ute, sen vara lös under natten. Ledas ut på morgonen osv. Jag är egentligen allergisk mot att ha grimma på... Men det känns inte som nåt alternativ att ta av den än, då får jag aldrig fast henne igen...

Hon blev för övrigt så extremt superbrunstig i fredags kväll! Har aldrig sett en så villig häst nån gång! Hon ställde upp sig så fint för min 10a som inte fattade ett dugg. Hon backade bredbent emot honom med svansen på sidan, han fattade inte och backade han också, så där gick de bakåt på rad genom halva hagen. :D Till sist blev hon förbannad på honom för att han inte fattade och då kickar hon snabbt och högt. Han ser mest ut att tänka "dumma brud..." :p

Jag är också emot grimma ute men jag lämnade också på i början. Bättre än att man ska ha en lång diskussion om att bli fångad varje morgon. Bara ta av den sen =) Min 1åring har blivit kaxig mot min 2åring nu börjat bita o stegra sig. Fast de e väl nu han ger igen efter all stryk ;)

@Lagren
Ja precis, det får bli så i början. :)

KL
Ja men en lite positiv update då! Fick hjälp av sambon ikväll att ta in hästarna. Han höll i 10an i hagen och vi väntade helt enkelt ut lilla Dolly tills hon kom så nära att jag fick tag i grimman. Hon kom fram och nosade direkt men precis så att man inte nådde, och jag ville inte göra ett ryck efter henne heller, så vi stod helt enkelt still. Efter en stund vandrade hon iväg, då tog vi ut kompisen utanför hagen och då tog det bara nån minut till så fick jag tag i henne. Hon verkar tack och lov förstå att tryck på nacken betyder framåt, så hon stannade direkt hon kände att jag höll emot. Lätt att få på grimskaft, därefter skötte hon sig klockrent! Jag fick klia och klappa utan att hon drog sig undan. :) I fredags när hon skulle ut var hon ju stortokig och skulle bara sparka med frambenen och dra iväg, men ikväll gick hon snällt bredvid mig på slakt grimskaft, så fort hon drog lite stannade vi och stod still en stund och sen gick vi vidare. Behövdes bara två korta stopp mot fredagens typ tio, då har vi väl max tio meter från hagen till stallet, hehe... Duktig flicka! :) Sen var hon lite stressad inne i början men när hon hittade lite gottis i krubban blev hon lugn. Hoppade över att binda upp henne idag, det får vänta tills hon förstått att det finns gotta i krubban så att hon VILL in.

Nu får jag hjälp att släppa ut dem imorgon, sen får det bli in ett par timmar på eftermiddagen och sen ut igen. Jag kommer byta jobb nu och kliva upp 04.30, den som får liv i min sambo den tiden får en hedersmedalj! :D

Ikväll var det handhästpremiär för Grålle. Han var lite stökig, skulle både klänga och bitas, men gamla valacken är en klippa och lät sig inte bekommas. :love: Han gav upp efter ett tag och följde bara med, så jag tror att det blir toppenbra med lite träning.

B
Eskil fick infektion dag 5 efter kastrationen. Har nu fått penicillin i 5 dgr o svullnaden har gått ned nästan helt och varet har slutat droppa från såren som också dragit ihop sig. Blev väl för varmt förra veckan o då kom flugorna fram tyvärr, nu är det ju kallare igen o för hans skull hoppas jag det vädret håller i sig en vecka till. Han kastrerades på dagen o gick ut på lösdriften på kvällen, har faktiskt aldrig haft några nykastrerade på stall som någon skrev att nån veterinär sagt? Har nästan alltid kastrerat på hösten innan betet varit slut så de kan gå kvar ute o läka ihop.
Inget ont som inte har nåt gott med sig, Eskil är nu van att gå själv ur flocken, är jättesnäll att spruta, tvätta med slang i vattenspilta och tempa mm. Han är världens goaste lilla 1-åring tycker jag!:love:

Beror på om det är stående eller liggandes tror jag.

En fråga. Har era åringar saltsten? Lilla har inte haft någon då han stod inne så mycket men nu funderar jag på att det är väl rimligt?

Mina har saltsten både i hagen och inne. :)

Kl
Natten har gått bra. Hon blev lite stressad när det va dags att gå ut men bara jag haffat tag i grimman fogar hon sig direkt. Blev rädd för hunden när vi skulle gå ut så det tog nån minut att bli lugn igen. Sen ut i hagen som vanligt. Har varit ute och pratat lite med henne nu på morgonen. Rev lite gräs och mutade med, funkade bra! Hon är väldigt nyfiken och följer varje steg man tar ute. :)

När hon väl "sitter fast" är hon inte särskilt skygg. Man får klia upp mot nacken utan protester, så i em ska jag försöka byta grimma så hon iaf får en som passar. Ser farligt ut med den hon har nu...

Såg @Opra i en annan tråd och blev nyfiken på hur det går med hennes kille?
Han hade ju en tuff start om jag inte blandar ihop folk?
Och vad gör Dorri nu @Hunter? Kommer det nåt syskon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 207
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben