Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

*KL*

I morgon är det dags för min "lilla" plutt att bli igång satt igen! :D Längtar ihjäl mig! Ska ta en runda på ridbanan för och se så han kommer ihåg det han lärde sig innan vilan. På söndag blir det antingen en liten tur ut eller med som handhäst. Ska försöka komma ihåg och mäta honom under helgen också, roligt och se hur hög han är :)

Sambon kanske kan ta en bild på oss också, har ingen bild på när han rids ännu, så det vore skojj :)

Vad roligt, hoppas det gick bra och att det snart kommer bilder!

Min pojke red jag ut ensam på idag :) Ledde honom bort och jobbade med kommandon för trav när jag sprang bredvid, samt framåtbjudning överlag... Sen vände jag och satt upp, jobbade med start/stopp/styrning som satt utmärkt! Han har helt fattat grejen nu :D Kunde inte låta bli utan travade lite också, första gången! Han tyckte det var mycket märkligt första stegen, vilka blev i långsam ponnytrav och endast 5 steg... Sen blev det mer och mer för att sista traven vara helt ok :laugh: Han fattade snabbt kopplingen med vad vi jobbade med på vägen ut och började trava duktigt och skrittade dessutom betydigt ivrigare än tidigare. Han är så duktig min lille pojke :love:

Ja, det gick jättebra! Men inga bilder tyvärr, då min sambo inte var hemma när jag red, utan jag var själv.

Igår knäppte jag tyglarna direkt i bettet för första gången. Han tyckte var lite konsigt men fattade snabbt ändå :D Han är lite velig på ridbanan och har svårt för att vilja gå på ett rakt spår, typ på fyrkanten. Men vi tragglade lite och sen gick det bra och då berömde jag och satt av :)

Tror han behöver ridas ut mest, för att få ännu lite mer framåtbjudning och lära sig att gå rakt fram. På en grusväg är det inte lika mycket plats att gå åt sidan på som på ridbanan :)

Han ska få en vilodag idag så ska jag rida ut en liten sväng i morgon tänkte jag. Sambon kanske vill med på Fengur :)

Nu har jag, sambon och hästarna varit ute på tur!

Shit vad pigg Laukur va!!! Framåtbjudningen finns ändå alltså :) Han var hur duktig som helst! Pinnade på som bara den, ville trava typ hela tiden och jag lät honom göra det för det mesta för att inte tappa gnistan framåt! Sen visade han att han ville galoppera och tog ett par galoppsteg, sen efter ett tag tog han flera steg utan att bocka den här gången;) Jag är såååå glad!

Ska försöka lägga in bilden också, har ju funkat förut!!!!!

Senast ändrad:

uppdatering från mina två 07:or
som går i väntans tider....:laugh:

Nattdrekja
dräktig med Undri från Allemansängen
e: Garri frá Reykjavik
Här dräktig i dygn 248
190745_10150436287720057_733515056_17355244_1732082_n.jpg

185972_10150436287390057_733515056_17355241_4485724_n.jpg

Raudhetta
Dräktig med Jór frá Kjartansstödum
Här i Dygn 258
190666_10150435325680057_733515056_17344213_5318398_n.jpg

Bonus bild på henen när hon stod på inridning i september :d
181576_10150435337965057_733515056_17344306_4964918_n.jpg

*kl*
Åh, är så kär i min lille pojke :love:
Vet inte när jag skrev sist, men sista veckan har vi skrittat och travat på uteritter några gånger, han är nu fullt styrbar på lätta hjälper. Även start och stopp sitter med helt lätta hjälper och utan röstkommando :)
Han är även ett riktigt kelmonster, som ska mysa med allt och alla och helst med mulen!

På ridturen i torsdags hade vi med 4 ston, han var väldigt förtjust i ardennerns rumpa :o Lite stor kanske, men han verkar gilla kurvor... Men han skötte sig så bra, trots lite upphetsning när vi helt plötsligt hade brudar överallt omkring oss när vi skulle vända...

Idag däremot lossnade allt! Vi har haft lite problem med att hitta framåtbjudning, red ut i stonas sommarhage ihop med ett sto och det var roligt!!! :bump: Blev piggare och piggare, så till sist hade jag en del att hålla i. Var kuperat och fantastisk utsikt, blandat skogsvägar med öppna fält. Sista traven över ett fält blev pojken pigg och bjöd på våran första galopp! Han har en riktigt härlig galopp!!! :love: Var pigg och glad hela vägen hem, jag hoppade av och ledde sista 10 minuterna.

forts.

Annars är det bokat skoning på onsdag, han är lite ömfotad så skor behövs för sista fasen här nu. Sen är det bokat kastration den 29:e :eek: Efter det blir det vila och slappa och busa med grabbarna iaf halva sommaren.

Hur tänker ni andra med att sätta hästen i träning osv? Har ju stött på ett litet problem... Kommer ev att flytta norrut (långt!), Köttbullen ska vara kvar på bete minimum halva sommaren, men sen bör han ju börja ridas igen. Jobbet är isf ett vik på minst 6 månader (tom september), så isf är där ju ett par månader som man kan skicka honom till tränare? H*n som jag vill skicka honom till bor nämligen här nere i södra Sverige, så känns ju onödigt att ta upp honom till norrland... Men är det för tidigt att sätta honom i träning? Så fort något är bestämt med arbete kommer jag ringa den aktuella tränaren och diskutera med henom. Och hästen kommer ju inte heller vara igångsatt efter betet (kondis är ju inget problem efter hingstbete på hallandsåsen, men men...), ev kan C-tränare ordnas på hemmaplan för igångsättning, men vill ju gärna bara ha riktigt duktiga ryttare på min stjärna :love: Jag kommer iaf få bra lön, så kommer ha råd att ha honom i träning.

En fråga till, när börjar ni sätta tyglarna i bettet? Konstaterade idag att jag helt fastnat i att ha tyglarna i repgrimman... Har dom genom bettringarna, men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Har ju lite "bett-skräck", min travare har jag ridit på sidepull i flera år så det känns hemtamt att rida bettlöst, däremot är han väldigt svår på bett och det sätter sig i huvudet på mig. Därför gör jag det till en jättegrej att sätta tyglarna i bettet... Så när börjar ni med det?

Blev visst ett långt inlägg... :p

KL.

Kvistur har ju som sagt vila nu. Fram tillochmed April till att börja med!
På måndagen ska vi till tandläkaren och titta igenom munnen så det inte finns några
dumma vargtänder eller så innan vi fortsätter.

När vi sedan sätter igång igen ska jag börja rida för någon duktig instruktör :-)

/Therese

Ett tipps. Jag bruka börja rida på 2 tyglar. Så du har ena i repgrimman och den andra i bettet. Han kan ju redan lite bett om du har repgrimman genom bettringarna. Det är oftast inga problem att börja använda bettet med. Har du två tyglar kan du ju välja vilken som ska ger mest tryck. Sen använder jag mycket halsring. Så när de jag börja ta bort repgrimman so har jag halsringen som nödbroms.

har hängt på glampi nu och blivit ledd några steg, han är såå duktig.

bild1264_135850746.jpg

jag går väldigt långsamt fram med honom eftersom han ju bara är 3,5år ännu + har ingen brådska vill att han skall hålla många år:)

tänkte inte börja rida runt på honom förrän han är minst 4 iaf som det känns nu men vi får se.

Har hittils inte vant han vid bett eftersom han ska kollas i munnen först så det blir nog att han rids in med grimma/repgrimma först.

Han är så himla snäll och väldigt pigg.
han kan redan alla kommandon från marken.

märke även att han kan stå still kvar när man går en bit ifrån och ska fota.
det är så roligt med honom för han har lärt sig allt så som jag vill ha honom under åren vi redan haft ihop:).

68333_1597354207362_1041199416_1737932_404684_n.jpg

Senast ändrad:

Hon är tydligen väldigt tittig. Just nu iallafall, jag hoppas att hon blir bättre. Hon hade toppenlynne som ettåring när jag tränade henne iallafall, så jag hoppas att det finns nånstans därinne:)

Jag har jobbat från marken sen sist, jag kan tömköra henne ute nu i både skritt och trav, och vi har klättrat lite och snirklat runt träd ute i snön utanför stigarna. Vi går inte så långt från gården än dock, som mest är vi kanske 1/2km bort. Men det beror mest på att det sedan blir så mycket snö och smala stigar. Jag har fortfarande tömmarna bara i grimman, men ska kolla hennes tänder på tisdag. Därefter tänker jag börja träna lite styrning med bett. Om det inte är något som ska rättas till.

Hon ser ut att ha vuxit tycker jag, hon är nämligen lite överbyggd nu, och det tror jag inte att hon var förut. Har börjat ge henne kraftfoder, och det var populärt! Hon dammsuger verkligen hinken. (1/2kg Hippo Grow Alfa)

Hon är modig och lagom framåt nu när vi är ute, tror att det hetsiga beteendet hon hade när jag handhästade ibland mest berodde på att det var spännande och lite skrämmande ute och att hon blev hetsad av ridhästen. Det är kul att hon går fram bra även fast jag är bakom henne, vi har vissa saker som vi är oense om. Kommer ni ihåg att jag skrev att hon kunde kasta sig ut i skogen väldigt beslutsamt när jag handhästade? Det händer ibland när jag tömkör också: vi travar lugnt och sansat utefter den plogade vägen och från ingenstans bara travar hon rakt ut i snödrivan i magdjup snö! Det tog ett tag innan jag förstod varför hon gjorde så. Hon är väldigt fokuserad och beslutsam när det händer. Och nu när jag kan gissa när det ska hända försöker jag förekomma henne.

Det är GRANAR som är målet har jag kommit på! Hon vill äta dem, och har inte riktigt fattat att det inte är ok när jag är med. Så länge det inte finns granar där vi går så är hon lydig. Och hon försöker inte äta när jag leder henne. Det där ska jag styra upp. Tror att det är något som blir enklare när jag kan tömköra med bett. Har inte jättemycket att säga till om när jag är någon meter bakom henne med tömmarna i vanlig grimma och vi har farten uppe och hon hoppar ut i snödrivorna.

Annars tränar vi på "precisionskörning" att hon ska gå på spåret eller följa ridvägarna när vi är på ridbanan, och att hon ska kunna gå i mitten av vägen utan stöd av plogvallarna. Har också börjat träna på att hon ska kunna gå i olika tempon i skritten.

Gullan: Kul att du hängt på honom och "åkt".

hihi vad finuring din tjej verkar, en riktig personlighet:)
kommer säkert gå jättebra.

men testa att tömköra med repgrimma/nosgrimma/sidepull/hackamoore annars? men nu skulle du kolla tänderna ju hoppas det inte visar något.

jag har använt repgrimma/vanligt grimma på glampi hittils tänkte nog ha repgrimma första gångeran jag rider sen det är ju lite skarpare men om han funkiar bra på vanlig grimma har jag nog det.
men sen om man ska rida ut sen och så så kör jag kanske på hackamoore för skulle något hända vill man ju kunna stoppa dem helst men visst de ska vara så lydiga så de lyssnar på bettlöst med men det är något som man fått för sig tror jag att det inte "funkar" lika bra som bett.

han är faktiskt väldigt känslig på vanlig grimma sån tur är han går brevid mig när jag leder och minsta förhållning så bromsar han/gör en halvhalt och lyssnar.
han kan busa och spralla men bara inom mina ramar(framåt och bakåt när man leder men aldrig så det tar i grimskaftet).

Han har lärt sig springa i trav brevid nu med superduktig + kommando för "gå upp vid sidan om" istället för att bara gå bakom.
han lyssnar jättebra på nedsaktningar och igångsättningar, superduktig och verkar så himla arbetsglad helt överlycklig när jag går ut utanför huset så kommer han fram och gnäggar och vill hitta på något skoj, sen när vi går ut så går han med långa kliv och man riktigt ser hur glad han är.

sen hemåt blir han nästan förvånad...näe är det roliga redan slut hihi.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka